Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Stämmor i kyrkklockor?

  1. #1
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran

    Stämmor i kyrkklockor?

    Jag lyssnade precis på Marcattas bidrag i julkalendern, och i introt hörs en melodi som påminner väldigt mycket om de harmonier som finns i en del kyrkklockor.

    Är det någon som vet vad dessa harmonier kallas och hur man åstadkommer dem?

    https://soundcloud.com/dark-abstract/juldagsmorgon-av-marcatta

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Hur menar du? Harmonierna beror ju på klockans/klockornas storlek och stämning, men även motorns (eller ringarens) hastighet.

    Stora ur kan ha en uppsjö klockor, en typisk landsortskyrka ofta två eller tre.

  3. #3
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Jag menar egentligen skalorna, som i det här klockspelet till exempel.


    https://youtu.be/lOIKEbgtz6Q

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ah - snubben snackar klockspel!

  5. #5
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Det är väl vanlig durskala i kyrkornas klockspel tror jag, men det kanske låter lite konstigt bara för att det så många och tydliga övertoner i en kyrkklocka.

  6. #6
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Jag tycker inte att det låter som en vanlig durskala, mycket mer "främmande". Tänker att det kanske är kvartstoner och liknande inblandat?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah - snubben snackar klockspel!
    Jag är inte helt säker på vad som är skillnaden, och vad de olika grejorna kallas.

  7. #7
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Testa att spela det här på ett piano... Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	klockor.png 
Visningar:	63 
Storlek:	166,8 KB 
Id:	71997

  8. #8
    klonqs avatar
    Veteran
    jag tror inte det finns nån vetenskap bakom, nån gjorde en klocka som lät som något nån ville ha igen. med andra ord, all vetenskap inom musik är pseudo-vetenskap. förutom musikhistoria och nya grejjer.

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    En stor bronsklocka går inte att få "perfekt" till EN ton. Den kommer svänga olika skevt beroende på klappträff, temperatur, slitage mm. Dessutom är det, kanske medvetet, ofta två toner i en klocka. Effekten blir nåt som liknar en orgel stoppad bara på 16" och 5 1/4". Ackord och melodier får det där lite främmande Jag tänker att syftet med en klocka med en tydlig överton ger en samlad vibration som tar sig längre ut över socknens skogar liksom. Sen har de en ton som ändras under klangens gång. Allt sammantaget ger ju den omisskännliga kyrkklockvibben.

    (Lägger till att samplar man ett mynt som klirrar ner på ett bord och pitchar ner ordentligt så får man mycket trovärdigt kyrkklockljud.)

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Klanger som låter metalliskt innehåller övertoner som inte är multipler av grundtonen - så även om grundtonerna bildar en skala så kan övertonerna göra att det låter orent. Testas lämpligen medelst FM-syntes

  11. #11
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klanger som låter metalliskt innehåller övertoner som inte är multipler av grundtonen - så även om grundtonerna bildar en skala så kan övertonerna göra att det låter orent. Testas lämpligen medelst FM-syntes
    1:3,5=kyrkklocka/tubular bells va? (ration mellan carrier och modulator alltså)

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1:3,5=kyrkklocka/tubular bells va? (ration mellan carrier och modulator alltså)

    http://www.taktech.org/takm/WebFMSynth/

  13. #13
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag tror inte det finns nån vetenskap bakom, nån gjorde en klocka som lät som något nån ville ha igen. med andra ord, all vetenskap inom musik är pseudo-vetenskap. förutom musikhistoria och nya grejjer.
    Vet inte om jag förstår här, den mesta musiken har tydlig stipulerade regler för meter. Menar du kanske att det inte finns en allmängiltighet till musik? Jag tänker lite som konst, mycket av de mönster som finnns i religiös bildkonst är matematisk uträknad. Sen finns det såklart den konst där den mänskliga handen blir tydlig (och ibland övertydlig). Lite samma med musik, mycket musik är noggrant matematisk uträknad och ibland blir den så kalkylerad att man för in medvetna misstag.

    När det kommer till kyrkklockan så lär det garanterat finnas en hel del avhandlingar i ämnet och om det finns praktiker. Om det t ex bara är signallljud eller något modi-tänk

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det kommer ner till definitionen av musik. Naturtonsserien är definitivt en reell företeelse. Och mätning/avläsning av vibrationer i luft kan sägas vara en vetenskap. Så bara där finns det ju musikalisk vetenskap, just för att vi tenderar att definera tonserier som musik eller musikaliska redskap.

    Man kan studera hur människor fördelat tonerna och finna att vi ofta gjort ungefär likadant överallt. Man kan gräva ner sig i studier om varför det är så. Allt detta är vetenskap.

    - - - Uppdaterad - - -

    Det kommer ner till definitionen av musik. Naturtonsserien är definitivt en reell företeelse. Och mätning/avläsning av vibrationer i luft kan sägas vara en vetenskap. Så bara där finns det ju musikalisk vetenskap, just för att vi tenderar att definera tonserier som musik eller musikaliska redskap.

    Man kan studera hur människor fördelat tonerna och finna att vi ofta gjort ungefär likadant överallt. Man kan gräva ner sig i studier om varför det är så. Allt detta är vetenskap.

  15. #15
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jag hör en tydlig mollters i marcattas kyrkklockor. Det är vanligt att stämma klockorna så att antingen en moll- eller durters är framträdande.

    Det finns mängder av artiklar om kyrkklockornas akustik, och programvara för att syntetisera kyrkklockor. Det finns också forskning på perception av melodier spelade på kyrkklockor. Eftersom de är inharmoniska är de inte perfekt ägnade till att göra melodier tydliga, speciellt om man spelar flerstämmigt.

  16. #16
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    På tal om detta vill jag tipsa om Tarkovskijs mäktiga Andrei Rublev

  17. #17
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Lägger till att samplar man ett mynt som klirrar ner på ett bord och pitchar ner ordentligt så får man mycket trovärdigt kyrkklockljud.)
    Åh, måste testa! Tack för tipset, älskar sånt här!

  18. #18
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Om man är pank går det också bra att hänga en silversked i sytråd och klinga med den.

  19. #19
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På tal om detta vill jag tipsa om Tarkovskijs mäktiga Andrei Rublev
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7346.JPG 
Visningar:	48 
Storlek:	29,5 KB 
Id:	72046

    oerhört bra men jag tror inte man får berätta om sånt på musikerforum

    #religion #politik #inspiration #kejsarensnyaplaggg #rensaitråden #avstängning

  20. #20
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Lite ot, men jag blev påmind nu. I Karskrona finns en kantor som är förtjust i att programmera Fredrikkyrkans klockspel i olika melodier. Tror han brukade göra det varje jul åtminstone och ibland till andra viktiga (enligt honom) tillfällen.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=885159

Liknande ämnen

  1. stämmor
    Av lensv i forum Effekter
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 15:54
  2. Stämmor i Country/Country rock, har de någon speciell uppbyggnad?
    Av ace i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 16:49
  3. jobba med adlibs dubbningar och stämmor
    Av Jätten i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 15:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •