Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Clips i live med helt enskilda VSTs/effekter

  1. #1
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran

    Clips i live med helt enskilda VSTs/effekter

    Bara dubbelkollar för mig veterligen går det inte. Går det på nått sätt att ha ett clip nedanför ett annat i (samma kanal i sessionview) som innehåller en annan vst än det ovan tex?

    Säg att jag vill ha ett annat synthljud utan att skapa ett nytt midispår.

    Alt. ha olika samplingar per clipp men med olika effekter, i samma audiotrack.
    Senast redigerat av HEK den 2017-05-06 klockan 18:06.

  2. #2

    Redaktör
    Gör ett Instrument rack, styr vilket lager som spelas via chain-selectorn är ett sätt att göra det på. Du kan byta till rätt instrument per clip genom att automatisera chain selectorn. (Att styra volym, mute eller device on/off för varje lager är också en möjlighet, men chain selectorn är smidigast.)

    Nackdelen är att båda pluggarna kommer vara aktiva hela tiden, men det antar jag behövs med vilken lösning som helst.

  3. #3
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Intressant, ska testa, tack! Trodde verkligen inte det fanns en chans för detta, så spännande.
    Senast redigerat av HEK den 2017-05-06 klockan 21:01.

  4. #4
    Tom Void
    Tom Void är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Den samma mapping du gör för att bytta chain, kan du också mappa till det gällande instruments "on/off" knapp, som sitter på XY pad fönstret. Jag är inte helt säker på, om det helt bortkopplar pågällande VST's ressurs från att dra på CPU, men det är värt försöket. :-)

  5. #5
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    en annan variant - om du vill att instrumenten ska tona ut naturligt kan du definera key ranges (split), så behöver du inte hålla på med mutes..

Liknande ämnen

  1. Alias Clips Max for Live
    Av freddy_n i forum Ableton
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-29, 17:23
  2. HELT underbar KRAFTWERK live konsert
    Av theVOID i forum Skivor & artister
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2013-10-26, 14:10
  3. Helt ny på live; problem med mpd32
    Av Morglurg i forum Ableton
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •