Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Dags för förändring/förfining

  1. #1
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator

    Dags för förändring/förfining

    Jag har länge känt att det är dags för en förfining av mitt system. Jag började med en plan, en plan som sen blev till mos och ledde till inköp/byten av många moduler. I dagsläget ser det ut så här:


    Textlänk: https://www.modulargrid.net/e/racks/view/207684

    Jag vill göra drone/noise med systemet (samtidigt som det vore trevligt att kunna använda det som "effekt"), men vet liksom inte hur jag ska gå vidare. Tips önskas.

  2. #2
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Planer som blir till mos, ja det är ju hemmaplan det...
    Nåväl, ett förslag på väg att gå för att bygga upp dynamiska drones och ljudlandskap:
    Nån slags taktil kontrollenhet som Pressure Points eller joystick (tex FoH Choices, Intellijel Planar) + sampler/granulareffekt tex Clouds och/eller Phonogene. Behöver du mer plats kanske en XAOC Batumi (4xLFO) kan ersätta A-143. Clouds öppnar definitivt upp nya ljudvärldar.

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Delay? Kanske något mer filter? Wavefolder och waveshaper?

  4. #4
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Har funderat på det ni skrivit och youtubat en massa. I första skedet blir det en till oscillator och 4ms DLD, hoppas även kunna knipa en beggad FM AID (hinthintnudgenudge), ska ta ut ett par moduler ur racket bara för att begränsa tankarna lite. Senare får vi se hur jag utvecklar systemet. Men nu känns det bra.

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Kanske en effekt modul som går att modulera? T ex TipTop Z-DSP med ValhallaDSP-kortet. Bra för drone/landskap. Då kan du få både små och stora reverb.


    https://youtu.be/iNin4yAEx5o

  6. #6
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Mja, jag har ju Erbe-verb och den går att modulera rätt friskt. Två modulära reverb känns lite overkill, speciellt när jag har ett par outboards som jag skulle kunna använda också.

  7. #7
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mja, jag har ju Erbe-verb och den går att modulera rätt friskt. Två modulära reverb känns lite overkill, speciellt när jag har ett par outboards som jag skulle kunna använda också.
    Ah, tänkte inte på det. De är ju dock rätt olika. Fast beror ju mycket på vad man är ute efter.

  8. #8
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har funderat på det ni skrivit och youtubat en massa. I första skedet blir det en till oscillator och 4ms DLD, hoppas även kunna knipa en beggad FM AID (hinthintnudgenudge), ska ta ut ett par moduler ur racket bara för att begränsa tankarna lite. Senare får vi se hur jag utvecklar systemet. Men nu känns det bra.
    Har både en 4ms DLD och en FM Aid som jag kan avvara. PM:a i så fall.

  9. #9
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har både en 4ms DLD och en FM Aid som jag kan avvara. PM:a i så fall.
    DLD är redan beställd från Escape from Noise, men pm om FM AID .

  10. #10
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, tänkte inte på det. De är ju dock rätt olika. Fast beror ju mycket på vad man är ute efter.
    Ja, det är klart. Men det jag fått till med nuvarande setup och Erbe-Verb låter riktigt trevligt. Tar ett tag att lära sig tämja den bara.

  11. #11
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Med lite omflyttning, borttagning och inköp kommer det se ut så här:



    Jag tror det är en bra början mot ett mer fylligt drone/noise/bröt-system, men fler förslag mottages tacksamt .

  12. #12
    mountkili
    mountkili är inte uppkopplad
    mountkilis avatar
    Senior
    Jag har kollat en del på Erica synths wavetable oscillator, tänkt att den plus en typ STO + en waveshaper, någon complex LFO + random och typ ErbeVerb borde kunna utgöra en hel drone röst. Släng in en Morphagene också så har man en rätt slimmad och väldigt flexibel drone-apparat

  13. #13
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    En del rörmoduler kan vara bra för bröt / noise. Till exempel någong rör-vca eller R-54 eller de nya smalare varianterna. Och BBD, fjäderreverb och dist förstås.

Liknande ämnen

  1. Det är dags
    Av Infra i forum Modularer & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 01:01
  2. Plötslig förändring av frekvens på LFO
    Av Pehr i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 12:04
  3. Dags för FM
    Av saddox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2004-03-10, 07:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •