Sidan 27 av 27 FörstaFörsta ... 17 23 24 25 26 27
Resultat 1 561 till 1 609 av 1609

Ämne: Elektron Digitakt

  1. #1561
    dvbvb
    dvbvb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har börjat intressera mig för Elektron-burkarna (”Klart du ska ha en ****, du kommer att älska den!”), men jag skulle behöva en crash-course / sammanställning över modellerna. Finns det någon bra översikt som någon kan tipsa om?
    Sorry om detta är fel tråd, men deltagarna verkar rätt .
    Hur har det gått, blev det någon Octa?

  2. #1562
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dvbvb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur har det gått, blev det någon Octa?
    Njet!

  3. #1563
    dvbvb
    dvbvb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Njet!
    Det är dags..

  4. #1564
    Jrokbrok
    Jrokbrok är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Saknar min, släppte den för tidigt

  5. #1565
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Har en liten fundering här, som jag inte vet om det går. Har försökt att läsa mig till det, men hjärnan fastnar i en loop.

    Jag skulle vilja kunna koppla in Digitakten i Octatracken, men sedan slanga tillbaka allt i in i Digitakt för att använda mig av Overbridge när jag slangar in i d0tan.
    Går detta att sätta upp och samtidigt få en bra lyssning?

    Edit:
    Ni kanske undrar varför jag vill koppla så här jevla avigt.
    Jo, mitt ljudinterfejs har inte midi och jag är sugen på att spela in i synk. Sedan använder jag också Octans effekter på Digitonen.
    Senast redigerat av odlarn den 2023-01-19 klockan 17:44.

  6. #1566
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Medan min förra fråga marinerar har jag nu en till.
    Är det någon som fått Program change recieve att funka?
    Vill att pattern ska byta när jag gör det på Octan, men icke.
    Vad jag ställt in:
    Clock, Program & Transport Send på Octa och Recieve på Digitakt.
    Autokanal för Prog change är 11 på båda.

    Vad har jag missat månne?

  7. #1567
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Fortsätter att prata med mig själv här

    I Octatracken finns det ju en himla käck grej när man är i Mute-mode. När man håller in Func så kan man trycka på de spåren som ska mutas/unmutas, men själva muten kommer inte förrän man släpper Func. Finns något liknande på Digitakten? Alt att man mutar men själva muten kommer inte förrän patternet rullat klart.

  8. #1568
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Hmmmm.. vad gäller? står 1.40b men laddar man ned får man 1.50

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1.4eller1.5.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	80,3 KB 
Id:	111482

  9. #1569
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    packade upp å läste RN:

    List of changes from OS 1.40B to 1.50
    Improvements
    Added sample playback enhancements by implementing sample playback machines that adds features such as warping and sample slicing.

    Added Sample Rate Reduction functionality that can be routed either post- or pre-filter.

    Decreased the encoder sensitivity for when changing MIDI parameters.

    Improved the filter type switching to reduce the amount of unwanted audio artifacts that could occur.

    Added the functionality to record loops based on the current BPM when sampling or re-sampling.

    Previewing a sample or a recording while on a MIDI track is now possible by letting it be previewed on the neighboring audio track.

    Bug fixes
    It was not possible to access Quick mutes and activate FILL mode when in GRID RECORDING mode.

  10. #1570
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    nu ångrar jag att jag bytte bort min ... precis det jag saknade ...


    https://youtu.be/qt7DrhEb854

    fixade aldrig octa, men kanske fixar dessa:
    four Machines - Oneshot, Werp, Repitch, and Slice

  11. #1571
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior

  12. #1572
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Sex år efter lanseringen kommer nya maskiner. Vilket annat företag ger sådana presenter? Få, skulle jag säga.

    Med detta sagt - Elektron.se dog nu. För många besökare förmodar jag. Vem har tankat hem OS:et och kan ge till mig? Snela då?
    Senast redigerat av outshape den 2023-03-01 klockan 16:39.

  13. #1573
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Sample slicing alltså... 2023 kan bli året som jag blir med elektron!

  14. #1574
    fiskpaj
    fiskpaj är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Lika bra som oväntat, om jag inte redan hade en Digitakt skulle jag köpa en!

  15. #1575
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Fint!

  16. #1576
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sex år efter lanseringen kommer nya maskiner. Vilket annat företag ger sådana presenter? Få, skulle jag säga.

    Med detta sagt - Elektron.se dog nu. För många besökare förmodar jag. Vem har tankat hem OS:et och kan ge till mig? Snela då?
    Känner inte att detta hör till hur de brukade jobba? Känns som ett nytt företag där allt är möjligt helt plötsligt. Tex songmode på dessa osv. Men detta är ju helt otroligt bra hursom.

  17. #1577
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hur länge var det Machinedrum fick nya OS? Evigheter känns det som. Octatrack har också fått lite nya saker även efter att den var "färdig". För min del så är detta en grymt bra uppdatering, mest WERP misstänker jag.

  18. #1578
    popstasy
    popstasy är uppkopplad nu
    popstasys avatar
    Veteran
    Grymt! Bästa maskinen blir ännu bättre!

  19. #1579
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Slicing, tackar! Men: Jag kommer att nostalgiskt minnas triglockande av startparametern med samma skimmer som jag minns att sitta och step-programmera filtret på MKS-50:n i W-30:ns sequencer.

  20. #1580
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    saknar bara overdub (och realtids sampling?)
    skulle vara nice om man kunde byta ot till dt

  21. #1581
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    saknar bara overdub (och realtids sampling?)
    skulle vara nice om man kunde byta ot till dt
    "ngn jäkla ordning måste den ändå va" ;-) spekulationer i full gång om dessa maschines kommer till rytm oxå. tror inte det. elektron är ju fantastiska med uppdat/support, men viss skillnader mellan boxarna måste väl ändå förbli. dessa maschins fick mig iallafall o ge upp octa o satsa på digitakt, bra med differentieringen mellan dem!

  22. #1582
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    O nu med loopar i molnet

    https://youtu.be/xeP9H9YpFs4

    https://trk.klclick.com/ls/click?upn...0TWLAqVMGzQ-3D

  23. #1583
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 59min Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "ngn jäkla ordning måste den ändå va" ;-) spekulationer i full gång om dessa maschines kommer till rytm oxå. tror inte det. elektron är ju fantastiska med uppdat/support, men viss skillnader mellan boxarna måste väl ändå förbli. dessa maschins fick mig iallafall o ge upp octa o satsa på digitakt, bra med differentieringen mellan dem!
    nej en samplings overdub digitakt har jag alltid velat ha
    sålde min pga

  24. #1584
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nej en samplings overdub digitakt har jag alltid velat ha
    sålde min pga
    Förstår nog inte. Är det en looper du menar ?
    ” record (additional sounds) on an existing recording.”

    Då är det octa eller typ boss looper som gäller?

  25. #1585
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    kanske man kan byta ut blackbox nu

  26. #1586
    bakelit
    bakelit är uppkopplad nu
    bakelits avatar
    Veteran

  27. #1587
    bakelit
    bakelit är uppkopplad nu
    bakelits avatar
    Veteran
    Stötte på ett problem nyligen då jag skulle cc styra MBase11's lfo från Digitakt. Den går bara upp till cc 119 och basstrummans lfo har cc 120-122. Någon som haft liknande trassel och finns det något sätt att lösa detta?
    Senast redigerat av bakelit den 2023-04-18 klockan 20:41.

  28. #1588
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    CC#120-127 är enligt MIDI-spec:en reserverade för "Channel mode messages" som t ex All Sound Off (120), Reset All Controllers (121), Local Control (122)...

  29. #1589
    bakelit
    bakelit är uppkopplad nu
    bakelits avatar
    Veteran
    Tack! Jag ser det här nu: https://www.midi.org/specifications-...s-data-bytes-2

    Märkligt då att JoMoX använder CC#120-122 för parametrar när de är upptagna för annat.

  30. #1590
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    vad tycker ni om de nya maskinerna? jag använder slice mest för "enkla" loopar med tekno/house chords (som jag tar från reason eminenta chord seq). kul hoppa mellan olika slices, blir ofta bra men inte alltid. synd man inte kan flytta slice-punkterna, men det är väl reserverat för octa .... werp får jag inte till o låta bra men jag fattar den inte riktigt.

    min digitakt fick nytt liv, elektron är fantastiska som fixar dessa uppdateringar.

  31. #1591
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag tycker de är grymt bra uppdateringar. En bra maskin som blev ännu bättre.

    Satte mig och lekte med uppdateringarna en kväll, tog ett tag innan jag fick förväntat resutlat från Warp, dvs timestretch på det sättet jag trodde. Den var helt klart lurigast.

  32. #1592
    uncommonman
    uncommonman är inte uppkopplad
    uncommonmans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Någon annan här som använder sin Digitakt med en iConnectivity mioXL?

  33. #1593
    joja_x
    joja_x är uppkopplad nu
    joja_xs avatar
    Senior
    Jag använder min Digitakt med mioXM. Är väl samma mjukvara för både mioXM och mioXL.


    Citat Ursprungligen postat av uncommonman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon annan här som använder sin Digitakt med en iConnectivity mioXL?

  34. #1594
    uncommonman
    uncommonman är inte uppkopplad
    uncommonmans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag använder Digitakten för att styra syntar med MIDI över USB, genom mioXL som "växel". Mitt problem är att ibland slutar Digitakten skicka ut MIDI över USB. Jag får gå in och ändra lite config, och sedan tillbaka igen, för att få den att skicka MIDI igen. Undrar om du/någon annan sett något liknande?

    Min process:
    Settings->System->USB Config
    Där jag normalt valt: USB MIDI
    Byter tillfälligt till USB AUDIO/MIDI, och sedan tillbaks igen.

    Andra enheter kan ha problem att sätta upp kommunikationen med mioXL:en, men mitt intryck är att det beror på vilken sida som startats först. Normalt bara att starta om synten. Digitakten är den enda som får för sig att sluta sända MIDI efter att kontakt uppnåtts.

    Citat Ursprungligen postat av joja_x Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder min Digitakt med mioXM. Är väl samma mjukvara för både mioXM och mioXL.
    Ja, det tror jag.

  35. #1595
    joja_x
    joja_x är uppkopplad nu
    joja_xs avatar
    Senior
    Jag använder mig av Digitakt på liknande sätt med kör då via dess 5 pin DIN enbart. Digitakten är då hub i mitt DAWless Setup. USB är dock kopplat direkt till datorn för att använda via Overbridge. Så lite olika scenarion.

    Så jag kopplar ju lite annorlunda än dig där uncommonman, så det kan ju vara problem med Digitakten och USB som jag inte springer på.

  36. #1596
    uncommonman
    uncommonman är inte uppkopplad
    uncommonmans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tackar! Ja, det är nog robustare att använda DIN.

    Svårt läge att felanmäla, för bägge sidor kommer skylla på den andra. Och dessutom är det USB-hub mellan. Jag får helt enkelt leva med det, eller plocka fram DIN-kablarna...

    Citat Ursprungligen postat av joja_x Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder mig av Digitakt på liknande sätt med kör då via dess 5 pin DIN enbart. Digitakten är då hub i mitt DAWless Setup. USB är dock kopplat direkt till datorn för att använda via Overbridge. Så lite olika scenarion.

    Så jag kopplar ju lite annorlunda än dig där uncommonman, så det kan ju vara problem med Digitakten och USB som jag inte springer på.

  37. #1597
    joja_x
    joja_x är uppkopplad nu
    joja_xs avatar
    Senior
    Är ju alltid värt att ställa frågan på Elektron forum om andra har liknande problem. Sedan är ju USB-hubbar luriga, lite lotteri ibland


    Citat Ursprungligen postat av uncommonman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar! Ja, det är nog robustare att använda DIN.

    Svårt läge att felanmäla, för bägge sidor kommer skylla på den andra. Och dessutom är det USB-hub mellan. Jag får helt enkelt leva med det, eller plocka fram DIN-kablarna...

  38. #1598
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    dagens shortcut, automagisk LIN/RAND locks av trigs, video förklarar bättre ...


    https://youtu.be/hqlxvbEoujM

    Inte så hemligt då det står i manualen:

    By using parameter locks of the SLICE parameter, you can set which slice the sequencer
    will play on a trig. But you can also automatically allocate slices to already placed trigs.
    There are two different choices for how they can be allocated.
    LINEAR LOCKS The slices are allocated linearly to the trigs, starting with the first slice on
    the first placed trig.
    RANDOM LOCKS The slices are allocated randomly to the trigs.
    1. Select the Slice machine for the active track.
    2. Place trigs on the sequencer.
    3. Press [YES] to open the ALLOCATE SLICE menu
    4. Use [UP] / [DOWN] to select CREATE LINEAR LOCKS or CREATE RANDOM LOCKS
    5. Press [YES] to create locks to allocate slices. With CREATE RANDOM LOCKS selected,
    the slice allocation will randomize every time you press [YES].
    6. Press [NO] to exit the menu.
    Senast redigerat av 59min den 2023-05-04 klockan 09:30.

  39. #1599
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Och lägg till S/H-LFO som påverkar vilken slice som spelar för lite extra kul!

  40. #1600
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och lägg till S/H-LFO som påverkar vilken slice som spelar för lite extra kul!
    digitakt har verkligen fått lyft m nya maskinerna, klarade aldrig octa, sålde digitakt då för "enkel" sampler, nu är digitakt perfekt för mig o min nivå, kanske vågar experimentera med LFO snart !

  41. #1601
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag som inte gillar samplers kommer överens med Digitakt och använder den gärna. Det är ett bra betyg på min skala.

  42. #1602
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    A post shared by on



    Saknar ni nytt material från Burial? Eller hur han lät på albumen?
    Här är en typ karbonkopia. Helt gjort på Digitakt (och lite Nollkust emellanåt).

    https://lifeonastring.bandcamp.com/a...garage-session

  43. #1603
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    EDIT: HA! Bara för att jag skrev en wall of text så kom jag på lösningen sen. Tricket blir såklart att ha flera olika songs i songmode för del 1, del 2 och del 3 och hoppa mellan dessa manuellt när det är dags att gå över. Jag låter frågan stå kvar utifall någon har nytta av samma use case.

    -----

    Hej Digitakt-experter. Här är en delikat fråga: Jag har ett live-arrangemang som ser ut så här:

    Octatrack i 42 bpm har massa goa ljudslingor och tracks som jag kan göra grejer med. Gott så.
    Digitakt i 84 bpm har mer rytmiska element. Dubbel BPM för bättre upplösning.

    Det går alltså 2 x 64 steg på Digitakten för 1 x 64 på Octatracken. Väldigt förenklat skulle man kunna beskriva det så här, om man tänker sig att arrangemanget har tre olika delar:

    Del 1: Octatrack pattern 1. Digitakt pattern 1 + 2.
    Del 2: Octatrack pattern 2. Digitakt pattern 3 + 4.
    Del 3: Octatrack pattern 3. Digitakt pattern 5 + 6.

    KANSKE har jag tänkt fel och bara helt enkelt borde resampla Digitakt-patterns till ljudfiler och köra även Digitakten i 42 bpm. Det skulle dock begränsa mig mycket. Det blir väldigt mycket tapeloop då, och väldigt lite live-sequencing.

    Vad har jag för alternativ, skulle ni säga? Jag tänker så här: Del 1 är mitt basecamp. Det är där jag kommer vara mest. Om jag arrar den i Digitaktens song mode så att Digitakt pattern 1 + 2 körs om och om igen i songmode så har jag det mesta löst. Då får jag vara flink och hoppa ut ur song mode och köa patterns för hand på Digitakten när jag går till del 2 och del 3. Inte optimalt, för det kommer ske missar. (MEN, frågar vi Brian Eno så svarar ju han att missarna är det jag borde sträva efter, så det kanske inte spelar någon roll).

    Drömmen hade varit att kunna pattern-chaina saker on the fly på Digitakten. Men man verkar inte kunna göra chains medan sequencern spelar? Hade varit gött att börja med pattern 1 + 2 chainad (i del 1) och sedan när man ska gå till del 2 så chainar man 3 + 4 on the fly. Då hade jag haft mindre att jonglera.

    Jag är alltså inte intresserad av att behöva gå från del 1 till del 2 på given signal utan vill göra det på feeling.

    Tankar?
    Senast redigerat av stilnocturnal den 2023-07-24 klockan 22:40.

  44. #1604
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Sålde min Polyend Tracker, sedan min Polyend Play - nu är det dags för en Digitakt!
    Känner att mitt sampler-behov behöver släckas..

    Det skall bli intressant att se hur den står sig mot de två jag hade..

  45. #1605
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vad är det för fel på mig? Får alltid slut på samplingskanaler på digitakten!

  46. #1606
    Electric Mojo
    Electric Mojo är uppkopplad nu
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det för fel på mig? Får alltid slut på samplingskanaler på digitakten!
    Jag med tänker att jag behöver nyttja song mode och ha fler patterns istället för mute/unmute men då försvinner lite av känslan lättare att bara addera en till digitakt.

  47. #1607
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tror att jag vet vad det kan vara. Jobbar med de där smågrejerna som ger variation i arrangemanget, då går det åt ljud i massor.

  48. #1608
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/DHk0Vw21Jps

    Såhär kan man installera batteri i Digitakt. Som laddas när du har Digitakt kopplad till vanliga strömmen.

  49. #1609
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    [admod]

    Digitakt II i denna tråden https://www.99musik.se/showthread.ph...34-Digitakt-II
    Senast redigerat av tonefloat den igår klockan 20:20.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •