Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: Ljuddesign av bilar

  1. #1

    Redaktör

    Ljuddesign av bilar

    Podcasten Twenty thousand Hertz tar upp ljuddesign av bilar i sitt senaste avsnitt (inklusive hur mycket som fejkas/bearbetas när det kommer till motorljud och liknande detaljer):

    Some car sounds are more obvious like the horn or engine... but what about the not-obvious-until-you-point-them-out sounds like the hollow thud of a trunk or the click of a latch? The sounds a car makes are so closely associated with quality, so how, exactly, do car makers handle this aspect of the driving experience?
    https://soundcloud.com/defactosound/cars

    Twenty thousand Hertz – Cars

  2. #2
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Haha lustigt! Gjorde en intervju om exakt detta ämne för en vecka sedan!

  3. #3
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Intressant och avslöjande att lyssna på. Och plus för korta och snyggt förpackade avsnitt, jag börjar tröttna lite på amatörpoddar som pladdrar utan manus i en timme.

  4. #4

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant och avslöjande att lyssna på. Och plus för korta och snyggt förpackade avsnitt, jag börjar tröttna lite på amatörpoddar som pladdrar utan manus i en timme.
    Medhåll. Just den här podden tycker jag inte riktigt är så välproducerat som den kunde vara, men jag har kanske höga krav.

    Annars är min favoritpodd på ämnet fejkade ljud fortfarande 99 percent invisibles "The sound of sport"-avsnitt (i sin tur från BBC Radio 4).

  5. #5
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Polaren har en lite sketen Peugeot som har en Sport-knapp. Som väl ändrar lite i insprutning & liknande. Men den gör även att när man är i sportläget & gasar på så spelas ljudet av en V8a upp i stereon. Det går inte att stänga av, han har bitchat generalagenten i månader om det men beskedet är att det inte går att få bort..

  6. #6
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Polaren har en lite sketen Peugeot som har en Sport-knapp. Som väl ändrar lite i insprutning & liknande. Men den gör även att när man är i sportläget & gasar på så spelas ljudet av en V8a upp i stereon. Det går inte att stänga av, han har bitchat generalagenten i månader om det men beskedet är att det inte går att få bort..
    Hahahaaaa! Hur fan tänkte de!

  7. #7
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Tycker f ö det är intressant att alla sportbilar återigen börjat snedtända och "bluddra" vid gassläpp. På gamla klassiska race-bilar med rejält påställd motor i kombination med primitiv mekanisk motorstyrning är det charmigt. på moderna bilar, där det är ett fullt medvetet inprogrammerad "defekt" i motorstyrningen är det bara fånigt. Brukar inte heller gå att stänga av. "Nej, det är för att du är i sportläge och då blir det så, går inte att komma ifrån." Jovisst, serru. På 1990-2000-talets supersportbilar hade man löst det, men sen glömde man bort hur man gjorde igen, eller...

  8. #8
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Polaren har en lite sketen Peugeot som har en Sport-knapp. Som väl ändrar lite i insprutning & liknande. Men den gör även att när man är i sportläget & gasar på så spelas ljudet av en V8a upp i stereon. Det går inte att stänga av, han har bitchat generalagenten i månader om det men beskedet är att det inte går att få bort..
    Fantastiskt ju!
    Har den även ett Eco-läge med fågelkvitter?

  9. #9
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Polaren har en lite sketen Peugeot som har en Sport-knapp. Som väl ändrar lite i insprutning & liknande. Men den gör även att när man är i sportläget & gasar på så spelas ljudet av en V8a upp i stereon. Det går inte att stänga av, han har bitchat generalagenten i månader om det men beskedet är att det inte går att få bort..
    Va?!

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det senaste jag hörde om elbilar var ganska chockerande; de är kalla inuti. Tesla är tydligen "kända" för att inte ha så bra värme. Kanske beror på att deras VD skyfflade kol på sitt första jobb i USA och tröttnade på värme?

  11. #11
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det senaste jag hörde om elbilar var ganska chockerande; de är kalla inuti. Tesla är tydligen "kända" för att inte ha så bra värme. Kanske beror på att deras VD skyfflade kol på sitt första jobb i USA och tröttnade på värme?
    Det är ju lite "dyrare" att värma upp bilen när man inte har mer värme än man kan göra av med som restprodukt av drivningen...

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jo precis. Men den ska ju va' så perfekt...

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Få bilar är tänkta för under noll-körning. Lister, lås, handtag, vajrar. Det är inte rocket science att bygga så att det inte fastnar och kärvar ihop. Det är bara inte intressant. Men på en gammal volvo 142 t.ex. så finns inga såna problem. Än idag.

  14. #14
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va?!
    Nu har jag kollat modellen, det är en: Peugeot 308SW GT (diesel) 2016
    Med V8-ljud i högtalaren, mot framtiden.

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag kollat modellen, det är en: Peugeot 308SW GT (diesel) 2016
    Med V8-ljud i högtalaren, mot framtiden.

    https://youtu.be/UNgIkWZ2AsA

    http://www.youtube.com/watch?v=UNgIkWZ2AsA

  16. #16
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Amazeballs!!

    Jag tror att jag ska försöka fixa en CV-signal från gaspedalen på min Volvo V50 till ett litet eurocase som gör moppe-i-grotta(TM)-ljud när jag gasar.

  17. #17
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    ...
    iof 10000000000ggr bättre att det bullrar i kupén än utanför. Fan det är ju riktigt riktigt bra!
    Nästa steg är att få till det där i tuffa custom-mc-hjälmar

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...är ni helt från Tjockhult eller...? Bästa uppfinningen sen Wunderbaum!

    http://www.soundracer.se/?p=98


  19. #19
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    och ni har en sån här på hojen då också antar jag

    http://a.co/dv4CwTy

  20. #20
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Få bilar är tänkta för under noll-körning. Lister, lås, handtag, vajrar. Det är inte rocket science att bygga så att det inte fastnar och kärvar ihop. Det är bara inte intressant. Men på en gammal volvo 142 t.ex. så finns inga såna problem. Än idag.
    Sitter just nu på en svensk biltillverkare på Hisingen i Göteborg. Ett flertal personer är borta på vinterexpedition uppåt Jokkmokk till. Har dock varit lite för varmt för riktigt bra testning.

  21. #21
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och ni har en sån här på hojen då också antar jag

    http://a.co/dv4CwTy
    Nej, kör retro-style med klädnypa och papp.

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, kör vintage med klädnypa och papp.
    99FiXd

  23. #23
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter just nu på en svensk biltillverkare på Hisingen i Göteborg. Ett flertal personer är borta på vinterexpedition uppåt Jokkmokk till. Har dock varit lite för varmt för riktigt bra testning.
    Jag mötte bilarna på RV 55 i måndags förmiddag. Trodde Volvo haft rea på nya bilar haha. Kom säkert 15 st eller något. Men körde de fel väg? De åkte från Uppsala mot Enköping. Cirka 9.05

    / Spanarn

  24. #24
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    En viktig ljud-detalj, som man verkligen fått "till" det i min nuvarande bil är att det låter som när Tony Soprano slår igen dörren efter en hård dag på jobbet.

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En viktig ljud-detalj, som man verkligen fått "till" det i min nuvarande bil är att det låter som när Tony Soprano slår igen dörren efter en hård dag på jobbet.
    You got to love Fiat Uno!

    Det låter faktiskt som en Mercedes när man drar igen förardörren på Unon.... Som ljudet från en Mercedesdörr som transponerats en oktav upp med den usla pitch-funktionen i SPX90, följt av ett statisk flanger med feedback gränsen till rundgång.

  26. #26
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag har varit med på en workshop där de lagstadgade ljuden för framtidens elbilar skulle tas fram, det var intressant! Vi hade kompositörer, filmljudläggare, antropologer, ljudingenjörer och en massa fiffigt folk på plats! Och så fick vi åka till Scania i södertälje och kolla deras maffiga ljudlabb!
    Senast redigerat av dar303 den 2017-03-10 klockan 08:17.

  27. #27
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    så fick vi åka till Scania i södertälje och kolla deras maffiga ljudlabb!
    Har du några bilder... ?

  28. #28
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    dar303: cool!
    Kan man beställa en bil av dig som låter som Light Bikes i Tron?

    https://youtu.be/-3ODe9mqoDE

  29. #29
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Dörrstängljudet? Än en gång Volvo 140. Klong.

  30. #30
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Det optimala bastrummeljudet är fortfarande när man stampar takten i gummimattan på en SAAB V4 vid passagerarsätet fram, iförd Docks.

  31. #31
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    I second that

    Faktiskt så är det där en av byggstenarna i mitt "musikmedvetande". Minns hur radion gick, farsan körde bilen, och jag "remixade" låtarna med hjälp av fotstamp och paneldunk typ i mellanstadiet, och jag tänkte "låten blir ju mycket bättre med den HÄR bastrumman och de HÄR trumfillsen, varför gjorde de den inte så från början?". Och den frågan fick mig att börja tänka på ljudval och struktur.

    Ljuddesign i bilar är allvarliga saker alltså

    -----------------
    (edit: kom på den exakta stunden och låten vid insikten: Himlen runt hörnet, Lisa Nilsson! Mysterious ways indeed...)

  32. #32
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran

  33. #33
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Finnarna kan det här med ljuddesign i bilar!


    https://youtu.be/irLsjBDPe5c

    http://www.youtube.com/watch?v=irLsjBDPe5c

Liknande ämnen

  1. Ljuddesign - Teori
    Av cyberpunx i forum Ljuddesign
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-12-24, 11:43
  2. Ljuddesign?
    Av ceVin i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-11-20, 23:33
  3. Ovals ljuddesign
    Av Fippe i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-02-26, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •