Visa resultat för omröstning: Vad är din huvudsakliga sysselsättning - dvs det som betalar hyran?

Antal röster
205. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Frilansare rock/pop osv/sessionmusiker

    0 0%
  • Orkestermusiker

    0 0%
  • Jazzmusiker

    0 0%
  • Dansbandsmusiker

    0 0%
  • Trubadur

    1 0,49%
  • Artist

    5 2,44%
  • DJ

    2 0,98%
  • Jobbar i musikindustrin (skivbolag/radio/TV el dyl)

    9 4,39%
  • Ljudtekniker

    11 5,37%
  • Roddare, humpare, groupie

    0 0%
  • Musiklärare/pedagog

    5 2,44%
  • Låtskrivare/tonsättare

    3 1,46%
  • Producent

    8 3,90%
  • Tjäna pengar, hur tänkte du nu? Hobbymusiker!

    149 72,68%
  • F d heltidsmusiker, numera hobbymusiker

    12 5,85%
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 213

Ämne: Vilka finns på 99musik egentligen?

  1. #61
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Marlowes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1989 ... gick in till chefen/ägaren på konsultbyrån och sa att nu sticker jag ... skall leva på min musik!
    Då slet han åt sig lappen jag viftade med ...
    - Gå tillbaka till ditt rum och fortsätt koda Dataflex!

    Bifogad fil 73405
    /Mikke
    krängd
    Drömmen om att kunna åka runt & spela på glorifierade ungdomsgårdar för kaffepengar kvävd i sin linda av en elak chef. Bittert.

  2. #62
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jonnem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt jobb på Systembolaget betalar syran, men på natten blir det ACID!
    Fixd!

  3. #63
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    "Living the dream."

  4. #64
    Nkai
    Nkai är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Civil: Hobbymusiker
    Yrke: Kringflackande utbildare/instruktör inom bygg/anläggningsbranschen.

    f.ö. måste jag finna ett bättre sätt att släpa med mig macbook+hörlurar+klav än att knô ner allt i resväskan.

  5. #65
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Räknas inte ljuddesign? Jobbar varken inom nån musikindustri eller som ljudtekniker.. saknar en "övrigt" här . Frilans hade funkat för det har jag varit i sju år snart men knappast rock/pop osv.
    Senast redigerat av kotten den 2017-03-14 klockan 10:22.

  6. #66
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag nedvärderar inte "hobby" heller. Hobby kan vara väldigt uttrycksfullt och skapande, vare sig det gäller musik, text, bild eller för den delen byggnationer i MineCraft. Men om man förknippar ordet hobby med luktsuddigumm och "paint by numbers" förstår jag att det skaver.

  7. #67
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    hobbyverksamhet som inbringar stålar är ju beskattningsbar. Så det kan ju därmed omöjligt vara dåligt Mer hobby för folket säkrar min pension!!

  8. #68
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Egentligen är man per definition "amatörmusiker" om man inte jobbar yrkesmässigt med musik, men eftersom "amatör" även är väldigt negativt laddat och antyder sämre kvalitet
    Ja, det där är lite tråkigt. Läste någon rätt kul blog ang foto som bitchade lite om det där, och menade på att amatör i många fall bör innebära högre kvalitet än professionell, eftersom amatören kan lägga tid till perfektion utan att behöva räkna hem det.

  9. #69
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har också väldigt svårt att tro att de flesta här skulle tjäna pengar på musiken. Men vore förstås kul om det visade sig vara så.

    Jag är översättare.
    jag är översittare.

  10. #70
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Räknas inte ljuddesign? Jobbar varken inom nån musikindustri eller som ljudtekniker.. saknar en "övrigt" här . Frilans hade funkat för det har jag varit i sju år snart men knappast rock/pop osv.
    Men musikbranschen är väl nästan rätt i så fall? Kanske borde ha skrivit musikbranschen/musikindustrin istället. My bad. Någon kanske står i musikaffär också, vad vet jag.

  11. #71
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Kan ändå inte låta bli att förvånas över att det i princip inte finns några heltidsmusiker här. Eller - med tanke på hur mycket prylar som köps vs ekonomin hos musiker/artister - kanske inte, egentligen… Ingen musiker har råd att lägga så mycket stålars på instrument som de flesta förefaller göra på detta forum.

  12. #72
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocke31 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan ändå inte låta bli att förvånas över att det i princip inte finns några heltidsmusiker här. Eller - med tanke på hur mycket prylar som köps vs ekonomin hos musiker/artister - kanske inte, egentligen… Ingen musiker har råd att lägga så mycket stålars på instrument som de flesta förefaller göra på detta forum.
    Nä, då måste man jobba med nått riktigt.

  13. #73
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    heltidsmusiker finnes nog här. Men inga som har tid att hänga o tjöta som "vi" gör o därmed rösta

  14. #74
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Liknande hos yrkesverksamma fotografer - de behöver prylar som 'gör jobbet'. Inga dyra specialare. Det får vi pro-sumers toa oss med. Känner ingen tät fotograf

  15. #75
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocke31 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men musikbranschen är väl nästan rätt i så fall? Kanske borde ha skrivit musikbranschen/musikindustrin istället. My bad. Någon kanske står i musikaffär också, vad vet jag.
    Alltså nja? Jag tycker att musikbranchen och datorspelsbranchen har väldigt lite gemensamt... reklam och film kanske går in som tv/radio men det är ju inte heller under "musikindustrin" för det. Oftast gör jag ljud, ibland musik, ofta för pengar men i princip aldrig haft nån koppling till någon musikindustri eller branch för det.

    Hm, när jag haft det har det varit minimalt med pengar inblandat så då räknas det som hobby eller?

  16. #76
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocke31 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan ändå inte låta bli att förvånas över att det i princip inte finns några heltidsmusiker här. Eller - med tanke på hur mycket prylar som köps vs ekonomin hos musiker/artister - kanske inte, egentligen… Ingen musiker har råd att lägga så mycket stålars på instrument som de flesta förefaller göra på detta forum.
    Riktiga musiker köper riktiga instrument, som kan vara ganska dyra. Men de ägnar nog mer tid åt att öva än att surfa på nätet och titta på nya instrument att lägga till samlingen.

  17. #77
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Liknande hos yrkesverksamma fotografer - de behöver prylar som 'gör jobbet'. Inga dyra specialare. Det får vi pro-sumers toa oss med. Känner ingen tät fotograf
    Tja, ibland kräver väl jobbet dyra grejer? Filmfoto är såklart nåt annat men ett projekt jag är insyltad in nu hyrde dom kameragrejer för ett par mille trots att det inte var nån superbudget på projektet, men det skulle bli bra. Även om man inte äger grejerna är det ju lätt att nörda in sig och veta vad man vill ha och hur det funkar ibland.

  18. #78
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Riktiga musiker köper riktiga instrument, som kan vara ganska dyra. Men de ägnar nog mer tid åt att öva än att surfa på nätet och titta på nya instrument att lägga till samlingen.
    Haha, vi har nog inte träffat samma riktiga gitarrister.

  19. #79
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, vi har nog inte träffat samma riktiga gitarrister.
    haha, han skrev ju "riktiga musiker"

  20. #80
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Så det finns alltså hopp om gitarristerna? Jag trodde de bara gick på nagelsalong hela tiden.

  21. #81
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    hahahha, jag bara skojar. Älskar gura!!!

  22. #82
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja, ibland kräver väl jobbet dyra grejer? Filmfoto är såklart nåt annat men ett projekt jag är insyltad in nu hyrde dom kameragrejer för ett par mille trots att det inte var nån superbudget på projektet, men det skulle bli bra. Även om man inte äger grejerna är det ju lätt att nörda in sig och veta vad man vill ha och hur det funkar ibland.
    Jafasen, tänkte nog mest på freelance här. Här på jobbet har vi massa halvmilleskameror som vi tom har resursbokningssystem för Men mina fattiga bröllopsfotografpolare som inte ens kan fakturera 300"/år tänker satans noga innan de köper en extra pryl

  23. #83
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Hehe.
    Vilka roliga personer vi har här...
    Har man musiken som sin livs passion och lägger ner 8 timmar per dag på att musicera men ändå tjänar pengar på ett helt annat vanligt kneg så är man per definition hobbymusiker enligt den allmänt vedertagna uppfattningen.
    Jag är en stolt hobbymusiker och lägger säkert ner 30 timmar i veckan på min hobby

  24. #84
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe.
    Vilka roliga personer vi har här...
    Har man musiken som sin livs passion och lägger ner 8 timmar per dag på att musicera men ändå tjänar pengar på ett helt annat vanligt kneg så är man per definition hobbymusiker enligt den allmänt vedertagna uppfattningen.
    Jag är en stolt hobbymusiker och lägger säkert ner 30 timmar i veckan på min hobby
    Samma här. Stor del av min identitet är att jag är musiker. Utan musikskapande hade jag dött. Men min hufvudsakliga inkomst kommer ej från musiken (däremot en jäkla massa utgifter)

    //Oxå stolt hobbymusiker

  25. #85
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Ibland när det är dött på mitt riktiga jobb tar jag upp musiklaptopen och bygger lite låtskisser får då betalt av min arbetagivare för att göra musik

  26. #86
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag har svårt att kalla en drift att uttrycka sig konstnärligt för hobby, på samma sätt som filateli eller sportdykning.
    Tror inte att hobby är ett vedertaget begrepp för musikskapare, tror nog att amatör är närmare isåfall.
    Har aldrig under mitt långa liv hört uttrycker hobbymusiker faktiskt
    Man säger ju "hen är musiker" eller "hen spelar i band" eller liknande.
    Oavsett om man har ett heltidsjobb eller inte.

  27. #87
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    heltidsmusiker finnes nog här. Men inga som har tid att hänga o tjöta som "vi" gör o därmed rösta
    Precis.

  28. #88
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känner ingen tät fotograf
    ...lite lustigt - personen jag nämnde i annan tråd som har en 2600 som kitsch har dragit ihop en hel del av slantarna som fotograf

  29. #89
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag är dåtidsmusiker, allt låter som 1980.

  30. #90
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag är framtiden, som den var förr.

  31. #91
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Jag är dåtiden, som den kommer bli.

  32. #92
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Det är jag som är döden.

  33. #93
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På hobbynivå?
    professionellt!

  34. #94
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Now I am become Death, the destroyer of worlds.
    siktaPåInternationellKarriärFiXd

  35. #95
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har man musiken som sin livs passion och lägger ner 8 timmar per dag på att musicera men ändå tjänar pengar på ett helt annat vanligt kneg så är man per definition hobbymusiker enligt den allmänt vedertagna uppfattningen.
    Jo, men det visar väl att det är två olika dimensioner i den här diskussionen: För det första, vad tjänar man pengar på, för det andra, hur mycket tid lägger man ner på att göra musik, och hur starkt engagerar man sig i det?

    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har svårt att kalla en drift att uttrycka sig konstnärligt för hobby, på samma sätt som filateli eller sportdykning.
    Bra exempel på vad jag menar.

  36. #96
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det fanns många alternativ på omröstningen som jag gärna hade kryssat i. Men jag gillar inte att ljuga. Så då fanns det inga alternativ jag kunde fylla i. Visserligen är jag utbildad lärare, men inte inom musik. Tyvärr
    Missade det näst sista alternativet, då det blir förstås hobbymusiker

  37. #97
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Wannabe jazzmusiker och wannabe DJ med datajobb.

    Jag gillar ljud och rytmer!!

  38. #98
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av EBM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är en motorvägshjälte som kör i 250 på fel sida vägen
    Köra runt i en volvokombi och vara full som en zombie..?

    Jag jobbar kommunalt för brödfödan och är hobbymusiker. Musiken är bara en hobby bland andra och jag tar inte speciellt allvarligt på den. Det är en kul grej helt enkelt. Har aldrig funderat på om jag har behov av att uttrycka mig eller vad det handlar om men visst är det lite kul att folk gillar det en gör. Någon form av bekräftelse söker jag väl. Jag har inga som helst ambitioner med musiken mer än att ha kul. Jag är rätt nöjd med att ha distans till mitt musicerande.
    Senast redigerat av Real Parakeet den 2017-03-14 klockan 20:56.

  39. #99
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag jobbar kommunalt för brödfödan och är hobbymusiker. Musiken är bara en hobby bland andra och jag tar inte speciellt allvarligt på den. Det är en kul grej helt enkelt. Har aldrig funderat på om jag har behov av att uttrycka mig eller vad det handlar om men visst är det lite kul att folk gillar det en gör. Någon form av bekräftelse söker jag väl. Jag har inga som helst ambitioner med musiken mer än att ha kul. Jag är rätt nöjd med att ha distans till mitt musicerande.
    Bra beskrivet där - när man håller distans till musicerandet! För andra är det istället väldigt nära och för dessa känns det tufft och respektlöst att det betraktas som en hobby bland andra och tolkas som pretentiöst!

    Men som sagt bra uttryckt - det handlar snarare om distansen än (att ta sig på för stort) allvar. När skapandet - musiken - ligger en väldigt nära och blir väldigt personlig och utlämnande, då är det provocerande att det buntas med allmän rekreation.

    Själv rör jag mig mellan (nåja) ytterligheterna - ibland är musiken ren lek, andra tillfällen är den "betydelsefull". Den måste få vara det och jag räds inte längre varken mig själv eller eventuella reaktioner

  40. #100
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jpl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag är översittare.
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På hobbynivå?

  41. #101
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Riktiga musiker köper riktiga instrument, som kan vara ganska dyra. Men de ägnar nog mer tid åt att öva än att surfa på nätet och titta på nya instrument att lägga till samlingen.
    Sant, till viss del. Visst har de flesta musiker bra instrument, det är ju arbetsredskap. Däremot så medger oftast inte ekonomin att man kan samla på dem på samma sätt som när man klippt sig och skaffat ett riktigt jobb.

    Och övandet varierar rejält bland musiker, många har övat som tusan Innan de blev musiker men gör det inte speciellt mycket när de väl är etablerade. Min erfarenhet är att man oftast övar för ett specifikt syfte, dvs för att sätta nya låtar eller ett konkret projekt. Däremot inte gärna annars. Musiken är ett yrke, och när man checkar ut från giget, studion eller repet så är det skönt att ha det lugnt och tyst och göra något helt annat - som inte har med musik att göra. Men naturligtvis finns undantag.

  42. #102
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Jag skulle nog, klassa mig som hobbymusiker/producent, det börjar bli mer och mer producent grejer, allt gör jag ju gratis fortfarande men det tweakas i Stim vilket som jag förstår det inte kommer ge några märkvärdiga summor just nu. Men hej, förhoppningsvis inte förevigt. Jobbar dagligen för att ta mig upp i klassen "försörja sig på musiken". Det gäller att tacka ja åt precis allt, och göra sitt bästa.

    Sveriges musikbransch är lite udda, du har liksom 1%:arna på toppen som kammar hem stålar. I ett större land typ USA så kan man nog enklare ha regelrätta studios med kunder samt ha ett snävare fokus, här i Sverige verkar det som att allti-allo är standarden och det gör ju saken än mer invecklad (måste kunna mer). Du ska kunna lägga bra sång, göra bra produktioner, även förhoppningsvis mixa och skriva/komponera musik med begränsad utrustning det är nog en av anledningarna svenskar har ett bra rykte. Lite guerilla-musiker

    Sen finns den där lilla klicken yrkesmusiker som spelar för sin brödföda och det känns som att alla de på något sätt känner varandra de verkar leva på företagsjippon + att spela med svenska etablerade artister. Gigsen duggar nog inte speciellt tätt vad jag förstått så man bör vara flexibel.

    Finns många svinduktiga hobbymusiker de lyckas nog genom att se till att släppa eget material samtidigt jobba med andra. Med det är ju liksom det roliga ta del av mycket olika stilar, sammanhang och göra alltmöjligt. Eller tvärtom svinfokuserat göra egna alster och släppa dem ut i vida världen genom woorld wide web

  43. #103
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle nog, klassa mig som hobbymusiker/producent, det börjar bli mer och mer producent grejer, allt gör jag ju gratis fortfarande men det tweakas i Stim vilket som jag förstår det inte kommer ge några märkvärdiga summor just nu. Men hej, förhoppningsvis inte förevigt. Jobbar dagligen för att ta mig upp i klassen "försörja sig på musiken". Det gäller att tacka ja åt precis allt, och göra sitt bästa.

    Sveriges musikbransch är lite udda, du har liksom 1%:arna på toppen som kammar hem stålar. I ett större land typ USA så kan man nog enklare ha regelrätta studios med kunder samt ha ett snävare fokus, här i Sverige verkar det som att allti-allo är standarden och det gör ju saken än mer invecklad (måste kunna mer). Du ska kunna lägga bra sång, göra bra produktioner, även förhoppningsvis mixa och skriva/komponera musik med begränsad utrustning det är nog en av anledningarna svenskar har ett bra rykte. Lite guerilla-musiker

    Sen finns den där lilla klicken yrkesmusiker som spelar för sin brödföda och det känns som att alla de på något sätt känner varandra de verkar leva på företagsjippon + att spela med svenska etablerade artister. Gigsen duggar nog inte speciellt tätt vad jag förstått så man bör vara flexibel.

    Finns många svinduktiga hobbymusiker de lyckas nog genom att se till att släppa eget material samtidigt jobba med andra. Med det är ju liksom det roliga ta del av mycket olika stilar, sammanhang och göra alltmöjligt. Eller tvärtom svinfokuserat göra egna alster och släppa dem ut i vida världen genom woorld wide web
    Bra skrivet.

  44. #104
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle nog, klassa mig som hobbymusiker/producent, det börjar bli mer och mer producent grejer, allt gör jag ju gratis fortfarande men det tweakas i Stim vilket som jag förstår det inte kommer ge några märkvärdiga summor just nu. Men hej, förhoppningsvis inte förevigt. Jobbar dagligen för att ta mig upp i klassen "försörja sig på musiken". Det gäller att tacka ja åt precis allt, och göra sitt bästa.

    Sveriges musikbransch är lite udda, du har liksom 1%:arna på toppen som kammar hem stålar. I ett större land typ USA så kan man nog enklare ha regelrätta studios med kunder samt ha ett snävare fokus, här i Sverige verkar det som att allti-allo är standarden och det gör ju saken än mer invecklad (måste kunna mer). Du ska kunna lägga bra sång, göra bra produktioner, även förhoppningsvis mixa och skriva/komponera musik med begränsad utrustning det är nog en av anledningarna svenskar har ett bra rykte. Lite guerilla-musiker

    Sen finns den där lilla klicken yrkesmusiker som spelar för sin brödföda och det känns som att alla de på något sätt känner varandra de verkar leva på företagsjippon + att spela med svenska etablerade artister. Gigsen duggar nog inte speciellt tätt vad jag förstått så man bör vara flexibel.

    Finns många svinduktiga hobbymusiker de lyckas nog genom att se till att släppa eget material samtidigt jobba med andra. Med det är ju liksom det roliga ta del av mycket olika stilar, sammanhang och göra alltmöjligt. Eller tvärtom svinfokuserat göra egna alster och släppa dem ut i vida världen genom woorld wide web
    Bra betraktelse.

    Ja, det verkar tyvärr ha blivit svårare att försörja sig på musik de senaste åren. Jag jobbade i knappt tjugo år heltid som musiker och då (på 80-och 90-talen) funkade det faktiskt, även om man knappast blev rik på det. Snittade kanske 50-100 gig/år, mest i rock-/popsvängen och så några inspelningar på det. Och lite småpengar från Royalties, SAMI och STIM. Ganska blandat mellan etablerade artister och mindre sammanhang. Men huvudförsörjningen var ändå livegig och turneer med diverse folk. Det verkar som om livegigen har blivit mycket färre. Är också osäker på om gagerna följt KPI genom åren. På den tiden (för 20 år sedan) låg ett standardgage på kanske 1500-2500 kr/gig. Hur är det nu? Någon som har koll?

    Tyvärr har de flesta jag känner från den tiden lagt av som musiker, även de allra bästa och framgångsrika. Några få är kvar i branschen, kanske skriver och producerar eller har egen studio, men väldigt många har lagt av helt med musik. Somliga gör något gig ibland och kör vidare på hobbynivå.

    Men jag tycker det är synd att så få verkar försörja sig på sitt musicerande numera.

  45. #105
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocke31 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst har de flesta musiker bra instrument, det är ju arbetsredskap. Däremot så medger oftast inte ekonomin att man kan samla på dem på samma sätt som när man klippt sig och skaffat ett riktigt jobb.
    Precis, och jag skulle tro att det är något som bidrar till att yrkesmusiker kanske inte känner sig så hemma här. Fokuset på 99musik är mera på att köpa instrument än spela instrument, även om det finns många undantag.

  46. #106
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis, och jag skulle tro att det är något som bidrar till att yrkesmusiker kanske inte känner sig så hemma här. Fokuset på 99musik är mera på att köpa instrument än spela instrument, även om det finns många undantag.
    Som jag brukar säga, jag tror det har ganska mycket att göra med att det är mycket enklare att i textform diskutera att köpa instrument än att diskutera spela instrument...

    Å a s, om du tittar i elekron-trådarna t ex är det väldigt mycket diskussioner om just hur man "spelar" instrument, samt en del om vilka features som skulle underlätta/ge nya uttrycksmöjligheter.

  47. #107
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av EBM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är en motorvägshjälte som kör i 250 på fel sida vägen
    Snygg CRD-referens

    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vänta lite nu. ... 99 är inte homogent alls i det avseendet. Blir nästan provocerad.
    Bli inte det, skriv en låt om det istället.

  48. #108
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag brukar säga, jag tror det har ganska mycket att göra med att det är mycket enklare att i textform diskutera att köpa instrument än att diskutera spela instrument...

    Å a s, om du tittar i elekron-trådarna t ex är det väldigt mycket diskussioner om just hur man "spelar" instrument, samt en del om vilka features som skulle underlätta/ge nya uttrycksmöjligheter.
    Jo, det är väl lättare att diskutera affärer, det hade jag inte tänkt på. Och elektrontrådarna har jag nog inte följt med på, så min uppmärksamhet är förstås lite selektiv. Men jag får intrycket att många har lockats hit av möjligheten att köpa och sälja instrument.

  49. #109
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Och nu, det nya heta bandet "Kränkta 99:or" med låten "De kallar oss hobbymusiker".

    (Bör vara någon sorts elektro-drone-punk va?)

  50. #110
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    ordet "hobby" beskriver ju inte att det är en plåga/passion och att man blir en dålig förälder och att ev äktenskap kanske går i kras.

  51. #111
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Jag kan låta som en 303, men lönen kommer från att sälja ädelträ i södra Sverige.

  52. #112
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ordet "hobby" beskriver ju inte att det är en plåga/passion och att man blir en dålig förälder och att ev äktenskap kanske går i kras.
    Finns ganska många som har låtit en hobby ta över livet på bekostnad av allt annat.

  53. #113
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocke31 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyvärr har de flesta jag känner från den tiden lagt av som musiker, även de allra bästa och framgångsrika. Några få är kvar i branschen, kanske skriver och producerar eller har egen studio, men väldigt många har lagt av helt med musik. Somliga gör något gig ibland och kör vidare på hobbynivå.

    Men jag tycker det är synd att så få verkar försörja sig på sitt musicerande numera.

    Ja, det är lite synd kommer ihåg att jag kollade på ngn intervju kan inte minnas men det var ngn riktigt skillad gitarrist som var lärare på MI och han sa ngt i stil med, på 80-90 talet kunde de som jag haft gigga direkt efter de avslutat skolan men att de nuförtiden bara försvinner ngnstans fast de är duktiga.
    Senast redigerat av Spacedude den 2017-03-15 klockan 17:26.

  54. #114
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och nu, det nya heta bandet "Kränkta 99:or" med låten "De kallar oss hobbymusiker".

    (Bör vara någon sorts elektro-drone-punk va?)


    Kan säkert bli en sorglig dokumentär också. I tre delar med 20 års uppföljning av allas livsöden.

  55. #115
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocke31 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Kan säkert bli en sorglig dokumentär också. I tre delar med 20 års uppföljning av allas livsöden.

    https://youtu.be/FF4H8lB2Y_o
    http://www.youtube.com/watch?v=FF4H8lB2Y_o

  56. #116
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jämrars så tragiskt. Känns väldigt Spinal Tap.

  57. #117
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocke31 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jämrars så tragiskt. Känns väldigt Spinal Tap.
    Ja, jag kollade många gånger om det var en ny Spinal Tap-variant men det är en riktig dokumentär, trots att den tidvis är mer absurd än Spinal Tap!

    http://en.wikipedia.org/wiki/Anvil!_The_Story_of_Anvil

    En motsvarande "synthometary" om 99musik är nog fylld av konsultmöten, dagishämtningar, IPA och lödrök

    Edit: ...och katter...

  58. #118
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tror det behövs en ny formulering, en helt annan poll eller fler alternativ.

    Jag klickar inte i denna Jag har inte tjänat en spänn överhuvudtaget på många år. Jag är numera hemmaförälder och ängnar mig åt musik i många former all tid jag har. Även med barnen. Ordet hobby passar inte in, för det förutsätter att det är en sidogrej man gör. Jag ser mera allt annat som "sidogrejer"... Håller med Voiden om att konstnärliga sysselsättningar inte gärna kallas hobby.

    Om nån nu undrar

  59. #119
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Hobby eller inte handlar nog mest om semantik och för all del ens inställning till sitt musikutövande tycker jag. Vad är hobby och vad en livsstil? En tjejkompis till mig som bränner mer än vad inkomsten tillåter på hästsport, hävdar bestämt att hennes och dotterns hästeri är en livsstil och inte en hobby. Jag kan drännera min ekonomi på att skaffa en gammal sportbil och tävla med den på helgerna och kalla det en livsstil. I inte något av fallen så handlar det om att häst- eller bilintresset är en profession. Möjligen en passion. Och den vill man kunna försvara och motivera. Men som sagt, det är en fråga om ord och hur man ser på sin tillvaro och vad som är viktigt i den. Alla har rätt.

    Jag hörde något på P1 idag och som handlade om hur man vill identifiera sig och att man gör det med en känsla, till exempel vilket kön man känner att man tillhör. En man kan ju ha känslan av att han är en kvinna, och tvärt om. Och då är det så och det är okej. Så är det nog här också. Många vill identifiera sig som just musiker även om de har ett annat dagjobb, och då kan man inte ta musicerandet med en klackspark. Innerst inne känner man att man är musiker även om man inte jobbar med det. Vad man däremot inte kan göra är att få andra att dela känslan man identifierar sig med. Men vem fan bryr sig om vad andra tycker?

  60. #120
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Bra och kul skrivet

Liknande ämnen

  1. Vilka kändisar finns på 99?
    Av kockpit i forum Skivor & artister
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-11, 13:00
  2. Vilka realtidssamplers finns?
    Av herrwidell i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 12:26
  3. Hur många genrer finns det egentligen?
    Av kockpit i forum Allmänt om musik
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 02:49
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 12:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •