Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Prylar - what is good for (1995)

  1. #1

    Veteran

    Prylar - what is good for (1995)

    Satt och lyssnade på en gammal remix som jag gjorde 1995.
    Jag gjorde remixen med en AKAI DR8, 8 kanaler hårddisk inspelning och en AKAI S3200
    Effekterna var de inbyggda i S3200, en Rocktron Rackdist plus en Boss DSD-2 pedal. Möjligen ett Peavey reverb också.
    En Mac LC475 med Cubase och Recycle.
    Lyssningen ett par tvåvägs Mitsubihi högtalare plus högtalare från en bergsprängare med löstagbara högtalare, Diskanterna i Mitsubishi högtalarna hade bränt så jag körde bergsprängar högtalarna som satelliter och Mitsubishi som subbasar.
    En Sansui MX-12 mixer.
    Med dagens mått är det en enkel utrustning, tre stereoeffekter och en pedal... en synt (S3200).



    Redigeringen på AKAI DR8 saknade all grafik, man fick helt enkelt klippa blint, lita på öronen, dessutom var grunderna inspelade på 2" tape så grunderna gled runt på grund av bandsvaj så det var mycket handpåläggning för att få saker att sitta.

    I mina öron låter detta överraskande bra, för att inte säga kanon! Mastrad av Johan Ekelund om jag inte minns fel, gissar att han fått jobba hårt med mastringen.
    Arbetet gick långsammare jämfört med en modern DAW men ljudmässigt vet jag inte om jag kan säga att all ny teknik gör någon större skillnad. Allt snack om vilket ljudkort (eller random whatever ny gadget till studion) som låter bäst känns helt ointressant om det kunde låta så här bra med teknik från 1995.
    Inser att prylar inte är allt, jag hade nog klarat mig med en S3200 än idag.
    Lättade lite min GAS som jag har haft på diverse prylar senaste månaderna.

    Nedan länk till låten.
    https://open.spotify.com/track/19iNLnguZf9UjiwxfEw9Zu
    Senast redigerat av drloop den 2017-05-23 klockan 09:09.

  2. #2
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Jag kan tycka att det kan vara värt det extra besväret att använda gammal hårdvara om ambitionen i ens postproduktion är mer än att bara få en steril och hög ljudbild. "Bristerna" och karaktären hos diverse gamla prylar ger enligt mig när det funkar ett stort mervärde till låtarna när det funkar. Även om det handlar om låg bitrate, ad-da omvandling och analogt brus.

  3. #3

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan tycka att det kan vara värt det extra besväret att använda gammal hårdvara om ambitionen i ens postproduktion är mer än att bara få en steril och hög ljudbild. "Bristerna" och karaktären hos diverse gamla prylar ger enligt mig när det funkar ett stort mervärde till låtarna när det funkar. Även om det handlar om låg bitrate, ad-da omvandling och analogt brus.
    Remixen låter inte lofi, utan precis lika bra som en modern produktion. Lika bra som mina moderna prylar mao.
    Lofi är 80 tals 12 bitars och nedåt för mig.

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Rätt hanterat går det att få riktigt bra (= minimal påverkan på) ljud ur de flesta grejer, om man förstår att använda dem och kringå begränsningarna. Nästan ännu svårare att använda samma grejer "fel" för att mejsla ut karaktär utan att det låter "ketchup på allt". Det mesta "LoFi" låter väldigt enahanda IMHO.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •