Resultat 1 till 57 av 57

Ämne: Minnesvärda Svenska livefrämträdanden

  1. #1
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Senast redigerat av tinybox den 2017-03-23 klockan 19:25.

  2. #2
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Yvonne-Studion 1995-04-22. Magiska 28 minuter!
    Nattspelning med Broder Daniel emmabodfestivalen 1997 el 1998. Fel band att lägga så sent. Henrik Berggren rasade av scenen i tredje låten.

    Kent-Vita konserten på Stadion.

  3. #3
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Senast redigerat av raoul flutter den 2017-03-25 klockan 11:06.

  4. #4
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Irriterande att så många väljer att sjunga på Engelska. Men tack för "Twice a man" visste inte att de fanns och det låter ju bra!

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Älskar den här!

    https://youtu.be/Qwzz6YsfVhw

  6. #6

  7. #7
    sallad
    sallad är inte uppkopplad
    sallads avatar
    Senior
    Jag såg Freddie Wadling 2009 i gävle. Helt fantastiskt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1200.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	42,8 KB 
Id:	73625

  8. #8
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nattspelning med Broder Daniel emmabodfestivalen 1997 el 1998. Fel band att lägga så sent. Henrik Berggren rasade av scenen i tredje låten.
    Den!! <3

  9. #9
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran

    https://youtu.be/XzC9rcaV62s

    Det här var fint sörrni. Lisa & Kroffe & fåglarna. Men att det var 5 år sedan

  10. #10
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Einar Lindgren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/XzC9rcaV62s

    Det här var fint sörrni. Lisa & Kroffe & fåglarna. Men att det var 5 år sedan
    Nämen, åh!!! Tack!!

    Gjorde min kväll så himla mycket.

  11. #11
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nämen, åh!!! Tack!!

    Gjorde min kväll så himla mycket.



    En annan kväll jag minns är den här på Fasching. Ågren Brothers mfl. och Freddie Wadling som körde Captain Beefheart-låtar.


    https://youtu.be/AoiGS4cn4xg

    Bonus - asbra Bonus!


    https://youtu.be/g826MLjyr9A

  12. #12
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran

  13. #13
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag eftersöker Peter Le Marc när han glömmer texten och improviserar på svengelska, 1984 ca.

  14. #14
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Bob Hund-spelningen som till slut ledde till låten 5 meter upp i luften.

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Öberg (Wikipedia)
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bob hund ska spela i Solna 1992, och vi ska ta i allt vad vi kan. Redan på soundcheck så hoppar jag upp så jag landar på knäna så jag river hål på byxorna. När vi väl spelar så har jag kanske druckit en halv starköl innan och jag hoppar på knäna och landar och det är rock och vi tar i 45 minuter och vi satsar allt vad vi kan, och jag har kanske landat på knäna tio gånger när konserten är slut. Vi är uppe sent och är omöjliga att ha att göra med, och jag känner ingen speciell smärta. Men dagen därpå när jag vaknar har jag fruktansvärt ont i knäna, så jag måste gå till doktorn. Så jag åker upp på akuten och jag får träffa en läkare. Jag pratar med honom och han frågar vad jag har gjort. Och vi röntgar knäna och jag får komma tillbaks till honom. Det är inget fel på mina knän, jag har bara lite ont i dem. Det är ingenting som är brutet. Han frågar: ”Var du full?” ”Nä, jag var inte full, jag hade druckit en halv öl.” ”Nähä, knarkar du då?” ”Nä, jag knarkar inte heller.” ”Nähä, men det är ju ett konstigt beteende; jag ser detta som ett självmordsförsök”, säger han. ”Du får en remiss av mig, nu ska du till psykakuten”. Jaha. Och jag får ett par kryckor, jag stapplar i väg och jag hinner titta på vad det står på den här remissen, då står det så här: ”Patienten hoppade fem meter upp i luften utan droger”. ”Utan droger” är understruket så hårt att det har gått hål i papperet. Jag kommer in på psykakuten och det är sån här konstig ”Gökboet”-stämning därinne. Det är nån som mår jättedåligt, nån som gömmer sig bakom en palm och nån som sitter alldeles ensam och gömmer ansiktet i händerna. Men folk bara säger: ”Nej nej nej, stopp stopp! Nu kommer han här, in med honom! Han ska in först!” Och jag kommer in i ett rum och där står en kvinna i vit rock som sätter på en bandspelare. Play, Rec och bandspelaren går i gång och jag ska svara på första frågan, som är: ”Berätta varför du hör röster som befaller dig att kasta dig ner på marken”. Nu blir jag nervös och tänker att det här kommer att ta lång tid och jag kommer med motargumentet: ”Om en fotbollsspelare bryter benet i en närkamp, ska han låsas in då? Eller om en stuntman gör ett misslyckat hopp, ska man medicineras då så att man blir lugnare? Är det inte så att om man spelar rock och råkar landa på knäna, är det inte för att man är inne i musiken?” Och efter mycket om och men, så kom vi fram till att det var ett olycksfall i arbetet. Den dagen åkte jag hem svettig och darrig med ett leende på läpparna. Att jag två år senare verkligen bröt foten på en konsert i Skellefteå, det är en helt annan historia.

  15. #15
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Silverbullet i ladan på Hultsfred typ 96! Det var grymt. Den sändes på ZTV sen har jag för mig men har inte sett det sen dess.

  16. #16
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    När Nisse Landgren lärde mig och övriga i publiken hur man blir en sexmaskin.

  17. #17
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Cornelis i Kungsan i slutet på 70-talet. Han kommer in å scenen och inleder med att säga "Godafton, medborgare". Episkt.

  18. #18
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    Audionom's Horisont, bootleg inspelning i publikhavet. Emmaboda 2001, avslutande spelning för 1500-2000 pers fredag.

    https://www.youtube.com/watch?v=jY9SPuot778

  19. #19
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Min mest minnesvärda (men delvis bortglömda) konsert måste vara nej-sidans evenemang inför kärnkraftsomröstningen 1980 på Amiralen i Malmö. Kommer ihåg Nationalteatern och Dag Vag, de andra försvann i töcknet.

  20. #20
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Twice a Man!
    Episkt bra!!!

  21. #21
    gum
    gum är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Alltså, herre guden. Håkan-videon! Sitter och gråter här på kontoret nu!

    Edit: Alla videorna i trådstarten gick rakt in i hjärtat. Nu känner jag mig helt mör. Popmusik ändå.
    Senast redigerat av gum den 2017-03-31 klockan 15:15.

  22. #22
    bettylavett
    bettylavett är inte uppkopplad
    bettylavetts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av remsjev Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Audionom's Horisont, bootleg inspelning i publikhavet. Emmaboda 2001, avslutande spelning för 1500-2000 pers fredag.

    https://www.youtube.com/watch?v=jY9SPuot778
    Wow Audionoms musik har jag, i kombination med stort spritintag, blivit rejält hypnotiserad av åtminstone 2 ggr (: En gång tror jag du var med på scenen, allhuset typ 2000-2001 nångång?

  23. #23
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Hedningarna, 1994 vid Ales Stenar. Först Ernst-Hugo som "förband". Sen när det närmar sig skymning så drar konserten igång med att alla i bandet kommer in med bronsålders-lurar. Helt jävla magiskt. Bästa konsertupplevelsen alla kategorier.

  24. #24
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Arvikafestivalen år 2000. Latin Kings , Fattaru och Mobbade barn med automatvapen i ett tält som rymde typ 1000 pers. Galet drag och konserten fick pausas ett par gånger. Min respekt för den svenska hip hopen ökade

  25. #25
    stenerlov
    stenerlov är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Midnight Oil, Hultsfred -94

  26. #26
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av stenerlov Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Midnight Oil, Hultsfred -94
    Enda Hultsfred jag varit på - missade jag Midnight Oil!?

    Å andra sidan såg jag Jonathan Richman, och det är en av de bästa festivalkoncerter jag sett!

  27. #27
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Pluxus var ju grymma live
    https://youtu.be/cEoVBVBCkGI

  28. #28
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran

  29. #29
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Sir Eric Beyond kommer galloperande på en vit häst i motljus över gärdet fram till scenen på den nya gärdesfesten för typ 7 år sen. Det var sjukt mäktigt och vackert! Minns dock inget av spelningen. Folk borde äntra fler scener med hjälp av djur.

  30. #30
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Lucky people center på Arvikafestivalen var grymt. En person som jag dansade med drog ner mitt huvud under konserten. trodde att hon försökte kyssa mig så jag körde på det men det visade sig att hon bara ville säga att hon kände bandet.

  31. #31
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lucky people center på Arvikafestivalen var grymt. En person som jag dansade med drog ner mitt huvud under konserten. trodde att hon försökte kyssa mig så jag körde på det men det visade sig att hon bara ville säga att hon kände bandet.
    Det kan ha varit jag. Sorry!

  32. #32
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    jag har en förkärlek till Docenterna live. Joppe Pilgren levererade ofta. Man var full, sjöng med i texterna och var glad. Kan tänka mig det är lite samma som dagens kids som gillar Håkan - kanske inte främst musikens förtjänst Storsjöyran 1998... grymt bra. Mycket hångel, mycket fylla.. precis som det ska vara.


    https://youtu.be/VA7gT3nhj6o

  33. #33
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Cheap shot, en av de självklara. Han är dessutom Holländare


    https://youtu.be/tEugqI4SxU8

  34. #34
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pluxus var ju grymma live
    https://youtu.be/cEoVBVBCkGI
    Popaganda 2004 (eller om det var 2005), riktigt bra utbud och bra spelningar... Pluxus, slagsmålsklubben, hundarna från söder, Tilliander.

  35. #35
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Pehr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Popaganda 2004 (eller om det var 2005), riktigt bra utbud och bra spelningar... Pluxus, slagsmålsklubben, hundarna från söder, Tilliander.
    Inga rytmiska ledsagare precis. Men kul med synthljuden.

  36. #36
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Mina starkaste liveminnen är från Musikhuset i Ö-vik på 90-talet eftersom jag var ung och det fanns inte så jäkla mycket annat att göra. Många lokala och halvlokala band som man ju älskade. Som Ume-bandet Pickadoll med en viss Kroffe på gitarr.

    När jag whiskefull körde ljudset på Doktor Kosmos var väldigt roligt. Helst eftersom jag aldrig skött ljuset innan. Tryckte som fan på allla knappar i takt med musiken.

    Eller The Ark-konserten som som fortsatte med öl på lokala puben och sen förlängd efterfest på musikhuset där de bodde. Jag och Ola sjöng Queenlåtar ståendes i en soffa.

    Eller när storebror vann Rockforum på samma ställe då jag var 13 år. Var så liten och stolt!

  37. #37
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Inte svensk men det hände på O'baren i Stockholm city.


    https://youtu.be/h3Qjk9LqDvw

    Jag hade chans att gå på denna intima konsert men tackade nej då jag inte visste vem Chris Cornell var då. Ångern.

  38. #38
    stenerlov
    stenerlov är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Riktigt bra!

  39. #39
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Ok, lite smörigt kanske, men det är ju påsk.

    Har varit på många, många fina och minnesvärda 99-spelningar givetvis.

    Nakenjanne med kylskåpsbord i 35 grader på Norberg.
    Liminals spelning i Krafwerket med In the Air tonight-öppningen.
    Music Box på Marie Leveau när jag dansade ut sladden.
    Tilliander på Norberg när jag hämtade sladden.
    Tilliander på Riche på världens minsta scen och vodkashots.
    Differnet och Stig Larsson i Göteborg med en Stig i högform.
    Zhtee på Fylkingen samma kväll som jag hade sagt upp mig från ett skitjobb och fått ett nytt. Drones öl och alla tankar samtidigt.
    Och så fina spelningar med Max, Dar303, Compute, Beem, Skilling, the Void, mfl. Ni är så bra! <3

  40. #40
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Reeperbahn i Hultsfred Folkets Park med efterfestkonsert.
    Först spelade de i Teaterladan och lille skogge fanboy vågade sig ner i orkesterdiket längst fram där det gick ganska livligt till men skam den som gav sig. När festen i parken var över blev det efterfest på legendariska Klubben nere i Hultsfreds Centrum. Ett PA stod kvar sedan ett tidigare arrangemang och Reeperbahn var sugna på att spela mer. Vad de spelade har jag inte så mycket koll på men det var en lycklig kille som med ringande öron travade hem framåt morgonkvisten med solen i ryggen och fågelkvitter nånstans i bakgrunden. Det första jag gjorde när jag vaknade var att spela Peep-show. Mina föräldrar tyckte nog att jag var lite knäpp...

  41. #41
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Höll på glömma! Kite på kulturhusets tak 2011. Skrev en bloggpost om det då:

    http://overhuvudet.blogspot.se/2011/...taket.html?m=1

  42. #42
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Höll på glömma! Kite på kulturhusets tak 2011. Skrev en bloggpost om det då:

    http://overhuvudet.blogspot.se/2011/...taket.html?m=1
    Med Icona Pop som förband t o m. En grym spelning!

    Edit - Första gången jag såg Kite var nog deras första stockholmsspelning. Sångaren kunde inte vara med så sången låg förinspelad och Nico visades på skärm och sjöng i synk. Och Kittes syntstativ sjönk ihop. Jag var helt tagen av hur bra det var, förstås.

  43. #43
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Höll på glömma! Kite på kulturhusets tak 2011. Skrev en bloggpost om det då:

    http://overhuvudet.blogspot.se/2011/...taket.html?m=1

    https://youtu.be/N4hwCqRtjdM

    https://youtu.be/zxVkcujZyqA

  44. #44
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med Icona Pop som förband t o m. En grym spelning!
    Ja, vi åkte hissen upp med dem och deras föräldrar.

  45. #45
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Blev precis påmind om en fantastisk spelning med Peter och Johan från Differnet + Lisa i en kolsvart potatiskällare på väddö 2012. Som Autechre fast för mycket mindre publik.
    Senast redigerat av kroffe den 2017-04-15 klockan 15:24.

  46. #46
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blev precis påmind om en fantastiskt spelning med Peter och Johan från Differnet + Lisa i en kolsvart potatiskällare på väddö 2012. Som Autechre fast för mycket mindre publik.
    Ja! Minns det som vansinnigt kul och fint! Jag spelade melodika, Peter trumpet och Johan sån där dragflöjt. När allt var klart och vi tände upp märkte vi att vi passerat såväl trasiga glasrutor som liar. Så lite hårdare än Autechre skulle jag säga!

  47. #47
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Mmmm, okej. Jag vill vara den som säger posta jättehjärna länkar till ljud eller video om ni har. Blir nyfiken ju
    Senast redigerat av tinybox den 2017-04-18 klockan 15:18.

  48. #48
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Thomas Andersson Wij och Peter Le Marc ganska nyligen, mycket känslosamt och fint.

  49. #49
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Björn J:son Lindh på Folkets hus i Motala någon gång i slutet på 80-talet. -89? En anan nitton i så fall. Kan ha varit tidigare ..eller senare. Det mest fantastiska live-ljud jag någonsin hört. Alltså det var en upplevelse i sig. Löjligt bra. Det glömmer jag aldrig. Janne Ugand var ljudtekniker.

  50. #50
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Thomas Andersson Wij och Peter Le Marc ganska nyligen, mycket känslosamt och fint.
    Så superkul att se Le Marc spela igen. Hoppas viljan finns för många fler liveframträdanden.

  51. #51
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, lite smörigt kanske, men det är ju påsk.
    Ja han är en känd smörsångare

  52. #52
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran

  53. #53
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran

  54. #54
    deleted user
    Samtliga gånger jag sett Anders Ilar spela.

    Dark meat på stay out west var en omtumlande upptäckt. Har aldrig sett ett band fånga publiken som de gjorde där och då.

    Plus tusen andra spelningar. Uran GBG, alla liveset på koolaid/stillebens grejer, lightning bolt. At the Gates/carcass på magasinet på stenåldern. Osv osv.

    Fan vad mycket bra musik det blivit över åren. Sitter och blir nostalgisk här.

  55. #55
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Häromhelgen fick jag äntligen se Garmarna live. De levde upp till mycket högt ställda förväntningar trots ganska sopig publik.

  56. #56
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Häromhelgen fick jag äntligen se Garmarna live. De levde upp till mycket högt ställda förväntningar trots ganska sopig publik.
    Publiken är inte sällan en bortsedd faktor för upplevelsen. När jag såg legendary pink dots andra gången lackade till och med en av bandmedlemmarna på allt snattrande i publiken. Spelningar kan vara minnesvärda på lite olika sätt...

  57. #57
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Häromhelgen fick jag äntligen se Garmarna live. De levde upp till mycket högt ställda förväntningar trots ganska sopig publik.
    Ojoj, Grattis. Garmarna är något extra att se live

Liknande ämnen

  1. Lovecraft på svenska
    Av Mosznic i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 228
    Senaste inlägg: 2021-04-13, 08:08
  2. Yay svenska synthar!
    Av spanky i forum Allmänt om musik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 12:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •