Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Utomhusinspelning

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    Utomhusinspelning

    Ja hur gör man bäst för att få till riktigt snygg utomhusupptagning? Jag vill ofta spela in djur och väder och sånt, men även konserter. Ren utomhustystnad kan vara otroligt läcker i en låt också. Och lite vind och brus är sällan nån fara. Men hur gör de som får till sånt som låter studioinspelat? Har en fågelskiva från 60talet med sjukt bra upptagning.

    Vindstilla är ju ett bra tips Inte alltid HELT vindstilla när just den speciella fågeln sjunger bara.

  2. #2
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Yllesocka över micken hjälper väl en del (med eller utan blixtlås!). Vind låter sällan bra, så jag skulle satsa på att spela in mycket material och redigera bort vindpuffarna.

    Val av mikrofon är ju också viktigt. Shotgun kunde kanske vara intressant för fåglar, men har aldrig provat dem.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Riktmikrofon är nog ett måste ja - shotgun eller än bättre, parabol.

    Bra att kombinera kreativt med vanlig stereoupptagning. T ex för att fånga sus från löv - som lätt blir som brus, så kan man mixa in riktinspelade löv så att rasslet blir tydligare.

  4. #4
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Fick inspiration helt plötsligt! Fågelkvitter och annat mys en tidig morgon när allt är stilla i skogen skulle sitta fint.

  5. #5
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Idag när jag var i skogen tänkte jag på när jag var och tältade förra våren. Tror det var i maj. Jag vaknade av sånt fågelståhej i gryningen som fan kändes som nåt merzbow skulle kunna gjort. Vem var det som sa att skogen är satans kyrka? Den känslan gillar jag dock. Måste nog också fixa nåt att fielda med.

  6. #6
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Ett bra vindskydd på blimpen och en riktigt bra preamp. Sound devices kostar, men de är industristandard av en anledning

  7. #7
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Jesper Ganslandts "Skinnskatteberg" är en fin konsertfilm med Erik Enocksson - filmad i en skog. Finns kanske några bra tips där.
    https://vimeo.com/121236863

  8. #8
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Shotgun-mik med en dead cat på är väl kutym. Kan kopplas till nån Zoom-pjäs exempelvis.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •