Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Metasonix S-2000

  1. #1
    svenallan
    svenallan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Metasonix S-2000

    Är det någon här som har (eller har erfarenhet av) en Metasonix S-2000? Skulle gärna vilja veta lite hur den är i så fall!

    Har fastnat lite för Metsonix i allmänhet och gillar deras ljud. Upplever att i många diskussioner på nätet så tycker antingen folk att deras grejer är helt fantastiska eller den sämsta skiten som finns... Och de flesta demos som finns är antingen väldigt dåligt ljud på eller med nån som kör all dist och volym maxad så att det inte riktigt går att förstå hur de låter. Det jag fastnat för är när man använder dom lite försiktigt så att det låter trasigt men varmt och behagligt på samma gång

  2. #2
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Gräver upp en gammal tråd och tipsar om denna, dock inte S-2000:

    https://www.soundonsound.com/reviews...wretch-machine

    Underbar gammal rescension av en makalös apparat. Svårt att inte bli glad av Metasonix...

  3. #3
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Den lever på hypen.. i verkligheten så är de rätt klena i ljudet......man vinner mer på att köpa någon analog synth med fetare dynamik och köra genom en rördist el nåt..... ljudmässigt blir det ganska smalt och ganska fort tråkigt..... Metasonix lever på att hypa och vara lite utanför ramen..... men maskinerna är rätt trista....och flera av t.ex. eurocracket rent skräp....

    Jag ville gilla metasonix.....men gäsp!
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2017-11-15 klockan 11:16.

  4. #4
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jag har lyssnat på diverse demos av deras grejer och jag tycker att allt låter precis likadant, varesig det är en trummaskin, en ringmodulator eller ett filter.

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    På gitarr låter det ju svinbra, att dista (mono)syntar är ju puckat, det blir liksom bara en annan vågform. Finns ingen dynamik. Jag skulle gärna ha en Fucking Fucker t.ex., den verkar ju fin. Men något överskattat är det väl, hans trummaskin låter ju skit.

  6. #6
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Att dista monosynthar (på rätt sätt) är ren kärlek.

    (Har dock aldrig testat nån Metasonix.)

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag budade på en Wretch Machine nyligen (och vann inte), men egentligen räcker det nog bra med random synt och Filterbank 2.

    Säger som emu - vill gilla dem mer och Wretchen är ju snygg också.

  8. #8
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Snygga, unika och med en massa attityd.
    Om de låter skit eller inte är väl upp till användaren, typ.

    Nåt av deras vca ligger definitvt på vill-ha-listan.

  9. #9
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Dyra, bör väl tilläggas i objektivitetens namn.

  10. #10
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snygga, unika och med en massa attityd.
    Om de låter skit eller inte är väl upp till användaren, typ.

    Nåt av deras vca ligger definitvt på vill-ha-listan.
    Nej dom kan ju låta bra på ett sätt..thats it..och det blir snabbt tråkigt. Dom har ingen bredd i ljudet eller dynamik..... därför som jag säger att du får ut mer av en rördist och en sjysst analogsynth med expressivt filter mm.....att få saker att låta skitigt, skränigt, rundgång går ju att göra så mkt mer nyanserat.... Metasonix är bara trist helt enkelt.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    ...men gult!

  12. #12
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...men gult!
    Yes ..men dom är inte så roliga att ha i eurocrack för man bränner sig på rören.

  13. #13
    trapezoid
    trapezoid är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej dom kan ju låta bra på ett sätt..thats it..och det blir snabbt tråkigt. Dom har ingen bredd i ljudet eller dynamik..... därför som jag säger att du får ut mer av en rördist och en sjysst analogsynth med expressivt filter mm.....att få saker att låta skitigt, skränigt, rundgång går ju att göra så mkt mer nyanserat.... Metasonix är bara trist helt enkelt.
    Har du haft någon metasonix? Det verkar mest som du har massa förutfattade meningar utifrån alla usla klipp på nätet. Deras maskiner har oftast snäva sweetspots, men ack vilka sweetspots. De är så mycket mer än absurd dist. Jag har fått fram buchlabongos, glaspads, fetaste bastrummorna, vassaste senares osv osv. Vid första anblick och utan erfarenhet är de bara trasiga distmaskiner, men bemästrar man dem är de så mycket mer.

  14. #14
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Lite märkligt att ett bolag som sålt grejer i 20 år inte har en enda vettig demo som visar vad prylarna går för, kan man tycka.

    Men tapezoid kastar handsken, upp till bevis! Lägg in en skön låt som visar att man gör alla de bästa ljuden med Metasonix.

  15. #15
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av trapezoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du haft någon metasonix? Det verkar mest som du har massa förutfattade meningar utifrån alla usla klipp på nätet. Deras maskiner har oftast snäva sweetspots, men ack vilka sweetspots. De är så mycket mer än absurd dist. Jag har fått fram buchlabongos, glaspads, fetaste bastrummorna, vassaste senares osv osv. Vid första anblick och utan erfarenhet är de bara trasiga distmaskiner, men bemästrar man dem är de så mycket mer.
    Jepp har haft ett gäng...och även kört övriga IRL.....Men tycker dom till skillnad mot vad de hypat är riktiga sömnpiller. Trummaskinen skulle jag t.o.m. kalla usel.....och som sisältää säger..jävligt dyra med tanke på dess smala ljudbild.... bäst var S-1000 och en av euromodulerna... men det var djävligt snävt ...i övrigt går det att göra så skitiga rundgångsmys med billiga pedaler....men ändå med mer nyans och större dynamik...

  16. #16
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag är distknarkare. Har lagt på tok för mycket pengar på svindyra "boutique" distburkar och min pedalhög är så stor att det förmodligen inte skulle lukta om man gömde en rutten hummer längst ner i högen.

    Jag var en tidig aspirant på Metasonixprylar, långt innan de "slog" (ber om ursäkt för den hipsteraktiga kommentaren men det är bara facts).

    Var på vippen flera gånger att köpa deras TS-21 Hellfire Modulator. Jag menar, va fan, vem vill inte ha en pryl som heter Hellfire Modulator i racket? Va? Va?

    Tyvärr måste jag instämma med många andra här och säga att jag aldrig fastnat för soundet. Som redan konstaterats, det låter för trist och sweetspoten är extremt liten och inte så märkvärdig. Det han lever på är hans galna attityd (som jag gillar, tror jag) Och designen och hela konceptet. Tyvärr lever inte det som kommer ut ur burkarna upp till hypen.

    Har varit på väg att trycka på köpknappen många gånger och det kan absolut fortfarande hända. Kanske någon pedal typ. Men nä, som helhet är jag ganska sval till Metasonix. Jag borde gilla det. Men nä...

  17. #17
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ja man verkligen vill gilla Metasonix... fas ASSBLASTER...FUCKING FUCKER..SCROTUM SMASHER..... whats not to love liksom

  18. #18
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    He he. Om jag ska sammanfatta vad jag ogillar generellt med soundet så är det att det i 99% av fallen känns som att det är någon jäkla hinna på ljudet. En plasthinna. Som att ljudet lirar inuti en uppochnervänd plasthink. Lite överdrivet men typ så. Man liksom väntar på att det ska öppna upp, men nej, den där hinnan verkar ligga där. På allt. Ingen snygg hinna som på en distad Ebbe und Flut utan en ganska kvävd "billig" hinna. Svårt att förklara exakt men jag tycker jag hör det i nästan alla demos på hans produkter. Och jag har lyssnat på många.

  19. #19
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Men guuuuu vad trista ni är.
    Jag är övertygad om att youtube har rätt och ni har fel.

    Nåja. Är det rörljudet ni dissar eller just det mer hysteriska rörljudet från Metasonix?
    Jag menar, det finns ju fler alternativ. Jag gillar ju klangbaus rör-vca med: https://youtu.be/gKWdkli4UBw

  20. #20
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar ju klangbaus rör-vca med: https://youtu.be/gKWdkli4UBw
    Den videodemon lät bättre än allt jag hört från Metasonixprodukter någonsin.

  21. #21
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag tycker om Wretch Machine. Den kan göra helt sjukt härligt saturerade gummi-basslines som får mig att tänka på stora traktorer som åker runt i grov terräng under en regnig åsk-storm.. på natten. Antar att ni då förstår exakt hur härligt den kan låta?
    Men det är verkligen sällan som jag hört någon göra något vettigt med dem. En del brus-drones låter riktigt fint från dem också, men jag föredrar ärligt talat de betydligt mycket billigare Crowphonics CRO-1 och även SOMA Lyra-8.

  22. #22
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Hur är Erica synths Fusion series rör-euro i jämförelse?

  23. #23
    trapezoid
    trapezoid är inte uppkopplad

    Senior
    Haters gonna hate.

  24. #24
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av trapezoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haters gonna hate.
    Lärdomen i Kejsarens nya kläder, enligt tapezoid.

  25. #25
    Juhanni
    Juhanni är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snygga, unika och med en massa attityd.
    Om de låter skit eller inte är väl upp till användaren, typ.

    Nåt av deras vca ligger definitvt på vill-ha-listan.
    Äger d-2000 trummmaskinen och Complex distortion-pedalen och älskar dom. Gäller att man utforskar lite. Är underbart när man hittar nya, nya metoder att implementera Metasonixs skit i ens produktioner! <3

  26. #26
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På gitarr låter det ju svinbra, att dista (mono)syntar är ju puckat, det blir liksom bara en annan vågform. Finns ingen dynamik. Jag skulle gärna ha en Fucking Fucker t.ex., den verkar ju fin. Men något överskattat är det väl, hans trummaskin låter ju skit.
    Trummaskin är väl bara fel klassificering. I själva verket är det en mjuk dronmaskin!
    Och ja, gitarr genom R-54 kan låta väldigt fint.

    Ulven: Plasthinna på ljudet är en väldigt träffande beskrivning. Jag gillar den där gula patinan och använder den därför rätt ofta just till det.

Liknande ämnen

  1. 1.2 ghz / 256 ram / win 2000 pro?
    Av Lindeberg i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 04:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •