Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Varför är det skillnad gällande filtrerig m.m mellan såg- och fyrkantsvågformer?

Veteran
    Reg.datum
    Oct 2012

Varför är det skillnad gällande filtrerig m.m mellan såg- och fyrkantsvågformer?

hi!

i boken "How To Make A Noise av Simon Cann" demonstreras en väldans massa exempel på hur man kan kombinera oscillatorer med sågtands- samt fyrkandsvågformer, både med sig själva (tex två sågtänder) och där då snedstämma mellan dem, förskjuta deras fas, stämma den ena av dem högre än den andra osv. detta för att lära ut hur man kan få fram olika ljud och karaktärer. han jämför även självklart hur man på olika sätt kan kombinera oscillatorer med dessa två olika vågformer, för att utöka ljudpaletten än mer.

vad jag nu undrar över efter detta intro är följande skillnader som han kommit fram till mellan dessa två vågformer och då i kontexterna filtrering, fasförskjutning samt snedstämning. han hävdar ATT det är så men glömde, så som så många som skriver sådana här alster ofta gör, det viktiga VARFÖR, och det är där Ni kommer in i bilden.

alltså följande hävdar han:

* Square-waves and filtering
    Filtering does not progressively change the actual tone of a square-wave as it does with a sawtooth-wave. Its either bright or dull: there is little in between.

VARFÖR???????

* Square-waves and phasing
    If you check out some of the different tones when different phases are selected, you will notice that the tone does not vary as much as it does if you do a similar exercise with sawtooth waves. while the sound does get thinner, its essential tone remains.

...här gäller det alltså två vågformer där den enas fas förskjuts, i boken görs detta med dels 90 grader och dels 180 grader.

VARFÖR???????

* Square-wave detune one or several octave(s)
    You will hear very little difference. The effect is nowhere near as dramatic as it is for the corresponding patch constructed with sawtooth waves nor as dramatic as its when both the square waves are evenly pitched.

At higher octave separations, the detuning effect becomes even less significant.

...här gäller det alltså två vågformer där den ena har sin tonhöjd höjd med en eller fler oktaver. MEN det som gäller främst här och jämförs är sedan snedstämningen mellan dem.

VARFÖR???????

...kort sagt kan man säga att inom dessa tre kontexter av påverkan så verkar inte fyrkansvågor, eller square-waves om ni så vill vara lika lätta att påverka som sågtandsvågor, sawtooth-waves.

och min fråga är varför?

jag har rotat som satan på nätet och hittat en del förklaring men så gott som samtliga har varit av väldig hög teknisk natur som därmed inte gav mig ett jota. så jag vet det finns många här på 99:an som är superkunniga men att bli alltför teknisk sin förklaring är bara kontraproduktivt. så pleazzzz....långa matematiska formler å en hel shitload med dito mysko terminologier kan vi nog för enkelhetens skull bespara oss. jag både tror och hoppas att det kan förklaras ändå, ok?

tackar på förhand för input

Börjar bli varm i kläderna
    Reg.datum
    Jun 2016
    Jag kan vara helt ute och cykla men är det inte så att en fyrkantsvåg har mycket färre "spikes" än en sågtandsvåg i frekvensspektrat? Och om man då filtrerar en sågtand så är det fler "spikes" som ryker än om det varit en fyrkant och därför blir det en annan skillnad på det slutgiltiga ljudet. Antagligen sjukt mycket mer komplicerat men kanske nåt sånt? När det gäller just filtergrejen då..

Veteran makaris avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Ålder
    35
    En sågtandsvåg har alla övertoner medan en fyrkantsvåg bara innehåller jämna övertoner, vilket ger ett lite ihåligare ljud, Jag antar att det är det Cann syftar på, men det känns ändå som högst subjetivt och spontant skulle jag inte hålla med. Så klart så kan inte filter lägga till frekvensinnehåll som inte finns men fyrkantsvågor har tillräkligt mycket övertonsinnehål för att kunna formas ordenligt med filter ändå tycker jag.

Veteran Bioniks avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ålder
    72
    Ett bra sätt att "se" skillnaden samtidigt som du lyssnar är med en additiv synt, med den kan du leka filter genom att ta bort övertoner i respektive vågform.

Vintage machinepops avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Samma som herrarna ovan skriver, men just oktavspridningen faller lite extra på fyrkant eftersom de där jämna övertonerna då tenderar att sammanfalla. (Hej Mono/Poly - varför låter det som att du bara har två oscillatorer?!)

Fyrkant kan man ju med fördel filtrera med 12dB om man nu tycker 24 skär för mycket och för rappt.

Phasing är väl samma (om jag hajjar Cann rätt). Det blir en förskjutning som är matematisk och därmed prickar övertonerna varandra i många fall. Eller menar han/du annorlunda?

Men lite låter det som att Simon Cann haft medhörningen för högt skruvad för länge.

Vintage hasse_fxs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Det är lättare att förstå hur ljud påverkas av filter etc om man "tänker" övertoner i stället för vågformer. Som nämnts ovan har en triangelvåg tätare övertoner än fyrkantvåg.

Ett sätt att höra övertonerna är att köra olika vågformer från en oscillator med typ 500-1000 Hz genom ett 24 dB med hög nästan självsvängande resonans och svepa upp eller ned - varje överton "sjunger till" när filtret passerar den frekvensen. Det låter nästan som man spelar en skala.

Veteran rydans avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Ålder
    41
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    Som nämnts ovan har en SÅGTANDSvåg tätare övertoner än fyrkantvåg.
    Typo-fix.

Vintage hasse_fxs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    Typo-fix.
    Den vart visst förskjuten lite...

Veteran
    Reg.datum
    Dec 2001
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    En sågtandsvåg har alla övertoner medan en fyrkantsvåg bara innehåller jämna övertoner, vilket ger ett lite ihåligare ljud,
    ...det är väl udda övertoner i fyrkanten?
    /ocd

Veteran makaris avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Ålder
    35
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    ...det är väl udda övertoner i fyrkanten?
    /ocd
    Just det ja, man räknar ju grundtonen som nr 1

Vintage machinepops avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    Just det ja, man räknar ju grundtonen som nr 1
    Jag läste det som "jämna intervall". Du kan hävda att det var så du menade. Jag menade så iaf.

Vintage hasse_fxs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Enkel formel (Sorry) är 1f + 3f + 5f +7f +... dvs 1000 Hz fyrkant har övertoner vid 3000, 5000, 7000 osv. Om amplituden på grundtonen är 1 V så ska amplituderna på övertonerna vara 1/3 V, 1/5 V, 1/7 V etc, för att det ska bli en fyrkant, eller som matematikern enkelt uttrycker det:

Veteran
    Reg.datum
    Oct 2012
    tackar för all input så här långt. jag får sätta mig en dag när jag har lite mer tid och ork än idag och fundera gm det här

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    Enkel formel (Sorry) är 1f + 3f + 5f +7f +... dvs 1000 Hz fyrkant har övertoner vid 3000, 5000, 7000 osv. Om amplituden på grundtonen är 1 V så ska amplituderna på övertonerna vara 1/3 V, 1/5 V, 1/7 V etc, för att det ska bli en fyrkant, eller som matematikern enkelt uttrycker det:

jäääää jäääää det blir utvisningsbåset och synth-meckar-förbud i 14 dagar

Veteran
    Reg.datum
    Oct 2012
    hmmmm har nu knådat geniknölarna (dvs sparkat humle å dumle mellan öronen i röven ) och i enlighet med det som sagts ovan så borde väl isf en triangelvåg vara än mer immun mot filtrering, fasförskjutning, transponeringar etc? jag menar den består ju precis som fyrkantsvågen av bara övertoner på udda frekvenser, fast ännu mindre av dem. det finns med andra ord ännu mindre att påverka, eller hur?

är det rätt tänkt?

Vintage hasse_fxs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Skillnaden i ljudet från början mellan en triangelvåg och en sinus är liten - filtrerad triangelvåg = sinus i praktiken.

Veteran Odd Bobs avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Sluta gissa nu.

Läs på här. Här står det ganska bra. Om du inte förstår kan jag förklara utförligare senare.

http://www.dspguide.com/ch6/2.htm

Vintage hasse_fxs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Här är en kul interaktiv sida där man kan studera/skapa vågformer genom att "mixa" övertoner.

http://meettechniek.info/additional/...synthesis.html

Veteran Odd Bobs avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Denna är bra att läsa också.

http://www.ti.com/lit/an/snoa224a/snoa224a.pdf

Veteran Odd Bobs avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Denna sida är bra för att förstå både kretsuppbyggnad och principer map frekvenssvar och fasfunktion för olika filter.

http://www.electronics-tutorials.ws/.../filter_7.html

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2017-01-11 at 20.59.55.png 
Visningar:	13 
Storlek:	225,4 KB 
Id:	72308

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2017-01-11 at 21.03.47.png 
Visningar:	11 
Storlek:	264,9 KB 
Id:	72309
    Senast redigerat av Odd Bob den 2017-01-11 klockan 21:04.

Veteran Odd Bobs avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Kan varmt rekommendera appen iCircuit

http://icircuitapp.com

Som är mkt enkel att köra på sin dator och enkelt kan man lära sig mycket av elektrogrunder.

Liknande ämnen

1. Skillnad mellan Ferrofish A16 och Creamware a16?
    Av Kalle2000 i forum Övrig hårdvara
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-09-22, 09:50
  2. Skillnad mellan Roland SH-2 och SH-09
    Av Andreas T i forum Syntar & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 18:28
  3. Skillnad mellan 808 och 606?
    Av Real Parakeet i forum Syntar & sånt
    Svar: 77
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 14:49
  4. Skillnad mellan ljudkort?