Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: 125 V sladd på Tascam 246. Hur gör jag!?

  1. #1
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    125 V sladd på Tascam 246. Hur gör jag!?

    Fick hem min nya portastudio idag, väldigt kul. Upptäckte dock att det sitter en 125 V sladd på den med amerikanska "stift". Köpte den på aktion i Sverige så jag blev förvånad.

    Nu vågar jag inte koppla in den, så jag vet inte ens om den fungerar som den ska.
    Jag har dock en adapter hemma med inbyggd säkring, en samsonite sn1650 där det står.

    Operate 110/120V AC HEATING
    APPLIANCE (1600 WATTS MAX)
    FROM 220/240V AC

    Tyvärr har klistermärket på portan försvunnit, så jag är bara säker på att sladden är gjord för 125v. I portans manual står det dock att volten är specad på portan, sladdens "tag", eller paketeringen. Det är originalsladd märkt Teac, men voltanvisningen är ingjuten i plasten o sitter inte på en "tag". Borde väl iofs vara samma?

    Så vad tror ni? hur hade ni gått till väga, borde jag testa med den adaptern jag har eller ska jag skaffa något annat?
    Så galet sugen på att se om den fungerar, men vågar inte. Väldigt tråkigt att bränna upp skiten..

  2. #2
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    120v har du i vägguttagen i USA.
    Jag tror att det är riskfritt så länge du inte matar in 240v.

  3. #3
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Testade att sätta igång den en snabbis. Allt tänds och verkar fungera. Dock lät ett ganska starkt hummande "el-ljud" som verkar komma främst från där sladden går in till portan så jag stängde av allt och drog ut sladden. Borde ju bero på att adaptern inte riktigt gjorde jobbet. Finns det någon standardlösning på dessa problem? Skulle även vilja utesluta att något i portan är svajigt.

  4. #4
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag vet inte hur din adapter fungerar.

    Den bästa är en vanlig 1:2 spar/skyddstransformator.
    Eftersom din kan mata 1600w så vet jag inte hur den fungerar.

  5. #5
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte hur din adapter fungerar.

    Den bästa är en vanlig 1:2 spar/skyddstransformator.
    Eftersom din kan mata 1600w så vet jag inte hur den fungerar.
    Hitta spec på den nu. USA - 120 V AC, 60 Hz 40W. Verkar ju knepigt att få tag på 120V med 60Hz.
    Skulle det kunna gå med nått sånt här: https://www.kjell.com/se/sortiment/e...v-100-w-p44096

    eller blir det pannkaka?

  6. #6
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hittade denna tråd precis här på 99:an http://www.99musik.se/showthread.php...highlight=120v

    Jävlar vad meckigt detta verkar. Men tanke på att man måste sätta in stickkontakten på "rätt" håll utan att veta vad som är rätt känns ju galet. Är trafon från CO bättre då? Typ denna: http://www.clasohlson.com/se/Mellant...-3534#moreinfo

    Är det ett problem for en porta/mixer att gå på 50Hz när specen säger att den vill ha 60Hz?

  7. #7
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av polyjolly Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittade denna tråd precis här på 99:an http://www.99musik.se/showthread.php...highlight=120v

    Jävlar vad meckigt detta verkar. Men tanke på att man måste sätta in stickkontakten på "rätt" håll utan att veta vad som är rätt känns ju galet. Är trafon från CO bättre då? Typ denna: http://www.clasohlson.com/se/Mellant...-3534#moreinfo

    Är det ett problem for en porta/mixer att gå på 50Hz när specen säger att den vill ha 60Hz?
    Du får ju bara 50Hz i Sverige vilken du än använder.
    Men jag tror inte det spelar någon roll.

    Den måste däremot klara effekten.

  8. #8
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Manualen säger att den drar 40watt.

    Då kan du få brum om du har en mellantrafo som bara klarar 40watt för att den blir överlastad.

    Den på CO verkar klara 50watt.

  9. #9
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    50 el 60 Hz spelar ingen roll

  10. #10
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av polyjolly Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittade denna tråd precis här på 99:an http://www.99musik.se/showthread.php...highlight=120v

    Jävlar vad meckigt detta verkar. Men tanke på att man måste sätta in stickkontakten på "rätt" håll utan att veta vad som är rätt känns ju galet. Är trafon från CO bättre då? Typ denna: http://www.clasohlson.com/se/Mellant...-3534#moreinfo

    Är det ett problem for en porta/mixer att gå på 50Hz när specen säger att den vill ha 60Hz?
    Det finns inget fel håll, det är AC.

    Den på Kjell borde fungera bra.

  11. #11
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Din 1600W-adapter är troligast ingen transformator alls, utan bara en diod som släpper igenom den ena av växelströmmens två halvperioder. Det funkar hyfsat bra till som det står på den 'heating appliances', dvs apparater som bara drar ström för uppvärmning. Kopplar man en glödlampa på den kommer den att flimra i 50 Hz. Transformatorer är inte konstruerade för att gå på halvvågslikriktad ström så de kommer att protestera med att brumma, tveksamt om något går sönder om man bara kör några sekunder dock. Dock kan man notera att toppspänningen fortfarande är samma som om man inte hade haft adaptern, det är bara medelnivån som halveras. Se eventuella kondensatorer etc på sekundärsidan kommer att uttsättas för en högre toppspänning om man kör med en sån omvandlare än om man använder en riktig transformator.

    Både trafon från Kjell och C-O ser ut att vara fulltransformatorer enligt bilderna, så då är sekundären galvaniskt skilld från primärsidan så det kvittar vilket håll du vänder stickproppen. Om transformatorn är en s k spartransformator, dvs 120V-lindningen är i praktiken en del av 240V-lindningen, så spelar det funktionsmässigt ingen roll vilket håll man vänder stickpropparna, men rent elsäkerhetsmässigt så finns det risk att sekundärsidans poler ligger på 120V och 240V över 0:an, vilket inte riktigt motsvarar vad en 120V-apparat är konstruerad för. Det kommer troligen inte ha att ha någon praktisk betydelse, men själv använder jag bara fulltransformatorer av elsäkerhetsskäl.

    Vanson (C-O) låter som ett mer riktigt märke än Kjells tjingelingtransformator, men den senare har å andra sidan jordat uttag på sekundärsidan.

    Slutligen kan jag notera efter att ha läst en tråd i ett annat forum att det finns apparater som är avsedda för 220/240V men som trots det har amerikansk stickpropp. Så om man inte hittar någon typskylt eller annan information på eller om apparaten så vet man inte, oavsett hur stickproppen ser ut. Mest troligt är givetvis att det är en 120V-apparat dock.

  12. #12
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slutligen kan jag notera efter att ha läst en tråd i ett annat forum att det finns apparater som är avsedda för 220/240V men som trots det har amerikansk stickpropp. Så om man inte hittar någon typskylt eller annan information på eller om apparaten så vet man inte, oavsett hur stickproppen ser ut. Mest troligt är givetvis att det är en 120V-apparat dock.
    Nyare switchade nätdelar brukar vara 100-240v och då spelar bara kontakten roll.

    En nätdel med transformator kan man inte mata 240v i om den är gjord för 120v på primärsidan.

  13. #13
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack Janost, Ricard & Nyd! Så sjukt grymt att få denna hjälp. Nu fungerar allt perfekt med den nya trafon. Så glad, och 246:an är i mint skick, knappt en repa, inget prassel i pottarna, alla remmar och tonhuvud i toppenskick. Nu ska inspelandet börja!

    Tack igen, ni e grymma.

  14. #14
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nyare switchade nätdelar brukar vara 100-240v och då spelar bara kontakten roll.
    Det är ju helt sant, men för fullständighets och andras skull vill jag påpeka att apparater av den årgången som den här tråden handlar om sällan om ens aldrig har den typen av nätdel. Den är ganska vanlig nuförtiden dock.

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Fett att det löste sig!

    Själv minns jag bara det Tapco 440-reverb jag hade som nån bara bytt kontakten på. Helt mirakulöst hade insidan klarat sig. Men satan vad varmt det blev!

  16. #16
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag hade en Tandbergbandspelare där motorn (troligen från fabrik) var kopplad för 110V trots att apparaten var avsedd för och hade använts på 220V. Märkligt nog gick motorn trots allt i rätt hastighet, men maskinen emitterade en odör av lite för varm elektronik närhelst den användes.

  17. #17
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Skönt att det löste sig.
    Kom att tänkta på alla stackars MS-20 och MS-10 som tappat strömpucken, sålts och den nya ägaren glad i hågen kopplar in 240>110v konvertern i och totalgrillar maskinen.
    Tur att det inte var liknande lösning här.

  18. #18
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade en Tandbergbandspelare där motorn (troligen från fabrik) var kopplad för 110V trots att apparaten var avsedd för och hade använts på 220V. Märkligt nog gick motorn trots allt i rätt hastighet, men maskinen emitterade en odör av lite för varm elektronik närhelst den användes.
    Lite som nämnda Tapcoeko alltså... Det var nästan så jag hörde en suck av lättnad från maskinen när jag kopplade den till extern step-down...

Liknande ämnen

  1. fråga: inspelning med tascam M30 till tascam 234
    Av deleted user i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 05:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •