Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Döda basfrekvenser i rummet

  1. #1
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran

    Döda basfrekvenser i rummet

    Eftersom den dedikerade studion inte finns ännu så tänker jag mig en lösning med absorberande vikväggar till projektstudion.

    Mitt rum är ganska sparsamt inrett med textiler och vikabsorbenter är ett enkelt sätt att lösa reflektioner i mid/high. Däremot så kommer inte absorbenterna ta det lågfrekventa så jag funderar på en lågfrekvent panel i motsatt sida av rummet på väggen. Däremot är jag lite osäker på hörnen och vilka som är viktigast.

    Det vanliga är att sätta upp i varje hörn och i bästa fall - längs alla kanter. Det blir en rätt stor investering, och som kommer med många frågor från besökare.

    Om jag ska göra något åt basen utöver motsatta väggen, vad ska jag sikta på? En sub kommer komma in.

    21.5 kvm (se bild)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0059.JPG 
Visningar:	62 
Storlek:	181,7 KB 
Id:	73462

  2. #2
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Mät, lyssna eller räkna ut vilka stående vågor du har och bygg basabsorbenter.

    Tex:
    http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952

  3. #3
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mät, lyssna eller räkna ut vilka stående vågor du har och bygg basabsorbenter.

    Tex:
    http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952
    Fast det är väl skillnad på tonala absorbenter och "kill em all foam"? Jag är lite nojig över att döda fel frekvenser så att det blir ännu mer knas, med den begränsade tiden jag har så kanske ett par vägg-kolonner/boxar är bättre?

  4. #4
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MK Ultra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det är väl skillnad på tonala absorbenter och "kill em all foam"? Jag är lite nojig över att döda fel frekvenser så att det blir ännu mer knas, med den begränsade tiden jag har så kanske ett par vägg-kolonner/boxar är bättre?
    Begränsad tid? Men vill att det skall funka?

    Köp 4-8 balar mineral/glasull. Kommer att göra underverk i det rummet. Låt stå i varje hörn + bakom dig där du sitter och mixar.. med plasten på och allt..

    Plasten ser till att du fortfarande har lite zing i rummet.

    Fult?... Sweep in balarna i lakan

    ...Men ta inte bort plasten!!



    För finlir ser du till att direkta reflektionsytor (som träffar dig där du sitter och mixar) är "behandlade". Här kan du använda tunnare skivor inklädda i tyg. (Ingen plast alls skall du ha till dessa)
    Senast redigerat av Jeppe K den 2017-03-17 klockan 08:27.

  5. #5
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Har man problem i basen, vilket man alltid har , så är det effektivt/nödvändigt att ge sig på de stående vågorna. Men jag kan hålla med om att om det inte är "permanent" så kanske du ska köra med något annat så länge.

  6. #6
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MK Ultra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det är väl skillnad på tonala absorbenter och "kill em all foam"? Jag är lite nojig över att döda fel frekvenser så att det blir ännu mer knas, med den begränsade tiden jag har så kanske ett par vägg-kolonner/boxar är bättre?
    Mät/räkna ut vilken frekvens som är problemet och bygg en stämd helmholtz absorbent.


    Basfällor är ett lite mer grovt verktyg, men kan vara lättare att få till. Mitt rack står placerat så att det i kombination med rummets hörn blir en basfälla och difusor på samma gång.

  7. #7
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Det här är verkligen jätteintressant och bra tips! I det här läget så är det nog lite grövre tilltag som ska göras. Vid en mer stående installering så...blir det att jobba med stående vågor . Tillsvidare får jag bolla med mastringen och vad denne tycker kan passera.

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Någon som testat de där soptunnorna som Thomann m.fl. har?

  9. #9
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Om du vill jobba med stående vågor:
    Det är förvånansvärt lätt att räkna ut var de stående vågorna bildas. Nästan magiskt är det. En löjligt enkel ekvaiton (ett vanligt bråk).
    Jag har släckt stående vågor i en konsertlokal när jag jobbade där som ljudtekniker. Antecknade vilka toner som var problematiska, räknade ut våglängden på dem, kikade på motsvarande längder i rummet och byggde diverse enkla saker vid de väggarna (typ tygklädda kasetter med rockwool i). Det blev bra

    Jag tycker du ska börja med att lyssna hur rummet låter när du sitter och jobbar i studion, vilka toner blir starka och vilka släcks ut helt osv

  10. #10
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    http://amroc.andymel.eu/?l=500&w=400&h=300&r60=0.6 för att kika på de problematiska tonerna. Nu utgår det från ett helt fyrkantigt rum, så det är inte helt perfekt i de flesta fall men det ger en bra indikation både kring frekvenser och var de stående vågorna bildas.

  11. #11
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Kan du inte testa att bygga superchunks? Materialkostnaden är inte särskilt hög och är du hyfsat noggrann kan det bli en snygg lösning som förmodligen väcker färre frågor än absorbenter på väggarna.

  12. #12
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Ok, så jag fick sitta och nöta hur eq wizard fungerar och efter att ha dragit igenom svep från där monitorerna är nu och där jag sitter så är det en rejäl bump om nästan 30 decibel kring 100-300 och där ska mina 4.5" prestera bra. Kanske ändå värt att ge sig på en basfälla för peaken på ca 135hz och efterföljande resonanter och se vad som händer med lyssning och mätning.

    Bra länk förresten jgb.

  13. #13
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lingondricka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du inte testa att bygga superchunks? Materialkostnaden är inte särskilt hög och är du hyfsat noggrann kan det bli en snygg lösning som förmodligen väcker färre frågor än absorbenter på väggarna.
    Mja, det är lite väl för rummet jag har nu men slänga in lite fiber på välvalda ställen i form av plattor och kuber/cylindrar kan nog vara relevant.

  14. #14
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Begränsad tid? Men vill att det skall funka?

    Köp 4-8 balar mineral/glasull. Kommer att göra underverk i det rummet. Låt stå i varje hörn + bakom dig där du sitter och mixar.. med plasten på och allt..
    Bra tips som inte kostar så mycket tid och pengar. Kan alltid placera i olika former med lite kärlek på tyget så kan jag kalla det konst

  15. #15
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Försök att hitta en stor textilmattan.
    Du kan ju också drapera väggen med någon snygg textil (typ ett snyggt överkast)

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp 4-8 balar mineral/glasull. Kommer att göra underverk i det rummet. Låt stå i varje hörn + bakom dig där du sitter och mixar.. med plasten på och allt..

    Plasten ser till att du fortfarande har lite zing i rummet.
    ...men är inte tanken med sådana "kuddar" att de ska släppa igenom luft och "bromsa", då de ska placeras i stående vågens rörelsemaximum (λ1/4) snarare än tryckmaximum (λ0 och 1/2) som t ex helmholz-resonatorerna)??
    Senast redigerat av hasse_fx den 2017-03-24 klockan 19:19.

  17. #17
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Detta har du säkert rätt i Hasse.

    Jag vill dock hävda att några balar glasull/stenull med plast kvar kommer att göra underverk.

    Plasten har två syften. Dels att komprimera fluffig glas-ull så att den mer liknar "styv" glasull. Dels så att diskanten inte dödas. (bas och mellanregister kommer ändå att absorberas i hög grad)

    Vad som möjligtvis skulle tala emot detta är att ju tjockare man gör dessa absorbenter, ju fluffigare bör de vara för att fungera optimalt. Dvs att plasten komprimerar för hårt.

    Det är naturligtvis inte optimalt. Men det man förlorar i effekt, kan ju ganska lätt kompenseras med ytterligare någon bal eller två...

    Många balar blir det...

    Ja. Naturligtvis behöver man säkert labborera för att få tnågonting mer optimalt. Mäta och bygga avstämda fällor etc...

    Men som Quick fix för ett rum är det smått fantastiskt vad några balar med glasull/stenull i hörnen kan göra med basen.

    Min utgångspunkt var bara att om man får för sig att släpa in åtta balar glasull i ett litet rum (!) och ta bort plasten så dödar man troligtvis för mycket diskant

    Men okay... .

    Ta bort plasten på hälften då...

    Tänk bara på att de sväller ganska rejält
    Senast redigerat av Jeppe K den 2017-03-25 klockan 01:21.

  18. #18
    ljb
    ljb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag var inne på Carl Tatz hemsida, han är en kille som bygger och designar studios, där har han ett excel-ark man kan fylla i med måtten på sitt rum och efter det kan man se vart i rummet vissa frekvenser släcks ut. Plus tips på hur man ska placera monitorerna i det uträknade rummet. Han är också med i avsnitt 305 i pensados place där han pratar om hur man kan tänka vid dämpning och monitorplacering.

    Ganska nyttigt.
    http://carltatzdesign.com/acoustic-tools.html

Liknande ämnen

  1. Rum i rummet - Erfarenheter? Pris?
    Av outshape i forum Mixning & mastring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-10-07, 22:24
  2. Kamfilterkurva i rummet
    Av saarland i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 07:39
  3. Mäta akustiken i rummet
    Av Lofi i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 13:21
  4. Tyst i rummet!
    Av axeman i forum Inspelning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-06-15, 18:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •