Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Funderar på att uppgradera mitt ljudkort till "nästa nivå"

  1. #1
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior

    Funderar på att uppgradera mitt ljudkort till "nästa nivå"

    Hej alla! Det var väldigt länge sedan jag hängde här (och då med ett tidigare användarnamn) och jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg varför jag slutade med det även om jag aldrig var riktigt aktiv ens då, har hängt här under december och bara läst och verkligen fått mycket nostalgiska känslor!

    Så jag tänkte att jag kanske ska försöka komma in i er gemenskap lite igen och det gör jag väl absolut enklast genom att dela mina tankar och funderingar kring att uppgradera mitt ljudkort.

    Idag använder jag ett Edirol FA-101 och det fungerar bra och har aldrig krånglat. Ljudet är jag inte missnöjd med men jag misstänker att jag har möjlighet att få ännu bättre ljud på mina inspelningar om jag kikar vidare på "nästa nivå av ljudkort", tidigare var det väldigt viktigt för mig med många ingångar och framförallt utgångar då jag hade ett band som spelade live lite då och då och där vi körde ut väldigt mycket från datorn (trummor, en del backtracks och även en mikrofon med effekter).
    Jag har även ett Presonus FireStudio Project som även det har massor ingångar..

    Hursomhelst, det jag börjat fundera en del på är som sagt att istället kunna spela in med lite högre kvalité på ca två ingångar. Det jag har tittat mest på är Apogee's Duet men det är någonting som får mig tveka lite och jag skulle väldigt gärna höra vad ni har för någonting att rekommendera mig nu såhär i slutet på 2016 / början 2017? Jag har inte varit speciellt insatt i vad som hänt senaste 3-4 åren.

    Det jag kommer använda ljudkortet till är en MacBook Pro 15" från mid 2015.
    Jag anser jag tidigare har använt inspelningsutrustning semi-professionellt, tidigare spelat in och släppt två vinyler på eget bevåg så att säga men det roligaste jag vet är att att skriva nytt och spela in demos men hoppas kanske få lite mer motivation till att göra klart saker genom att uppgradera ljudkvalitén om så bara minimalt.
    Känner väl att jag på senare år mognat och även fått lite ro för att sätta mig in i hur saker fungerar och ska användas för att få ut bättre resultat, med det sagt är ändå enkelhet någonting jag känner är viktigt, jag vill inte tappa min passion under den tid det tar att sätta i ordning allting.

    Vad kan ni rekommendera om man utgår från ett ljudkort med 2 in/out på 5 000 +/- 2000, begagnat eller nytt? USB 2.0, USB 3.0 / 3.1 (ger det någon fördel? Lägre fördröjning?), FireWire eller kanske Thunderbolt? Finns det tillochmed någon som skulle kunna lägga upp en bra jämförelse med sitt ljudkort och någonting i kvalité med Edirol FA-101?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag har använt mitt MOTU 828 mk3 i ganska många år nu och det har verkligen funkat perfekt. Trodde det skulle börja härja när jag bytte dator och satte dit en firewire/thunderbolt-adapter, men nej, det rullar på som vanligt. Tror inte jag haft ett enda problem som jag kan härleda till ljudkortet faktiskt.

    Följaktligen skulle jag kika på MOTU igen om jag blev tvungen att skaffa nytt av någon anledning. Kanske skulle någon av deras nya halvracksenheter funka för dig?

    Vad gäller kvalitén på AD-omvandlare så anser jag att vi alltmer närmar oss "the point of diminishing return" i de prisklasser du är ute efter. Det mesta som kommit de senaste fem åren tycker jag låter tämligen transparent om vi inte snackar det allra, allra billigaste. Men även där är det rätt bra nuförtiden.

    Det sagt så är det inte helt omöjligt att du skulle märka en liten förbättring om du uppgraderade från ditt FA-101. Det har väl runt tio år på nacken vid det här laget? Jag har en FA-66 som ligger och samlar damm och de är väl från samma generation vad jag vet? Framförallt pre-amparna låter lite, lite platta vill jag minnas.

    Sen är det ju värt att väga in att det du har nu funkar bra och inte krånglar. Det kommer antagligen vara smärtfritt att uppgradera men några garantier finns ju inte.

    Att saker funkar och "rullar på" när man nått en acceptabel grundläggande kvalité i övrigt är i alla fall något jag värdesätter alltmer.

  3. #3
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    UA Apollo Twin kanske?
    Låter väldigt bra (tycker jag)
    Bättre än mitt focusrite saffire pro

  4. #4
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Apogee duet är väl ett lysande val? Hört mkt bra om det.

    Välkommen tillbaka

  5. #5
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Hej och tack så mycket för alla bra svar!

    Hade en diskussion med en vän igår som fått ärva två av mina tidigare ljudkort som var ganska bestämd på att han inte tyckte det var en prisvärd investering för mig att byta upp mig när det gäller ljudkort, han tycker det finns så mycket annat mer vettigt att lägga pengarna på än just en liten liten förbättrad kvalité på inspelningsljudet. Jag kan förstå hans poäng och även om jag blev lite osäker på min sak så känner jag ändå att jag vill "forska vidare" inom det här.

    Jag misstänker att jag behöver göra någon typ av jämförelse. Vet inte hur hjälpsamma de är i en musikaffär (kanske DLX/Deluxe Music är att föredra? Blir alltid så otroligt trött på folket på 4Sound, det verkar som det verkligen bara finns en jobbig personlighetstyp som arbetar där) om man skulle gå dit och vilja jämföra.
    Om det inte finns någon här som får möjlighet och lust att spela in någonting kort och enkelt som jag kan börja göra en liten jämförelse med.

    Jag blev väldigt sugen på Apollo Twin nu, läste lite om det och att det finns två kort beroende på om man ska använda deras pluggar som kör på kortets egen DSP eller ej. Någon som har lite mer koll på det och har lust att berätta? Jag har inte hunnit leta så mycket själv men det låter helt klart intressant och lockar mer än Apogee som jag tvekat en del på pga break-out-kabeln som jag tycker ser skör ut.

    Jag har tittat på MOTU förut och minns inte riktigt vad som inte fick mig titta vidare men de ser också intressanta ut även om jag får känslan av att de är avancerade? Eller det är klart de flesta ljudkort är men det är någonting, som jag bara uppfattar av att titta på dem som gör att det känns som att det kan bli en hel del "pill", det tolkar jag bara genom att titta på de modeller och det är ju fel att utgå från det såklart. Jag är alltså lite anti att det ska krävas att sätta upp ljudkortet mer än att justera lite nivåer då jag verkligen bara vill vara igång på någon minut efter.

  6. #6
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Har aldrig "pillat" med mina MOTU-kort, bara tutat och kört.

    Det sagt så finns det säkert lösningar som passar olika för olika personer.

    Har alltid upplevt att det är extremt svårt att få testa ljudkort innan köp men det kanske har ändrat sig?

  7. #7
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Läser hela tiden: Uppdatera mitt julbord till "nästa nivå".. ..börjar nog bli hungrig ..dags att äta resterna

  8. #8
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Den här tråden dog ganska snabbt men jag känner verkligen det suger efter ett nytt ljudkort.

    Såhär är det, jag har ju ljudkort, jag måste inte ha ett för att göra detta men det skulle ge mig endel fördelar.

    Mitt nuvarande ljudkort Edirol FA-101 har nämligen bara en ratt för att mixa direct input och software output och mina monitorer är så otroligt höga just nu och jag lyckas inte sänka dem utan att det blir riktigt knasigt när jag sedan ska spela in.


    Jag har verkligen fått ögonen på Apollo Twin just nu, däremot väldigt osäker på duo eller kanske solo, mk1 eller mk2?

    Någon som har några åsikter om detta och kan hjälpa mig? Eller först och främst någon som har en Apollo Twin och har lust att diskutera detta med mig lite?

    Jag undrar också lite över om jag borde köpa nytt eller begagnat... Det är såklart roligare med nytt men att spara 2 tusen är såklart uppskattat men inte direkt något måste för mig just nu i den här prisklassen i varje fall, även om jag hellre skulle använda det till annat, exempelvis fixa akustiken i det här rummet jag gjort om lite till musikrum (bor dock här bara en kort period till och får inte göra några riktiga förändringar).

    Men det jag vill poängtera mina behov är; Jag vill spela in bra ljud, mixning och sådant är inte högsta prio utan sådant jag verkligen vill gå vidare med kommer mixas och mastras av någon annan, förhoppningsvis någon jag kan sitta med och lära mig lite av. Men själva ljudkortet ska inte användas som ljudkort för mixning och det viktigaste är alltså inte utljudet utan inljudet.

    Jag förstår att mk2 såklart har nya konverters och massor nya funktioner men är osäker på om jag med min väldigt ovårdade hörsel kan höra någon skillnad på dem?

    Det som kommer spelas in är gitarr, synth och sång.
    Vill jag spela in mer avancerat som trummor eller ett helt band kommer jag hyra in mig på en studio helt enkelt.

    Hoppas blåsa lite liv i denna tråden för jag skulle verkligen vilja komma vidare i detta men känner att alla recensioner har varit väldigt lika varandra och jag ännu inte är klokare överhuvudtaget.

  9. #9
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har nu i princip bestämt mig för att det ska bli ett Apollo Twin Duo mk2.

    Det är någonting som får mig att dras mot UAD-världen efter mycket research.. Jag tror inte jag kommer märka allt för stor skillnad mot exempelvis Apogee Element som jag också tittat endel på.

    Några invändningar?

  10. #10
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag kör en Apollo Twin Solo mk1. Helnöjd
    Kan inte köra supermånga samtidiga UAD-pluggar innan processorkraften tar slut, så det kanske blir att skaffa en Satellite Quad någon gång.

  11. #11
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Ja min tanke är att jag, om jag behöver mer kraft, skaffa en begagnad Satellite om jag inte vill köpa en helt ny, sett det sålts lite begagnad, ofta oanvända från en bundle. Eller om jag även behöver ingångar, kanske skaffa någon större Apollo och använder Twin som kontroll och 2 extra inputs.

    Åh det kliar verkligen i fingrarna. Börjar bli dags att köpa.

    Frågan är om man tar en helt ny för 8200:- eller om det är mer värt att spara någon tusenlapp på en begagnad inkl Thunderbolt-kabel av någon som köpt fel.

Liknande ämnen

  1. Ljudkort i "upp till 3000 kronors klassen"
    Av schadar i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •