Resultat 1 till 35 av 35

Ämne: Ok och rolig hemmamixer

  1. #1
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Ok och rolig hemmamixer

    Behöver lite tips på en Ok mixer för att kunna köra typ sex syntar samtidig till mitt ljudkort. Tanken är att den ska vara smidig att ta med sig. Inbillar mig att jag o en vän ska synta i sommarstugan. Mitt ljudkort har bara två ingångar, så behöver inte någon som skickar till separata spår. MIDI har jag i ljudkortet. Drömmen är en liten enkel sak som kanske har lite EQ o kul reverb eller nått. Analogt kanske? Har ingen aning var jag ska börja leta... En jävla djungel där ute. Undviker helst nya grejer, inte lika kul helt enkelt. Lite sprak o skit är OK.

    Har ni någon favorit som ni vill tipsa om? Eller nått spår som är värt att gräva i?

  2. #2
    dudewaaagh
    dudewaaagh är inte uppkopplad
    dudewaaaghs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Behringer Xenyx kanske hade varit något? Finns med inbyggda effekter, är billig, kan fungera som audio interface.

    Budget som fan, men vafan.

    http://www.4sound.se/studio/mixer/an...xenyx-q1202usb

  3. #3
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Roland MX1 så klart!

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland MX1 så klart!
    Hur tänker du då? MX-1 har 4 mono och en stereo på 3,5". Knappast optimalt om man nu inte kör en massa AIRA-prylar.

    polyjolly, äldre mixers med inbyggt reverb osv brukar vara rätt bastanta. Vackra, men tunga och klumpiga. En lite moderna Mackie, Soundcraft eller dylikt kan erbjuda fler kanaler, inbyggd multieffekt, osv för en oftast helt ok peng. Letar du begagnat dessutom kan du komma undan väldigt billigt.

  5. #5
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Bitbob och dude. Jag får ont i magen av denna typ av prylar, Behringer kan jag inte med pga hur grejerna känns. Jag är en tönt när det kommer till hur grejer ser ut, de måste lixom utstråla personlighet o kreativitet. 😉 Hellre sprak o glappande reglage än neonfärg o mjuka knappar. Men tack ändå för hjälpen! Svårt detta..

  6. #6
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tänker du då? MX-1 har 4 mono och en stereo på 3,5". Knappast optimalt om man nu inte kör en massa AIRA-prylar.

    polyjolly, äldre mixers med inbyggt reverb osv brukar vara rätt bastanta. Vackra, men tunga och klumpiga. En lite moderna Mackie, Soundcraft eller dylikt kan erbjuda fler kanaler, inbyggd multieffekt, osv för en oftast helt ok peng. Letar du begagnat dessutom kan du komma undan väldigt billigt.
    Jo precis. Men kanske är värt lite gediget bygge ändå. Om det inte finns något jävlig smart nytt. Beggat föredrar jag alla dagar i veckan. Finns det någon känd äldre modell som inte är så svår att få tag på? Ska kolla vidare på Mackie och Soundcraft!

  7. #7
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har en Alto L-12 som jag inte behöver, ifall den skulle vara intressant?

    Har även en stor rackare till 8-kanalig mixer. Får återkomma med namnet på den. Den kommer du stationera i sommarstugan, för du släpar inte gärna omkring på den.

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av polyjolly Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo precis. Men kanske är värt lite gediget bygge ändå. Om det inte finns något jävlig smart nytt. Beggat föredrar jag alla dagar i veckan. Finns det någon känd äldre modell som inte är så svår att få tag på? Ska kolla vidare på Mackie och Soundcraft!
    Kanske en gammal Tascam M-serie mixer? Inte det tystaste bordet när det kommer till brus och EQ med karaktär. Du har inga inbyggda effekter men det löser du enkelt med ett reverb på en aux send.

  9. #9
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tänker du då? MX-1 har 4 mono och en stereo på 3,5". Knappast optimalt om man nu inte kör en massa AIRA-prylar.

    polyjolly, äldre mixers med inbyggt reverb osv brukar vara rätt bastanta. Vackra, men tunga och klumpiga. En lite moderna Mackie, Soundcraft eller dylikt kan erbjuda fler kanaler, inbyggd multieffekt, osv för en oftast helt ok peng. Letar du begagnat dessutom kan du komma undan väldigt billigt.

    Du har digital in också. Och köper du en av aira moduleffekterna så kan du köra dem för att få in ickeairaprylar. Lite onödigt dyrt kanske.

    Har du en liten laptop kan du koppla in den och utnyttja resten av ingångarna.

    Själv kör jag ryskombon (enligt TS) med en billig behringermixer som jag kör in sterospår från på MX 1 samt använder övriga två analoga steroingångarna på mx1 som aux returer till effekter kopplade till beheingermixern.

  10. #10
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en Alto L-12 som jag inte behöver, ifall den skulle vara intressant?

    Har även en stor rackare till 8-kanalig mixer. Får återkomma med namnet på den. Den kommer du stationera i sommarstugan, för du släpar inte gärna omkring på den.
    Ja, kolla vad det är. Vad har du för erfarenhet av Alton?

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    En gammal skabbig kloss från back in the days vore något. Jag hade en Monarch MMX-88 som jag slaktade för ekot, men den låter coolt och har personlighet, BBD-reverb, har 8 in etc. Dessutom är där phonoingångar så man kan dista skiten ur saker. Jag tror på att du ska skaka fram nå't ditåt...

    Brukar kosta 500-1000 pix...

    http://www.ebay.de/itm/MONARCH-MMX-8...T/142240367883

  12. #12
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske en gammal Tascam M-serie mixer? Inte det tystaste bordet när det kommer till brus och EQ med karaktär. Du har inga inbyggda effekter men det löser du enkelt med ett reverb på en aux send.
    Ser lovande ut, många som gillar! Hittade även en liten fin sak, säkert lite kass men kan säker twekas en del, Teac m-09. Lite gullig på nått sätt 🙃.

  13. #13
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En gammal skabbig kloss från back in the days vore något. Jag hade en Monarch MMX-88 som jag slaktade för ekot, men den låter coolt och har personlighet, BBD-reverb, har 8 in etc. Dessutom är där phonoingångar så man kan dista skiten ur saker. Jag tror på att du ska skaka fram nå't ditåt...

    Brukar kosta 500-1000 pix...

    http://www.ebay.de/itm/MONARCH-MMX-8...T/142240367883
    Fin är den i allafall! Vanlig i Sverige? Blir sugen som tusan!!! Väger bly eller?

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av polyjolly Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fin är den i allafall! Vanlig i Sverige? Blir sugen som tusan!!! Väger bly eller?
    Jag har sett flera och de säljs under flera olika namn också. Oftare på blocket än på vend. Tror att det var lite stapelvara i skolor, församlingshem, mindre föreningslokaler etc.

    Ja, den är förvånansvärt tung för sin storlek, men ändå ganska behändig iaf. Ungefär rackbredd, jag hade satt nå'n små vinkeljärn på min en gång i tiden, borrat upp dessa och skruvat in i racket.

    MN4005-chippet i delayet är mumma!

  15. #15
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har sett flera och de säljs under flera olika namn också. Oftare på blocket än på vend. Tror att det var lite stapelvara i skolor, församlingshem, mindre föreningslokaler etc.

    Ja, den är förvånansvärt tung för sin storlek, men ändå ganska behändig iaf. Ungefär rackbredd, jag hade satt nå'n små vinkeljärn på min en gång i tiden, borrat upp dessa och skruvat in i racket.

    MN4005-chippet i delayet är mumma!
    Kul med lite halvkassa obskyra grejer. Ska hålla utkik. 500 spänn är de ju värt!

  16. #16
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hur är det att använda en gammal kassettporta som mixer? Dom är ju lite portabla i sin natur. Fina med ��. Men om utljud blir för kasst är det ju inte värt det. Typ en Tascam. Någon som har erfarenhet?

    Mashinepop, hittade denna annons. https://vend.se/383737-mixerbord-car...tellation-12-2. Måste ju vara nått liknande mx-88. Säkert använt i nått bönhus med tanke på Luleå. Lite svårt att skicka till Malmö...

  17. #17

    Veteran
    Om man står ut med att saker sluta funka kan man köpa en gammal billig mixer. Billiga gamla mixrar har knappast inte fått nåt underhåll så de brukar vara i rätt risigt skick.
    Om du bara skall blanda lite syntar så skulle jag nog hellre satsa på nåt nytt, färga ljudet kan man göra med annat än mixern, det är om det är en funktion man är ute efter primärt.

  18. #18
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man står ut med att saker sluta funka kan man köpa en gammal billig mixer. Billiga gamla mixrar har knappast inte fått nåt underhåll så de brukar vara i rätt risigt skick.
    Om du bara skall blanda lite syntar så skulle jag nog hellre satsa på nåt nytt, färga ljudet kan man göra med annat än mixern, det är om det är en funktion man är ute efter primärt.
    Jo, precis. Det är ett vägval. Ett alternativ vore ju att köra på någon ny micro mixer, för att just bara kunna köra lite syntar samtidig. Vore ju väldigt smidigt, kanske tom går att hitta något som går på batteri?

    Har dock aldrig kört något sånt. Borde finnas någon 99:a som testat?

  19. #19
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Soundcraft Notepad 124FX är liten, har 12 kanaler, varav 4 stereo, och inbyggd effekt.

    http://www.soundcraft.com/en/products/notepad-124fx

  20. #20
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Soundcraft Notepad 124FX är liten, har 12 kanaler, varav 4 stereo, och inbyggd effekt.

    http://www.soundcraft.com/en/products/notepad-124fx

    Bra tips, verkar inte så dum. ska hålla utkik. Av någon oförklarlig anledning har jag dock helt snöat in på att hitta en kassettporta o även testa den som mixer. Så nu är letandet igång, men lär väl märka att den inte kommer duga o köpa Notepaden efteråt...

  21. #21
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av polyjolly Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, kolla vad det är. Vad har du för erfarenhet av Alton?
    Fostex 812 heter min stora mixer. Lite pottskrap, men annars tror jag den är fullt fungerande. Gedigen, stor och tung.

    Alton är en bra 12-kanalig mixer med flexibla routingmöjligheter. Den har även inbyggda digitala effekter, men de är inte mycket att hänga i granen.

    Båda kan vara till salu och båda finns i Södertälje.

  22. #22
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Kolla in Yamaha MG10XU. 10 ch & hel ok fx´s

  23. #23
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Om du kan tänka dig att strunta i inbyggda effekter så tycker jag att du ska satsa på att hitta en Boss bx 8.
    Ett par billiga effektpedaler på det så är du hemma.
    Superkul liten mixer med två effekt send/retur.

  24. #24
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Många bra tips som jag tackar varmast för, nu gäller det bara att bestämma sig... Inte så lätt.

    Johey, 812 är lite för stor just nu. Jobbigt att släpa fram o tillbaka mella stuga o hem 😁

  25. #25
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Alesis multimix.

    Tascam MM-1 är också rätt trevlig, den har kanal-mute som styrs från MIDI, vilket är väldigt trevlig om man har brusiga syntar...

    Jag tycker att Yamaha 01v har sina poänger som tex compressor på varje kanal kraftfull eq roligare effekter än vad som brukar vara inbyggt i mixrar, dock digital. Klockar man den från spdif kan man skrämma upp den i 48kHz, men det är väl frekvensen som är dess största svaghet. (Du frågar ju efter "rolig och ok".)
    Senast redigerat av dannes den 2017-02-12 klockan 09:47.

  26. #26

    Veteran
    Jag har förstått att du inte gillar nya prylar, men...
    https://m.music-group.com/Categories.../XR12/p/P0BI6#

    Men det här något av det coolaste som finns just nu för inga stålar alls. För 2500 spänn får man en hög med effekter och gate/kompressor på varje kanal. Fyra effekter sendar där du själv kan välja vad du vill ha.
    Svårslaget paket.

  27. #27
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har förstått att du inte gillar nya prylar, men...
    https://m.music-group.com/Categories.../XR12/p/P0BI6#

    Men det här något av det coolaste som finns just nu för inga stålar alls. För 2500 spänn får man en hög med effekter och gate/kompressor på varje kanal. Fyra effekter sendar där du själv kan välja vad du vill ha.
    Svårslaget paket.
    Pm:ade om denna. Men är det någon eller du som testat en sån här? Verkar vara riktigt najs om det fungerar bra. Speciellt med uppkopplingen mellan ipad och mixer. Har läst på internet att det är lite svajigt men det kan lika gärna vara handhavandefel från användare. Internet är fullt av människor som snackar mycket och inte alltid är på det klara med vad dom själva kan så det skulle vara trevligt om någon här har testat.

  28. #28
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Effekter o grejer e ju kul som tusan, men tror jag behöver lite saker som begränsar då jag alltid annars tappar bort mig i teknik. + att denna typer av produkter närmar sig väldigt mycket en dator. Svårt att nästan se skillnad på funktion. Billigt dock!

  29. #29
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Ja, 812 är stor. Den gör sig nog bäst stationerad i sommarstugan i så fall.

  30. #30
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Lite med pengar, men en aning begränsande med enbart två utgångar och två AD. Alltså begränsad till mainmix-inspelning. Om jag inte missförstår. Hade ångrat det köpet efter gasen klingat ur.

    (Ang Behringermixern)

  31. #31

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av axelwaad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite med pengar, men en aning begränsande med enbart två utgångar och två AD. Alltså begränsad till mainmix-inspelning. Om jag inte missförstår. Hade ångrat det köpet efter gasen klingat ur.

    (Ang Behringermixern)
    Du har fyra analoga ut, main plus två aux där du har fri routing vad som skall komma ut.
    Den kostar lika mycket som en billig analog 12 kanals mixer (billigaste icke Behringer mixer) som inte ger mer möjligheter har klumpigare routing och absolut inte 4 bands parametrisk eq och gate/komptessor på varje kanal, plus fyra fx sends, 4 interna DCA grupper, snapshots på hela mixern osv, osv osv...
    Så jämfört med annat nytt så är det fantastisk mixer för pengarna.

  32. #32
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Denna tråd fick GAS på Roland MX-1 nu när jag har TR-09 och TB-03 samt bara 2 andra syntar. Sen att den har en send effect hade jag missat, då kan mina brusiga ZOOM få vara med också.

    Jag är skeptisk till en drivrutinberoende hybrid Behringer.

  33. #33
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nu har jag råkat skaffa en Tascam 246... så tänkte även testa att köra på den som mixer. Kan ju iaf bli spännande!

  34. #34
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Det finns helt ok mixer med inbyggda ljudkort, bara din dator tar emot USB eller FW. Eller varför inte skaffa ett externt ljudkort med tillräckligt många ingångar?

  35. #35
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Funderar på ett externt ljudkort med fler ingångar. Men blir så jävla dyra. blir mycket cash om de ska låta bra. Man får ju lite på köpet om man använder en mustig mixer... billigare med av vad jag kan med mina extremt grunda kunskaper.

Liknande ämnen

  1. MD - mer rolig än välljudande?
    Av Nisse i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 21:25
  2. Rolig idé? Laptopbattle!
    Av dar303 i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •