Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Kan man ha för mycket bas trappin?

  1. #1
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior

    Kan man ha för mycket bas trappin?

    Sitter i ett betong rum på 3.5 x 3.5 x 2.5 o basen är helt bedrövlig o mixa. Har kört med vanliga auralex skum bastraps i 3 hörn o det funkar smått men egentligen inte lixom

    Därför tänker jag försöka mig på att bygga en massa feta j*vla sofit bas traps i iprincip alla hörnen förutom hörnen längs golvet.. Tänkte använda mig a Knauf space roll som isolering o bygga 60x60 cm stora traps

    samma style som denna fast mycket tjockare traps. http://www.acousticsciences.com/site..._930x400px.jpg

    vad tror ni om detta? kommer det kanske bli för mycket bas trapping?

  2. #2
    hypotesfrisyr
    hypotesfrisyr är inte uppkopplad
    hypotesfrisyrs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

  3. #3
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hypotesfrisyr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lästa bara första inlägget men han har ju inte mätt eller nånting så d blir svårt att säga nått exakt. Verkar mer vara hans invanda upplevelse av att hur basen ska kännas,höras, på ett visst sätt. Jag tycker oxå jag upplevt detta när man satte upp bastraps från att inte ha bastraps, att jag "saknade basen" men du saknar ju bas som är helt olinjär o boostad som fan, vilket kan vara "skönt" för att det låter koolare med fett med bass, men rent mixmässigt är det ju dåligt tänker jag.

    Tänkte hänga upp mina sofits som jag tänkte bygga i taket , och inte bygga in dom i rummet, så i värsta fall är det bara ta ner några om man vill känna basen.

  4. #4
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    I ett betongrum är det oerhört svårt att få bra ljud, eftersom väggarna är för stela och därför orsakar ständiga reflektioner, i och med att basen inte går genom väggen i samma utsträckning som med mer porösa väggmaterial.
    Du har dessutom två mått som är likadana - något som bjuder på ännu mer problem.
    Detta är inget du löser på annat sätt än med avstämda basfällor, som stäms till ca 49Hz (för 3.5m) och ca 69Hz (för 2.5m). På grund av de nära nog oändligt styva väggarna, så kommer det inte att bli optimalt ändå - men bättre.

  5. #5
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I ett betongrum är det oerhört svårt att få bra ljud, eftersom väggarna är för stela och därför orsakar ständiga reflektioner, i och med att basen inte går genom väggen i samma utsträckning som med mer porösa väggmaterial.
    Du har dessutom två mått som är likadana - något som bjuder på ännu mer problem.
    Detta är inget du löser på annat sätt än med avstämda basfällor, som stäms till ca 49Hz (för 3.5m) och ca 69Hz (för 2.5m). På grund av de nära nog oändligt styva väggarna, så kommer det inte att bli optimalt ändå - men bättre.
    Absolut, men har inte möjlighet att hitta annan lokal tyvärr, tänkte köra genelec rumskorrigering oxå men d är nog bättre med avstämda fällor men det är en smula svårare att tillverka på egen hand. Kanske köper nån dyr om det är allt som är kvar efter att jag byggt massa egna sofits.

    Tänkte kanske bygga ett "rum" i rummet fast bara 1 lager plywood 1 dm från väggen för att kunna fästa o borra upp alla sofit traps bättre än i betongväggarna direkt,detta kanske gör nån minimal skillnad på akustisken pga luftspalt , annars får man väl experimentera sig fram o mäta varje gång du ändrar nått i rummet. Även om det aldrig blir perfekt ljud går det ju att förbättra avsevärt tror jag

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Eller investera i riktigt grymma lurar istället...

  7. #7
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller investera i riktigt grymma lurar istället...
    Har ett par HD650 o de är riktigt bra , men det är väl bättre att mixa i monitorer än lurar?

  8. #8
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Bygg en ny tillfällig vägg av dubbelgips, fyll med isolering, mindre rum, men annan resonansfrekvens, slipp samma mått två gånger. Och det som Claes sa.

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ett par HD650 o de är riktigt bra , men det är väl bättre att mixa i monitorer än lurar?
    Jag gillar omväxlingen, men bunkermiljön lät jobbig...

  10. #10
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bygg en ny tillfällig vägg av dubbelgips, fyll med isolering, mindre rum, men annan resonansfrekvens, slipp samma mått två gånger. Och det som Claes sa.
    Det här.

  11. #11
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bygg en ny tillfällig vägg av dubbelgips, fyll med isolering, mindre rum, men annan resonansfrekvens, slipp samma mått två gånger. Och det som Claes sa.
    Tycker jag också låter vettigt. Det behövs ju inte vara nåt mästersnickeri heller.

  12. #12
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ett par HD650 o de är riktigt bra , men det är väl bättre att mixa i monitorer än lurar?
    De är helt OK, men det finns så klart mycket roligare lurar. HD800s är en rätt stor uppgradering med rätt förstärkare. Lite bra DSP-mjukvara till så kommer det vara betydligt bättre lyssning än de flesta hobbyreglerade rum.

  13. #13
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Hur djup/bred behöver den nya väggen vara för att göra nån vettig skillnad? Spelar det roll vilken vägg som byggs till?

    Menar ni Gips+Gips+Isolering (hur tjock?)- Betongvägg

  14. #14
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De är helt OK, men det finns så klart mycket roligare lurar. HD800s är en rätt stor uppgradering med rätt förstärkare. Lite bra DSP-mjukvara till så kommer det vara betydligt bättre lyssning än de flesta hobbyreglerade rum.
    Menar du rumskorrigering med DSP?

  15. #15
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ett par HD650 o de är riktigt bra , men det är väl bättre att mixa i monitorer än lurar?
    Jag kan inte få till något vettigt med hörlursr. Har verkligen försökt med HD600/650. Jag tvivlar att HD800 skulle göra någon större skillnad. Mina hörlursmixar upplever jag som oerhört trista och "platta". Jag får inte till något djup. Kan bero på att jag har lättare att urskilja krockande frekvenser i högtalare. Antar att jag inte är ensam i att tycka detta? som komplement är dock naturligtvis lurar bra. Man hör detaljer som man annars kan missa.

    Men att MIXA i hörlurar. Funkar i varje fall inte för mig...

    Men jag får inte till något djup med lurar. Låter alltid platt.

  16. #16
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte få till något vettigt med hörlursr. Har verkligen försökt med HD600/650. Jag tvivlar att HD800 skulle göra någon större skillnad. Mina hörlursmixar upplever jag som oerhört trista och "platta". Jag får inte till något djup. Kan bero på att jag har lättare att urskilja krockande frekvenser i högtalare. Antar att jag inte är ensam i att tycka detta? som komplement är dock naturligtvis lurar bra. Man hör detaljer som man annars kan missa.

    Men att MIXA i hörlurar. Funkar i varje fall inte för mig...

    Men jag får inte till något djup med lurar. Låter alltid platt.
    Håller helt med. Nån slags grund mix brukar jag göra i lurar för man hör smågrejer bättre om det skulle va nått knas, men vanlig mix får jag aldrig till det i lurar

  17. #17
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller helt med. Nån slags grund mix brukar jag göra i lurar för man hör smågrejer bättre om det skulle va nått knas, men vanlig mix får jag aldrig till det i lurar
    Precis. Kanske att man är för försiktig med penseldragen när man mixar i lurar? Allt låter liksom så bra i dem, även om "verkligheten", ute i den "fria luften" så ofta är,totalt annorlunda. I lurar blir det lätt för "lite reverb", för lite utnyttjande av pannorering eller att man får för låga nivåer på ljud som så lätt hörs i lurarna, men som absolut inte sedan funkar på Nisses köksradio.

    Det där med hörlurar blir liksom rena rama glädjelyssningen
    Senast redigerat av Jeppe K den 2017-06-01 klockan 01:32.

  18. #18
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Tänker mer att man blir lurad mer i hörlurar för de sitter närmare öronen och att öronen reagerar annorlunda på frekvenser än mot om ljudet kommer lite längre ifrån + att du blir tröttare i öronen snabbare

Liknande ämnen

  1. Hur mycket ARP är en Teisco?
    Av Lackan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-04-18, 10:00
  2. Det är mycket nu...
    Av imported_Lemon i forum Allmänt om musik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-12-21, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •