Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: allkonstlab ikväll, elektroniskt i kyrkan

Veteran
    Reg.datum
    Apr 2008

allkonstlab ikväll, elektroniskt i kyrkan

sista allkonstlab i sofia ka ikväll kl 20:00
    fritt inträde
    elektroniskt och akustisk improvisation
    Stockholm Vitabergsparken

förhoppningsvis kommer även dansare

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1313.JPG 
Visningar:	24 
Storlek:	275,8 KB 
Id:	75444
    Senast redigerat av dokido den 2017-06-17 klockan 18:45.

Vintage outshapes avatar
    Reg.datum
    Dec 2003
    Ah, låter spännande! Synd Jag hörde om detta först nu

Vintage machinepops avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Fel helg för mig... sjukt skumt kyrkorum det där f ö. Låter apa i den talanläggning som är installerad. Så jag tror mer på elektronmusik med fördigpreppad ekokammare.

Veteran
    Reg.datum
    Apr 2008
    jo jag fick inte reda på att det var sista förrän igår kväll
    ja akustiken är lite grumlig
    nåväl, vi fortsätter på fylkingen från september
    vi prata om att hitta på nåt nytt så vi får väl se vad det blir
    det var lite asiatiska turister inne och lyssna, det var kul

Veteran Rotwangs avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Hoppsan sa!

Vad har de för talanläggning idag som funkar så illa?
    Den här Rotwangen var ju i Sofia kyrka redan för tio år sedan och demonstrerade och föreläste om digitalt lobstyrda linjehögtalare...

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Iconyx_Sofia.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	43,3 KB 
Id:	75453

Det gamla systemet var verkligen gammalt. Punktkällor på stolpar i kyrkorummet. Tror det var SELA som byggt grejorna en gång i tiden. Jag demonstrerade RH Iconyx för församlingen och div akustiker. Har för mig att Ingmar Olsson var där också. Funkade svinbra.
    Vet inte vad som hände sen, antagligen blev det för dyrt. 100k ex moms för bara den där pelaren jag visar upp...

Elektroakustisk allkonst kan bli väldigt intressant i kyrkomiljöer.
    Jag fick tillfälle att drona alldeles själv i Lunds domkyrka, ensam, runt midnatt förra våren. Hur coolt som helst.
    Och det med hjälp av pelarhögtalare enl. ovan. Dussintals, dessutom!

Veteran
    Reg.datum
    Apr 2008
    ska fråga om ljudteknikern jobbade då för 10 år sen

vi har ju spelat in i 2 år där och jag tycker det är skitsvårt att få bra ljud
    men jag är ingen ljudtekniker
    tror han lyckades bra nån gång genom att hänga upp en del mickar i taket

Reg.datum
    Oct 2010
    Ingen aning vad som sitter där, men mycket handlar om den gamla vanliga svaga länken... vaktmästaren. När jag var där för en månad sedan eller så, studsade ljudet som pingpongbollar och det verkade saknas gain på mixern eftersom det berodde på vem som pratade hur mycket det slog över. Generellt var alla mikar för högt mixade också.
    Jag var där i ärende som kyrkan byggdes för, men likförbaskat lät det skit. Jag tror det fortfarande är punktkällor på pelare etc, eventuellt om det hänger någon från wire också. Jag låter det vara osagt.
    Troligen för dyrt ja... det är konstigt, man kan renovera för miljoner, men inte köpa prylar så det låter bra för några hundra papp.

Efterklangen i Lunds domkyrka skojar man inte bort. Jag kan föreställa mig att det lät gött.

Veteran Rotwangs avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Luskar lite...
    Hum, Martin små-linearrayer - Omniline - lite överallt. QSC Q-sys DSP-matris. Styrning med ajPadda. Vaktmästar-läge och pro-läge för extern LS9:a. Inte alls kattskit, de grejorna.
    Personligen är jag dock tveksam till att flyga linearrayer, dessutom högt upp, i sådana akustiska miljöer.
    (Det är ju dessutom en ingenjörstradition att toksåga vad föregångaren/andra gjort! )
    Nejdå, det är inga lallare som har varit framme. DM-Audio borde veta vad de pysslar med.
    http://www.dmaudio.se/index.php?opti...1527&Itemid=12

Men, av egen erfarenhet, så är den mänskliga faktorn och den fortsatta systemförvaltningen källan till det mesta problem. Jag vet inte hur många ggr jag varit med om anläggningar som varit top notch och väl injusterade vid leverans, men något år senare, efter klagomål, på något magiskt vis varit skruvade och mixtrade med bortom all vett och sans.

Reg.datum
    Oct 2010
    +1

Som sagt... jag har hört uttrycket "ställ ratten på klockan ett så låter det bra" mer än en gång i liknande lokaler. Synd om de nu investerat och inte skickar någon på kurs att sköta det (om det nu behövs).

Veteran
    Reg.datum
    Apr 2008
    vet inte, tycker han är väldigt kunnig, vaktmästaren
    han har ljudtekniker utbildning vad jag fattar
    och är väldigt engegerad i hur det låter
    hursom, utan honom hade vi inte fått spela i sofia

Veteran Rotwangs avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Det finns en del rejält engagerade vakmästare/kyrkvärdar - absolut.
    En del är dessutom skickliga och därtill mycket drivande i ämnet.
    På ett av mina första kyrkinstallationsjobb så hade de inga problem med att bränna 200k på en matta, sedan slänga ut den för att färgtonen var fel, och sedan sätta in en annan matta för ytterligare 200k... men knorrade som attans över att lägga mer pengar på ljudsystemet än en hemstereo från Mediamarkt.
    Tur att de hade en vaktis av det rätta virket som drev frågan.
    Det största problemet är inte de totalt okunniga, och naturligtvis heller inte de som har koll. Det värsta är de där mittemellan som kan tillräckligt för att på eget bevåg fucka upp grejorna duktigt. Och de brukar inte upplysa någon annan heller om att de varit där och härjat.

Kyrkor är knepiga, de är oftast byggda i en tid då elförstärkning inte fanns, musiken var långsam och föga rytmbaserad, och man predikade på latin så folk fattade ändå ingenting. Nuförtiden är det bästa man kan göra att försöka låta bli att excitera rummet så långt det bara går. Takvalven är otäcka, och då skall vi inte tala om kvartskupolen och parabolväggen som oftast finns vid koret. Noga flackt riktade linjekällor är guld. Bose, Renkus-Heinz, RCF VSA, Fohnn, Intellivox m.fl. Komplettera med ett litet sub-system för att ge lite lite knuff i botten vid musikåtergivning, så är man hemma! Se bara upp med bakloben från linjehögtalarna! Just det får mig att fundera hur den ser ut i Sofia, om de flyger små linearrayer, tiltade neråt - skjuter de en baklob rätt upp i valven då?
    D&B har en liten linjehögtalare med kardioidfunktion - den är så gott som knäpptyst rakt bakåt! Genialiskt.

Ah, nu blev jag engagerad igen!
    Jag är förvisso hedning men tycker kyrkljud är asspännande. Nån som vet av något bra potentiellt projekt någonstans? Jag vill bygga ljudanläggningar i asjobbiga miljöer igen!

Veteran
    Reg.datum
    Apr 2008
    vad jag fattar har du helt rätt i pengafrågan och prioriteringar
    har redan hört det från ljudteknikern/vaktmästaren
    tekniken förstår jag mig inte på
    vet att det hänger mickar ungefär mitt i kåken, höjdledes alltså, typ 8 meter upp
    men vi använder de aldrig när vi spelar
    tror de används till att lyfta kören

Veteran Rotwangs avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Ibland hänger det mikar sådär också för att mata hörslingan. Matar man hörslingan enbart från det ordinarie ljudsystemet får ju hörselhjälpmedelsanvändaren inte med något av de rent akustiska ljudkällorna i rummet. Att bara förlita sig på rumsmikar till hörslingan är dock för det mesta ingen bra idé...

Mikar åtta meter upp borde inte ge särskilt mycket kör-lyft innan det blir återkoppling, särskilt inte i såpass livliga lokaler. Inte ens med kraftigt riktade sådana. Ett par meter över kören är max vad jag lyckats med. Det går aningen lättare om kören står utanför högtalarsystemets täckningsområde, om den zonen är avstängd, etc. Kraftigt riktade linjekällor hjälper också till bra i sådana lägen - mindre/inget direktljud fr högtalare till mikar.

En hel del kyrkor har hängande mikar för att spela in / vidareutsända etc arrangemangen också.

Domkyrkan i Lund har fyra takmikar längs hela mittskeppet. De kan mata såväl hörslingan som inspelning och extern buss till OB m.m. Tror dock inte de förlitade sig på dem nu sist när Påven var där...
    (Lite annat knas blev det ändå; Antje fick dropout på sin headmik, och någon av kardinalerna klappade till svanhalsmiken med ett bonk när han gjorde korstecknet... hahaha!)

Apropå hörslingor och mikar...
    Jag och en kompis blev hyfsat spooked i vår ungdom när vi sent på kvällen satt och jammade i en källare. Polarn hade guran genom en Marshall rörhäck. När vi pausade hörde vi lagom svagt mässande körer i Marshallen! Whoooooo!
    Det tog en stund innan vi insåg att det låg en kyrka alldeles intill, det var påsk, och de körde midnattsmässa med maffig kör o hela paketet. Hörslingan läckte duktigt i hela kvarterat och gick rakt in i vår stärkare...
    På den tiden byggde man hörslingor med några varv FK-kabel runt väggarna och ett köttigt slutsteg. Så blåste man på tills det hördes i transett-stavarna och var nöjd med det.

Nu är tråden på väg heeeelt offtopic - sorry för det.
    Arrangemanget ifråga verkade klart intressant, osis att Stockholm ligger så avsides för min del! Blev något inspelat?
    Jag har som sagt själv dronat i ensamhet i Lund, lirat Moog och Grönlund-orgel i en nersläckt kyrka i Norrbotten och i allmänhet tuktat ett och annat kyrkljudsystem med mycket märkliga klanger förutom sinussvep och rosa brus.
    När jag höll på och trimma Lund-anläggningen så pågick även en repetition med någon dansgrupp som körde till väldigt japansk-klingande EAM/ambient som var riktigt riktigt nice, men vars upphovsman jag glömt bort. Tyvärr kunde jag inte vara kvar tills de skulle framföra det.
    Kyrkor och ljud, det är en spännande värld av såväl trubbel som möjligheter.

Ha-halleluja på er!

Reg.datum
    Oct 2010
    Jag vill förtydliga att det mesta den dagen handlade om felhantering. Det kan ha varit annan vaktis eller så hade prästfilurerna meckat själva.

Men som sagt - superkul att kyrkan används även till mer alternativ musik. Tuta till när mer är på G, jag finns två kvarter bort var 2-3:e helg.

Veteran
    Reg.datum
    Apr 2008
    jo he he, det är kul, tyvärr var det sista gången
    vaktmästaren är utbränd, men vafan, man vet aldrig

att tråden går offtopic gör inget, evenemanget är avslutat
    vet inte om något blev inspelat, vore nice om oscar spelade in nåt, det lät jävligt bra efter en halvtimme typ

jag spelade bara in min kanal, linjärt
    eller vad man kallar det, line in, ingen akustik

det där med grejer som kommer in i högtalarna utifrån har jag också varit med om
    det är jävligt ballt, spooky

Liknande ämnen

1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-04-30, 02:39
  2. allkonstlab
    Av dokido i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-09-24, 18:59
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-01-21, 08:45
  4. Kollaps i Kyrkan @ Trädgården - IKVÄLL!
    Av Katzenjammer i forum Evenemang
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-07-20, 20:31

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •