Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 81 av 81

Ämne: Akai MPCX

Epilepsimon
    Epilepsimon är uppkopplad nu
    Epilepsimons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    Instickspcmedosochpluggar vore ball.
    DOS-pluggar

slirak
    slirak är inte uppkopplad

Veteran
    En dator är givetvis maskinen redan. Hur lik den är en PC är en annan femma. Rykten kring Touchen sade att den körde Windows i bakgrunden, men om det stämmer och i så fall gäller även X och Live har jag ingen aning om, men eftersom de utlovar att mjukvaran alltid ska vara identisk på datorn och i Live och X (med undantag för antalet spår samt VST-stöd), så misstänker jag det.

Jag skulle verkligen önska VST-stöd, funnes det så skulle jag dumpa datorn. Kanske blir det till nästa Namm. Eller så tycker Akai att de har för lite kontroll över formatet för att kunna garantera stabilitet och kompatibilitet, inte minst i framtiden.
    Senast redigerat av slirak den 2017-01-21 klockan 16:26.

slirak
    slirak är inte uppkopplad

Veteran
    Den konspiratoriskt lagde kan dessutom tänka att Akai kanske inte vill lägga till VST-stöd, eftersom det skulle minska incitamentet för folk att köpa deras egna MPC-kontrollytor...

pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Övertygad att de valt att inte ha vststöd pga att de inte kommer kunna garantera stabilitet. Jag är inte sugen på att jobba med latency etc. Och Akai själva har uttalat sig att den är perfekt för den som inte orkar krångla med allt vad dator, konfigutering, latency etc. heter utan slå på en maskin och köra. Min känsla över mpcanvändare är att de inte är så hajj på vad som drar cpu. Folk hade dragit igång Diva och sen regnat youtubeklipp där de upprörda till tårar talar direkt till Akai-Dan i tron om att han sitter och surfar youtube för feedback hela dagen.

depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    De håller forfarande på att utveckla mjukvaran. Bla tal om att kunna använda Akais egna plugins och synthar standalone.

pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Pinfärsk video fråbn Sonic State där de testar cv etc. Har inte hunnit titta än.

jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

Veteran
    Är lite besviken över att trots en stor färgskärm, inte kunna få en överblick över alla spåren samtidigt. Det kan man på Roland MV8800.

tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av pitir Visa inlägg
    Övertygad att de valt att inte ha vststöd pga att de inte kommer kunna garantera stabilitet. Jag är inte sugen på att jobba med latency etc. Och Akai själva har uttalat sig att den är perfekt för den som inte orkar krångla med allt vad dator, konfigutering, latency etc. heter utan slå på en maskin och köra. Min känsla över mpcanvändare är att de inte är så hajj på vad som drar cpu. Folk hade dragit igång Diva och sen regnat youtubeklipp där de upprörda till tårar talar direkt till Akai-Dan i tron om att han sitter och surfar youtube för feedback hela dagen.
    Det är ju ingen tvekan att detta varit en väldigt stor faktor. Man skulle ju kunna tänka sig ett upplägg likt det Reason kör med, där varje plugin har en specialversion för Reason och i detta fall då kunde vara testad ordentligt. Däremot så börjar VSTi's dra så mycket CPU nu för tiden så de skulle behöva en i5:a i då vilket de knappast har.

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    ... de skulle behöva en i5:a i då vilket de knappast har.
    Fast det skulle de kunna. Det finns laptops med i5 för några få tusingar.

pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    tinybox: Jag tror det vore en bra grej om de gjorde lite sammarbeten för att kunna erbjuda anpassade vsti´s. För att hålla det idiot-safe kunde de strypa antalet plugins i standalone till ett fåtal, som de gjort med audio tracks. Vore ett bra sätt att fortsätta tjäna pengar på sina kunder om de släppte anpassade plugins lite då och då. Finns ju mängder med bra vsti's som drar otroligt lite cpu.

tinybox
    tinyboxs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av pitir Visa inlägg
    Finns ju mängder med bra vsti's som drar otroligt lite cpu.
    Japp. Men om du kollar runt så är de nya som anses bra inte i den kategorin.

Citat Ursprungligen postat av johey
    Fast det skulle de kunna. Det finns laptops med i5 för några få tusingar.
    Det var ju precis det jag sa angående min Reason liknelse. Släpper det fritt så är de körda.

Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Känns som mycket upprepning, kul att se hur man fryser spår och växlar mellan dator och standalone. Det viktigaste för mig som man inte fått klarhet i ännu är hur kan man bygga set med flera låtar, förhoppningsvis finns det någon smart funktion. Man vill ju inte stå där och ladda ny låt var femte minut.

tinybox
    tinyboxs avatar
    Senior
    @johey
    @pitir

Det finns inte tight HW med i5:or i och det har inget med CPU:n att göra, det är bara kostnadsfrågor.

Men tänk om vi kunde komma till en standard för plugins på hårdvara, där kanske hårdvaran kunde vara sama? Nä lol det är bara galet.

sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Senior
    Har det sagts någonstans hur mycket effekter och filter man kan köra? Visst finns det en charm i att resampla men det vore bra att ha en känsla vad den går för.

pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Jag hatar att resampla med effekter. Jag hart fått för mig att den ska klara lika mkt effekter som polyfoni. Den har 4 inserts per pad gånger 64 i polyfoni. Allt annat vore ju helt puckat. Speciellt när det är så lätta effekter. Har testat dem i mpc software 1.9, som ska vara samma som i mpc live/x. Är övertygad om att de drar otroooligt lite cpu för det är inga höjdareffekter direkt. Ska ju vara samma effekter som återanvänts sen mpc 5000.

Bara spekulationer dock.

sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Senior
    Hehe.. ja vissa eller de flesta är ju inga höjdareffekter direkt. Bara det finns ett schysst delay och ett reverb för send så..

tinybox
    tinyboxs avatar
    Senior
    Live blev fördröjd. Hittar ingen info om när X faktiskt kommer. Någon som har?

stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

Senior
    Det är splittrat i akailägret. Vissa säger slutet på 2017 och andra äger 4-6 veckor. Det är det senaste jag sätt.

tinybox
    tinyboxs avatar
    Senior
    Tack.

ä e

Ibunshi
    Ibunshi är inte uppkopplad
    Ibunshis avatar
    Senior
    Beställde min X via emusic.se, hyfsat tidigt i år, innan alla prishöjningar.. Fick email att den skickats idag, så bör kunna hämta upp den efter jobbet imorgon.

I början på förra månaden så stod det att den förväntades komma in 31/8, alltså sista dagen i augusti... Sen kom den dagen och datumet ändrades till den sista september istället (suck! Skapligt besviken den dagen) ..Det datumet står fortfarande så vet inte om de fått in begränsat antal enheter nu.. de meddelande mig för ett tag sen att jag var en av de första som föreställt, så stod först i kön.

Nu hoppas jag bara att jag inte fått en kass enhet och måste byta, som vissa har fått göra med de första enheterna som kommer ut.

tinybox
    tinyboxs avatar
    Senior
    Fasen.
    Senast redigerat av tinybox den 2017-09-18 klockan 23:23.

Liknande ämnen

1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-29, 19:41

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •