Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Livetips önskas [och några spridda tankar från mig].

  1. #1
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran

    Livetips önskas [och några spridda tankar från mig].

    Så här mitt i livet har jag aviserat intresse av att spela live på ett arrangemang i September. Vi får förmodligen bu eller bä-besked i nästa vecka. Om det blir ett ja så blir det blir jag, Anna (och eventuellt en livegitarrist).

    Det känns ganska läskigt med tanke på möjligheten för fallerande teknik, felspel och allmän mental kollaps.
    Det kommer att finnas en riktig scen, med ljudtekniker, backline och medhörning som vi då eventuellt kommer att stå på och köra kanske fem låtar. Nu funderar jag mig naturligtvis blå över hur man ska göra detta bäst. Enklast är väl mp3:or strippade på all sång och eventuella slingor som jag/vi spelar själva. Ska man tänka på någonting annat? Ta bort effekter eller nåt. Funkar samma ljud live som jag har på mina spår i Logic eller behöver man rensa? Teknikern lägger väl på effekter också? Behöver man ha någon klar tanke om hur sångljudet ska låta och förklara det?

    En annan tanke jag har är att använda ett av mina MOTU-ljudkort och kanske samla ihop trummor på ett stereopar, körer på ett annat och basen på en femte kanal osv... Sedan för man ju då spela upp musiken från Logic direkt. Fördelen måste ju vara att mixerbordsmannen får mer att påverka utifrån hur det låter från hans position och även att medhörningen för oss kan bli bättre. Är det smart tänkt?

    Vad mer ska vi tänka på? Utöver att repa som f*n och inte dö av nervositet innan vi eventuellt äntrar scenen...
    Senast redigerat av skogge den 2017-03-25 klockan 12:15.

  2. #2
    indigo
    indigo är uppkopplad nu
    indigos avatar
    Veteran
    Hellre wav än mp3 live.

  3. #3
    deadbeats avatar
    Veteran
    Kul med live!
    Jag brukar göra just så, rensa bort sången och de slingor jag ska spela och sen köra backtracken som wav. Lindrigt mastrat och med en smalare stereobredd än vanligt. (Så det låter lika vart publiken än står i lokalen). Jag har aldrig testat med backtrack med flera kanaler, som du är inne på, men det borde ju vara uppskattat av ljudteknikerna.

  4. #4
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Alltså… Spela musik utanför källaren..? Låter oerhört läskigt - men jag applåderar initiativet och håller alla tummar! Go Skogge!

    Och låter det lika bra som det senaste vi fått smyglyssna på kommer det bli succé, det är jag övertygad om.

    (Sorry att jag inte har några råd, men sist jag stod på scen var i förra årtusendet…)

  5. #5
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Smarta grejer. Jag tar till mig

  6. #6
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    En annan möjlighet vore att spela allt live. Reducera låtarna så att gitarristen kan stå för hela kompet. Kan bli mycket roligare så, men också mer krävande.

  7. #7
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan möjlighet vore att spela allt live. Reducera låtarna så att gitarristen kan stå för hela kompet. Kan bli mycket roligare så, men också mer krävande.
    Jag håller faktiskt på att försöka ta ut låtarna på gitarr själv. En del av dem är skrivna på gitarr från början. Men jag har glömt hur de går. Än värre är det med de senare låtarna som är skrivna på klaviatur. Sedan har jag ju f*ckat upp dem i DAW:en genom att tvinga på dem en massa tonartsbyten och dylikt. Up, up and Away t ex, har jag ingen aning om hur man spelar. Jag har ju själv bara "monterat ihop" den. Tidigare i (icke)-karriären så spelade vi någon typ av indierock/pop med mina låtar i centrum. Men jag tycker faktiskt att låtarna låter roligare och intressantare nu. Men det är ju högst personligt

  8. #8
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan möjlighet vore att spela allt live. Reducera låtarna så att gitarristen kan stå för hela kompet. Kan bli mycket roligare så, men också mer krävande.
    +1.
    Så mycket bättre än playback.
    Live is live.

  9. #9
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag har lite tips

    - Välj lite mindre att göra än du har ambition. Dvs av "jag vill spela x, y & z live" välj x & y.
    - vill du anvönda samma ljud live som du kör i Logic? Då anvönder du Mainstage. Mainstage är precis som Logic fast utan sequenser o gjort för liveframträdanden. Jag anvönder det själv. Jättebra
    - Köra Logic live (dvs starta låtarna) istället för "backingtrack" och mainstage (eller hwsyntar)? Personligen tycker jag det känns lite mer risky med sw-sequencer live än backingtrack. Fast det är min högst personliga åsikt.
    - olika kanaler? Jo, om du vill köra sequencer "live" så funkar det. Annars bygger du såklart backingtracket själv med de nivåer du vill

    -vilket fall som helst rekommenderar jag att du använder ljudkortet på scen. Det avlastar burken o har bättre utgångar till frontofhouse

    Jättebra att du hoppar på livesplning. Det är mycket givande o lärande OCH kul

  10. #10
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Vi fick inte plats i årets line-up... Fick beskedet i går kväll

  11. #11
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi fick inte plats i årets line-up... Fick beskedet i går kväll
    Skit

  12. #12
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skit
    Djupt besviken men samtidigt lite lättad är nog det ambivalenta känsloläget just nu.
    Senast redigerat av skogge den 2017-03-28 klockan 13:38.

Liknande ämnen

  1. D-Jays, tankar och mer tankar
    Av pierrer i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 20:30
  2. Bärbara tankar...
    Av eskimo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2003-09-21, 15:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •