Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vilken volym ska man mixa i?

  1. #1
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior

    Vilken volym ska man mixa i?

    Vilken är den bästa volymen att mixa i? Jag tänker att det är att föredra att alltid ha samma volym när man mixar eftersom öronen hör olika beroende på ljudstyrka o att det därför är bäst att typ standardisera sin mixning så mycket som möjligt. Vilken är den ultimata ljudvolymen man ska förhålla sig till o alltid försöka ha vid varje mix? mvh
    Senast redigerat av Kalle2000 den 2017-03-20 klockan 03:12.

  2. #2
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag har hört om mixare som kör i allt från 70 till 104 dB när de mixar. så någon standard finns väl inte direkt.
    Men du är ändå rätt ute. Mixa i samma volym varje gång så lär du dig hur högt du kan mixa för att det ska bli bra.

    En del förespråkar att mixa på låg volym. Bra för öronen, men dåligt för dynamiken. Också tenderar man mixa för starkt eftersom det inte låter så mycket
    Mixar man för högt istället så riskerar man mixa för svagt och sabbar sina öron.

  3. #3
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har hört om mixare som kör i allt från 70 till 104 dB när de mixar. så någon standard finns väl inte direkt.
    Men du är ändå rätt ute. Mixa i samma volym varje gång så lär du dig hur högt du kan mixa för att det ska bli bra.

    En del förespråkar att mixa på låg volym. Bra för öronen, men dåligt för dynamiken. Också tenderar man mixa för starkt eftersom det inte låter så mycket
    Mixar man för högt istället så riskerar man mixa för svagt och sabbar sina öron.

    Kan man inte köra typ en "vanlig mix" volym, en "låg mix volym" och en "hög mixvolym" och ha fasta värden på dessa olika "mix modes" så att säga?

  4. #4
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jag kör samma volym varje gång (ganska lågt) men innan jag är klar så spelar jag också upp låten med hög volym i min vanliga lyssning, på hög och låg volym i bilen samt på medelhög volym i ett PA på jobbet. Alltid är det något jag upptäcker under slutlyssningsrundan.

    Å andra sidan är jag ganska kass på att mixa så det är kanske därför jag behöver denna metod.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag komponerar på ganska hög volym och mixar på sansad. Monitorkontrollen på min mixer är lite glappig så det finns två bra sweetspots att hålla sig till. När det låter som jag vill referenskör jag i olika lurar och två olika andra par högtalare i studion innan nedmixning. Sedan kan jag skicka ut det igen, testa i laptop etc.

    Efter det har jag glömt hur jag tänkte och är nöjd ändå.

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag håller gärna på med ganska hög volym (men långt innan max/smärtgränsen liksom). Men i mixskedet försöker jag alltid testa på många nivåer, gärna i fler miljöer, innan jag känner mig färdig. Ibland får jag för mig att bara göra det på låg volym, och när jag kommit in i det så kan det bli bra faktiskt. Men det KÄNNS ju fetare att dra på lite när man håller på. Tycker den känslan är mycket viktig också.

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Inget fel i att dra på till och från och det är väldigt nyttigt att lyssna på sin mix vid riktigt låg volym också. Men generellt, håll till mellan 70-80 dBA för full mix vid längre pass och ta 10 minuters tyst paus i timmen. Lyssningströtthet är IMHO det vanligaste skälet till tråkiga "dagen efter"-upplevelser när det man gjorde sent igår låter skit...

    En "risk" man lätt utsätter sig för är att man börjar mixa några instrument vid återhållsam volym för att sedan addera mer utan att tänka på att ljudstyrkan ökar.

  8. #8
    perry
    perry är uppkopplad nu
    perrys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag brukar växla mellan stark volym och svag volym. Ibland så låter det svinbra när man mixar och då höjer jag volymen och märker att någonting sticker iväg och hela mixen låter skit. Det ska ju låta bra både starkt och svagt.

  9. #9
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Det brukar rekommenderas ca 80-85dB(A), men det är nog till stor del en smaksak.
    Jag brukar mixa ganska lågt och drar på lite då och då som en extra koll.

  10. #10
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Jag växlar också nivåer. Överlag har jag inte så hög volym när jag mixar. Blir rätt jobbig för öronen då. När jag är hyfsat nöjd med en slaskmix testar jag först låg volym och ser om det blir obalans då. Sen hög volym och gör detsamma. Sen sover jag på saken och testar olika volymer dagen efter. Är jag fortfarande nöjd brukar det vara bra.

  11. #11
    deadbeats avatar
    Veteran
    Mina mixningar drar ofta ut över lång tid och det kanske är skillnad mot om man mixar mot en stundande deadline?
    Jag kör mycket varierande volymer vid mix. Bäst är väl att mixa vid en volym som känns behaglig?
    Växlar ofta mellan monitorer och lurar och emellanåt stereoanläggningen i rummet intill.

    Gyllene regeln för min del är att aldrig mixa ner slutresultatet efter en lång mix-sejour. Bättre att vänta en eller flera dagar

  12. #12
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag tycker ofta att det ger mycket att kontrollyssna på låg nivå, då märker man om viktiga element står ut för mycket eller är för låga i nivå. Typiskt gäller det nivån på sången. När man lyssnar normalstarkt eller starkt så hörs ju allt så tydligt, vilket lätt gör att man lastar ner mixen med för många element och för mycket effekter etc.

  13. #13
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    0 dB, så man slipper höra eländet!

    (Jag håller mig ofta till en ganska låg ljudnivå, men en bra bit över hörtröskeln åtminstone. Kompletterat av lyssning på lite högre volym, men inte för länge.)

  14. #14
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    ett råd som jag hört från många håll är att man skall ha en mixnings-volym som inte är högre än att man kan föra ett normalt samtal utan att bahöva höja rösten. kombinera det med att sedan då och då höja volymen för att se hur det låter när du brassar på. men att lyssna på låg nivå är än viktigare för just som nämndes märker man bättre detalj-rikedomen och om man missat ngt. samma med att lyssna i lurar för att se om det finns detaljer som kanske behöver filas till.

    lycka till

  15. #15
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    ...och det är här bra monitorer och lurar kommer in i bilden? Högtalare som kan leverera klarhet, dynamik och djup även på låg volym. Då behöver man inte mosa på 90db för att höra hela mixen. Önskar så att jag hade en akustikinredd studio med bra monitorer, känns som det skulle rädda öronen en hel del.

  16. #16
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Imbecillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...och det är här bra monitorer och lurar kommer in i bilden? Högtalare som kan leverera klarhet, dynamik och djup även på låg volym. Då behöver man inte mosa på 90db för att höra hela mixen. Önskar så att jag hade en akustikinredd studio med bra monitorer, känns som det skulle rädda öronen en hel del.
    Att det är bra lyssning spelar alltid stor roll, men detta med rekommendationen vid 80-85dB(A) beror på hur hörseln fungerar. Spelar man starkt, så blir hörseln lite jämnare, men kommer det över en viss ljudstyrka, så drar stapediusmuskeln ihop sig reflexmässigt för att skydda hörseln - och det kan man uppfatta som ett visst mått av kompression - men då är det ju för högt och man får inte längre en lika bra uppfattning om hur det egentligen låter (och risken för hörselskador ökar...).

  17. #17
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spelar man starkt, så blir hörseln lite jämnare, men kommer det över en viss ljudstyrka, så drar stapediusmuskeln ihop sig reflexmässigt för att skydda hörseln - och det kan man uppfatta som ett visst mått av kompression
    ...vilket kan "simuleras" i en mix med överdriven (!!) fluttrig tape-kompression! Upptäckte det när jag lekte med kassettbandare på 70-talet. Om man spelade in med mätarna i botten liknade ljudet det man upplevde på de vansinnigt högljudda ockkonserterna - då, långt innan någon tänkte på det där med att skada hörseln...


    https://youtu.be/5BjAVCz7iSM
    http://www.youtube.com/watch?v=5BjAVCz7iSM

Liknande ämnen

  1. Prophet 5 3.0 låg volym
    Av Nattvard i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-11-15, 23:10
  2. Låg volym
    Av SEKVENS i forum Mixning & mastring
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2014-06-24, 14:56
  3. a-112 låg volym?
    Av bettylavett i forum Modularer & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-12-19, 19:24
  4. Volym
    Av Mangoo i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-06-22, 20:23
  5. Volym låg vid inspelning.
    Av zillio i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 12:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •