Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Dsi P6/ob6

  1. #1
    swede99
    swede99 är inte uppkopplad
    swede99s avatar
    Senior

    Dsi P6/ob6

    Ni som har någon av dessa, känner ni att pylofonin inte räcker när det är stråk/pad dags?

    Jag tycker att min Poly6 och Juno-6 är klart begränsade i detta läge. Gör jag något fel? Alla prisar ju P6 och Ob6?

  2. #2
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Man kan få rätt komplexa ackord med 6 röster, men det blir såklart klippta toner när man byter ackord, för tonerna överlappar inte varandra. med flera syntar där olika ackord överlappar varandra, eller flera ljudspår från samma synt, försvinner problemet

  3. #3
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Ackord?

  4. #4
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Tycker allt handlar om planering och att jobba MED begränsningarna. Oavsett om det är en 8/6/4-voice.

    Med planering menar jag att man lägger till en ton i ackordet (eller tar bort) beroende på hur man vill att efterklangen ska bli.

  5. #5
    deleted user
    Det kan också vara så att det helt enkelt är fel verktyg för det du vill göra. Det finns en massa syntar med massor av röster.

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Du tänker polysektionen på MG1? Smart.

  7. #7
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det finns ju alltid delay och reverb om man vill ha överlappning. Själv känner jag inte någon begränsning med 6 röster men jag försöker ju inte spela piano med sustainpedal heller. Faktiskt har jag inte ens sustainpedal kopplad. Värre är den en oktav för korta keyboarden som de har, otrolig miss av DSI.

  8. #8
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du tänker polysektionen på MG1? Smart.
    Haha precis. One poly to rule them all.

  9. #9
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Har ingen av dessa, däremot en P12 och en Matrix 1000. Och det är i ärlighetens namn ytterst få gånger jag känt mig begränsad av 6 rösters polyfoni. Det är IMHO väldans få ljud av denna karaktär där man vill använda fler än 6 toner i ackorden. Däremot pianoljud av alla de slag, där använder jag då och då ackord med fler än 6 toner, då det funkar klangmässigt.

    Och ja - i så fall är den minst 1 oktav för korta klaviaturen betydligt värre, vilket nämnts ovan.

  10. #10
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Om jag spelar snabba ackordföljder så är det mer en fördel att den klipper

  11. #11
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju alltid delay och reverb om man vill ha överlappning. Själv känner jag inte någon begränsning med 6 röster men jag försöker ju inte spela piano med sustainpedal heller. Faktiskt har jag inte ens sustainpedal kopplad. Värre är den en oktav för korta keyboarden som de har, otrolig miss av DSI.
    Oktavbristen är lite trist, men det är ännu värre att den bara har en LFO...

    Men ja som vanligt är det lite snålt med 6 röster om man ska göra svulstiga ackord. Jag brukar ta det i flera tagningar i olika spår om det är superviktigt att allt ska klinga ut.

  12. #12
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker allt handlar om planering och att jobba MED begränsningarna. Oavsett om det är en 8/6/4-voice.

    Med planering menar jag att man lägger till en ton i ackordet (eller tar bort) beroende på hur man vill att efterklangen ska bli.
    Just förmågan att spela in några toner åt gången, är styrkan med stepsequencern i Roland Jx-3p. Ackord (förlåt mej Valsolo) som jag aldrig kan ta, improviserade jag fram

  13. #13
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Spelar man ackord med fler än tre toner är sex toners polyfoni som att äta bajs. Det går men det är dåligt. Jag avskyr att en så fin padmaskin som JX-8p klipper två röster när jag byter ackord. Att byta vanliga sketna bonna-ackord utan röstklipp är en mänsklig rättighet. Jag är dock en förstående person och kan acceptera att det var så på 80-talet, men idag känns klippta ackord lika modernt som att få röka inne på banken.

  14. #14
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag tror det beror på synthljudet man har och hur man spelar. Jag kör oftast 6 toners ackord (inklusive baston) och det är inget problem att den bryter alla föregående ljud. Men jag vill inte heller att föregående Dmaj9 ska klinga med nästa G#m7.

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Med snabb attack är det sällan något problem. Reverb och delay kan vara till hjälp annars, men helst vill man att det ska fungera som med ett piano med sustainpedale...

  16. #16
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror det beror på synthljudet man har och hur man spelar. Jag kör oftast 6 toners ackord (inklusive baston) och det är inget problem att den bryter alla föregående ljud. Men jag vill inte heller att föregående Dmaj9 ska klinga med nästa G#m7.
    Lite samma här. Har faktiskt inte upplevt detta som ett problem. Men gissar att det beror lite på spelstil.

  17. #17
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Jag har en Ob-6. Som Tinybox säger beror det mycket på ljudet - vissa ljud hörs det inte att ett par röster försvinner medan vissa pad verkligen blir förstörda av att spelas fler än tre tangenter samtidigt.

    Konstigt nog blir rösterna inget problem i unison-läget. Jag brukar köra 5-6 röster där och kan spela en melodi med högerhanden samtidigt som jag håller ner en arpeggiobas med vänstern. De millisekunder som rösterna frigörs räcker tydligen, och det låter inte som ett monoljud förutom det breda ljudspektrat man får av så många röster samtidigt. Detune och röst-panorering på detta och man har en enmansorkester som täcker upp 30-20 000hz och låter superfint;-)

  18. #18
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en Ob-6. Som Tinybox säger beror det mycket på ljudet - vissa ljud hörs det inte att ett par röster försvinner medan vissa pad verkligen blir förstörda av att spelas fler än tre tangenter samtidigt.

    Konstigt nog blir rösterna inget problem i unison-läget. Jag brukar köra 5-6 röster där och kan spela en melodi med högerhanden samtidigt som jag håller ner en arpeggiobas med vänstern. De millisekunder som rösterna frigörs räcker tydligen, och det låter inte som ett monoljud förutom det breda ljudspektrat man får av så många röster samtidigt. Detune och röst-panorering på detta och man har en enmansorkester som täcker upp 30-20 000hz och låter superfint;-)
    En liten fråga, har bara suttit någon timme i musikaffär med OB6:an och märkte inte av något problem då. Men menar du att OB6:an beter sig annorlunda än t ex en Matrix 6/1000 gällande polyfonin?

  19. #19
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Min OB-Xa klippte röster hela tiden (körde nog mycket double), men jag märkte det aldrig på Jp-6:an som kom efter... Och då spelar jag gärna både fyrtonsackord och bas i oktaver...

  20. #20
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Låter som du letar efter en Polymoog 😀

  21. #21
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocke31 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En liten fråga, har bara suttit någon timme i musikaffär med OB6:an och märkte inte av något problem då. Men menar du att OB6:an beter sig annorlunda än t ex en Matrix 6/1000 gällande polyfonin?
    Jag har aldrig testat en riktig Oberheim så jag kan inte jämföra. Jag har för vana att spela ackord med fem eller fyra toner i taget så vid lång release bör två till fyra klippas men det är många pads där det inte hörs (åtminstone inte vad jag tänkt på). Så jag vill inte säga att det är något problem även om jag förstås inte skulle tacka nej till ett par till röster;-)

  22. #22
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har aldrig testat en riktig Oberheim så jag kan inte jämföra. Jag har för vana att spela ackord med fem eller fyra toner i taget så vid lång release bör två till fyra klippas men det är många pads där det inte hörs (åtminstone inte vad jag tänkt på). Så jag vill inte säga att det är något problem även om jag förstås inte skulle tacka nej till ett par till röster;-)
    OK. Nej, full polyfoni borde införas som EU-standard!

  23. #23
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocke31 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK. Nej, full polyfoni borde införas som EU-standard!
    Ja, eller åtminstone en minimumgräns. Sådär 10 röster....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •