Sidan 1 av 5 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 284

Ämne: Låter alla DAW likadant?

  1. #1
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran

    Låter alla DAW likadant?

    Läste den här artikeln i Studio:
    https://studio.idg.se/2.1078/1.68420...anvanda-reaper

    Och slogs av det här citatet:
    "En sak som dock är oerhört viktigt att förstå i sammanhanget är att alla musikprogram låter likadant (förutom möjligen Harrison Mixbus som använder inbyggda ”analoga” effekter)."
    Ungefär där slutade jag läsa och hoppade sedan vidare till de här YouTube-klippen.

    En bra videoserie rörande ämnet:
    https://www.youtube.com/watch?v=pkvhR2UuDfU (part 1, 6 min)
    https://www.youtube.com/watch?v=iq2h_i3mCrI (part 2, 8 min)
    https://www.youtube.com/watch?v=_6BIb6ntZdA (part 3, 23 min)

    Sjukt intressant!

  2. #2

    Veteran
    Japp, digital summering är ingen rocket science. På studios forum gjordes en test av i princip alla DAWs som då existerade där det summerades och null testades och Harrison var den enda DAW som inte gick att nolla ut. https://forum.studio.se/topic/75720-...mmering-i-daw/

    Trots att det är bevisat gång på gång att summeringen funkar på samma sätt i moderna DAWs så är myten svåravlivad.

  3. #3
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Hade jag orkat hade jag gjort samma test själv, men börjar pilla med inställningar (ändrat reglage osv) för att se hur vida det skalar linjärt. Men jag tror inte jag bryr mig utan jag använder tiden till att göra musik istället Jag vet ju redan att Studio One låter bäst. Det säger min magkänsla :P

  4. #4

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade jag orkat hade jag gjort samma test själv, men börjar pilla med inställningar (ändrat reglage osv) för att se hur vida det skalar linjärt. Men jag tror inte jag bryr mig utan jag använder tiden till att göra musik istället Jag vet ju redan att Studio One låter bäst. Det säger min magkänsla :P
    Du behöver inte göra en test. Det är redan gjort så många gånger så det behövs inte fler tester.

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    http://www.99musik.se/showthread.php...W-ljudkvalitet för mer diskussion kring ämnet.

  6. #6
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Det finns dock andra skillnader som kan vara intressanta.
    Exempelvis att Reason och pro tools har en riktigt rejäl peak marginal innan det märks någon distortion. Att Ableton Live låter skit så fort nivån nuddar nollan av någon jävla andelning.

    Jag älskar Live, men just den detaljen gör mig galen. Kör de inte float internt eller va fan?

  7. #7
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Givetvis börjar det låta olika när man lägger på olika EQ:s och andra effekter eftersom algoritmerna där skiljer. Men just summering är inget annat än summering. Håller du summan under 0:an så låter det lika.

  8. #8
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Sedan använder ju många exempelvis warp i Live eller liknande i Logic eller Stdio One och då börjar det verkligen dra iväg... + effekter mm.
    Själva summeringen är väl kanske den triviala biten i det hela...

  9. #9
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Givetvis börjar det låta olika när man lägger på olika EQ:s och andra effekter eftersom algoritmerna där skiljer. Men just summering är inget annat än summering. Håller du summan under 0:an så låter det lika.
    Halvsant. Just Studio Ones funktion så att kanaler läcker osv är ju magnifik. Det går ju att låta bli att använda dock om man vill. Då låter det lika.

  10. #10

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Halvsant. Just Studio Ones funktion så att kanaler läcker osv är ju magnifik. Det går ju att låta bli att använda dock om man vill. Då låter det lika.
    Ibland undrar jag vart världen är på väg. När jag började spela in så jobbade man man mot crosstalk och ville ha bättre signal/brus förhållande.
    Nu vill folk ha det sämre. Till och med dyra spikraka preamps från random lyxig tillverkare som uppfanns för många år sedan anses nu vara färgande... otroligt.

  11. #11
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ibland undrar jag vart världen är på väg. När jag började spela in så jobbade man man mot crosstalk och ville ha bättre signal/brus förhållande.
    Nu vill folk ha det sämre. Till och med dyra spikraka preamps från random lyxig tillverkare som uppfanns för många år sedan anses nu vara färgande... otroligt.
    Det är ju för att de är färgande
    SSL bygdes för att vara så transparenta som möjligt på analogtiden när allt brusade och lät skit.
    Men jämfört med digital summering är de inte transparenta alls. Och som de flesta här vet så gör brus och färgning jättemycket för att limma ihop ljuden, så när man får perfekt transparent summering så saknar man det.

  12. #12
    deleted user
    Jag håller ju inte med alls om att det är sämre, men det fina är att man kan välja. Personligen tycker jag att det är den största grejen som hänt i DAW på i alla fall ett decennium.

  13. #13
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ibland undrar jag vart världen är på väg. När jag började spela in så jobbade man man mot crosstalk och ville ha bättre signal/brus förhållande.
    Nu vill folk ha det sämre. Till och med dyra spikraka preamps från random lyxig tillverkare som uppfanns för många år sedan anses nu vara färgande... otroligt.
    “Whatever you now find weird, ugly, uncomfortable and nasty about a new medium will surely become its signature. CD distortion, the jitteriness of digital video, the crap sound of 8-bit - all of these will be cherished and emulated as soon as they can be avoided. It’s the sound of failure: so much modern art is the sound of things going out of control, of a medium pushing to its limits and breaking apart. The distorted guitar sound is the sound of something too loud for the medium supposed to carry it. The blues singer with the cracked voice is the sound of an emotional cry too powerful for the throat that releases it. The excitement of grainy film, of bleached-out black and white, is the excitement of witnessing events too momentous for the medium assigned to record them.” – Brian Eno

  14. #14
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av aorta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    “Whatever you now find weird, ugly, uncomfortable and nasty about a new medium will surely become its signature. CD distortion, the jitteriness of digital video, the crap sound of 8-bit - all of these will be cherished and emulated as soon as they can be avoided. It’s the sound of failure: so much modern art is the sound of things going out of control, of a medium pushing to its limits and breaking apart. The distorted guitar sound is the sound of something too loud for the medium supposed to carry it. The blues singer with the cracked voice is the sound of an emotional cry too powerful for the throat that releases it. The excitement of grainy film, of bleached-out black and white, is the excitement of witnessing events too momentous for the medium assigned to record them.” – Brian Eno
    <3<3<3

  15. #15

    Veteran
    Gissar att ingen skulle höra skillnad på en summering av en SSL 4000G mot en Neve från samma period. Grymma grejer, fantastiska mixerbord.
    Slänger in facklan och påstår att ingen heller skulle höra skillnad på en DAW summering vs SSL/Neve.

    Nedan en snutt där jag har klippt slumpmässigt mellan analog summering och Pro Tools. Bara summering, jädrar i mig rätt lite skillnad, försumbar summering kan man säga.
    https://1drv.ms/u/s!AkfKZm9KT0GVmBDn3rXdwBrw6SWJ
    I klippet ovan är det dyr analog utrustning som summerar och säljs till personer som vill ha det analoga soundet... jojo.

    Många emuleringar som VST påverkar ljudet mycket mer än vad riktig hårdvara gör, och det sitter folk på forum och snackar om, inga egna erfarenheter av de riktiga prylarna.
    Tror nostlagins skimmer och marknadsföring gör folk lite lätta som byten.

    Men det är en helt annan diskussion, förlåt.

  16. #16
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gissar att ingen skulle höra skillnad på en summering av en SSL 4000G mot en Neve från samma period. Grymma grejer, fantastiska mixerbord.
    Slänger in facklan och påstår att ingen heller skulle höra skillnad på en DAW summering vs SSL/Neve.

    Nedan en snutt där jag har klippt slumpmässigt mellan analog summering och Pro Tools. Bara summering, jädrar i mig rätt lite skillnad, försumbar summering kan man säga.
    https://1drv.ms/u/s!AkfKZm9KT0GVmBDn3rXdwBrw6SWJ
    I klippet ovan är det dyr analog utrustning som summerar och säljs till personer som vill ha det analoga soundet... jojo.

    Många emuleringar som VST påverkar ljudet mycket mer än vad riktig hårdvara gör, och det sitter folk på forum och snackar om, inga egna erfarenheter av de riktiga prylarna.
    Tror nostlagins skimmer och marknadsföring gör folk lite lätta som byten.

    Men det är en helt annan diskussion, förlåt.
    En ren A/B jämförelse av rosa brus kört genom grejjerna tror jag att jag skulle höra skillnad på. Men att höra en låt och peka ut att det är analogt eller digitalt summerat? Inte en chans i he...

    Jag har jobbat en del med både SSL och neve under utbildningen och visst hör man en viss färgning. Men det är absolut inget uppenbart. I SSLs nyare bord har man ju en switch för att slå igång emuleringen av deras gamla preamps. Det låter mest lite otydligare är min uppfattning.
    Men det ÄR väldigt transparent.

  17. #17
    deleted user
    Det är nu det är dags att föra in frågan om digitalt versus analogt samt Mac versus PC i diskussionen. På tiden! Det behövs fler sådana diskussioner!

  18. #18
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är nu det är dags att föra in frågan om digitalt versus analogt samt Mac versus PC i diskussionen. På tiden! Det behövs fler sådana diskussioner!
    Alla vet ju att en X230 med Arch Linux låter bäst

  19. #19

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En ren A/B jämförelse av rosa brus kört genom grejjerna tror jag att jag skulle höra skillnad på. Men att höra en låt och peka ut att det är analogt eller digitalt summerat? Inte en chans i he...

    Jag har jobbat en del med både SSL och neve under utbildningen och visst hör man en viss färgning. Men det är absolut inget uppenbart. I SSLs nyare bord har man ju en switch för att slå igång emuleringen av deras gamla preamps. Det låter mest lite otydligare är min uppfattning.
    Men det ÄR väldigt transparent.
    http://www.soundonsound.com/reviews/pick-preamp
    Läs den här artikeln och ladda hem ljudfilerna. Lyssna! Jag har A/B lyssnat och skillnaderna mellan Mackie och Neve är i prncip försumbara. Gjorde en likadan test på 90 talet själv mellan Mixer vs API perampar. Bra skit är bra skit och färgar oftast ingenting. Prylar som färgar är nog mer som mitt gamla HH bord, brus och stök med billig gammal skit.

    Ett helt annat spår men också relevant.
    Åsikter är bra, ljudexempel bättre.

  20. #20
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.soundonsound.com/reviews/pick-preamp
    Läs den här artikeln och ladda hem ljudfilerna. Lyssna! Jag har A/B lyssnat och skillnaderna mellan Mackie och Neve är i prncip försumbara. Gjorde en likadan test på 90 talet själv mellan Mixer vs API perampar. Bra skit är bra skit och färgar oftast ingenting. Prylar som färgar är nog mer som mitt gamla HH bord, brus och stök med billig gammal skit.

    Ett helt annat spår men också relevant.
    Åsikter är bra, ljudexempel bättre.
    Nu har jag inte läst artikeln, men vad jag testat är att själv mata ett brus genom olika grejjer och flippa en switch i lyssningen och se om jag märker någon skillnad.

    Men jag håller med. Skillnaden ÄR försumbar.

  21. #21
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Ögnade igenom artikeln nu. Jag tycker de har valt olämpliga stimuli med ribbons och piano och grejjer. För många färgande faktorer redan där som ger ett spektralt ojämnt grundljud.

    Som att testa resonanta lågpassfilter på en sinusgenerator.

  22. #22

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag inte läst artikeln, men vad jag testat är att själv mata ett brus genom olika grejjer och flippa en switch i lyssningen och se om jag märker någon skillnad.

    Men jag håller med. Skillnaden ÄR försumbar.
    Bättre att ta en A/B lyssning med inspelade preamps och rätt ställda nivåer. Då blir det riktigt svårt. Speciellt om man inte ens vet vad som spelas upp som i SoS artikeln.

  23. #23
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är nu det är dags att föra in frågan om digitalt versus analogt samt Mac versus PC i diskussionen. På tiden! Det behövs fler sådana diskussioner!
    Den enda relevanta frågan är digitalt versus Mac.



  24. #24
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.soundonsound.com/reviews/pick-preamp
    Läs den här artikeln och ladda hem ljudfilerna. Lyssna! Jag har A/B lyssnat och skillnaderna mellan Mackie och Neve är i prncip försumbara.
    Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att skillnaderna blir tydligare om man börjar pressa kanaler/bussar/mm mer än att bara summera snällt? Min tanke är att när man pratar om att de har olika "sound" så handlar det om när man börjar tänja gränserna på dem.

  25. #25
    deleted user
    Jo.

  26. #26

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att skillnaderna blir tydligare om man börjar pressa kanaler/bussar/mm mer än att bara summera snällt? Min tanke är att när man pratar om att de har olika "sound" så handlar det om när man börjar tänja gränserna på dem.
    I exemplen så gör preamparna ren inspelning.
    Så är det garanterat. Men det är en helt annan fråga, vilken distar bäst? Smaksak och beroende på vad man spelar in, dyra distboxar de där Nevarna. Köp en Tascam mixer och dista.

  27. #27
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns dock andra skillnader som kan vara intressanta.
    Exempelvis att Reason och pro tools har en riktigt rejäl peak marginal innan det märks någon distortion. Att Ableton Live låter skit så fort nivån nuddar nollan av någon jävla andelning.

    Jag älskar Live, men just den detaljen gör mig galen. Kör de inte float internt eller va fan?
    Nja, jag skulle säga att mätfunktionen är annorlunda kalibrerad. I ena fallet har dom lämnat en rejäl marginal trots att mätaren slår i botten medan dom andra inte har det (vilket känns väldigt onödigt, 32 bitar gör att man kan slösa med marginaler).

  28. #28
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan använder ju många exempelvis warp i Live eller liknande i Logic eller Stdio One och då börjar det verkligen dra iväg... + effekter mm.
    Själva summeringen är väl kanske den triviala biten i det hela...
    Fast det är inte riktigt sant det heller. Dra en sökning på Google och YouTube så får du resultat som visar att warp i Live (kanske även i S1) inte gör något som helst med ljudet så länge du låter bli att dra i ljudfilen. Givetvis blir det skillnad om du drar eftersom warp i Live och Melodyne osv använder sig av olika algoritmer och löser i stort sätt samma problem på olika sätt.

    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Halvsant. Just Studio Ones funktion så att kanaler läcker osv är ju magnifik. Det går ju att låta bli att använda dock om man vill. Då låter det lika.
    Men det är tvärtom väl? Du måste aktivt slå på "MixFX" i S1. Jag tycker att Console Shaper är riktigt kul, men "Max S" har klagat på att vågformen vid nedmixning tippar. Kan visa skärmdump på det ikväll. Men det är kanske så den ser ut om man gör en nedmixning på ett "analogt" sätt.

    Softube Tape finns nu som MixFX och jag måste se till att testa den ordentligt medan demolicensen rullar på. Fan. 20 dagar försvinner rätt kvickt som nybliven husägare. Sen har ju PreSonus egna MixFX som de släppt som skulle vara kul att testa.

  29. #29
    symptm
    symptm är inte uppkopplad
    symptms avatar
    Senior
    FL studio har nått som heter "circular panning law" vilket gör att låten låter mycket mer stereo och öppet

  30. #30

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av symptm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FL studio har nått som heter "circular panning law" vilket gör att låten låter mycket mer stereo och öppet
    Den är en Pan law som vilken annan pan law.

  31. #31
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, jag skulle säga att mätfunktionen är annorlunda kalibrerad. I ena fallet har dom lämnat en rejäl marginal trots att mätaren slår i botten medan dom andra inte har det (vilket känns väldigt onödigt, 32 bitar gör att man kan slösa med marginaler).
    Fast Live låter ju inte alls lika högt heller, så det är konstigt att det peakar på det viset.
    Ja med 32 bitars float får du ett brusgolv på -700dB, så det räcker till rätt bra.

  32. #32
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att skillnaderna blir tydligare om man börjar pressa kanaler/bussar/mm mer än att bara summera snällt? Min tanke är att när man pratar om att de har olika "sound" så handlar det om när man börjar tänja gränserna på dem.
    Precis. Och inte använder jag ju någonsin min BX8a för att "mixa snällt"

  33. #33
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast Live låter ju inte alls lika högt heller, så det är konstigt att det peakar på det viset.
    Du pratar om överstyrning på masterbussen nu? På utgången? Korrekt?

    0dBFS ut från live lär vara precis lika starkt som 0dBFS ut från godtyckligt annat program.

  34. #34

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du pratar om överstyrning på masterbussen nu? På utgången? Korrekt?

    0dBFS ut från live lär vara precis lika starkt som 0dBFS ut från godtyckligt annat program.
    Tack rydan!
    Jag använder pottarna på min Akai MPD218 för att styra monitor lyssningen i Reason. Med version 9.5 har de ändrat så jag inte längre kan byta mellan sendar och returer med en pot på MPDn. Satt och klurade varför det inte funkade och tack vare din kommentar så kollade jag vad som händer om jag överstyr mixbussen men sänker monitorlyssningen, ingen dist. Men som sagt jag upptäckte det nya kassa med att inte snabbt kunna switcha på returer.
    Tack igen!

  35. #35
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du pratar om överstyrning på masterbussen nu? På utgången? Korrekt?

    0dBFS ut från live lär vara precis lika starkt som 0dBFS ut från godtyckligt annat program.
    Det hade du helt rätt i. Måste vara psykologiskt.

    Jag vet ju att det teoretiskt sätt är samma sak, men jag hade ändå upplevt att det var olika nivåer. Så jag testade att rendera en maxad fil ur varje. Det blir exakt samma. Precis som det ska alltså.
    Spännande.

    Men det är ju dendär faktorn att Protools och Reason faktiskt har utrymme att vöerstyra, medan live bankar i taket och ger digitaldist direkt.

  36. #36
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det hade du helt rätt i. Måste vara psykologiskt.

    Jag vet ju att det teoretiskt sätt är samma sak, men jag hade ändå upplevt att det var olika nivåer. Så jag testade att rendera en maxad fil ur varje. Det blir exakt samma. Precis som det ska alltså.
    Spännande.

    Men det är ju dendär faktorn att Protools och Reason faktiskt har utrymme att vöerstyra, medan live bankar i taket och ger digitaldist direkt.
    I så gissar jag att de lagt in nån softclip i mjukvara i slutet på masterbussen. 0dBFS är ju 0dBFS, så där över finns inget utrymme, blir ju fyrkant direkt. Hur blir filerna om du renderar med några dB överstyrning av mastern?

  37. #37
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I så gissar jag att de lagt in nån softclip i mjukvara i slutet på masterbussen. 0dBFS är ju 0dBFS, så där över finns inget utrymme, blir ju fyrkant direkt. Hur blir filerna om du renderar med några dB överstyrning av mastern?
    Nä. Men de kör float internt. Vilket innebär att det finns alltid mer utrymme att ge.

    Propellerhuvenas video som förklarar skillnaden:


    https://youtu.be/T-TpPLzRpsU

  38. #38
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä. Men de kör float internt.
    Vilket alla daw:s nyare än typ 1990-talet gör.

    Lives ljudmotor har varit 32bit-float från början. Det har inget att göra med vad som kommer ut från mastern, för när det ska ut från mastern går du ner till 24 bit fix (eller 16 bit beroende på inställning).

  39. #39
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Pro Tools HD kör 48bitars "fixed". Denna version var aktuell till runt 2011 sedan blev det HDX.
    Jag kör fortfarande HD själv.
    Logic Pro X har väldigt nyligen (2017) gått över till 64 floating point summing mixer från 32 floating point summerings mixer.
    Jag är en av dem som ofta kör med foliehat när det gäller tex EQ plugins och AD omvandlare men just summering är jag lite skeptiskt till att det kan låta olika bra...
    Att analoga summerings mixrar låter bättre än att summera digitalt beror ju enbart på att det blir en önskvärd analog färgning av ljudet genom analog burken och inte att din DAW inte klarar av att summera digitalt.

  40. #40
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pro Tools HD kör 48bitars "fixed". Denna version var aktuell till runt 2011 sedan blev det HDX.
    Jag kör fortfarande HD själv.
    Logic Pro X har väldigt nyligen (2017) gått över till 64 floating point summing mixer från 32 floating point summerings mixer.
    Jag är en av dem som ofta kör med foliehat när det gäller tex EQ plugins och AD omvandlare men just summering är jag lite skeptiskt till att det kan låta olika bra...
    Att analoga summerings mixrar låter bättre än att summera digitalt beror ju enbart på att det blir en önskvärd analog färgning av ljudet genom analog burken och inte att din DAW inte klarar av att summera digitalt.
    Läste någonstans att testgrupper visserligen kunde höra skillnad på "in the box" och extern analog summering. Men de kunde sen inte höra skillnad på när man körde typ 16 kanaler ut och genom analog summering eller när det summerades digitalt och resultatet i stereo kördes ett varv genom summeringsboxen. Så det var inte den analoga summeringen av flera kanaler som "gjorde't" utan helt enkelt att ljudet passerade genom grunkan. Lite snake oil

  41. #41
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Techsmechs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste någonstans att testgrupper visserligen kunde höra skillnad på "in the box" och extern analog summering. Men de kunde sen inte höra skillnad på när man körde typ 16 kanaler ut och genom analog summering eller när det summerades digitalt och resultatet i stereo kördes ett varv genom summeringsboxen. Så det var inte den analoga summeringen av flera kanaler som "gjorde't" utan helt enkelt att ljudet passerade genom grunkan. Lite snake oil
    Exactly my point.

  42. #42
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pro Tools HD kör 48bitars "fixed".
    Har väl främst att göra med att TDM-standarden (och gissningsvis DSP-hårdvaran) var låst till det.

  43. #43
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är nu det är dags att föra in frågan om digitalt versus analogt samt Mac versus PC i diskussionen. På tiden! Det behövs fler sådana diskussioner!
    Ja eller hur! Speciellt med tanke på hur givande det är!!

  44. #44
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det är lätt att totalt strunta i de interna nivåerna - aka gainstaging - i DAW och om man inte tänker till kan man få till rent vansinniga signalkedjor och nivåer. På den proto-digitala tiden var det sjukt nervöst kring signalnivåerna och innan dess var gainstaging tidsödande och skilde tekniker-agnarna från vete-teknikerna. Med DAW är mastern det enda ställe att bry sig på riktigt om nivåer*) (eller ut-från-DAW-sendar), när DAW överlämnar datat till heltalsvärlden, där är 0dBFS absolut tak.

    Det händer att man efter kreativt arraxande (Arr & Mix samtidigt) finner att det skickas ut ett antal dB över nollan på mastern, men istället för att anpassa nivåerna så drar man ned masterregeln eller lägger en negativ gain-plugin som master-insert för att flytta ned paketet under nollan. Regel(?!!)vidrigt men bekvämt.

    *) samt matning av nivåkänsliga effekter, med det är å andra sidan inne i signalkedjorna.

  45. #45

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är lätt att totalt strunta i de interna nivåerna - aka gainstaging - i DAW och om man inte tänker till kan man få till rent vansinniga signalkedjor och nivåer. På den proto-digitala tiden var det sjukt nervöst kring signalnivåerna och innan dess var gainstaging tidsödande och skilde tekniker-agnarna från vete-teknikerna. Med DAW är mastern det enda ställe att bry sig på riktigt om nivåer*) (eller ut-från-DAW-sendar), när DAW överlämnar datat till heltalsvärlden, där är 0dBFS absolut tak.

    Det händer att man efter kreativt arraxande (Arr & Mix samtidigt) finner att det skickas ut ett antal dB över nollan på mastern, men istället för att anpassa nivåerna så drar man ned masterregeln eller lägger en negativ gain-plugin som master-insert för att flytta ned paketet under nollan. Regel(?!!)vidrigt men bekvämt.

    *) samt matning av nivåkänsliga effekter, med det är å andra sidan inne i signalkedjorna.
    Vill ha reglar som aldrig tar slut... vore fint när man satt sig själv i skiten vid en mix och regeln står i botten.

  46. #46
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill ha reglar som aldrig tar slut... vore fint när man satt sig själv i skiten vid en mix och regeln står i botten.
    Det har du ju - en test jag gjorde för 99an för visa på intern headroom i Logic så hade jag ett antal maxade gainpluggar i serie på varje spår - regeln på ett sådant spår går från -∞ till +<stort tal> dBFS

  47. #47
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilket alla daw:s nyare än typ 1990-talet gör.

    Lives ljudmotor har varit 32bit-float från början. Det har inget att göra med vad som kommer ut från mastern, för när det ska ut från mastern går du ner till 24 bit fix (eller 16 bit beroende på inställning).
    Fast det ska ju inte spela någon roll förrän du renderar filen. Att bara lyssna på den ska inte behöva orsaka dist.

    Eller så är jag trött i skallen av pollen och rör ihop saker. Men det funkar ju uppenbarligen för Reason.
    har för mig det är likadant i Ardour, men har itne det installerat just nu så kan inte kolla.

  48. #48
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pro Tools HD kör 48bitars "fixed". Denna version var aktuell till runt 2011 sedan blev det HDX.
    Jag kör fortfarande HD själv.
    Logic Pro X har väldigt nyligen (2017) gått över till 64 floating point summing mixer från 32 floating point summerings mixer.
    Jag är en av dem som ofta kör med foliehat när det gäller tex EQ plugins och AD omvandlare men just summering är jag lite skeptiskt till att det kan låta olika bra...
    Att analoga summerings mixrar låter bättre än att summera digitalt beror ju enbart på att det blir en önskvärd analog färgning av ljudet genom analog burken och inte att din DAW inte klarar av att summera digitalt.
    pro tools klarar 32 bitars float också.
    I derasDSPer blir det ju ännu mer spännande med 1-bits djup och 11 miljoner samples per sekund i delta/zigma omvandlare.

  49. #49
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Den 8-kanaliga mixern i Reason låter mycket varmare och kärnfullare än den 16-kanaliga

  50. #50
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja eller hur! Speciellt med tanke på hur givande det är!!
    Heja!

  51. #51
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det ska ju inte spela någon roll förrän du renderar filen. Att bara lyssna på den ska inte behöva orsaka dist.
    Jo. Ljudkortet kommer vilja ha 16 eller 24 bit fixprecision, så så fort du lämnar daw görs konvertering från 32float. Återigen. Om Reason låter "bra" även om du klipper en utgång till ljudkort gör de något trixx med audioströmmen innan den lämnar 32float-format...

  52. #52
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill ha reglar som aldrig tar slut... vore fint när man satt sig själv i skiten vid en mix och regeln står i botten.
    These go to eleven...

  53. #53
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    pro tools klarar 32 bitars float också.
    I derasDSPer blir det ju ännu mer spännande med 1-bits djup och 11 miljoner samples per sekund i delta/zigma omvandlare.
    Det många inte har greppat, är att DSP enbart kan jobba med heltal och inte floating point, medan CPU jobbar bäst med floating point. Det ena är alltså inte bättre eller sämre per automatik, utan det handlar bara om vilken sorts processor som ska jobba med ljudet och vad som är lämpligt för den att räkna med.

    Så länge ProTools envisades med att hålla sig kvar på 24-bit fixed, så var de (åtminstone teoretiskt) sämre än alla andra DAW, eftersom alla andra körde med 32-bit float långt innan PT gick upp i bitdjup.
    När PT gick över till 48-bit fixed, så jämnades skillnaderna ut och kommer numera att ge samma resultat.
    Ett bra exempel på detta skrev Lars på XLN Audio ihop för ett par år sedan, här: http://wiki.kontrollrummet.com/Bitdjup#Float_vs_Fixed

  54. #54
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är nu det är dags att föra in frågan om digitalt versus analogt samt Mac versus PC i diskussionen. På tiden! Det behövs fler sådana diskussioner!
    På Mac går det att gå över 0dBFS utan dist, för den kör sin summeringsbuss i CoreAudio på 110 volt.

  55. #55
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det många inte har greppat, är att DSP enbart kan jobba med heltal och inte floating point, medan CPU jobbar bäst med floating point. Det ena är alltså inte bättre eller sämre per automatik, utan det handlar bara om vilken sorts processor som ska jobba med ljudet och vad som är lämpligt för den att räkna med.

    Så länge ProTools envisades med att hålla sig kvar på 24-bit fixed, så var de (åtminstone teoretiskt) sämre än alla andra DAW, eftersom alla andra körde med 32-bit float långt innan PT gick upp i bitdjup.
    När PT gick över till 48-bit fixed, så jämnades skillnaderna ut och kommer numera att ge samma resultat.
    Ett bra exempel på detta skrev Lars på XLN Audio ihop för ett par år sedan, här: http://wiki.kontrollrummet.com/Bitdjup#Float_vs_Fixed
    Jag har helt glömt att jag skrivit det där men håller fortfarande med mig själv!

  56. #56

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Techsmechs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har helt glömt att jag skrivit det där men håller fortfarande med mig själv!

  57. #57
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Mixbus och speciellt 32c versionen låter olika/bättre

  58. #58

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mixbus och speciellt 32c versionen låter olika/bättre
    Jovisst, men det jag inte gillar med Mixbuss är att jag inte kan stänga av den analoga emuleringen.
    Fast å andra sidan kan man köra Ardour gratis om man vill köra utan analog emulering.

  59. #59
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jovisst, men det jag inte gillar med Mixbuss är att jag inte kan stänga av den analoga emuleringen.
    Fast å andra sidan kan man köra Ardour gratis om man vill köra utan analog emulering.
    I Studio One så kan man däremot knäppa på och av analog emulering.

  60. #60

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Techsmechs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste någonstans att testgrupper visserligen kunde höra skillnad på "in the box" och extern analog summering. Men de kunde sen inte höra skillnad på när man körde typ 16 kanaler ut och genom analog summering eller när det summerades digitalt och resultatet i stereo kördes ett varv genom summeringsboxen. Så det var inte den analoga summeringen av flera kanaler som "gjorde't" utan helt enkelt att ljudet passerade genom grunkan. Lite snake oil
    Ursäkta trådgrävning.

    Den effekten att man inte hör skillnad på 16 kanaler processade vs 2 beror på att det är en parallel process vid summering.

    Man kan enkelt simulera detta genom att tex ta 16 spår och sätta en EQ med samma inställningar på alla kanalerna och sedan kan man ta samma 16 spår och köra dessa in i en stereobuss med samma EQ som i första exemplet men bara på på busssen.
    Renderar man ut resultatet så nollar de perfekt ut varandra.
    Mycket intressant att veta, vilket fått mig att jobba annorlunda.

    Trevlig måndag på er!

Liknande ämnen

  1. Alla mixerbord låter likadant
    Av PeterM i forum Mixning & mastring
    Svar: 119
    Senaste inlägg: 2014-11-17, 07:11
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2014-06-22, 16:55
  3. 'Alla samplar alla'
    Av PF i forum Allmänt om musik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 09:25
  4. MIDI-Input problem, alla kanaler aktiveras på alla spår!!!???
    Av DigitalVishnu i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 17:15
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-09-12, 02:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •