Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Effekter att lägga på mastern för liveset?

  1. #1
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior

    Effekter att lägga på mastern för liveset?

    Har ni några tips? Idag kör jag ableton med följande på mastern:

    Ett rack med "tape effekt" som jag byggt själv, typ frequencyshifter med LFO till för flutter och wobble. Efter det någon noise-generator för att emulera lite damm och smuts, samt någon saturator.

    I mitt andra rack kör jag en low cut EQ, ett lågpassfilter och något delay. Efter det en compressor och en limiter.

    Funderar på om det är värt att skaffa någon hårdvaru limiter/kompressor? Vet inte vad jag vill åt riktigt men kanske något som kan påverka hela ljudbilden i en "proffsigare" riktning, eventuellt mer analog feeling med mer värme. Dra allt genom någon rör preamp?

    Vad har ni på mastern när ni kör liveset? Hur bör man tänka med kompression på mastern och vilka inställningar kan tänkas va bra? Är rätt kass på det där med bandkompressor men det kanske är vad man ska ha?

    Gör väldigt bastung och bumlig techno i mestadels 100bpm området om man ska ta hänsyn till det

  2. #2
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    analog heat?

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Kompression är nog bra men var försiktig med "värme" för att undvika kaka-på-kaka - PA:t tillför nog skit ändå.

  4. #4

    Redaktör
    +1 på hasse_fx – har hört en del livespelningar där det varit onödigt aggressiv komprimering/limiter på mastern, så det lät platt och hårt. Jag misstänker att det är masterlimitern i Traktor eller något, för andra som spelade i samma PA lät betydligt bättre.

  5. #5
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Intressant! Min musikstil bygger en hel del på korviga partier för att sedan släppa fram detaljerna när kick och bas försvinner. Men just mastern kanske man ska ta det lugnt med då. Ska testa det! Tog faktiskt bort limitern på min kick kanal från analog rytmen igår, plötsligt började kicken slå igenom mixen som jag velat länge. Det räcker inte att veta vad verktygen gör, man måste veta när de passar också

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Körs det live och i PA då finns det möjligheter till dynamik också, behöver inte radiokomprimeras direkt. Du kan ju också lägga en okomprimerad kick parallellt med en komprimerad master om du vill att den skall sticka ut mer.

  7. #7
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Enligt vissa tabu, men jag gillar reverb på mastern.

  8. #8
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Fem Eventide Space. Ska enligt uppgifter ha lett till dödsfall.

  9. #9

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Imbecillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant! Min musikstil bygger en hel del på korviga partier för att sedan släppa fram detaljerna när kick och bas försvinner. Men just mastern kanske man ska ta det lugnt med då. Ska testa det! Tog faktiskt bort limitern på min kick kanal från analog rytmen igår, plötsligt började kicken slå igenom mixen som jag velat länge. Det räcker inte att veta vad verktygen gör, man måste veta när de passar också
    Kompression är i någon mån till för att få till en jämn nivå för olika lyssningsmiljöer och -situationer, men spelar man live så kan man ju kontrollera nivåerna på ett helt annat sätt och jobba aktivt med dynamik.

    Som jgb nämner så är radiokomprimering delvis för att få musik att fungera i en bil i rusningstrafik, i hörlurar på tunnelbanan, i en monobergsprängare på ett lager osv, men live kan man tänka mer som en symfoniorkester där man kan gå från pianissimo till fortissimo på några taktslag. (Eller ta Pixies om du föredrar dem som referens. Eller tja, drops i amerikansk dubstep om det ska vara elektroniskt.)

  10. #10

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt vissa tabu, men jag gillar reverb på mastern.
    Jepp, jag har aldrig riktigt förstått varför det skulle vara så förkastligt i vissas ögon. Jag köper att det i många fall blir grötigt och att man får mer kontroll via sends, men dels så är det ju ingen praktisk skillnad med en reverb på master och send på alla kanaler, dels så kan det vara ett snabbare sätt att åstadkomma allt från subtil ihoplimning till bunkertechno om det ljudmässigt fungerar med reverb på allt.

    (Men jag är kanske förstörd för livet efter att ha lyssnat för mycket på Lee Perry, där phaser på hela mixern är ett fullt rimligt mixval.)

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt vissa tabu, men jag gillar reverb på mastern.
    Kör ett liveset i Filadelfiakyrkan så slipper du extra grötburk på mastern! Gällt som en kaklad ekokammare - nästan som en fjäder...

  12. #12
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Haha, vad sköna svar! Ja dynamiken borde man kanske ta till vara på mer vid liveset. Får fundera på den! Reverb är inte heller någon dum ide, hade det förut för att göra buildups och sånt. Ska nog testa det igen, Perry vet ju vad han gör Tack för alla tips!

    Har ni idéer på roliga och konstiga effekter man kan ha på mastern då? Såg att företaget som gör pluggen fat sausage eller vad den heter nu hade släppt något som skulle göra instant buildups. Är väl tveksam till att den inte skulle gå att programmera själv i ableton men ändå.

    Har jobbat lite på att försöka imitera ram rec+ram play funktionen i Machinedrum på sistone, saknar den. Granulärsynth med grab och en sequencer till verkar funka bäst. Ett tips för den som vill åt något liknande. Men då får man göra en kanal innan mastern och dra allt dit först.

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fem Eventide Space. Ska enligt uppgifter ha lett till dödsfall.
    *hahaha*

  14. #14
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag kör med ableton när jag kör live men har aldrig nåt på mastern. Dels vill jag som tidigare sagt bevara dynamik och dels för att det skapar latency. Hatar latency i datorer mer än nåt annat

  15. #15

    Redaktör
    En del av Abletons pluggar har 0 latency (eller 1 sampling), så håller man sig till dem blir det inget extra. Man kan se latency för pluggar i textrutan i underkant (kom relativt nyligen).

  16. #16
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Phaser. Alltid phaser! (Jag vet en snubbe som la det på hela mastern på en demotejp. Legend.)

  17. #17
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Phaser. Alltid phaser! (Jag vet en snubbe som la det på hela mastern på en demotejp. Legend.)
    Heter han Neil Young?

  18. #18
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    https://vimeo.com/schneidersbuero/surgeon

    Hoppa fram till 25 minuter. Ingen kompression på livesetet, låter bättre i PA.

  19. #19
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://vimeo.com/schneidersbuero/surgeon

    Hoppa fram till 25 minuter. Ingen kompression på livesetet, låter bättre i PA.
    Brukar i regel finnas någon form av limiter i större klubbars PA. Men ah, inte särskilt vanligt med kompression innan FOH.

  20. #20
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://vimeo.com/schneidersbuero/surgeon

    Hoppa fram till 25 minuter. Ingen kompression på livesetet, låter bättre i PA.
    oj! tack för den länken.

  21. #21
    otechn
    otechn är inte uppkopplad

    Senior
    Det beror väl på vad man vill åstadkomma. Men jag tänker såhär: Det är transienter som gör att saker och ting smäller. På både gott och ont kanske, men det är väl därför det finns limiters i PA-kedjan.

  22. #22
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Kapar tråden lite, hoppas det är ok.

    Vi spelar live med en hel del synthar, finns det nåt ni rekommenderar för att få lite koll på nivåer eller "limma ihop" allt? Visst, vi kan ju bara se till att soundchecka och ställa nivåer rätt i förväg, men då vi liverattar en hel del så kan det sticka iväg ibland.
    Senast redigerat av M i Gbg den 2017-07-25 klockan 22:43.

  23. #23
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kapar tråden lite, hoppas det är ok.

    Vi spelar live med en hel del synthar, finns det nåt ni rekommenderar för att få lite koll på nivåer eller "limma ihop" allt? Visst, vi kan ju bara se till att soundchecka och ställa nivåer rätt i förväg, men då vi liverattar en hel del så kan det sticka iväg ibland.
    Återkommande problem de gånger jag riggat och kört ljud åt diverse obskyra noise artister som inte tar PAt i beaktning. Man får va snabb på masterregeln ibland. Tyvärr kan en sådan explosion i ljudet vara nödvändig för hela livesetet, men PAt ska ju stå pall. Skitsvårt som ljudtekniker att veta och speciellt om man inte hört musiken innan.

    Eftersom jag själv varit ljudtekniker på mindre event och styr mina egna liveset så har jag rätt bra koll på vad som funkar, men om man är antingen eller och inte har koll på den andres område kan det vara klurigt. En limiter på mastern med snabb (tänker jag rätt?) attack skadar väl inte för att hindra att det sticker iväg. Borde inte påverka transienterna för mycket och kan rädda både hörsel och PA.

    För att limma är ju compressor guld, eller lite subtilt reverb över hela mastern. Kort decay och rätt filtrerade frekvenser. Kanske en multibandskompressor för den insatte?

    Känns som man landar i vem som ska ha kontrollen. Artisten eller teknikern..

  24. #24
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Bra input!

    Blir en Analog Heat för mig i nästa vecka. Gillar vad den kan göra på trummor o bas. Frågan är om den ska läggas efter trummor in i Octatrack eller efter Octatracken. Blir ju jäkligt feta trummor m den. Men får testa mer på hela mixen också. Kanske den tajtar ihop snyggt.

  25. #25
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Heat blir nog satt på MachineDrum duty. Nåt tips på vad för (sorts) kompressor som skulle vara bra att ha på hela mixen på väg till PA?

  26. #26
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    I vilket syfte skall du ha den där?

  27. #27
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Live hade jag/vi tänkt. Dels för att fånga upp om nåt instrument sticker iväg i nivå. Men mest för att pressa ihop o ge lite extra tryck o snygghet

  28. #28
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Fånga upp instrument som sticker iväg. Limiter. Helst på instrumenten som kan sticka iväg, då slipper man sabba hela mixen om det händer. Annars kan FMR Really Nice Compressor funka i "super nice"-läget. http://www.fmraudio.com/rnc.html

    Tryck och snygghet vete tusan, då känns det som en automatisk "fulmastrare" är det du är ute efter.

  29. #29
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tryck och snygghet vete tusan, då känns det som en automatisk "fulmastrare" är det du är ute efter.
    Har du tips på något bra för ändamålet? En masterplugin som passar på output vore ju intressant!

  30. #30
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    En limiter tycker jag är ett måste. Ifall nånting skiter sig i din rigg så slipper du sabba
    1. PA och
    2. öron.

  31. #31
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En del av Abletons pluggar har 0 latency (eller 1 sampling), så håller man sig till dem blir det inget extra. Man kan se latency för pluggar i textrutan i underkant (kom relativt nyligen).
    Jepp. Depeche kör alla sina trummor live via Ableton-pluggar

Liknande ämnen

  1. Få mastern att svaja?
    Av Imbecillen i forum Ableton
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2017-03-08, 08:46
  2. Chorus på mastern.
    Av SEKVENS i forum Mixning & mastring
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-09, 10:58
  3. Reverb på mastern
    Av SEKVENS i forum Mixning & mastring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-03-20, 19:21
  4. Dra över mastern på tape?
    Av joresten i forum Mixning & mastring
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 10:48
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •