Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ny sampler, har Octatrack, kanske är lite mycket för mig?

Börjar bli varm i kläderna
    Reg.datum
    Dec 2016

Ny sampler, har Octatrack, kanske är lite mycket för mig?

Jag har lite funderingar gällande samplers, skaffade en Octatrack för ett tag sedan och tycker absolut om den, men jag undrar om det verkligen är det jag ska ha. Grejen jag upplever är att jag så otroligt sällan orkar dyka ner i menyerna och fixa saker, mitt workflow på Octan (spelar bara in live/improvisation eller vad man nu kallar det) går ofta ut på att ta nån sampling jag laddat in någon gång och pitcha den så det stämmer med vad som redan spelas, lägga in några triggers och ibland assigna slidern till start point eller pitch eller båda.

Samplar live ibland men tycker ofta det är lite för stökigt att göra. Och sällan använder jag mer än två spår, exkluderar då THRU machines. Jag använder inte mycket effekter på den, och när jag väl gör det så tycker jag inte riktigt om dom, använder aldrig LFOerna till något.

Jag tycker verkligen om den ändå, uppskattar känslan i den och har fått till en del schyssta grejer på den, men jag undrar ändå om jag inte kan få loss lite pengar genom att byta den mot något lite mindre avancerat, och dessutom kanske få något som är mer "hands on" och mindre programmerande. Så därför frågar jag här, vart kan jag titta?

Veteran HEKs avatar
    Reg.datum
    Aug 2005
    Kände likadant för Octan och skulle rekomendera Toraiz, synd bara att den är rätt dyr. Akai MPC live kankse är ett alternativ också, vet inte hur den är men verkar kanske en aning mer "menyig". Toraizen har menyer men de är så självklara att du inte behöver fundera 2 gånger, ens första gången du tar dig runt. Faktiskt så är det nästan så bra.

Mkt möjligt att Toraizen är grundast av de 3, men tycker att den har mkt ändå, tex sequencern för externa midi-enheter i Octan är ungefär exakt densamma i Toraizen. Köpte Toraizen av en slump men är grymt nöjd.
    Senast redigerat av HEK den 2017-06-18 klockan 23:51.

Veteran dickydigglers avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Esx-1 kanske?

Veteran
    Reg.datum
    Apr 2008
    jag har dessa, du kan ju kolla lite youtube och fråga sen

sp555
    rc505
    rc202
    korg kaosspad pro
    korg kaossilator pro
    digitakt

Börjar bli varm i kläderna
    Reg.datum
    Dec 2016
    Tack för tipsen än så länge, har lite att titta igenom verkar det som. Får liksom fundera på vad det är jag vill ha den till antar jag. När jag skaffade octatracken så tänkte jag att jag kunde köra alla trummor på den men så sitter jag ändå o tänker skaffa en dedikerad trummaskin.. Så nu tänker jag nog inte köra trummor från framtida sampler utan lägga pengarna mot en RYTM eller nått sånt..

Veteran
    Reg.datum
    Apr 2008
    digitakt (trots buggarna)

Veteran Haplos avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Kollade lite på klipp med Toraiz, fick lite GAS faktiskt.
    Int bra

Veteran
    Reg.datum
    Apr 2008
    kanske finns nån kvsr på tokrean 4sound fridhemsplan

Liknande ämnen

1. octatrack problem (kanske)
    Av Nihad i forum Syntar & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-12-29, 00:52
  2. Köpa sampler (to Octatrack or not to Octatrack)
    Av DanielW i forum Syntar & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 18:29

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •