Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Oberheim OB8 - Startar om sig själv?

  1. #1
    Svanis1337
    Svanis1337 är inte uppkopplad
    Svanis1337s avatar
    Inte så pratsam än

    Oberheim OB8 - Startar om sig själv?

    Jag har nyss köpt en OB8 från USA, men ibland när jag spelar för många noter så startar synthen om sig själv konstant, sen kan det upphöra ett litet tag för att sedan börja igen. Detta sker även när kag triggar via MIDI. Säljaren sade att han aldrig haft problem tidigare, och annat än att röst 3 måste kalibreras något i filtret/amp samt två halvbuggiga tangenter och ett fåtal glappa programknappar verkar synthen fungera i alla områden. Kan nämna att det är en sen modell med senaste firmware och MIDI direkt från fabriken.

    Vad kan problemet vara? Dåligt batteri, dåliga kondningar eller något i tangentbordet? Nätaggregatet? Kanske programknapparna byter program bara? Har ni några rekommendationer?

    Tacksam för hjälp!

    PS, när man laddar fabriksinställningarna från kassett, måste man använda monokabel? Har bara i stereo, och när jag "checkar" varnar synthen för error. Osäker hur man gör detta via MIDI sysex.
    Senast redigerat av Svanis1337 den 2017-06-13 klockan 17:29.

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    OB8 är väldigt enkel att kalibrera, det är bara att vrida på en trimpot på röstbordet så lyser en diod när den är ungefärligen kalibrerad. Finkalibreringen gör synten själv sedan när du trycker "Auto Tune".

    Att den lägger av vid många toner kan ju tyda på svajig PSU och otillräcklig matning.

    Batteriet eller tangentbordet är det absolut inte. Det skulle möjligen kunna vara kondningarna på PSU-bordet, men jag är inte helt övertygad.

    Hursom borde någon som vet vad den gör, mäta i den för att se vad som händer. Och om det t.ex. alltid händer när en specifik röst ska aktiveras etc etc. Det är en hyggligt komplex synt som man inte ska ge sig in i lättvindigt IMO.

  3. #3
    Hackemoff
    Hackemoff är inte uppkopplad
    Hackemoffs avatar
    Senior
    Tycker du för säkerhets skulle ska byta säkringen i PSU:n, om du inte redan gjort det, mot en med halva värdet. Eftersom du har switchat den från 110V.

    Min har vid enstaka tillfällen självaktiverat en knapp i pitch-bend-avdelningen nere till vänster. Vet inte varför

    Tangenterna har jag fått bättra på kontaktytan på för att alla skulle fungera som de ska

  4. #4
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag tippar på nätdelen nånstans, kallödning eller stab som håller på att ge upp eller dålig kondensator som gör att den startar om. Har rotat i en tidigare och den är ganska lättservad men kolla nätdelen så snart du kan för pajar den på fel sätt kan du bränna massa dyra chip! Mät spänningarna och kolla vad som händer när den startar om, kolla speciellt +5V, låna ett par extra multimetrar och kolla allt på en gång så sparar du tid!

  5. #5
    Svanis1337
    Svanis1337 är inte uppkopplad
    Svanis1337s avatar
    Inte så pratsam än
    Jag tror att det kan vara strömförsörjningen, för den ballar ur även när jag inte gör någonting, jag tror bytet från 110V till 220V kanske stressar kondensatorerna bl.a, dåliga kondensatorer i nätdelen ska tydligen vara ett vanligt problem. Har beställt hem ett reparations-kit som min elektrikervän skall installera. Säkringen är 250V 1A, så ska byta den mot 500mA. Batteriet verkar vara bytt redan.

  6. #6
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Jag hade samma problem med min OB8, factory MIDI, senaste OS (med Sysex m.m.). Det visade sig att synthen fick spunk om den fick MIDI-clock. Stängde jag av MIDI-clock på den utgången på MIDI interfacet funkade synthen klockrent.

    Kolla om det hjälper...

    Mvh
    Demokid

    PS.
    Hör av dig om du vill säja den

  7. #7
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har rotat i en tidigare och den är ganska lättservad
    LOL! Hur olika livet ter sig...

    Håller med om att den är luftig och fin inuti, och att PSU + voiceboards är enkla. Men om något bränner till i den digitala delen måste väl t.o.m du hålla med om att den är hyggligt komplex i alla fall?

    @Svanis; Blir den varm? Min P5'a gjorde så, och det visade sig vara att när PSU'n blev varm fick den tuppjuck. Byggde om PSU'n och nu funkar den fint.

  8. #8
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Alltså, efter Synthex, Buchla och EMS Synthi 100 så är de flesta syntar ok att fixa! Det gäller bara att ha en metod!

  9. #9
    Svanis
    Svanis är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Demokid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade samma problem med min OB8, factory MIDI, senaste OS (med Sysex m.m.). Det visade sig att synthen fick spunk om den fick MIDI-clock. Stängde jag av MIDI-clock på den utgången på MIDI interfacet funkade synthen klockrent.
    Det sker även när jag inte har MIDI ikopplat alls. Den funkar i kanske en kvart-halvtimma innan den ballar ur periodvis. Jag tänker inte starta den nu förrän kondensatorerna är bytta och vi har mätt på lite olika ställen. Sen återstår att se om det är något annat knas, kanske måste göra som Lackan.

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Samma fenomen som min Chroma för många år sedan. PSUn i dem är underdimensionerade. Det blev inte bättre efter20 år. Ny PSU in och sedan har den varit stabil som urberget. Jag håller tummarna på trötta kondensatorer.

  11. #11
    Svanis1337
    Svanis1337 är inte uppkopplad
    Svanis1337s avatar
    Inte så pratsam än
    Under tiden kanske någon kan berätta om Noiseoscillatorn ska låta så här, och hur man kan åtgärda det om det INTE ska låta så.

    https://soundcloud.com/rille_s/oberheim-noise/s-rxwrd

  12. #12
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Svanis1337 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Under tiden kanske någon kan berätta om Noiseoscillatorn ska låta så här, och hur man kan åtgärda det om det INTE ska låta så.
    https://soundcloud.com/rille_s/oberheim-noise/s-rxwrd
    Kolla U15 opampen?
    http://www.synthfool.com/docs/Oberheim/Oberheim_OB8/OB8_service_manual/Oberheim_OB8_svc_CPU3.TIF

  13. #13
    Svanis1337
    Svanis1337 är inte uppkopplad
    Svanis1337s avatar
    Inte så pratsam än
    Update: Reparationskitet från synthchaser.com gjorde susen. Det var nätdelens kondensatorer och brygglikriktare som var dåliga. Nu har den kört med full fräs i över sex timmar och går än, så jag antar att den är lagad.

    Ang. Noise: Ska kolla om det hjälper att byta opamp U15 och/eller transistorn bredvid, som heter Q2 i servicemanualen. Någon som har en aning om vilken modell transistorn är? Min har någon slags färg över sig så man inte kan se.

    Jag såg även en konstig lagning i spåret från ett av motstånden in i bandkabeln, så det kan ju vara det också. De har lagat med en kabel och lödtenn, se bild. Någon som vet hur man möjligtvis kan fixa sådant, om det är det som är felet?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5280[1].jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	287,3 KB 
Id:	75674
    Senast redigerat av Svanis1337 den 2017-07-02 klockan 03:16.

  14. #14
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Angående "lagningen" så ser det ut som en modd som blivit revertad, man ser ju att banan blivit kapad längre upp till vänster. If it aint broken, dont fix...

    Angående transistorn Q2 - antagligen samma NPN som Q6/Q7 men utvald för att den är extra brusig.
    Senast redigerat av kroffe den 2017-07-02 klockan 11:15.

  15. #15
    Svanis1337
    Svanis1337 är inte uppkopplad
    Svanis1337s avatar
    Inte så pratsam än
    Okej Jag tyckte det såg ut som ett djupt jack i spåret så jag tänkte att de använt lödtenn för att försöka laga det. Kanske att de skadat det när de försökt koppla bort bandkabeln, men det kan ju vara som du säger.

Liknande ämnen

  1. Motorola MC68000P10 saknar ben i Oberheim DPX-1 som inte startar
    Av Nattvard i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-10-12, 17:16
  2. FM7 startar inte i Tiger
    Av kalkis i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-05-07, 16:04
  3. oh nej SX startar ej
    Av imported_Squid i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-11-28, 13:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •