Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Stacka syntar och effekter i din DAW, hur ser det ut?

  1. #1

    Veteran

    Stacka syntar och effekter i din DAW, hur ser det ut?

    Halloj!

    Normalt så brukar jag försöka ta reda på saker som själv men nu tänkte jag utnyttja forumet för faktainhämtning.

    Jag använder mest två DAWs, Reason och Tracktion. Båda dessa DAW har mycket goda routing möjligheter och var bland annat skäl varför jag startade använda Tracktion och Reason för en massa år sedan. Många sekunder och år har runnit iväg sedan mina vägval gjordes (lämnade Cubase SX3) och nu undrar jag hur ser det idag i våra DAWs.

    Reason är extremt flexibelt där du i princip kan bygga vad som helst.
    Tracktion också flexibelt med sin Rack funktion där man blandar MIDI och audio på ett smidigt sätt, se nedan exempel.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	t_rack.JPG 
Visningar:	73 
Storlek:	35,3 KB 
Id:	73857

    I fallet ovan har jag gjort en enkel koppling för att göra ett klassiskt ljud, FM Piano med en mjukstråkpad i botten. Två FM syntar kopplade till var sitt chorus plus en subtraktiv synt för stråkmyset.

    Förr i Cubase fick man kopiera spår och stacka syntar på det sättet, hur gör man idag i Cubase?

    Och hur gör man i alla andra DAWs?

    Är det smidigt eller stökigt?

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

  3. #3
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Logic har Track Stack från v.10, som fungerar som en slags aux eller buss. Man lägger in vika instrument man vill ha i en Track Stack, lägger in de effekter man vill ha (de individuella instrumenten kan ha egna effekter samt att Stack:en kan ha gemensamma effekter för samtliga ingående instrument.

  4. #4
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Live har haft sina racks som kan ha parallella kedjor (och rack i rack) i ungefär en evighet nu. (Live har även otroligt flexibel routing, men den är inte omedelbart uppenbar, så man behöver läsa manualen.)

  5. #5

    Veteran
    Det är över 10 år sedan jag valde bort Cubase så det var skönt att se att andra DAW börjar få lite roliga routing möjligheter.

    Angående Live : ihop med Max for Live måste Live vara riktigt vilt. Jag har använt Live tidigare och Max (utan live då). Tillsammans måste det bli kanon!

  6. #6
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angående Live : ihop med Max for Live måste Live vara riktigt vilt.
    Pretty much! =)

    Tyvärr är det lite begränsat med vad man kan (enkelt) skicka mellan max och live. Det går t ex inte att bygga saker som har både midi och audio in, eller (såvitt jag vet) multipla audio eller midi in eller ut, vilket är synd då lives routing egentligen stöder det utan problem. (Det "går" om man meckar med globala send/receive mellan devices, men då har man inga garantier på timing istället)

    Men, man har å a s access till en massa internt i live, så man kan ju automatisera ungefär godtycklig sak i Live från Max...

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Logic har Track Stack från v.10, som fungerar som en slags aux eller buss. Man lägger in vika instrument man vill ha i en Track Stack, lägger in de effekter man vill ha (de individuella instrumenten kan ha egna effekter samt att Stack:en kan ha gemensamma effekter för samtliga ingående instrument.
    Det är väldigt effektivt om man är van vid Logics logik och funktionalitet. Inte lika elegant och modernt som vissa andra, men man löser det mesta och lite till

Liknande ämnen

  1. Svar: 53
    Senaste inlägg: 2015-12-05, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •