Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ska bli med piano! Praktiska tips (flytt, stämmare etc)

  1. #1
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior

    Ska bli med piano! Praktiska tips (flytt, stämmare etc)

    Jag flyttar snart till en större lägenhet och kan äntligen få plats med ett piano! Förutom att spela så kan jag inget om pianon. Är det något speciellt jag bör tänka på. Kan ett piano bli ostämbart? Något vanligt märke eller modell/form som är känt för fin klang etc?

    Jag gillar ljudet i små skolpianon men av nostalgiska skäl vill jag helst ha ett svart högt piano. Eftersom blocket svämmar över med bortskänkespianon så är det den prisklassen jag siktar på.

    Tacksam för tips på bra pianoflyttfirmor och pianostämmare i Göteborg?

    Pling plong!

  2. #2
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Hellas

  3. #3
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Tack ska hålla utkik efter det märket!

  4. #4
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    De kan bli ostämbara (iaf enligt den pianostämmare som varit hos mina föräldrar). Så att köpa/ta emot ett ostämt piano kan va en risk...

  5. #5
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Pianon kan vara ostämbara .
    Egentligen så är det mer så att allt kan vara så slitet och torrt att det kommer bli väldigt dyrt att få ett proffs som fixar upp det.
    Att göra det själv är ingen ide om man vill att det ska låta som ett piano.
    När det gäller stämning så är det en sak som du måste lägga lite pengar på ibland.
    Att göra det själv renderar oftast bara i att det blir ett till piano i bortskänkes snart.

    Vi har haft flera pianon som vi har blivit tvungna att slänga på tippen för att det inte längre lönar sig att hålla på med dom.
    Om jag var du så skulle jag ringa till min lokale pianostämmare och be om tips och råd.
    Eventuellt så kanske han till och med har ett piano som han ska göra sig av med...

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Man kan ju få en aning, vid eventuellt hämtande av gratispiano, om man testspelar och dessutom frågar hur länge sen det stämdes, om det flyttats ofta samt om det stått mot en yttervägg. Har det flyttats ofta, stämts för länge sen och stått mot yttervägg och fortfarande är hyfsat stämt så är det nog ett bra kap. Och omvänt inte. Och tänk sen skala däremellan.

    Den satsning man gör med ett gratis piano är ju flytten. Tråkigt att släpa upp ett hopplöst piano i en lägenhet. Lite lättare blir det i alla fall om du plockar isär allt som går och bär separat. Det är lätt att göra (delarna sitter som ett pussel med enkla plugg eller vingmuttrar eller så).

  7. #7
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Hehe jag har inte tänkt att stämma det själv, även om det vore roligt att lära sig. Det får bli flyttfirma och någon erfaren pianostämmare.
    Men precis som du säger, Ambulansen, så vore det tråkigt att lägga pengar på flytt och stämm om pianot i sig är hopplöst. Tack för tipsen, ska ta med mig det!
    Har lite samma känsla som att köpa bil. Gå runt och sparka på däcken och fråga om toppinglocket är fint.

    Ska kontakta några lokala pianostämmare i veckan. Har ni någon att rekomendera så hojta!

  8. #8
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Jag hämtade ett piano som stått ostämt i 20 år. Har hittills haft tur med det. Bara behövt stämma två gånger på 3-4 år

  9. #9
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Provspela givetvis. Förutom klangen, ta ställning till om du vill ha ett lättspelat eller trögspelat piano. Övar man bara på ett lättspelat så är det rätt svårt att spela på pianon med mera motstånd.

    Helt ostämbara pianon har jag nog inte råkat ut för hittills, men om det var mycket länge sedan det senast blev stämt brukar det ha sjunkit i tonhöjd så att man får stämma om det i två etapper.

  10. #10
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Provspelar absolut innan. Vissa pianon låter så sjukt fult, typ vilda västern-piano. Jag har ingen aning vad som gör att vissa låter sådär plonkigt medans andra låter mjukt och "murrigt"?

    Farsans piano (eller som han ser det: möbel hehe) är galet trögspelat MEN det ger lite mer känsla på något sätt. Men lättspelat är roligare. Ska jag va ärlig så spelar det inte så stor roll, man vänjer sig ju ganska snabbt oavsett.

  11. #11
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Anledningen till att det låter vilda västern är ju att det är ostämt (resonanssträngarna stämmer inte helt med huvudsträngen, vilket ger samma effekt som "beating" mellan oscillatorer i en synt ex.), och slitet. Om du öppnar så ser du typ hur det är konstruerat. Massa dämpkuddar och filtar bl. a. Om dessa är slitna blir ju kontakten mellan hammarens träkärna och strängen hårdare, vilket ger ett klonkigare ljud. Om man gillar det eller inte är ju en annan sak, men pianostämmare brukar inte gilla det iaf
    Senast redigerat av konfisK den 2017-04-27 klockan 23:15. Anledning: tryckfel

  12. #12
    Bassamps
    Bassamps är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Se till att det är Rennermekanik i pianot som anses vara det bästa

  13. #13
    Bassamps
    Bassamps är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Malmsjö Piano

    Malmsjö Piano/Thalens
    Dög det åt artister på 70-talet så så måste det ha varit bra. (Det blå-gula pianot) fanns i flera andra färger
    men detta är det mest visade.
    "fotot har jag fått med tillstånd att visa från VD på Malmsjö piano."
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Blå-gult piano2.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	232,1 KB 
Id:	74537

  14. #14
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Det blev ett omålat C.H. Billberg med fint träsnide.
    Men det blev/blir dubbelt så dyrt än vad jag tänkte mig. Den 1a juni va inflyttning till våran nya lägenhet, och hon som skänkte piano va snäll att hålla det tills dess, så jag beställde pianoflytt till idag, den 7e. Veckan innan inflytt ringer vår hyresvärd och säger att renoveringen är försenad. Vi kan inte flytta in förrän den 1a juli. Nu sitter jag med ett stort piano som tar upp större delen av mitt minimala hem och får lägga ut för ytterliggare en pianoflytt. Jag får sitta ihoptrykt mellan piano och en vägg och spela på ett sjukt ostämt men underbart piano då jag inte vill anlita stämmare innan nästa flytt. Kul & okul samtidigt. Men ändå väldigt nöjd med pianot!

Liknande ämnen

  1. Bra, enkel stämmare till modularen?
    Av smokemon i forum Modularer & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 16:47
  2. Tips för flytt av flygel?
    Av Socker i forum Övriga instrument
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-03-05, 08:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •