Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 63

Ämne: SSD-lösning för Atari!?

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    SSD-lösning för Atari!?

    Tanken har bara slagit mig! Har nån lyckats? Det vore så otroligt maxat att ha en SSD till sin 1040. Öppna Cubase på en halv sekund å lite sånt kul. Kunna spara fyra hundra miljarder låtidéer i varje mapp å lite sånt. Skulle det gå? Eller skulle minnet krascha i datorn om skivminnet var (är) tolv miljoner gånger snabbare?

  2. #2
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    http://lotharek.pl/product.php?pid=94

    SD-kort lösningar är det som finns.

  3. #3
    synthetic
    synthetic är uppkopplad nu
    synthetics avatar
    Veteran
    jupp. jag kör med satandisk som är föregångaren. sök här på forumet om gamla trådar.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Men jag tänker något till HD-interfacet den ju har egentligen Med habrovink och SSD kanske man t om skulle kunna placera något inuti själva datorn, smooth och roligt. Det är en komisk och kosmisk tanke. Tänk Atari som hade externa diskar på 20, 40 och hiskeliga 60 Mb. Ja, jag höll på att skriva Gb av ren vana. 60 Mb var stor som två ADSL-modem bredvid varann och kostade väl närmare 6-7000? Sen kraschade skiten hur lätt som helst.

  5. #5
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Det hade varit skithäftigt om det gick

    Kanske kan få några uppslag från denna tråd:
    http://www.99musik.se/showthread.php...g-f%C3%B6r-dom

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok, får kolla. Någon dåre ute i världen måste ha lyckats tänker jag. Eller med Amiga eller gammal ur-Mac. Men då är ju hälften löst för det är ju rent tekniskt sett mycket snarlika maskiner.

  7. #7
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Jag kör compact flash i min Amiga 1200. Visst det är inte en SSD... Men det går snabbare än jag nånsin behöver och 4gb räcker till det mesta man vill ha på sin Amiga Köpte en adapter på tradera så man byter ut den interna hårddisken mot CF. Tycker det borde finnas liknande lösningar till Atari?

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sha-weet. Ja, kanske. Vet inte om det finns kopplingspunkter som passar för en "så kallad" hårddisk i ST'n, men det kan ju inte dra mkt ström. Det finns även scsi-konverterare men jag skulle helst se en lösning utan för mkt externt påhäng.

  9. #9
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    ST kunde väl inte fås med inbyggd HDD, bara Megorna som kunde ha det vad jag minns. Finns liksom inget utrymme i en vanlig ST(e)

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Finns och finns, med lödkolv å trolleri bör man kunna klämma in lite ny teknik

  11. #11
    synthetic
    synthetic är uppkopplad nu
    synthetics avatar
    Veteran
    tar man bort skärmning och 2kg metall ur STE så kanske man får in den internt

    http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post1642197

  12. #12
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns och finns, med lödkolv å trolleri bör man kunna klämma in lite ny teknik
    Den saknar med all säkerhet interna kontakter för HDD, men visst. Går ju att modda modermodemet.

  13. #13
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    SD lösning finns för intern montering också. Går som sagt snabbt som fan och 4gb är större än du någonsin kommer behöva.
    Helt onödigt med en SSD till dessa gamla datorer. Är ju inte GB som skyfflas liksom.

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    SatanDisk i min Mega4ST här och synthetic var mitt "first stop" för att få ihop det. Jag kör på ett av de där SD-korten man fick med de första digitalkamerorna. De man snabbt bytte mot större. Mitt 32 Mb-kort är inte fullt än.

    Dock borde jag kanske konfigurera/formatera/whatever ett till snart. Det ligger ett 256Mb och skrotar här. Känns väldigt fjärran att peta i några Gb i den...

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Najs, vad som än kan internmonteras är av prio fast diskdriven vill jag ha kvar. Sen pula in images från XP-PC för dessa typer av ändamål.

    SSD till gamla G3 & G5-macar då, vad går?

  16. #16
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hm, det var nog mer för haxx0r gam3rs det där

  18. #18
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jovars, det kan ju användas till gam3zZ förstås. Eller cubase. Eller vad som helst. En IDE-kontroller med RAM-minne och flashrom, nyproducerat och tillgängligt idag för en överkomplig peng.

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jo men det krävde specifik mjukvara & kanske inte funkar m Cubase.

  20. #20
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Najs, vad som än kan internmonteras är av prio fast diskdriven vill jag ha kvar. Sen pula in images från XP-PC för dessa typer av ändamål.

    SSD till gamla G3 & G5-macar då, vad går?
    Varför måste det vara SSD?

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Älskar SSDdiskar, det är framtiden. Väntat i alla år på ickerotation. Det var en utopisk idé som började myntas redan på tidigt 90-tal. Ljudnivå, extrem hastighetsökning, säkerhet i och med full tolerans mot skakningar eller fall.

  22. #22
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Eftersom din Atari-ST förmodligen inte presterar mer än 50KB/s i läshastighet från floppyn så kommer vilken solidstate lösning som helst att 20 faldiga i hastighet, tom SD-kort.

    Och dom roterar inte, iaf mina ligger still

  23. #23
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    SD- eller CF-kort kommer bete sig exakt som en SSD väl på plats i en Atari. Överföringshastigheten vi pratar om i en Atari kommer sannolikt aldrig uppnå 5 MB/s. Snarare runt 1 MB/s. De allra långsammaste SD- och CF-korten ligger fortfarande långt över dessa hastigheter.

    Edit: Janne hann före.

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Absolut. Men jag pratade även om något nyare burkar.

  25. #25
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Ok. Jag fick för mig att det är en Atari 1040ST du vill ha SSD i.

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Inledningsvis yes...

  27. #27
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut. Men jag pratade även om något nyare burkar.
    Kommer nog vara sammalika även ganska långt upp. Snabba SD-kort är, även om de inte är lika snabba som moderna SSD, brutalt mycket snabbare än något i diskväg från den tiden, så I/O-bussarna lär vara flaskhals långt innan skillnaden mellan SD och SSD.

    (Kan noteras att RAM-minnet i en G3 är långsammare än SSD:na i senaste generationerna MacBook Pro.)
    Senast redigerat av rydan den 2017-02-13 klockan 09:35.

  28. #28
    synthetic
    synthetic är uppkopplad nu
    synthetics avatar
    Veteran
    min Atari bootar på 3sek från ett gammalt 1gb sd-kort.
    tror inte jag tjänar på en ssd disk.

  29. #29
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sweet! Då får jag luska på det. Igår såg vi på film med imacen, det går utmärkt. Fast den är pimpad med 640 Mb ram Reason 3 i den också, flyter på bra men rapp i GUIt är den inte.

    Få inte en hangup på SSD nu bara för att det står i rubriken...

    Synth: Exakt vad är det för grejer påhängda på din atari nu då?

  30. #30
    synthetic
    synthetic är uppkopplad nu
    synthetics avatar
    Veteran
    typ inget mer då den är undanstuvad i sin kartong på vinden.
    det lilla jag kör nu klarar jag mig på steem.

  31. #31
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Jag kör en Gotek med usbstickor och det går nog fort för mig, utan rörliga delar. Funkar perfekt

  32. #32
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Har en 1040stfm som jag vill börja använda som sequencer. Verkar finnas en hel del fina program men disketter är verkligen inte för mig. Vilken är den absolut lättaste lösningen?

    Ultrasatan emulerar hårddisk och gotek diskett eller? Vill gärna ha det internt och smidigt. Då är det gotek som gäller?

  33. #33
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Suttit med Cubase 3 på en ST idag. Inte som man minns det. Gränssnittet är ju jävligt "sluggish" i jmf med dagens. Nä, i detta fallet var det inte bättre förr. (Jag gillar "förr"). "Tajtare Midi" känns som en Urban Legend. Finns det nån form av sanning i detta?

  34. #34
    TreasureSound
    TreasureSound är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Testa med 2.0 som är lite kvickare och stabilare än 3 om jag inte minns fel. Tajtare midi än dagens vet jag inget om.

  35. #35
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Suttit med Cubase 3 på en ST idag. Inte som man minns det. Gränssnittet är ju jävligt "sluggish" i jmf med dagens. Nä, i detta fallet var det inte bättre förr. (Jag gillar "förr"). "Tajtare Midi" känns som en Urban Legend. Finns det nån form av sanning i detta?
    Hmmm, inte var det väl nödvändigtvis tajtare MIDI?!
    Många gamla maskiner hade väl lite skiljande timing/kvantisering, vilket gav lite olika feeling.
    För ett par år sen var det nån sajt som listat ett par olika klassiker och presenterade skillnaderna i ms, men typiskt så kan jag inte hitta den nu.
    Fanns även någon mjukvara som emulerade olika sorters timing/kvantisering, t.ex. olika MPC:er, Atari, Amiga etc.
    Nån som minns vilken mjukvara det kan ha varit?

  36. #36
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Det var ingen urban legend när PC-midi kom på 90-talet. Men idag har legenden nog blivit passe.

  37. #37
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Gammal artikel, undrar hur det ser ut idag. Såg någon kommentera att Renoise skulle ha särskilt tight midi. Ingen aning om det stämmer eller ej. Är det något man faktiskt lägger märke till när man lyssnar tror ni? Själv tycker jag bara att det är fint när det svänger och slirar.

    http://www.synthtopia.com/content/2010/03/10/atari-ste/

  38. #38

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmmm, inte var det väl nödvändigtvis tajtare MIDI?!
    Många gamla maskiner hade väl lite skiljande timing/kvantisering, vilket gav lite olika feeling.
    För ett par år sen var det nån sajt som listat ett par olika klassiker och presenterade skillnaderna i ms, men typiskt så kan jag inte hitta den nu.
    Eftersom Atarin (och dator av liknande årgång) pratade direkt med midiporten och dessutom inte använde särskilt multitaskande operativsystem så kan du få stabilare tajming av de orsakerna. USB är dessutom ganska dåligt för realtidsdata, med jitter i storleksordningen 1-10ms om jag minns rätt. (Sound on Sound skrev om det 2002 och även 2011 var det problem när Expert sleepers mätte.)

    Så jag kan tänka mig att det är hörbara skillnader med rätt/fel kombinationer av utrustning, speciellt om man sysslar med rytmisk musik.

    Sen kan man iofs tillägga att 1) MIDI i sig har usel bandbredd, så i praktiken kommer det som skickas även från en Atari inte vara 100% exakt om du vill göra saker som att spela ackord eller spela flera ljud samtidigt, 2) jag skulle inte räkna med att processorn i gamla datorer klarar av att spela upp en lite mer komplex låt med exakt timing, 3) hårdvaran som ska ta mot MIDI-meddelandena måste också vara exakt och klara det som skickas till den för att det ska bli hörbar skillnad, 4) musikaliskt sett är jitter på någon millisekund försumbart i många fall.

  39. #39
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fanns även någon mjukvara som emulerade olika sorters timing/kvantisering, t.ex. olika MPC:er, Atari, Amiga etc.
    Nån som minns vilken mjukvara det kan ha varit?
    Logic har nåt som heter Groove templates som kan användas till sånt

  40. #40

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av mnskll Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Logic har nåt som heter Groove templates som kan användas till sånt
    Dito Live, Cubase, Reason, mfl.

  41. #41
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det finns Atari ST emulering för Rasberry Pi - kan det vara nått? Ny modern hårdvara, stöd för SSD antar jag, startar på ett kick och Cubase Light verkar funka i emuleringen... Inget jag provat själv... och utan autentisk vintage vibe.

  42. #42
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns Atari ST emulering för Rasberry Pi - kan det vara nått? Ny modern hårdvara, stöd för SSD antar jag, startar på ett kick och Cubase Light verkar funka i emuleringen... Inget jag provat själv... och utan autentisk vintage vibe.
    De insnöade verkar inte vilja ha den emuleringen utan köper hellre FPGA hårdvaruemulering för mera pengar än orginalet.

  43. #43
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sitter och laborerar lite med Hatari och NoSTalgia m fl. Söker lite diskimages, framför allt Geerdes K4 Softworkstation, någon som vet var jag kan finna den? Helt noob på det här med emulering men provar lite iaf och kör både Linux och MacOS X. Midi ska funka på mac med senaste Hatari. Har assignat två portar men inte kommit så långt ännu.

  44. #44
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Älskar SSDdiskar, det är framtiden. Väntat i alla år på ickerotation. Det var en utopisk idé som började myntas redan på tidigt 90-tal. Ljudnivå, extrem hastighetsökning, säkerhet i och med full tolerans mot skakningar eller fall.
    Jag har haft två SSD som gått sönder. Ingen förvarning alls och plötsligt är de bara som bortblåsta. Datorn hittar ingenting fast disken sitter där den ska. Den första var en Corsair har jag för mig, men den var tidig. Den andra var en Intel 128 GB som sålts i mängder.

  45. #45
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Hm.. var ju längesedan jag hade min Atari. Men var det inte speciallinterface för disken? "Nästan SCSI"? Kan tänka mig en massa som kan gå fel iaf. Både att den ska känna igen disken och sedan boota på den, man bör nog kolla blockstorlek osv. Sen ska disken förstå "nästan scsi" kommandon.. Blir spännande att följa. Misstänker att det finns en anledning till att "de insatta" vill ha ny hårdvara för att få stöd för SSD.

    Men du har helt rätt SSD är framtiden. De diskar jag jobbar med nu är 16 TB ... kostar en slant men disktillverkarna säger att om några år går de om snurrande disk i pris.

  46. #46
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Teoretiska 2TB lagring i MSTE kanske??

    http://atari.8bitchip.info/modmste1.html

  47. #47
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    ACSI-SCSI adapter för ST/STE/MSTE

    https://shop.inventronik.de/index.ph...duct&id_lang=1

  48. #48
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    The Link 2 för externa enheter via Centronics-porten:

    http://www.icd.com/atari/

  49. #49
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fast det man vill ha är ju ett mikrokort av ngt aktuellt slag som virtuell hårddisk eller bibliotek med floppy-images man på ngt vis kan bläddra mellan. Behövs också nytillverkning av extra midi ut-portar, idealiskt sett ngt som både Mist och riktiga ST kunde använda med t ex "unitor.drv" i mros-mappen (där man byter namn från .dr till .drv på det stöd man vill aktivera a'la briljant Steinberg-logik 1989.)

  50. #50
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter och laborerar lite med Hatari och NoSTalgia m fl. Söker lite diskimages, framför allt Geerdes K4 Softworkstation, någon som vet var jag kan finna den? Helt noob på det här med emulering men provar lite iaf och kör både Linux och MacOS X. Midi ska funka på mac med senaste Hatari. Har assignat två portar men inte kommit så långt ännu.
    Kommit längst m Hatari på OS X men inte lyckats få igång midi trots att jag har assignat i preffarna.

  51. #51
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jCoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men du har helt rätt SSD är framtiden. De diskar jag jobbar med nu är 16 TB ... kostar en slant.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	coin.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	70,3 KB 
Id:	80074

  52. #52
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De insnöade verkar inte vilja ha den emuleringen utan köper hellre FPGA hårdvaruemulering för mera pengar än orginalet.
    Jag har originalet, en handfull FPGA-återimplementationer och jag kör emulering. Open minded så det står härliga till.

  53. #53
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har originalet, en handfull FPGA-återimplementationer och jag kör emulering. Open minded så det står härliga till.
    Jaha men tala ur skägget då för jag har ju frågat hur man får det att funka. Tack!

  54. #54
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha men tala ur skägget då för jag har ju frågat hur man får det att funka. Tack!


    blev lite nyfiken så jag ska testa hatari under H.S ikväll mot ett Esi r/omio

  55. #55
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha men tala ur skägget då för jag har ju frågat hur man får det att funka. Tack!
    Vad är det du har problem med?

  56. #56
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Midikommunikation mm. Har det på både linuxburk och Mac. Ej testat midi på linuxburken. Hårddiskimage, hur gör man? Idealet vore att kunna köra samma hd-image på olika emulatorer. Kan man rentav köra TT high och få det att funka? Nån som hittat image på Espirit / Dongleware? Grymt monokromspel. Osv... ~ rätt förvirrad och ska köpa tillbaka min 1040 i kväll då jag upplevt emulering som not quite there.

  57. #57
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Har en HD-image sedan tidigare preppad för autoboot (64mb stor) och med KCS på. Kan zippa och dundra över ikväll om du behöver. Kör samma image på Mist/FPGA också.

  58. #58
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Wow! Ja men det kunde vara en bra återbörjan! Sweet!

  59. #59
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    ST är lite bråkig när det kommer till partitioner och filsystem. Jag brukar använda HDDRIVER som fortfarande utvecklas och uppdateras regelbundet. Kostar EUR 45. Finns andra alternativ som inte kostar något, men jag värderar min tid högre än så.

    MIDI har jag inte använt i emulator, men väl på MIST och på original. 0 latens är svårslaget.

    Vidare är jag ingen Atarimänniska i grunden, utan latchar bara med det för att jag gillar gammalt bös. Amigan och C64:an ligger mig närmast.

  60. #60
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Varit och fått demo på TT Falcon och annat kul idag. STn står här och ska kopplas upp men jag är lite halvfast i UGs nya serie om Christer Petterson. Så nu är man i 1987-1990 mode på alla vis.

Liknande ämnen

  1. Hi-fi lösning 2014
    Av HEK i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-10-13, 15:22
  2. Midi/CV-lösning?
    Av Youth i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 12:27
  3. Lösning?
    Av madman i forum Övriga instrument
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 11:31
  4. OS X 10.3.9 problem och lösning?
    Av David Lennartsson i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 03:28
  5. G4 hårddisk lösning?
    Av EricBradley i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-04-02, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •