Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Resonansproblem

  1. #1
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage

    Resonansproblem

    På min nyligen restaurerade Solus upptäckte jag ett fel när jag började spela, ett fel jag missat när den låg på arbetsbänken...

    Resonansen kommer inte igång direkt, utan behöver "arbetas upp". Först vid tredje/fjärde tonen i följd kommer den igång 100%.

    Jag kan för lite om hur resonansen i ett filter skapas, och hoppas på att någon här är bättre insatt. Och hoppas samtidigt också på att det inte är transistorstegen med 10 matchade transistorer som är keff... (Men filtret låter helt perfekt i övrigt).

    Jag har bytt 10 uF-kondningen som sitter efter resonans-slidern, samt övriga elyter.

    Så här låter det:

    Resonans.mp3

    Tacksam för alla tips och glada tillrop!

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Så här ser filtret ut i Solusen (öppna i nytt fönster så det blir stort):

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Filter.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	278,9 KB 
Id:	75442

  3. #3
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Resonansen skapas inte utan är feedback på filtret precis som ditt schema visar.

    Den borde komma direkt.

  4. #4
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Om transistor paren i filter stegen inte är korrekt matchade eller av nån anledning ändrats så att de inte längre matchar så skulle filteret teoretiskt kunna bete sig som beskrivet.

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Så resonansen är bara rundgången av filtret då alltså. Fanken. Jag var rädd för det.

    Då är det ju bara trans-paren som det kan vara förutom kodningen? (Ska dock byta den igen bara för säkerhets skull). Eller kan delar av feedbacken gå via andra komponenter?

    Matcha om 10 transistorer vet jag inte om jag orkar… Det skumma är ju att filtret låter helt perfekt, det var först när jag drog upp resonansen som jag märkte att något inte stämde…

    Djäklarns skumt.

  6. #6
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag tror det är ditt transpar.

  7. #7
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Men vilket av de fem..? Eftersom de sitter i serie känns det svårt att hitta exakt rått par...

    Vet inte ens vad det är för sort...

    Fanken.

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    hmmm...du skulle kunna testa byta LM3900 också men kan inte lova att det hjälper.

  9. #9
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Tack, testar gärna alla options innan matchning av 10 obsoleta transistorer...

    Ska testa. Jag återkommer med rapport!

  10. #10
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Kolla så att VCF CVR (R151) är korrekt kalibrerad - du vill inte ha någon DC-ramp i punkten C31|R168 tillbaka in i återkopplingskedjan för VCF Q när du använder VCF ADSR.

  11. #11
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla så att VCF CVR (R151) är korrekt kalibrerad - du vill inte ha någon DC-ramp i punkten C31|R168 tillbaka in i återkopplingskedjan för VCF Q när du använder VCF ADSR.
    Ahh, tack för du satte fingret på den punkten, Ulf.

    Utan VCF-ADSR funkar feedbacken / resonansen perfekt.

    Men eftersom jag installerat en VCA-ADSR och kopplat in den innan VCA-fadern (R190) så blir det ju fel i återkopplingspunkten som ligger efter.

    Solusen har ju en djäkligt intrekat VCF-ADSR-lösning: VCF-ADSR-fadern boostar VCA med ca 50% eftersom man inte vill ha VCF och VCA modulerade med samma styrka. Man vill ju att VCA ligger lite starkare för att boosta volymen när man har VCF-ADSR.

    Så all ADSR hänger ihop, och när jag disconnectat ADSR innan VCA-fadern blir det ju fel även mot resonansen längre fram.

    Jag ska koppla tillbaks allt i normalläge för att kolla att filtret är OK, och sedan får jag hitta ett annat sätt att koppla in VCA-ADSR...

    Stort tack alla för hjälp med att bolla detta!

  12. #12
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ah, låter vettigt nu när "alla korten är på bordet" s a s.
    Senast redigerat av kroffe den 2017-06-18 klockan 11:26.

  13. #13
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Ville bara säga att det är några här på 99:an som är otroligt kunniga och hjälpsamma! Snacka om specifikt problem som benades ut på några timmar!

  14. #14
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Perfekt! Förslag på nytt fördjupningsämne här på 99-musik: Gissa ful-modden. Bifoga ljudfiler och ett suddigt kretsschema. Viktigt är att inte antyda vad som eventuellt kan vara moddat...

  15. #15
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, låter vettigt nu när "all korten är på bordet" s a s.
    Sorry, jag hade helt missat återkopplingen som låg efter. Slog mig aldrig...

    @Ulf; LOL!

    Ska bena ut detta i kväll. Återkommer med rapport som sagt.

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Perfekt! Förslag på nytt fördjupningsämne här på 99-musik: Gissa ful-modden. Bifoga ljudfiler och ett suddigt kretsschema. Viktigt är att inte antyda vad som eventuellt kan vara moddat...


    Jag är på - behöver reda ut varför sustainen i min SS-30 snarare blir hold på allt om man drar upp den över hälften. Vill inte berätta om modden utan låter dig gissa först.

  17. #17
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Statusuppdatering; fulmodden hade inget med detta att göra. Felet är identiskt när jag kopplat tillbaks allt till original.

    Handlingsplanen ser nu ut som följer;

    1) Byta 10 uF kondningen för säkerhets skull.

    2) Byta 3900'an också bara för säkerhets skull.

    3) Byta trimpoten till FilterCVR: Inget händer när jag vrider på denna. När jag kalibrerade synten var det ingen skillnad mellan "0" och "10", men eftersom den lät bra tänkte jag inte mer på det utan ställde den i läge "5". Lite lagom, sådär.

    Men om trimpoten har pajjat kan ju faktiskt den vara boven i dramat kanske.

    4) Om inget hjälper är det ju transistorparen kvar. Och då tror jag nästan att jag behåller synten som den är. Jag har ju den som ljudmodul till min fungerande Solus, och enda gången man hör felet egentligen är när man gör laserljud.

    Och det gör jag inte jätteofta...

    Stort tack för all hjälp och tips och glada tillrop!

  18. #18
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Du kan väl Ohmmäta trimpoten på plats?

    *fler laserljud till folket*

  19. #19
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan väl Ohmmäta trimpoten på plats?
    Den måste nog lödas loss. Annars är man inte helt säker på vad man ser. Men det är inga problem, det är ju snabbt gjort.

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    *fler laserljud till folket*
    Eventuellt svarar jag nej på den...

  20. #20
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hmmm...du skulle kunna testa byta LM3900 också men kan inte lova att det hjälper.
    Kroffe, min vän. Jag vet inte för vilken gång i ordningen du räddar mig när jag kört fast, men det börjar onekligen bli en vana nu.

    Visst var det LM3900'an precis som du sade. Med 3900'an bytt funkar filtret perfekt. (Även MED min "fulmoddade" extra VCA-envelope)

    Stort tack för all hjälp: Kroffe, Ulf och Janost! Ni har varit en enorm hjälp och stort stöd! <3

    Case closed.

  21. #21
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Grymt!
    Kul att kunna hjälpa.

  22. #22
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jäjj - 99 to the rescue!













    *fler laserljud till folket*

  23. #23
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    *fler laserljud till folket*
    Jepp, nu producerar min Solus System100 perfekta laserljud i stereo! Du hade gått av på mitten.

  24. #24
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepp, nu producerar min Solus System100 perfekta laserljud i stereo! Du hade gått av på mitten.
    Woohoo!

    Skämt åsido, kul att den är back to specs and framförallt att den blev räddad från sitt deppiga öde som semi-lik. Hur hög/djup blev lådan (panel och ner)? Jag minns att jag tog beslutet att göra min ganska "chunky" eftersom det var originallådan jag jobbade med men att det var mycket luft i Solus.

  25. #25
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Very well done! Och det här projektet är ju så coolt så man går av på mitten!

  26. #26
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur hög/djup blev lådan (panel och ner)? Jag minns att jag tog beslutet att göra min ganska "chunky" eftersom det var originallådan jag jobbade med men att det var mycket luft i Solus.
    Jag gjorde det lätt för mig och byggde lådan av planhyvlad plank som var 12 x 110 mm om jag minns rätt. Solus'en är ju väldigt platt, förutom trafon som ju är en liten klump.

    Så här ser det ut från sidan. (Jag ska hitta en snyggare lösning för sladdarna...)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Solus1002.jpg 
Visningar:	23 
Storlek:	88,2 KB 
Id:	75492

    Citat Ursprungligen postat av synthjohan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Very well done! Och det här projektet är ju så coolt så man går av på mitten!
    Tack!

  27. #27
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Cool... ungefär lika tjock som originalet då. undrar hur lång tid det tar innan le Lacque har moddat skiten ur den med åttiotretton patchpunkter?

  28. #28
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Nejdå, den extra envelopen + FM kommer bli allt. (Funderar iofs på att bygga in ProSolo-burken som internmidi i den...)

    PS; FM-modden har jag faktiskt även gjort på mint-Solusen. Osc1 saw -> osc2. Solus har ju ett eget läge för Square-LFO på osc2 som är helt meningslöst. Så det blev en mini-S/H-mixer som på en Odyssey. Låter fantastiskt.

    Så här blev rattarna föresten:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SolusRattar.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	151,6 KB 
Id:	75493
    Senast redigerat av Lackan den 2017-06-21 klockan 13:01.

  29. #29
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Snyggt rattval - matchar bra.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •