Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: var placerar man vst på windows

  1. #1
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran

    var placerar man vst på windows

    blir galen på detta, vst hamnar på olika ställen, måste fixa genvägar i windows till ableton

    finns det inget bra sätt att installera vst så de hamnar på samma ställe? nu har jag på olika ställen och kan inte köra pluggar samtidigt,

    dessutom gjorde jag nån miss också förut med att låta search i browsern i live söka på nåt speciellt sätt så att jag var tvungen att radera live och göra en ominstallation, eftersom varje gång jag startade live så stod den och sökte plugs tills den krascha

  2. #2
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    De brukar vilja installeras i c:\program files\vstplugins

  3. #3
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Vissa program envisas med att skapa en cakewalk mapp och lägga dem där istället för i VST & VST64 mappen.
    Frustrerande, men det är bara att flytta dem.

  4. #4
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Tycker att det brukar föreslås olika hela tiden, så man får hålla koll. Senast autoskapades \...\Steinberg\Vstplugins trots att det aldrig någonsin funnits något Cubase på min dator.

  5. #5
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Generellt går det att flytta vst's efter installation men vissa, t.ex. Native Instruments, kan vara lite känsliga för det.. men det går nästan alltid att välja vid installation var grejer ska hamna, se till att vara konsekvent. Jag har alltid "C:\Program Files\VSTPlugins" för 64bit och "C:\Program Files (x86)\VSTPlugins" för 32bit och sen en folder per tillverkare.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker att det brukar föreslås olika hela tiden, så man får hålla koll. Senast autoskapades \...\Steinberg\Vstplugins trots att det aldrig någonsin funnits något Cubase på min dator.
    Ja, skitstörigt, det där får man hålla efter lite.

  6. #6
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    De kan placeras på olika ställen av olika skäl, varav vissa är att varmt rekommendera.

    För mig, som Cubase-användare främst, är det:

    64-bitars
    C:\Program Files\Steinberg\VSTPlugins

    32-bitars
    C:\Program Files (x86)\Steinberg\VSTPlugins

    VST3
    C:\Program Files\Common Files\VST3


    Men sen kommer det riktigt störiga, att vissa plugin-tillverkare struntar i att ge användaren möjligheten att berätta var denne brukar installera sina plugs. Så därför har jag även fått lägga in dessa sökvägar:

    C:\Program Files\Common Files\Steinberg\VST2
    C:\Program Files\Common Files\VST2
    C:\Program Files\Vstplugins
    C:\Program Files (x86)\VSTPlugIns

    - Kudos till dom tillverkarna som ger oss möjligheten att välja VST-paths.
    - Ytterligare kudos till dom som låter oss välja särskild plats för dess ljudbibliotek så att man kan ha dom stora filerna på en annan disk.
    - Och full pott till dom som även sett till att varje uppdatering eller annan produkt från samma tillverkare automatiskt kommer ihåg var de andra ligger och därför väljer det som förstaalternativ så att användaren slipper att browsa genom sin hårddisk varenda j-a gång.

    Det är ganska normalt att DAWs o andra program som skannar av efter plugins kraschar ett par gånger vid uppstart om man har väldigt många plugins. Tack o lov så brukar det vara som så att skanningen kommer ett par steg längre för var gång. Detta är typ standard för mig varje gång jag installerar en ny DAW eller ny dator. Men efter en kanske 3-5 DAW-omstarter så har den gått igenom alla plugs och slutar därefter att krascha.

  7. #7
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    jag tror den kraschade för att jag valde c roten som sökväg, har jag för mig

    jo jag installerar ni först, och sen brukar resten hamna i steinberg

    så, lägger ni till sökväg direkt i ableton då, det verkar ju bra, jag har alltid skapat genväg i mapparna på windows och försökt lägga alla genvägar på rätt ställe, ska se om jag får till det innan jag gör en ny ominstallation av hela skiten, vill ha en clean dator, ha ha ha

  8. #8
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Japp jag vill ha alla på samma ställe sen ställer jag ableton att bara scanna där.

    Om du får problem med NI, vilket jag fick utan att ha flyttat dom men bara för att jag valde ett custom ställe så var det enda som hjälpte Ultimate Plugin Tool: http://ultimateoutsider.com/downloads/ den kunde visa att NI's system inte själv fattat var grejerna låg, men det var för att jag försökte få Komplete Kontrol att funka i övrigt gick det bra ändå. (fick ändå inte Komplete Kontrol att hantera riktigt alla sina egna plugins, bara nästan)

  9. #9
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Jag har lagt alla mina i c:\vstplugins där jag skapat undermappar för instrument och effekter. Jag har bara kontakt player från native instruments och den funkar utan problem. Jag kör bara på 64-bitarspluggar också så jag behöver inte olika mappar för 32/64. Men visst strular det ibland. Särskilt med ableton som man allt som oftast får köra en rescan med.

  10. #10
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    är det lika jävligt i mac?

  11. #11
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    är det lika jävligt i mac?
    Tack och lov nej. Finns en global katalog och en katalog per användare beroende på vilket scope de ska ha.

  12. #12
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    hm, låter ju intressant

Liknande ämnen

  1. Windows 10
    Av kirre777 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2019-12-09, 10:05
  2. Windows 10
    Av NON i forum Övrig mjukvara
    Svar: 170
    Senaste inlägg: 2016-02-25, 22:35
  3. windows 8
    Av Jätten i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-02-06, 22:17
  4. Windows XP
    Av the.boss i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •