Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vocoder

  1. #1
    Patbos
    Patbos är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Vocoder

    Jag såg Booka Shade i Stockholm för ett par veckor sedan och slogs av vocoder-soundet som kan höras i "Digging a hole" tex (https://open.spotify.com/track/577n5T6ZeuB1IVjpa2uDxK).

    Är helt färsk på vocoders och testade lite lätt med Abletons inbyggda, men kom inte i närheten.
    Någon som har mer kunskap om hur man får till ett mer kör-igt sound snarare än daft punk. Vilken typ av carrier osv? Det finns säkert bättre vocoders med än Abletons inbyggda...

    Är som sagt helt grön på det men vore kul att lära mig mer.
    Senast redigerat av Patbos den 2017-05-22 klockan 14:13.

  2. #2
    deleted user
    Abletons inbyggda är mycket bra så jag tror inte du behöver byta. Generellt låter det mer robot ju "vassare" insignal du har, jämför ren sågtand med en lite filtrerad. Använd mjukare pads, spela ackord och laborera med filter så hittar du säkert nåt "körigt", ändra antal band osv. Jag sitter bara med mobil så kan knappt höra vocoderljudet du länkar till.

  3. #3
    ljb
    ljb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Bionik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Abletons inbyggda är mycket bra så jag tror inte du behöver byta. Generellt låter det mer robot ju "vassare" insignal du har, jämför ren sågtand med en lite filtrerad. Använd mjukare pads, spela ackord och laborera med filter så hittar du säkert nåt "körigt", ändra antal band osv. Jag sitter bara med mobil så kan knappt höra vocoderljudet du länkar till.
    Gillar också Abletons inbyggda. Här ligger den med i "rappen" i verserna, som en effekt till orginalsignalen, sen är det bara vocoder i uppbyggnaden till refrängen, typ runt 0:34. Har för mig att jag matar vocodern med något av abletons brassynth-ljud.

    https://soundcloud.com/all-that-is/get-well-soon-feat-seinabo-sey

  4. #4
    Patbos
    Patbos är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Bionik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Abletons inbyggda är mycket bra så jag tror inte du behöver byta. Generellt låter det mer robot ju "vassare" insignal du har, jämför ren sågtand med en lite filtrerad. Använd mjukare pads, spela ackord och laborera med filter så hittar du säkert nåt "körigt", ändra antal band osv. Jag sitter bara med mobil så kan knappt höra vocoderljudet du länkar till.
    Nej, helt tydligt är det kanske inte. Finns tydligare i denna låten vi 2:42
    https://open.spotify.com/track/0deGAwzpf2d6wlusYNCRsD

    Får exprimentera mera då, men är en fin balans uppenbarligen :P

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vocoder handlar väldigt mycket om vad du stoppar i den. Testa nåt chorusmättat körljud in, med feta ackord.

    Jag gillar att vocoda panflöjtsljudet från en rompler. Låter väldigt Air (Moon safari-plattan) upptäckte jag. Luftigt och tydligt.

  6. #6

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vocoder handlar väldigt mycket om vad du stoppar i den. Testa nåt chorusmättat körljud in, med feta ackord.

    Jag gillar att vocoda panflöjtsljudet från en rompler. Låter väldigt Air (Moon safari-plattan) upptäckte jag. Luftigt och tydligt.
    +1 på den.

Liknande ämnen

  1. Vocoder
    Av 18db i forum Effekter
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 15:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •