Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: Hur enklast göra demovideo?

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Hur enklast göra demovideo?

    Kamera med minneskort och ljud via daw. Minneskort in i dator, klippa ihop i iMovie, korrekt?

  2. #2
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Beror väl på vad du vill ha för kvalité.
    Lättast måste ju vara att filma med din telefon och redigera i telefonen. Och ja, ljud via DAW. Jag har gjort så vid något tillfälle med helt ok resultat. Det som jag kan tänka mig blir svårast med telefon är om bilderna måste vara i synk med ljudet. Alltså att du har en trummis i bild osv. Jag hade "stämningsbilder" så jag slapp pilla med sådant


    Edit
    Så här

    https://youtu.be/-XXnIpljsQU
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2016-09-05 klockan 11:24.

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Att få ljudet att stämma med bilden är enkelt, det är ju bara att kolla på ljudkurvorna från kamera och DAW och se när de stämmer överens.

    I den här demon behöll jag ljudet från kameran mellan ljudtesterna och fadade bara över till DAW-spåret när synten spelade. På det sättet fick jag med alla knäpp från switchar etc också.


    https://youtu.be/f_E9Kyz04HY

  4. #4
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att få ljudet att stämma med bilden är enkelt, det är ju bara att kolla på ljudkurvorna från kamera och DAW och se när de stämmer överens.
    I de redigeringsprogram jag använt till telefonen finns inte ljudkurvor och att flytta ett klipp en frame fram eller bak är väldigt pilligt med touchteknik.

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I de redigeringsprogram jag använt till telefonen finns inte ljudkurvor och att flytta ett klipp en frame fram eller bak är väldigt pilligt med touchteknik.
    Ahh, sorry. Jag har aldrig redigerat på något annat än dator, inser att jag antagligen skulle bli galen. Ungefär som att sitta med någon av alla DAW-appar som finns och försöka göra musik. Jag fixar det i alla fall inte

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag gör enklast möjliga utifrån de grejer jag har hemma. Filmar med iPad, kör ett USB-ljudkort till den för ljudet och sedan lite fix i iMovie. Nackdelen är att det inte blir något fetmastrat ljud på prylarna, men det duger rätt ok ändå.

  7. #7
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    belsedub gjorde denna med mig som stjärna för ett tag sen mha endast iPhone (som hade en go liten VHS-app som heter VHS FX Maker). Därefter in med en liten snutt musik & den filmade biten i iMovie o så är man hemma. Lätt som en lövbiff


    https://youtu.be/UnyjLKBfank

  8. #8
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    belsedub gjorde denna med mig som stjärna för ett tag sen mha endast iPhone (som hade en go liten VHS-app som heter VHS FX Maker). Därefter in med en liten snutt musik & den filmade biten i iMovie o så är man hemma. Lätt som en lövbiff


    https://youtu.be/UnyjLKBfank
    Jag gör såhär så att även vi med mobil kan se videon

    https://youtu.be/UnyjLKBfank

  9. #9
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    hehehe. Jag är inte SÅ viktig att jag behöver synas överallt

  10. #10
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran


    Jag har även gjort såhär - iPhone med direktljud in via iRig och sedan redigerat på iPhone.

    https://youtu.be/Dyh2G8uXSsY

  11. #11
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    jag upskattar starkt iaf när det inte är rumsljud i demon av elektronisk musik. Så vad mig anbellangar så kan om ljudet varit linat vara skillnaden mellan om jag kommer kolla på ett demo eller inte.

    Nu har jag ju fixat en iphone så jag ska testa lite att filma med den. men misstänker att gopro kameror ändå är ett bättre alternativ?

  12. #12
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att få ljudet att stämma med bilden är enkelt, det är ju bara att kolla på ljudkurvorna från kamera och DAW och se när de stämmer överens.

    I den här demon behöll jag ljudet från kameran mellan ljudtesterna och fadade bara över till DAW-spåret när synten spelade. På det sättet fick jag med alla knäpp från switchar etc också.


    https://youtu.be/f_E9Kyz04HY
    Du kan också filma när du klappar, som på gamla filmer, och så har du ett enkelt ljud att synka till bild. om allt är inspelat i en tagning kommer resten av ljudet att vara i sync om du bara lyckas synca klappet mot videon. sen klipper du bort den biten i ditt videoredigeringsprogram.

  13. #13
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Spelar nog ingen större roll. Du använder nog inte ljudet från kameran iaf utan det du nu har inspelat. Sen triggar du startpunkt med ngn slags visuel markering eller helt enkelt ljudfilens början på kameraljudspåret

  14. #14
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gör enklast möjliga utifrån de grejer jag har hemma. Filmar med iPad, kör ett USB-ljudkort till den för ljudet och sedan lite fix i iMovie. Nackdelen är att det inte blir något fetmastrat ljud på prylarna, men det duger rätt ok ändå.
    jag känner mig personligen lite ambivalent till att mastra demos hursom. kan ju bli rätt missvisande.

  15. #15
    KungKrilles avatar
    Veteran
    iPhone och Adobe Premiere Elements (har ingen mac så har aldrig testat iMovie). Ta upp ljud med iPhonen och använd som stöd för att synka videoklippen med varann men använd ljudet från DAW till färdiga filmen. Jag tycker själv bildkvaliteten håller:
    Exempel

  16. #16
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag känner mig personligen lite ambivalent till att mastra demos hursom. kan ju bli rätt missvisande.
    Japp. Men nu kör jag inte enbart demos på den setupen. Se t.ex. de modularlåtar jag har lagt som har motsvarande video.

  17. #17
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker själv bildkvaliteten håller:
    Och visstdjäklarns gör den det! Riktigt grymma grejer du gör, fett med bra!

  18. #18
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag upskattar starkt iaf när det inte är rumsljud i demon av elektronisk musik. Så vad mig anbellangar så kan om ljudet varit linat vara skillnaden mellan om jag kommer kolla på ett demo eller inte.

    Nu har jag ju fixat en iphone så jag ska testa lite att filma med den. men misstänker att gopro kameror ändå är ett bättre alternativ?
    +1 på rumsljud

    Funderar själv på gopro flr detta, eller nåfon av zooms grunkor. Mest för att jag inte vill göra någon postproduktion alls.

  19. #19
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag filmar med en sk No-Pro från ebay och spelar in ljudet på datamaskinen i Logic, sen drar jag in filmen där och exporterar.

    Blir ju fisk-ögon men vafan...
    https://www.youtube.com/watch?v=Ns7loOaRmCc

  20. #20
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Inga rumsljud, vadå gillar ni inte dogmademos?

    Historiskt tror jag att det billigaste sättet att synka bild med ljud är att använda en klappa, typ ens egna händer.

  21. #21
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Om jag inte missat något i textmassan; ett stativ är bra!

  22. #22
    Vcs3
    Vcs3 är inte uppkopplad
    Vcs3s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Jag har även gjort såhär - iPhone med direktljud in via iRig och sedan redigerat på iPhone.

    https://youtu.be/Dyh2G8uXSsY
    +1

    Filma med iPhone och ljud rätt in via Apogee JAM 96K. Tricket är att använda ett ljudkort som är MFI (made for iPhone/ipad/iPod). Auria har en lista på sin sajt med vilka ljudkort som är MFI. Snabbt och enkelt och kräver inget jox med DAW. Har testat att spela in med Instagram-appen och det funkar utmärkt, perfekt om man ska lägga upp nåt på kort tid med ett minimum av krångel.

  23. #23
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Tack för alla tips!

  24. #24
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Bra sätt att synka är att trycka svintydligt på Play-knappen, kan iofs gå fel...

    https://youtu.be/fZHl1iZeC6M
    Filmat med pissig webcam och ljudkortet via nått program typ imovie tror jag..

  25. #25
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av indigo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 på rumsljud

    Funderar själv på gopro flr detta, eller nåfon av zooms grunkor. Mest för att jag inte vill göra någon postproduktion alls.
    Låter inte line in på iphone tex bra nog? eller menar du postproduktion av fiimningen?

  26. #26
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Enapa>> Nice med fisheyeeffekten det råkade bli. men varför blir det så och blir det alltid så? Är det SJ4000 som du användigt? En goproklon för 813:- låter ju helt klart frestande.

  27. #27
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter inte line in på iphone tex bra nog? eller menar du postproduktion av fiimningen?
    Ingen postproduktion alls vare sig ljud eller film. Vill filma och spela in audio via line in samtidigt på samma maskin som inte är dator eller iphone. Varför? Jo för ska det in i post så är sannolikheten enorm att det blir liggande på någon hårddisk i flera år. Ska få bort så många steg som möjligt för att öka sannolikheten att diverse synthjam och demos förgyller den redan mättade marknaden av videor på tuben.

    Tänker då GoPro med någon audio-adapter men lite svårgooglat tycker jag, just vilken modell som har tillgängliga adaptrar och hur väl de funkar med linjenivå. Finns ju vid detta laget en del olika gopro-modeller.

  28. #28
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag glodde lite på ljudkort till iphone för att kunna lajna och göra allt i ett svep, fanns lite olika alternativ som jag inte minns längre... men runt en tusing-ish kostade dom.

  29. #29
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag glodde lite på ljudkort till iphone för att kunna lajna och göra allt i ett svep, fanns lite olika alternativ som jag inte minns längre... men runt en tusing-ish kostade dom.
    Camera Connection Kit? Verkar smidigt.. ska sätta mig in i detta snart. Hoppas det fungerar till Ipad Mini 2.

  30. #30
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Jag kör OBS som används för att spela in spel tex.
    Den spelar in 4 kanalerfrån mitt ljudkort så man kan prata via sin mic och line:a synthar.
    Video via logitech c920 webcam men man kan även köra canon dslr via hdmi ut in i ett elgato capturekort (finns för 5-800kr på blocket) och spela in i full hd (1920x1080x30) med både bra bild och ljud .
    Skulle det inte duga köper man en RED camera :P

Liknande ämnen

  1. Enklast tänkbara VCO
    Av kockpit i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-03-14, 00:14
  2. Hur stämmer man enklast sina oscillatorer?
    Av evirob i forum Modularer & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 09:47
  3. Hur bygga enklast möjliga dist?
    Av Ashaz i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 20:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •