Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Green?

  1. #1
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Green?

    Någon som testat? https://www.guitarnet.se/sv-SE

    Googlade runt lite, de som faktiskt testat grejerna var övervägande positiva, men dom var svåra att hitta bland alla som bara förutsatte att det var skit...

  2. #2
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    En polare har köpt en och är supernöjd. Nu är det hans första elgitarr, men han spelade bas ganska seriöst i många år och har en ganska bra stålsträngad akustisk gitarr, så han skulle nog reagerat om den lät eller stämde illa åtminstone.

  3. #3
    Npeter
    Npeter är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej, skulle nog satsa på en FGN istället för Green.
    Guitarnet säljer ju FGN också.

    Mvh Peter

  4. #4
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Npeter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej, skulle nog satsa på en FGN istället för Green.
    Guitarnet säljer ju FGN också.

    Mvh Peter
    Baserat på erfarenhet eller magkänsla? (väkommen förresten!)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En polare har köpt en och är supernöjd. Nu är det hans första elgitarr, men han spelade bas ganska seriöst i många år och har en ganska bra stålsträngad akustisk gitarr, så han skulle nog reagerat om den lät eller stämde illa åtminstone.
    Tack, bra input!

  5. #5
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Har fått för mig att jag vill ha en Tele och tittar på lite alternativ. Är nog mest inne på en Baja 60's, men kan inte riktigt motivera nypris för en 'kul-att-ha-gitarr', blir lite fånigt om den är dyrare än de jag spelar mycket på... (och det blir fortsatt Jaguar & Jazzmaster live, imagetorsk som man är!). Men kommer nog leta efter en beg där skulle jag tro.

    Sen såg jag att dom hade en White Falcon-liknande historia också, och där är det ännu mer nöjesinköp, så lagom pris. Om den är spelbar dvs.

  6. #6
    Npeter
    Npeter är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Baserat på erfarenhet eller magkänsla? (väkommen förresten!)

    - - - Uppdaterad - - -



    Tack, bra input!
    Tack så mycket PeterH!

    Jag hänger mycket på Ljudbojen och där har det diskuterats Green väldigt mycket.
    Sen har man ju olika referenser vad som är bra eller dåligt.
    FGN vet jag av egen erfarenhet att dom är bra, välbyggda instrument, bra mekanik, bra mickar etc.

  7. #7
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Oxå kikat på deras prylar, verkar få bra kritik överlag!

  8. #8
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Npeter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack så mycket PeterH!

    Jag hänger mycket på Ljudbojen och där har det diskuterats Green väldigt mycket.
    Sen har man ju olika referenser vad som är bra eller dåligt.
    FGN vet jag av egen erfarenhet att dom är bra, välbyggda instrument, bra mekanik, bra mickar etc.
    Ah, hittade en tråd där men läste nog inte hela, försökte sålla ut dom som faktiskt testat själva, men dom var få

    FGN's halv-ak var lite utanför budget tyvärr (16-17k:-), men Tele'n kan kanske vara nåt. Kostar iofs som en Fender MiM, och då får man ju loggan också

  9. #9
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Fender MIM i princip == Fender USA är mina erfarenheter.
    Förutom fretwork och setup men det är ju enkelt fixat.
    Samma mickar etc.

  10. #10
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Ja, både min P-Bas och Jaguar är ju äkta mexikanare, så jag har fullt förtroende där. Tyvärr har MiM Standard det där muppiga stallet som inte känns Tele alls.

  11. #11
    Npeter
    Npeter är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, hittade en tråd där men läste nog inte hela, försökte sålla ut dom som faktiskt testat själva, men dom var få

    FGN's halv-ak var lite utanför budget tyvärr (16-17k:-), men Tele'n kan kanske vara nåt. Kostar iofs som en Fender MiM, och då får man ju loggan också
    Hej Peter, samma upptäckte gjorde jag när jag läste igenom tråden igen. Får revidera mitt svar lite...
    Det dom verkade hänga upp sig på var reklamen som Guitarnet gjorde på sin sida.
    Det bästa är att testa själv för att få en uppfattning.
    Men en poäng som dom har på Ljudbojen är att köpa en begagnad.

    Är själv riktigt sugen på en FGN ur Odessy serien..
    Fender Tele MiM är inte så dumma.
    Köpte förresten en begagnad Squier Tele för 500:-, saknades stämskruvar och sadel.
    Säljaren påstod att dragstången var av, det visade sig att han användt fel verktyg bara.
    Köpte nya stämskruvar och ny sadel, gjorde lite bandslip och rätade halsen, fick en kanongitarr som jag gav till min son.

  12. #12
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, både min P-Bas och Jaguar är ju äkta mexikanare, så jag har fullt förtroende där. Tyvärr har MiM Standard det där muppiga stallet som inte känns Tele alls.
    Köp ett gammel stall och byt ut. Min MIM roadworn har 50s stallet, går nog att köpa löst från Fender, eller köpa från annan tillverkare, så länge hålbilden är densamma.

  13. #13
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Ser ut att bli en beg. USA-Tele i helgen!

    Men sneglar lite på den här som framtida inköp: https://www.guitarnet.se/sv-SE/gitar...white-23889132

    Mer ES335 än White Falcon när jag kollar närmare, men det kan också vara kul. Spontant känns det dock som det skulle vara svårare att göra en bra halv-ak än en solid för kaffepengar, akustiska klangen är viktigare osv.

  14. #14
    bobster77
    bobster77 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hejsan!

    Jag kan nog ge lite input gällande Greengitarrer. Har haft ett antal Fender custom shop/Music Man/Suhr etc men sålde av alla efter vi fick barn, eftersom det inte fanns tid till att spela. Började bli sugen igen för något år sedan och kollade då runt på begagnade gitarrer i 5000kr klassen och köpte en Sandberg electra telecaster (delar från Korea men hopsatt i Tyskland). Ville komplettera med en strata och läste en hel del positivt om Green och hittade en begagnad strata från deras master series (byggd i Korea). Nypris ca 8000kr och jag fick den för 3000kr. Jämför man kvaliteten på dessa gitarrer som har ungefär samma nypris så är inte Green sämre på något sätt och jag hittar ingen som helst anledning att börja köpa 20.000+ gitarrer igen. De billigare modellerna runt 3000-4000kr har jag bara provspelat lite kort och de verkar leverera mycket kvalitet för pengarna men inget jag skulle köpa om jag spelade live ofta eller vill ha det lilla "extra". Delarna på en Green för 4000kr går säkert att jämföra med en Mexico Fender (dvs bra kvalitet) men du betalar inte extra för varumärket. Skulle gissa på att det är den perfekta "andra gitarren" efter att nybörjargitarren gjort sitt. De dyrare varianterna kan nog även den kräsne gitarristen tycka om. (Jag är en av dem).

    Mvh Robert

  15. #15
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Snygga gitarrer, Nubira!

Liknande ämnen

  1. Macbeth Green Hornet
    Av farbror synt i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-08, 00:31
  2. Green Gartside
    Av PF i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 22:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •