Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 93

Ämne: Akai MPCX

  1. #1
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran

    Akai MPCX

    http://www.akaipro.com/product/mpc-x

    Äntligen en ny stand alone mpc. Verkar asgrym och har 8 ch cv/gate.
    Shut up and take my money!

  2. #2
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    AKAipad!
    Bara att vänta på att vår kompis Dan skall äntra scenen.

    Det står inget om den har någon "legacy mode" eller liknande för ett lite crunchigare ljud. Mer info kommer får vi anta. Förmodligen är det många som väntat på att Akai skall göra en "riktig" uppdaterad hårdvara på MPC-fronten, så om den är ordentligt gjord enligt klassiskt recept säljer den säkert bra.

  3. #3
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ful som stryk...varför kunde dom inte bara gjort en renaissance fast med allt i boxen och med CV/gate tillägget... hade tackat en direkt.... men nä dom måste göra den i gräsliga färger och stoppa dit en djävla iPad. Dom liksom missförstår hela grejen med MPC..

  4. #4
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran

    8 ch!!

    O tänk om den låter superbra! Jag har höga förhoppningar på den här!

    - - - Uppdaterad - - -

    Och tänkte precia säga att jag hoppas att den kommer i renaissancefärgedition

  5. #5
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Ja mpc 60/3000 estetiken är ju klart snyggast. Runt 20 papp verkar man få pynta.

  6. #6
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ful som stryk...varför kunde dom inte bara gjort en renaissance fast med allt i boxen och med CV/gate tillägget... hade tackat en direkt.... men nä dom måste göra den i gräsliga färger och stoppa dit en djävla iPad. Dom liksom missförstår hela grejen med MPC..
    Det är väl ingen jävla iPad?

  7. #7
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nä men som en..stor jävla touchscreen..till vad liksom.. hade lika gärna kunnat vara en iPad....

  8. #8
    ahlnold
    ahlnold är inte uppkopplad
    ahlnolds avatar
    Senior
    Jag vet inte själv vad jag tycker om skärmen. Poängen med en MPC är väl lite att komma bort från skärmen (för min egen del, åtminstone), men det hade sett ut som en anakronism med en skärm i stil med MPC2500 eller dyl.

    Färgen är, som sagt, ful.

  9. #9
    ahlnold
    ahlnold är inte uppkopplad
    ahlnolds avatar
    Senior
    En annan sak:

    Varför bara 16 GB on-board storage? Förvisso lär det väl vara RAM

  10. #10
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    tur att det INTE var en ipad, trött på alla grejer som funkar 3,5 år tills plötsligt apple byter kontaktstandard och prylen blir värdelös..

  11. #11
    RFedsOlderCuzins avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    För 5000:- mindre får du 4 CV out och 4 CV in



































    På en DSI Pro 2

  12. #12
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    tycker den var rätt snygg ja.. hyfsad extrapolering av en mpc xx00. inget jag kommer köpa dock tror jag. för mkt dator över det hela.

  13. #13
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.akaipro.com/product/mpc-x

    Äntligen en ny stand alone mpc. Verkar asgrym och har 8 ch cv/gate.
    Shut up and take my money!

    https://youtu.be/qMHcQo23u5k

  14. #14
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tycker den var rätt snygg ja.. hyfsad extrapolering av en mpc xx00. inget jag kommer köpa dock tror jag. för mkt dator över det hela.
    Tycker oxå att den ser helt ok ut - knappast ful.

  15. #15
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Ja, vad är "standalone" egentligen? Om jag tar en MS Surface Pro och kopplar min Maschine till så har jag nästan samma sak... minus CV/Gate då :-).

  16. #16
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Om man bara tittar på utgångarna så verkar det vara en dundermaskin...

  17. #17
    Patric
    Patric är inte uppkopplad

    Senior
    Wow! Detta verkar ju vara min drömmaskin, den verkar faktiskt kunna ALLT.

    Tråkigt nog vet jag inte hur många sådana jag köpt tidigare som visat sig ha potential men där implementationer inte nått riiiktigt hela vägen och de därför visat sig vara helt värdelösa...
    Så denna gång passar jag! Som tur är så verkar den vara lite för dyr för mig också, men för 9995:- så hade jag nog inte läst recensionerna utan bara SMSat låna...

    Men kudos till Akai för att de försöker!

  18. #18
    ahlnold
    ahlnold är inte uppkopplad
    ahlnolds avatar
    Senior
    Jag har en MPC2500SE och tycker väl att utgångarna är en av de stora styrkorna.

    Ärligt talat tycker jag inte MPC2500SE är supersnygg heller, men det är något plastigt över den här.

  19. #19
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    haha designen ser ut som en blandning av en gaming-dator och en beat thang typ

  20. #20
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Jag tycker formfaktorn på MPC live är hästlängder före MPCX, skärmen ser faktiskt ut som om dom satt dit en iPad.

    Men touchskärm för live-grejer, det är inte rätt. Man får ju noll feeling om vad man gör.

    Men applåder till Akai som (äntligen) förstått att standalone är grejen.
    Senast redigerat av m den 2017-01-09 klockan 22:12.

  21. #21
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    haha designen ser ut som en blandning av en gaming-dator och en beat thang typ

  22. #22
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Bara lugn! Det kommer strax engelsmän på eBay som erbjuder hemsnidade trägavlar i valfri kvalisort för 69 Pund!

  23. #23
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Tycker den ser helt ok ut. Touchskärm gör mig mer intresserad än utan. Jag vill ha visuell feedback på en sån här grej. Vill en ha gammal Mpc finns det ju redan. Vill du skippa datorn så kanske den här är kul.
    Senast redigerat av Keiowas den 2017-01-10 klockan 05:49.

  24. #24
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag va sjukt skeptisk till touchskärm innan jag jobbade med en massa live mixers med touchskärm. Det har sina tjusningar men den har ju också 16 pads och 16 rattar. Dom verkar visserligen vara encoders vilket jag inte gillar men det hela känns lite som en blandning mellan en gammal mpc och en ny controller typ maschine.
    Att kunna dra med fingret för att choppa samples och välja start/stop verkar ju genialiskt. Hoppas hoppas den har nå granuleringsgrejer bara.

  25. #25
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Riktigt sugen på att testa skarpt. Hade Renaissance i en vecka innan jag ledsnade och sålde vidare. Samplingarna som ingick var inga höjdare, förutom trumljuden, men det är ju samtidigt ganska enkelt att fixa bra trummor... Upp till bevis, Akai!

  26. #26
    Park13
    Park13 är inte uppkopplad
    Park13s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Fat pads?

  27. #27
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Park13 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fat pads?
    ja hur ska det gå med det nu!! transparent gel typ. och inga sköna customfärger mpcstuff kommer gå omkull.

  28. #28
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Har för mig att det finns genomskinliga fat pads till bla maschine

  29. #29
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Ja den var inte direkt snygg men inte jätteful heller... Dessutom lär den köra Windows Embedded internt http://www.musicradar.com/news/tech/...mbedded-598055 Får väl hoppas att den är stabil nog.

    Tycker iofs. AKAI gör det rätta - Släpper en stand-alone MPC, till skillnad från NIs Maschine. Vem fan vill springa omkring med en controller, dator och ljudkort, när det borde finnas en standalone-enhet. Men det är väl emot deras dogma - Tillverka mjukvara och externa tillbehör...

  30. #30
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Tycker varken eller ang designen, men jäklar vad fint specad den är. Kan man utröna hur många ljud/midispår den klarar? fyra tighta midisnören skulle sitta som en smäck mitt i studion. nåja. Time will tell

    MPC live: https://youtu.be/S-pzQuI3FO8

    MPC X: https://youtu.be/aqwyvQhXepQ

    edit /128 spår

    Verkar vara lite ableton in a mpc. Vill helt klart testa!
    Senast redigerat av Lazt den 2017-01-10 klockan 22:16.

  31. #31
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Läste i manualen till MPC Touch v1.9 vilken typ av envelope filter och amp har. På ett ställe står det ADSR och på ett annat AHDS. Eftersom den här kommer att ha samma mjukvara (?), men uppgraderat till 2.0, så skulle jag gärna vilja veta. Någon här som kör en Touch?

    Annars får jag vänta tills fullständiga manualen kommer.

  32. #32

    Veteran
    Attack, Decay, Hold, Sustain, Release som conntroller data.


    Namn:  mpc_env.JPG
Visningar: 967
Storlek:  21,5 KB

    Fast själva padsen ser ut så här i den version jag använder:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mpc_pads.JPG 
Visningar:	45 
Storlek:	107,3 KB 
Id:	72297

    För övrigt så minns jag i en nostalgisk dimma att jag demade Akai MPC60 och Akai S1000 på en musikmässa i Göteborg 1989. Minns också att det som imponerade mest på mig på den mässan var Yamahas klockstycke till trumpet med hörlursuttag så att trumpetare kunde repa hemma utan att grannarna ville mörda blåsaren.
    Senast redigerat av drloop den 2017-01-11 klockan 07:38.

  33. #33
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    På ett plan vill jag inte att den ska va allför bra då jag skaffade en mpc2500 nyligen.

  34. #34
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Attack, Decay, Hold, Sustain, Release som conntroller data.


    Namn:  mpc_env.JPG
Visningar: 967
Storlek:  21,5 KB

    Fast själva padsen ser ut så här i den version jag använder:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mpc_pads.JPG 
Visningar:	45 
Storlek:	107,3 KB 
Id:	72297

    För övrigt så minns jag i en nostalgisk dimma att jag demade Akai MPC60 och Akai S1000 på en musikmässa i Göteborg 1989. Minns också att det som imponerade mest på mig på den mässan var Yamahas klockstycke till trumpet med hörlursuttag så att trumpetare kunde repa hemma utan att grannarna ville mörda blåsaren.
    Så vad är det alltså? AHDSR? Då är det bra.

    Tycker annars den verkar riktigt bra. Den har ju keygroups, som gör att man kan använda den som instrumentsampler. Och touchscreen är ju bra om man t ex vill köra med stepsekvenser. För jag antar att man kan trycka in noter medans sekvensern går.

  35. #35
    deadbeats avatar
    Veteran
    Studio skriver lite om den, bland annat anges ett pris på 20000 SEK:

    http://studio.idg.se/2.1078/1.673407...-musikmaskiner

  36. #36
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Kan någon förklara varför grejer inte görs i sjukhus beige längre? Om man vill att det ska osa kvalite så finns det ingen annan färg

  37. #37
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stealthtank Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan någon förklara varför grejer inte görs i sjukhus beige längre? Om man vill att det ska osa kvalite så finns det ingen annan färg
    Helt sant.

  38. #38

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stealthtank Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan någon förklara varför grejer inte görs i sjukhus beige längre? Om man vill att det ska osa kvalite så finns det ingen annan färg
    Vilka prylar hade den färgen?

  39. #39
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka prylar hade den färgen?



  40. #40
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Nä. Det där är ju guld/brons. Gamla MPC vit/grå.

  41. #41
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran

    <3

  42. #42
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    <3
    Är det inte en liten modular patchkabel vi ser där på skärmen...

    Hehe.

  43. #43
    ahlnold
    ahlnold är inte uppkopplad
    ahlnolds avatar
    Senior
    Måste dock säga att ett sug uppstod efter att ha läst tråden och jag spendera kvällen med min MPC2500SE. Har inte använt den på 1,5 år. Resultat kan komma att postas...

  44. #44
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (Apples Lisa är så mystisk eftersom den hade ett annat - men snarlikt - operativsystem, var den mer kraftfull än första macarna? Har läst om det någon gång men minns inte. Mer ram kanske?)

  45. #45
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Apples Lisa är så mystisk eftersom den hade ett annat - men snarlikt - operativsystem, var den mer kraftfull än första macarna? Har läst om det någon gång men minns inte. Mer ram kanske?)
    Mycket mer tryck i Lisahårdvaran om jag minns rätt, Lisa
    OS var väl också avancerat jämfört med Mac, hm multitaskande?

  46. #46
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Mer avancerat OS, men med hårdvaruproblem. Och när det blev lite internbråk mellan Steve och dåvarande vd:n var det väl, så hamnade Steve på Macintosh-projektet och styrde upp det så att det i praktiken konkurrerade ut Lisa, även om de samexisterade några år.

    Jag såg f.ö. en demo av Lisa på en datormässa i Linköping typ hösten 1983, det var det första exet i Sverige vad jag förstod. Den slemproppige begagnadbilhandlartypen till demonstratör verkade inte ha järnkoll på maskinen, men klämde åtminstone till med att "Precis som alla andra kvinnor, så styrs Lisa med musen". Fräscht... Vi var dock imponerade - av maskinen, inte av demonstratören...

  47. #47
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    F.ö. så har 4sound angett pris på båda burkarna nu. 9999:- för Live och 17.999:- för X. Klart intressanta burkar, frågan är hur pass klassiskt MPC:iga de är? Jag har länge varit nyfiken på en MPC, men det är ju utifrån hur folk använde de gamla maskinerna. Jag är helt för nyskapande, men jag kanske ska sikta på nåt gammalt istället?

  48. #48
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    kollade på denna beta-testare av MPCLive v.2.0.
    *Vet inte om jag missat nån annan demo, men i slutet pratar han om att ta flytta projektet till datorn, för att där pitcha om hela projektet i realtid, utan att tempot ändras. Funkar bara den effekten i datorn, och inte i standalone-läget?!
    *Jag har inte sett nåt multitrack-view i standalone-läget, bara i datormiljön på datorns bildskärm...?

    https://youtu.be/yDoHh3nRQyg

  49. #49
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Går det att köra tradionell multisampling på denna, med inte bara ett antal samplingar utmed tangetbordet utan också med olika velocity?

  50. #50
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Precis som alla andra kvinnor, så styrs Lisa med musen". Fräscht... Vi var dock imponerade - av maskinen, inte av demonstratören...

  51. #51
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior

    https://youtu.be/2IhSmq4WDMU

    Edit. Sorry jag såg inte att det fanns en MPC live post!
    Senast redigerat av pitir den 2017-01-15 klockan 12:07.

  52. #52
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    ok, 8 stereospår linjär inspelning, cliplaunch, mpc classic sampling säjer han, och alla funktioner inkl. stretch och FX som i datorversionen Då är enda skillnaden lägre processorkraft i MPC Live. Undrar hur mycket mer mos storebror MPC-X har i sin processor? INFO UPDATE:
    citat från Akai "Audio Tracks:
    Capture, edit and mix up to 8 studio-grade resolution audio tracks in standalone mode (MPC X and MPC Live), or expand your track limit to an immense 128 tracks in controller mode."

    Så det är totalt 8 stereospår som gäller i stand alone mode för båda modellerna. MPC5000 klarar 8 stereospår från RAM-minnet, 64 spårs sequencer, och 64 röster i samplern vill jag minnas. Men MPC Live/ X har betydligt mer prestanda och en riktig FX-motor. Jag köpte en ny MPC5k för 16.000:- på JAM 2009, med lite inbyten som delbetalning. Så om Akai lyckats göra dessa nya maskiner riktigt driftsäkra, så är det till samma priser, 8 år senare!
    Senast redigerat av jocks1 den 2017-01-15 klockan 13:45.

  53. #53
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jisses va sugen ja blev på en Live nu. Den är ju så liten o smidig och betydligt mer estetiskt tilltalande. Hade ju iofs varit najs med några cv ut men men...
    Det känns ju verkligen som en octatrack konkurrent.

  54. #54
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Tusan, de är ju ganska så mycket som det jag tjötat om att en ny Octa borde vara, dvs en kombination av sampler, sequencer och DAW. Jäkligt synd att CV samt instrumentingångar saknas på Liven, jag tycker ju formatet är mer tilltalande än X:ens fläskighet. Blir grymt sugen på nån av dem.

  55. #55
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Kan vi inte köra MPC Live diskussionen i MPC Live tråden http://www.99musik.se/showthread.php?340567-MPC-Live ?

    Lika intresserad som jag är av Live, lika ointresserad är jag av X

  56. #56
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Vore det inte bättre att slå ihop trådarna? Visst, Lives portabilitet gör att den delvis har en annan målgrupp, men de kör ju samma mjukvara och Live är ju i princip en bantad X.

  57. #57

  58. #58
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    X har fler in/utgångar, mic/instrumentingångar, cv in/ut, större skärm och fler rattar och knappar. Men under huven är dem samma vad jag förstått.

  59. #59
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Synd att man inte kan köra vsts i standalone.

    Går det att stoppa in nån liten jävla data i mpcx burken måntro? skulle ju va koolt

  60. #60

    Veteran
    Instickspcmedosochpluggar vore ball.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-29, 18:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •