Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: MIDI

  1. #1
    raoul flutters avatar
    Veteran

    MIDI

    Har läst en del om Live och midi jitter.

    Är det Lives egna tempo som varierar, eller enbart midi out från Live?

    Dvs om man kör itb och spelar upp en låt så blir det ingen tempovariation.

    Om det inte är så, så blir det ju problem även när man spelar in saker i Live.

  2. #2
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har läst en del om Live och midi jitter.

    Är det Lives egna tempo som varierar, eller enbart midi out från Live?

    Dvs om man kör itb och spelar upp en låt så blir det ingen tempovariation.

    Om det inte är så, så blir det ju problem även när man spelar in saker i Live.
    Nä, det blir ingen tempovariation om man kör enbart Live inklusive alla dess pluggar samt VST/AU etc.
    Har hört om att det kan bli sämre när man synkar annat via Ableton. Har ingen direkt erfarenhet av det då jag kör med Innerclock och synken då blir sample accurate och helt perfekt.

  3. #3
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Det enda som jag märker av är att om live är masterklocka så kan man se decimalerna ändras lite i elektron burkarnas tempo. Men inget hörbart.

  4. #4
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det enda som jag märker av är att om live är masterklocka så kan man se decimalerna ändras lite i elektron burkarnas tempo. Men inget hörbart.
    Det där sker i elektronlådorna även när annat än Live är master åt dem.

  5. #5
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Problemet är inte Live specifikt utan har med midi över usb att göra. Med andra ord varenda midilåda som säljs sedan länge.

    Logic tillsammans med amt interfacen verkar dock vara stabilare. Men då kör de vad de kallar för Active Midi Transmission.

    Lösningen är att köra klockan via audio som sedan görs om till midisync.

    Finns ett par att välja på
    Innerclock syncgen (Har dock lagts ner sedan ett tag tillbaka.)
    Expert sleepers usamo
    E-rm multiclock

    Har själv Usamo men är sugen på en Multiclock då den även har ett usb midi interface.
    Det innebär att alla noter osv skickas via usb men att klockan skapas i en vst som sedan skickas till ljud ut. Sen in i boxen där klocka och noter slås samman.

  6. #6
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Innerclock syncgen (Har dock lagts ner sedan ett tag tillbaka.)
    Ah, visste inte att det inte tillverkades längre. Jag har haft det i kanske fem år och helt problemfritt.
    Gott med fem MIDI- och fem DIN-kontakter på kortet!

  7. #7
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Men hur många ms är midijittret? Blir det högre ju fler synthar som styrs externt?

    Hur blir det om man kör Usamo till en midi-thru för att styra flera syntar? Kan man köra alla 16 midikanaler tight med Usamo?

  8. #8
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag körde en setup en gång där en laptop med Live slavade till en annan laptop med Live. Funkade skit, gled isär efter en minut eller två. Funkade bättre när vi körde en Octatrack som masterklocka.

  9. #9
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Det jag undrar också är när jag använder som Live som inspelare, dvs den är inte synkad, varierar dess tempo då också?

    T ex om jag har en extern sequenser i 120 bpm och Live spelar in i 120 bpm, kommer det att bli korrekt inspelat då?

  10. #10
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Ibland har jag tur och det blir hyfsat. Ibland får jag timestretcha lite i ändarna. Se upp bara så att inte Live strular till timingen när den analyserar det du spelar in - ibland blir det bättre om man slår av "warp" efter du spelat in.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •