Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: Spela in med effekter, Behringer UFX1604, hur?

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Spela in med effekter, Behringer UFX1604, hur?

    Hur sjutton spelar jag in med effekterna som jag kopplat in via send-mojängerna? Principen är busenkel - jag trycker antagligen på en knapp för att välja om effekten skall gå före eller efter det att signalen går vidare via USB och spelas in i datorn. Men vilken knappjäkel är det? Jur jag än för får jag bara en torr signal in i datan och det känns trist när jag lagt över 5 lök på ett schyst reverb.

    Innan ni ber mig kika i manualen så kan jag upplysa om att det inte existerar någon manual till denna mixer. Varken, här, där eller någon annanstans i världen. Det enda som finns är datablad, broschyrer och en snabbguide som inte beskriver någon lösning på mitt problem.

    Så... vilken är den lyckosamma knappkombinationen?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Viss förvirring verkar råda...
    https://forum.music-group.com/showth...nboard-effects

    Jag spanade bara bild och snabbguide och den är inte precis tydlig med det nej. Det där med digital överföring är lurigt.

  3. #3
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Det där blev jag inte klok på. Alls. Förvövrigt så låter de interna effekterna... öh... försmädligt.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag tänkte mest på att de externa och interna hamnar på samma effektbuss. Men komiskt att deras egen ansvarige inte visste.

    Mejla Uli!

  5. #5
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Har sålt min UFX, annars hade jag kanske kunnat hjälpa dig luska reda på hur man gör, men förtjänar inte bra effektenheter ändå att routas till egna kanaler istället?

  6. #6
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Knappen heter "AUX send 1-2 to FW 13-14", det står i manualen.

  7. #7
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Knappen heter "AUX send 1-2 to FW 13-14", det står i manualen.
    Har du testat? Vad har kanal 13 - 14 med saken att göra? Jag vill ha effekt på andra kanaler.

  8. #8
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Jo, men det där kommer jag ihåg. Inte testat själv, men förstod det som att returen från AUX 1-2 kan gå in direkt på FW13-14 (lite som att routa returen analogt till kanal 13-14 men att det sker internt i maskinen istället). Se bara till att inte ha något annat inkopplat där.

  9. #9
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    borde det inte vara AUX return to FW?

  10. #10
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men det där kommer jag ihåg. Inte testat själv, men förstod det som att returen från AUX 1-2 kan gå in direkt på FW13-14 (lite som att routa returen analogt till kanal 13-14 men att det sker internt i maskinen istället). Se bara till att inte ha något annat inkopplat där.
    Där har jag en submixer inkopplad. I 15/16 också. Vaffan är det för skitmixer jag har egentligen?

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Där har jag en submixer inkopplad. I 15/16 också. Vaffan är det för skitmixer jag har egentligen?
    Det står på panelen!

  12. #12
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du testat? Vad har kanal 13 - 14 med saken att göra? Jag vill ha effekt på andra kanaler.
    Hur menar du att du vill ha effekter på andra kanaler?

    Menar du att du vill ha tillbaka den blöta signalen till den torra instrumentkanalen?
    Senast redigerat av sisältää den 2017-06-07 klockan 11:31.

  13. #13
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Som någon antytt är väl en enkel lösning att köra aux/send, men att i stället för att koppla effektburkens utgång till aux return så drar du den eller en eller två vanliga kanaler på mixern.

    Men det är klart. Om du kan få upp aux return-spåren i datorn sparar du ju kanaler.

  14. #14
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag vill göra som på alla andra mixtrar jag haft tidigare. Jag vill koppla in en effektlåda till mixern. Det har jag gjort och jag kan styra mängden effekt på varje kanal med en ratt. Problemet är bara att jag HÖR effekten med den SPELAS INTE IN (ursäkta versalerna) i datorn via USB. Det är detta jag vill åstadkomma och jag vill åstadkomma detta utan att offra någon kanal. Var sitter knappen som för att jag spelar in en "blöt" signal från varje spår? Eftersom varje spår klarar av att spela upp signalen med effekt så måste man självklart också kunna spela in den med effekt. Det som skickas vidare via USB måste kunna skickas pre-effekt så att säga. Man har ju liksom ingen nytta av att spela upp en massa saker med effekter om man inte kan spela in det med samma effekter.

  15. #15
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Jag skulle anta att eftersom mixern inte kan veta vilken kanal returen tillhör så läggs den enbart in på main-mixen. Alltså master out. Så varje enskilld kanal har bara det torra spåret och all effektretur blandas ihop på master out.

    Men du kan alltså routa till FW13-14 istället, eller analog till valfria kanaler eller Alt 3+4 utgångarna.

  16. #16
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    I en vanlig mixer så läggs effekten aldrig på i samma kanal, utan den torra signalen tappas av (aux send) och den "effektade" returen brukar man lägga på aux return eller en egen regel. Så om du är ute efter att få in separata spår med effekt på, så är jag helt säker på att det inte går.

  17. #17
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag hajar inte en meter men jag kan ju inget om mixerbord, effekter och sånt. Det är sånt här som får mig att känna mig korkad och på allvar får mig att fundera på att lägga av med musik

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kör slaskmixern till FXade grejer in på en stereokanal. Nästa steg är att lägga på FX via den DAW du väljer. Det glunkades om Reason, där t ex RV7000 utklassar vilket HW-reverb som helst i stort sett. Du kan då krydda med hur mkt individuella FX som helst. Lätt att remixa och greja i efterhand oxå då inget behöver vara skrivet i sten(kyrka).

  19. #19
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill göra som på alla andra mixtrar jag haft tidigare.
    Du kan ju göra precis som tidigare men bara om du spelar in som tidigare, dvs att du spelar in stereo ut från mixern. Det gissar jag att du inte vill. Du vill fortfarande ha alla kanaler inspelade separat, eller hur? Bristen då är inte i din mixer. Bristen ligger i effektenheten.

    Om du skickar fem kanaler till effektenheten så kommer ju dessa att summeras till en signal, eftersom din effektenhet bara har en processor och en utgång. Alltså får mixern tillbaka alla blöta kanaler i ett ljudspår vilket omöjliggör att lägga tillbaka dem till varje kanal. Vill du får en ren och fin effektsignal till varje kanal så behöver du ha lika många effektenheter som du har kanaler. Då kopplar du via "channel inserts" istället.

  20. #20
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Aux return måste in i datorn på något sätt. Antingen som en egen kanal, eller att den adderas till mastern (det sistnämnda är ingen höjdare om du spelar in varje spår separat i datorn, men annars duger det). Vad har du för knappar på panelen? Det var för dålig upplösning på de bilderna jag hittade...

  21. #21
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör slaskmixern till FXade grejer in på en stereokanal. Nästa steg är att lägga på FX via den DAW du väljer. Det glunkades om Reason, där t ex RV7000 utklassar vilket HW-reverb som helst i stort sett. Du kan då krydda med hur mkt individuella FX som helst. Lätt att remixa och greja i efterhand oxå då inget behöver vara skrivet i sten(kyrka).
    Mina slaskmixrar har inga effektreturer och sånt. Fast de har en ratt per kanal som är märkt MON/FX, dock finns det ingenstans att koppla in en effektgrunka på baksidan.

    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan ju göra precis som tidigare men bara om du spelar in som tidigare, dvs att du spelar in stereo ut från mixern. Det gissar jag att du inte vill. Du vill fortfarande ha alla kanaler inspelade separat, eller hur? Bristen då är inte i din mixer. Bristen ligger i effektenheten.

    Om du skickar fem kanaler till effektenheten så kommer ju dessa att summeras till en signal, eftersom din effektenhet bara har en processor och en utgång. Alltså får mixern tillbaka alla blöta kanaler i ett ljudspår vilket omöjliggör att lägga tillbaka dem till varje kanal. Vill du får en ren och fin effektsignal till varje kanal så behöver du ha lika många effektenheter som du har kanaler. Då kopplar du via "channel inserts" istället.
    Okej, jag tror jag hajar lite. Eller... näe. Allt som går via reverbet går alltså tillbaka till mixern och summeras till en signal som sedan går tillbaka till respektive kanal där jag kan välja mängd reverb men som inte går att spela in. Varför kan jag inte bara få spela in det som hörs på respektive kanal? Eftersom mixen uppenbarligen klarar av att spela upp 16 kanaler med olika mängd reverb så borde ju fanskapet klara av att skicka samma jävla signal, som den spelar upp för mig, till datamaskinen!?!?! Asså... kanal 1/2 kan ha lite reverb, kanal 3/4 kan ha järnet med reverb och resten av kanalerna kan ha fullt ställ med reverb och allt låter som jag vill. Kortfattat: eftersom jag kan höra olika mängd effekt på respektvie kanal så skall jag ju självklart också kunna spela in denna signal.

    Är det bara till att hacka i sig att en modern mixer år 2017 inte klarar av att spela skicka ljudet vidare med olika mängd effekt, eller ens någon effekt, till datamaskinen?

    Följdfråga: finns det någon mixer som fungerar som jag vill att den skall fungera?

    Ursäkta min otrevliga ton. Det är inte er jag är irriterad på, jag är otroligt tacksam för er hjälp. Jag blir bara så jävla frustrerad på att jag inte begriper detta och att något så enkelt som att spela in 16 kanaler med lite effekt blir så in i helvittes komplicerat.

  22. #22
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aux return måste in i datorn på något sätt. Antingen som en egen kanal, eller att den adderas till mastern (det sistnämnda är ingen höjdare om du spelar in varje spår separat i datorn, men annars duger det). Vad har du för knappar på panelen? Det var för dålig upplösning på de bilderna jag hittade...
    Bild på aktuellt mixerbord: https://www.dropbox.com/s/g13xjtch11...17.43.jpg?dl=0

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt som går via reverbet går alltså tillbaka till mixern och summeras till en signal som sedan går tillbaka till respektive kanal där jag kan välja mängd reverb men som inte går att spela in. Varför kan jag inte bara få spela in det som hörs på respektive kanal?
    Här tror jag missuppfattningen ligger som orsakar din frustration.

    Det finns två slags sätt att lägga effekter. Dels som "insert" där du kopplar in effekten direkt i signalvägen för en kanal. Då kan du spela in effekten, men den går bara att använda till den kanalen du kopplat den i.

    Det andra som kallas "tappning", där man har "aux send" och liknande, är ett love-all-serve-all-koncept. Effekten ligger då på en egen kanal (aux retur) och då kan man mata den med mer eller mindre signal från vilka kanaler man vill, via kanalernas aux-rattar. Du mixar då ihop alla signaler till en enda signal som effekten får och ger tillbaka till aux retur. Men eftersom effekten får signal från flera källor mixat så kan man inte separera efteråt så man kan spela in bara t ex kanal 1 + effekt.

    De enda sättet att få effekten separat per kanal är att stänga av alla andra kanaler som också använder samma effekt och multitracka varje spår för sig.

  24. #24
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Tänk så här: Hur många in & utgångar har reverbet? Vanligast är 2 in, 2 ut, dvs stereo. Det är max antal kanaler du kan spela in separat.

  25. #25
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    ...och det blir ju inte bättre av att mixern måste startas om för att funka. 20 minuters felsökning och godtyckligt tryckande på knappar utan att datorn tar emot signal. Omstart is da shit.

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Men

    skulle

    du

    inte

    skaffa

    Reason?


    ;-)


    Du sa ju det?

    (Jag gjorde mellanslag i saken eftersom du inte gjort slag i saken? Haha)

  27. #27
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Ska du spela in varje spår separat, eller den mixade stereosignalen?

    Ska du spela in en stereomix så skickar du aux return till main mix (knappen under returnsrattarna ska vara uppe), sen main mix assign to fw 15-16 intryckt (röda knappen lite under förra knappen). Då får du en mixad signal med effekt. (Jag utgår från att du kopplar tillbaka din effekt till en returnkanal).

    Ska du spela in varje spår separat då blir det lite mer komplicerat, och framförallt så kommer effekten från alla kanaler som ska ha effekt blandas. Inte helt enkelt hur denna ska spelas in, men antingen in på egen kanal på mixxern, och då spela in den från den kanalen, eller spela in den via mastern (koppla returen till main mix som i exemplet ovanför), men då kan inte de enskilda kanalerna också gå till main mix (då får du stereomixen med alla kanaler och effekten blandad).

    Klarnar det?

  28. #28
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jo, det skall jag nog. Men jag vill ju liksom kunna använda mitt finfina Strymon Big Sky på ett vettigt sätt också. Men det går ju inte nu. Hade jag haft 7 stycken till så hade man ju kunnat köra dem som inserteffekter på mixern men det blir lite dyrt. Det är den där satans master-mojängen som jag alla andra än jag begriper, som ställer till det. Det är ju inte där jag vill ha effekten men det är där den hamnar.

    Jag lyckades på något vis spela in med effekt men allt jag spelade in då hamnade på en och samma kanal, nämligen 15/16. Ja, förutom JX-syntarna som låg på kanal 13/14 som blev inspelade i mono på en kanalen. Den raderade jag eftersom det spelades in i stereo på samma kanal som Mono/Polyn, som ligger på 15/16, också.

    Ja ja, ett Strymon Big Sky är ju snyggt att titta på också. Eller så tar jag fram och finspelar genom det på söndagar.

    Korg Mono/Poly genom Strymon: http://llesrof.se/musik/MonopolyStrymon.wav
    Korg Mono/Poly och Roland JX-3p samt JX-8p med järnet med reverb: http://llesrof.se/musik/MonopolyJxStrymon.wav

    Helt improviserat under tiden jag åt smörgåsar. Jag drack ananasjuice också. Lugn, jag kladdade inte på syntarna.

  29. #29
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Se send som att du tar en del av ingredienserna (ljuden på varje kanal) och slänger i en gryta och tillagar dem där (big sky). Den lagade maten blir god, men en enda sörja. Du kan ju inte plocka tillbaka de olika ingredienserna när dom väl kokat ihop. Du kan dock hälla sörjan över alla ingredienser, eller äta sörjan för sig själv.

    Det verkar lite som att du vill laga svamp, lök, paprika, oliver och grädde i en gryta, sen lägga lite lagad svamp på den råa svampen, lite lagad lök på den råa löken, osv. Det går ju inte...

  30. #30
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag fick så här förklarat för mig av min gode vän och kollega: På varje kanal har jag en ratt som bestämmer hur mycket av den kanalen som skall gå till effektburken. Sedan avbröts samtalet av att min telefon ringde och vi har inte haft möjlighet att prata vidare. Men jag antar att ljudet från effekten får vidare till mastern efter detta. Typ.

  31. #31
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick så här förklarat för mig av min gode vän och kollega: På varje kanal har jag en ratt som bestämmer hur mycket av den kanalen som skall gå till effektburken. Sedan avbröts samtalet av att min telefon ringde och vi har inte haft möjlighet att prata vidare. Men jag antar att ljudet från effekten får vidare till mastern efter detta. Typ.
    Ja, precis, men oftast tillbaka via en aux return (så du kan ställa nivån) som i sin tur går till mastern.

  32. #32
    ljb
    ljb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Om jag förstår mixen rätt så för att spela in Masterutgången så måste man trycka ner "assign to fw 15-16" på masterbussen. Men när man gör det så spelas det som är inkopplat på kanal 15/16 INTE in, utan där spelas Master-utgången in istället.

    Om du vill ha syntar och effekter inspelat på separata kanaler i datorn så måste returen från ditt reverb vara inkopplat på någon av line-ingångarna, tex 13-14.
    Om du trycker in "aux send 1-2 to fw 13-14" så spelas bara den "torra" signalen som skickas till ditt reverb in på kanal 13-14 (Bara send signalen, inte return-ljudet). Det är därför du måste koppla in returerna från ditt reverb på nån av line-ingångarna och inte ha knappen "aux send 1-2 to fw 13-14" nertryckt.

    Om det är så att du vill spela in allt på separata kanaler så måste du ha ett större mixerbord med fler ingångar i datorn eller köra vissa syntar i mono för att kunna få plats med effektreturerna från ditt reverb på några av line-ingångarna.
    Men om du bara vill spela in stereokanalen på masterbussen så ska det inte vara några konstigheter.

    Nu har jag inte det här bordet själv så det här är bara vad jag har kunnat läsa mig till, dvs jag förbehåller mig rätten att ha fel

  33. #33
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    +1 på ovan...

    Men för att belysa lite (jag var i nästan samma frustrationsträsk när jag började spela in)... Nordbecks förklaring är bra. Spelar du in i dator så spela in "torrt" (raw food), dvs ha Big Sky som effekt vid inspelning för att njuta och trivas medan du lirar. Ur trista datorn skickar du sedan ut en eller flera kanaler till mixern igen och dunkar valfri mängd genom reverbet och tillbaka in. Hur man än gör för att uppnå det du vill så underlättar många kanaler i både mixer och dator.

    Jag tänkte som jag uppfattat att du tänker och landade i en lösning som innebär 24 ingångar i mixern, 24 direktutgångar (i mitt fall till en HD-inspelare) och 24 tapereturer. Jag spelar in snustorrt i inspelaren och skickar allt tillbaka i mixern i nästa steg och lägger då på/till effekter och EQar etc. Det som nu händer vid masterutgången kör jag in som ett stereospår i min gamla sunkiga laptop via ett billigt ljudkort (focusrite saffire 6) med få ingångar.

    En del stormtrivs med att komponera lite i stöten. Andra (som jag) vill ha all skit igång samtidigt och då funkar multitracktänkandet dåligt. Även det här med applicering av effekter på olika delar av mixen blir knas om allt ska sitta direkt. En torr mix kan manalltid backa till och ta om, när man i bilstereon upptäcker att den där j-la koklockan överröstar resten.

  34. #34
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    I princip jobbar jag på samma sätt. Jag spelar in torrt och lägger alla effekter i datamaskinen. Men... När det gäller reverbet jag köpt så blir det liksom en del av musiken och ljudet och då vill jag kunna spela in det på ett smidigt sätt. Det absolut bästa hade ju vart att varje enskild synt och kanal hade passerat genom ett väl tilltaget effektrack och sedan hade jag bara spelat in ett stereospår på mastern.

    Det där med att låta ljudet vända och skicka tillbaka det till mixerbordet begriper jag inte alls. Men mitt arbetssätt är kanske annorlunda. Jag har aldrig lärt mig hur sånt här funkar och hur man "skall" jobba. Jag spelar in alla mina spår som audio, lägger effketer på dem och gör en bounce på hela skiten när jag är nöjd med resultatet. Effekterna lägger jag in som inserts på varje audiokanal.

  35. #35
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där med att låta ljudet vända och skicka tillbaka det till mixerbordet begriper jag inte alls. Men mitt arbetssätt är kanske annorlunda. Jag har aldrig lärt mig hur sånt här funkar och hur man "skall" jobba. Jag spelar in alla mina spår som audio, lägger effketer på dem och gör en bounce på hela skiten när jag är nöjd med resultatet. Effekterna lägger jag in som inserts på varje audiokanal.
    Jo, men ska du lägga effekter på torra spår och använda hårdvara måste de ju ut ur burken igen. FX och bounce funkar ju bara ITB.

  36. #36
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    ITB..? Ännu ett ord jag sett här men aldrig förstått innebörden av.

  37. #37
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    InTheBox. Lådan = datorn.

  38. #38
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    InTheBox. Lådan = datorn.
    Aha... ja, den där förkortningen har jag funderat över i flera år. Jag har googlat på den men ej funnit något vettigt svar.

    Jag tror jag börjar haja lite nu. Asså... det jag gör i datamaskinen går inte riktigt översätta till det jag gör utanför och i mixerbordet. Jag får helt enkelt köpa mig en satans massa EX, kompressorer och effekter och hänga på det på varje kanal så att det blir som i datan

  39. #39
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha... ja, den där förkortningen har jag funderat över i flera år. Jag har googlat på den men ej funnit något vettigt svar.

    Jag tror jag börjar haja lite nu. Asså... det jag gör i datamaskinen går inte riktigt översätta till det jag gör utanför och i mixerbordet. Jag får helt enkelt köpa mig en satans massa EX, kompressorer och effekter och hänga på det på varje kanal så att det blir som i datan
    ...eller tänker du om. Antingen bestämmer du dig för att göra alla eller delar av skapndet inuti den binära räknemaskinen eller så bestämmer du dig för att låta bli. Själv tycker jag det verkar som att om man låter respektive moment i ett skapande i första hand ske i en enskild miljö underlättar. (Väldigt subjektiv fundering f ö.) Dvs, kör man hårdvarusyntar kan man spela in i burken, lägga på effekter där och sedan mastra externt eller köra mjukvarusyntar som man drar ut till bandekon och fjäderreverb för att sedan skyffla tillbaka för mastring etc.
    Men som jag skrev, högst subjektiv åsikt som baserad på vad jag sett, hört, läst och upplevt.

  40. #40
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I princip jobbar jag på samma sätt. Jag spelar in torrt och lägger alla effekter i datamaskinen. Men... När det gäller reverbet jag köpt så blir det liksom en del av musiken och ljudet och då vill jag kunna spela in det på ett smidigt sätt.
    Det här är väl helt beroende på vilken musik man gör och hur ens arbetssätt är, men... Jag jobbar mycket med externa effekter (mycket pedaler och skit) och när jag vill köra softsyntar eller ljud jag har inspelat torrt genom dem så tar jag och skickar ut signalen från datorn, har effekten på 100% wet och spelar in den effektsignalen på ett nytt ljudspår i datorn. Då får jag torra ljudet och effekterna på två spår och har därmed kontroll över nivåer senare i mixen. Fördelen för mig är att det tillåter mig att vara rätt modig med rattandet av effekten. Man kan vara rätt dramatisk i effekterandet för det går ju alltid att styra volym, filter och såna saker i efterhand, så hela tagningen är inte förlorat bara för att nåt delay börjar självoscillera eller så. Nackdelen är att det blir lite plottrigt i daw-projektet, med dubbla spår på vissa och man glömmer att skicka effektspåret till samma bus som det torra osv osv. Men för mig funkar det i stort sett mkt bra.

Liknande ämnen

  1. Allmänt om: Behringer Xenyx UFX1604/1204
    Av bitbob i forum Mixning & mastring
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2020-08-09, 19:25
  2. Behringer UFX1604 mixer
    Av nidas i forum Mixning & mastring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-02-28, 18:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •