Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: Hörlursförstärkare - behövs det?

  1. #1
    manneokoko
    manneokoko är inte uppkopplad

    Hörlursförstärkare - behövs det?

    Hej,
    Har börjat undersöka hörlursmarknaden inför ett inköp och ser att många rekommenderar hörlursförstärkare - som ofta är tom. dyrare än lurarna..
    Behövs verkligen hörlursförstärkare för tex. Beyer Dynamic dt880 eller Sennheiser HD600, på 250ohm?
    Man kopplar ju lurarna till mixerbordets inbyggda hörlursförstärkare (hörlursutgången) räcker inte den? Det låter ju heltknäppt att mixerbords tillverkarna bygger hörlursutgången för svag för att kunna använda...

  2. #2
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Jag antar att de har börjat rekommendera förstärkare till lite mer tungdrivna hörlurar, för att små smartphones och liknande inte klarar av att driva mer än ett par små örpluggar? Mixerbordet borde klara det utan problem.

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Förstärkarna påverkar ljudet väldigt mycket. Det kan spela stor roll även för mer lättdrivna lurar.

    Testa i någon butik? Så gjorde man förr

  4. #4
    manneokoko
    manneokoko är inte uppkopplad

    Ok, men är det inte en förstärkare inbyggd i mixern hörlursutgången? Verkar konstigt att tillverkarna av professionella mixerbord som är till för att mixa med, bygger in en så dålig hörlursförstärkare att man behöver ha en extern.
    Ja, jag får göra som förr i tiden: ge mig ut i den fysiska världen och prova i en affär😁

    Vissa lurar finns i olika varianter 250-600ohm. Hur stor skillnad är det mellan dessa? (Om man har en förstärkare)

  5. #5
    manneokoko
    manneokoko är inte uppkopplad

    En till fundering: om man kopplar extern hörlursförstärkare på hörlursutgången så finns ju det dåliga ljudet från hörlursutgången kvar, med förstärkt volym.

  6. #6
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Jag köpte en hörlursförstärkare för några år sedan, provade såklart omgående A/B lyssning med lite olika musik. Jag kan säga direkt att jag inte hörde någon som helst skillnad!

    Nu var det ingen värsting för flera tusentals kr (tror jag gav 1200:-), men den hade väldigt fina recensioner och var varmt rekommenderad på ett forum (head-fi eller nån av de andra hörlursnörderi-forumen).

    Den har legat i en låda sedan dess hehe.

  7. #7
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av manneokoko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, men är det inte en förstärkare inbyggd i mixern hörlursutgången? Verkar konstigt att tillverkarna av professionella mixerbord som är till för att mixa med, bygger in en så dålig hörlursförstärkare att man behöver ha en extern.
    Ja, jag får göra som förr i tiden: ge mig ut i den fysiska världen och prova i en affär��

    Vissa lurar finns i olika varianter 250-600ohm. Hur stor skillnad är det mellan dessa? (Om man har en förstärkare)
    Spånar lite, men kan direkt tänka mig två skillander.
    1: Högre impedans är en enklare last för förstärkaren, som kan prestera bättre/mer linjärt. Det är definitivt en skillnad för högtalare, å a s är även lågimpedans-lurar en rätt "snäll" last (hög-impedans-högtalare har ju oftast lägre impedans än lågimpedanslurar), så jag vet inte hur stor roll det skulle spela i praktiken.
    2: Högre impedans innebär antagligen tunnare tråd och/eller fler varv i lindningarna. Bör betyda lägre rörlig vikt och/eller kraftigare magnetfält, vilket i sin tur reultrerar i bättre kontroll av membranrörelsen, d v s bättre upplösning och lägre distorsion.

    Ja, åsså glömde jag den uppenbara:
    3: Lägre impedans -> högre volym vid samma effekt ur förstärkaren. Så, en klen förstärkare i t ex en smartphone kommer kunna spela högre (och förmodligen även mer dynamiskt och detaljerat vid relevant lyssningsnivå) med lågimpedans-lurar. Har du en bra hörlursförstärkare kan detta faktiskt vara ett problem. Om förstärkaren är gjort för att driva tyngre lurar kan den ha såpass mycket effekt att volymkontrollen blir näst intill oanvändbar. Om man kopplade in ett par lågimpedans-inears i min dåvarande hörlursförstärkare så gick volymen från för svagt till för starkt bara man nuddade volymkontrollen.
    Senast redigerat av rydan den 2016-12-07 klockan 09:25.

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av manneokoko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, men är det inte en förstärkare inbyggd i mixern hörlursutgången? Verkar konstigt att tillverkarna av professionella mixerbord som är till för att mixa med, bygger in en så dålig hörlursförstärkare att man behöver ha en extern.
    Det är förstärkare innbyggt. Men en bra förstärkare kostar normalt sett ett par tusen. Och visst, det finns professionella mixerbord men bra förstärkare, men då gör det inget om de lägger på några tusen hit eller dit.
    En till parameter är att nästan inga professionella mixare sitter mer lirar annat än som eventuell regerenslyssning eller för att zooma in på vissa detaljer, men då används normalt sett hörlursförstärkaren från en ordentlig och relästyrd monitorkontroller.

    Citat Ursprungligen postat av manneokoko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vissa lurar finns i olika varianter 250-600ohm. Hur stor skillnad är det mellan dessa? (Om man har en förstärkare)
    Olika för olika modeller. Generellt sett bättre ljud i högre tal, men då större krav på förstärkaren.

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Matchmakern i sig säger att manneokoko och vurt skulle bytlåna nå't eller göra en deal direkt.

  10. #10
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av manneokoko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En till fundering: om man kopplar extern hörlursförstärkare på hörlursutgången så finns ju det dåliga ljudet från hörlursutgången kvar, med förstärkt volym.
    Beror på. Om det är hörlursförstärkaren i ett mixerbord har den säkerligen kräm nog att driva lurarna ordentligt, så i det fallet är det förmodligen precis som du skriver. (Men hörlursförstärkaren kopplar man ju normalt inte till hörlursutgången, utan till mixerns monitor/master el dyl.)

    Om du istället har en smartphone/laptop som driver ett par högimpedanslurar kommer huvudproblemet vara att förstärkaren i enheten kommer krokna och inte orka driva lurarna ordenligt. I det fallet kommer du få klart förbättrad dynamik och detaljer (och klart högre maxvolym), genom att låta inbyggda förstärkaren jobba med en väldigt lätt (låg ström) last och låta hörlursförstärkaren göra det tunga jobbet att driva lurarna.
    Senast redigerat av rydan den 2016-12-07 klockan 09:33.

  11. #11
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Matchmakern i sig säger att manneokoko och vurt skulle bytlåna nå't eller göra en deal direkt.
    enda anledningen att jag inte sålt den är att jag tyvärr inte hittar strömkabeln.

  12. #12
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Själv hade jag en fin-hörlursförstärkare (eller ja, allt är relativt, men nypris på dryga 2k i alla fall) och den gjorde stor skillnad jämfört med hörlursutgången på min dåvarande C-control (och stereoförstärkare). Uppgraderade C-control till SPL 2-control, och då hörde jag ingen (meningsfull, hörlursförstärkaren hade en antydan till "snygg" färgning i mellanregistret) skillnad längre, så då blev hörlursförstärkaren såld.

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tack - jag blev klokare av tråden. Jag har alltid undrat och lite halvt misstänkt att det är just klena smågrejer som inte pallar förstärka nog. Jag fick en aning deja vù av frågan och insåg att det påminde om undringar jag hade kring att "värma" med rör. Kul hur teknikkliven framåt skapar fler behov av att lösa problem som inte fanns tidigare.

    vurt: Ajdå, udda sort?

  14. #14
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vurt: Ajdå, udda sort?
    nja jag hade ingen sån adapter iaf, kräver en rätt liten plug (bild).

    Denna är det: http://www.necosoundlab.com/portablev4/ men jag valde till tillägg OPA627 opamps. Verkar vara mini-usb på den nya han gör dock. Den är laddad och funkar iaf (var tvungen att leta upp den för att se, inte laddad sen 2013 haha). Hmm kan ju faktiskt lägga upp den i min säljesannons, kan ju inte vara omöjligt att hitta en strömadapter.

  15. #15
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Sen, vad som "gör skillnad" är ju relativt. Om man tar en riktig high-end-hörlursstärkare och den inbyggda förstärkaren i ett vettigt mixerbord, kopplar på en last, och mäter, så kommer de bergsäkert mäta olika. Spelar det någon roll? Tja, det beror ju på. Jag är t ex tvärsäker på att Volantiz hör skillnader jag inte hör, i o m att han fokuserar och tränar på att höra just de små detaljerna (vilket jag gjorde en gång i min HiFi-ungdom, men tröttnade på rätt snabbt. =) ). Vad man hör skillnad på är enligt min erfarenhet väldigt mycket en träningsfråga, snarare än några medfödda "guldöron" (även om det givetvis hjälper att ha någotsånär frisk hörsel...).

  16. #16
    manneokoko
    manneokoko är inte uppkopplad

    Ja, tack för alla svar. Har åtminstone blivit lite klokare i frågan.
    Sammanfattningsvis skulle jag säga att svaret på om hörlursförstärkare behövs är: Nja..

    Så jag har bestämt mig för hörlurar antingen beyer Dynamic 880 eller Sennheiser hd600.
    Nån som testat dessa med och utan förstärkare? Blir skillnaden så stor mot hörlursutgången på en vanlig lågpris mixer (fostex/behringer etc) att det motiverar ett par tusen för extern förstärkare?

    Jag har ingen möjlighet att prova själv eftersom lokala musikaffären inte har dessa lurar.

    Om det är nån som har erfarenhet av vilka av dessa lurar som passar bäst för techno produktion tas åsikter gärna emot.

  17. #17
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av manneokoko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så jag har bestämt mig för hörlurar antingen beyer Dynamic 880 eller Sennheiser hd600.
    Nån som testat dessa med och utan förstärkare? Blir skillnaden så stor mot hörlursutgången på en vanlig lågpris mixer (fostex/behringer etc) att det motiverar ett par tusen för extern förstärkare?
    Har ett par HD600 själv. De behöver en hel del kräm i förstärkaren för att låta bra, men det lär även hörlursstärkaren i mixerbordet ha. Hur stor skillnaden blir, och hur stor roll det spelar, är som jag skrev i ett tidigare inlägg svårt att svara på, men givet tidigare erfarenhet skulle jag tro att det blir (för mig) hörbar skillnad i alla fall. Bästa är väl att ta med mixer och ljudkälla till butik och testa lurarna i mixern resp i hörlursstärkare, så hör du vad mixern gör med ljudet. (Allra bäst är om du kan få någon hjälpsam i butiken att koppla, så du inte vet vilket som är vilket...)

  18. #18
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag skulle verkligen göra ett försök att prova lurarna innan köp. Själv är jag en AKG-man och har tex svårt för Beyer - både ljud och komfort. Men jag vet att andra tycker precis tvärt om... det tog 10-15 min i en välsorterad butik för många år sedan att komma fram till det. 2-3000kr på fel grej att ha på huvudet i timmar är trist...

  19. #19
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    hörlursförstärkare ser jag som en sak som är bra att ha om många ska lyssna samtidigt (live tracking) iom att de flesta mixers/audioInterface har enbart 1-2 utgångar, medan hörlursstärkare ofta har 4-8 utgångar. Ljudmässigt tror jag nästan det blir sämre OM man köper billiga sådana.

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av manneokoko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sammanfattningsvis skulle jag säga att svaret på om hörlursförstärkare behövs är: Nja..
    En förstärkare behövs garanterat, men om det räcker med fulhacket i mixern eller inte är en annan sak

    Citat Ursprungligen postat av manneokoko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så jag har bestämt mig för hörlurar antingen beyer Dynamic 880 eller Sennheiser hd600.
    Nån som testat dessa med och utan förstärkare?
    Jo, jag har testat båda. Både med bra hörlursförstärkare och med laptop-stärkare. Båda känns som bra val.

    Citat Ursprungligen postat av manneokoko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir skillnaden så stor mot hörlursutgången på en vanlig lågpris mixer (fostex/behringer etc) att det motiverar ett par tusen för extern förstärkare?
    Allting är relativt. För min del så känner jag att ja, det är definitivt värt ett par tusen extra att få så mycket bättre ljud. Båda dessa lurar kommer hur som helst låta fan så mycket bättre än mycket annat även genom lågprismixern. Upp till ungefär den prisklassen så tycker jag att lurarna gör mycket större skillnad för ljudet än förstärkarna. Hellre lägga ett par tusen extra på bra lurar med andra ord. Sen i framtiden så får du kanske möjlighet att testa med en bättre förstärkare. Välj då själv om det är något du vill spendera pengar på. Tycker jag.

    Citat Ursprungligen postat av manneokoko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det är nån som har erfarenhet av vilka av dessa lurar som passar bäst för techno produktion tas åsikter gärna emot.
    Jag tycker att de båda passar bra till techno. Välj sedan en modell med 80->250 ohm med tanke på förstärkaren. Inte mer eller mindre.

  21. #21
    stenerlov
    stenerlov är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Little Labs Monotor

  22. #22
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Största problemet med lurar, är egentligen att de med lägre impedans drar högre ström än de med hög impedans, som istället behöver högre spänning.
    Drar man för hög ström från nätdelen och genom slutsteget, så innebär det en större belastning och det blir dist och man kan i värsta fall riskera att slutsteget skadas. Om spänningen inte räcker till, så blir det bara lågt ljud, men ingen dist.
    Vissa ljudkort drivs enbart av USB-power, som har en väldigt begränsad strömkapacitet - och med lågimpedativa lurar är det ingen bra kombination, om man inte kan koppla till en extern nätdel till ljudkortet.
    I en mixer borde det egentligen inte vara några sådana bekymmer, men det är förstås alltid bäst att kolla så att hörlursutgången är specad för att hantera en impedans som helst är lägre än de lurar du har.
    Hörlursförstärkaren i min DA-omvandlare är specad till 30 Ohm, så lurar med 30 Ohm eller högre impedans, funkar garanterat utmärkt. En annan hörlursförstärkare jag har, är specad till 8 Ohm, så där kan man koppla in precis vilka lurar som helst - för jag har aldrig sett lurar med lägre impedans än 8 Ohm - och det var länge sedan jag såg ett par sådana...

  23. #23
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    En hörlursförstärkare möjliggör bättre ljud för trögdrivna hifi-lurar, jämfört med att koppla in dessa direkt i till exempel stereons eller datorns hörlursuttag, neh?

    Bättre ljud i de meningen att detaljrikedom etc framhävs på ett annat sätt än utan hörlursförstärkare, och det även när du lyssnar på låg volym.

    Utan hörlursförstärkare (under samma förutsättningar) skulle ljudet dels dista om man krämade på lite, men också låta lite "fattigt" och ej nå hörlurarnas fulla potential på lägre volym.

    Detta är/har varit min uppfattning som lekman på området. Ni som vet, stämmer detta eller har jag blivit förd bakom ljuset (ljudet)?

  24. #24
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    En hörlursförstärkare behövs alltid för att kunna driva ett par hörlurar. Alltid.
    En till viktig detalj är att det inte är så värst lätt att förstärka ljud särskilt rent och fint med billig elektronik.

  25. #25
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    för den som är ljud-taliban mixar i lurar eller.. ?

  26. #26
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En hörlursförstärkare möjliggör bättre ljud för trögdrivna hifi-lurar, jämfört med att koppla in dessa direkt i till exempel stereons eller datorns hörlursuttag, neh?
    Det beror som sagt på slutsteget (och nätdelen) och dess förmåga att lämna tillräckligt hög ström för att inte dista med lågohmiga lurar - och förmågan att förstärka och då skicka ut tillräckligt hög spänning för att det ska bli tillräckligt högt ljud i högohmiga lurar.

    Bättre ljud i de meningen att detaljrikedom etc framhävs på ett annat sätt än utan hörlursförstärkare, och det även när du lyssnar på låg volym.
    Den biten beror mindre på hörlursförstärkaren och mer på högtalarelementen i lurarna.

    Utan hörlursförstärkare (under samma förutsättningar) skulle ljudet dels dista om man krämade på lite, men också låta lite "fattigt" och ej nå hörlurarnas fulla potential på lägre volym.
    Som sagt; Lågohmiga lurar och för klen nätdel eller underdimensionerat slutsteg ger dist (eftersom det dras för hög ström genom komponenterna), medan högohmiga lurar och ett slutsteg som inte kan leverera tillräckligt hög spänning, ger för lågt ljud.

  27. #27
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    När jag bytte till SPL Phonitor Mini med HD650 var det ett otroligt lyft. Vilken skillnad med en riktig hörlursföratärkare som kan driva och dessutom låter skitbra.

  28. #28
    stenerlov
    stenerlov är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    👍 härligt

  29. #29
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag bytte till SPL Phonitor Mini med HD650 var det ett otroligt lyft. Vilken skillnad med en riktig hörlursföratärkare som kan driva och dessutom låter skitbra.
    Hur blev det skillnad? Har samma lur o varit i tankar att köpa just den förstärkaren.

  30. #30
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    (Min spontana gissning, efter att kört HD600 i såväl vettig som mindre vettiga hörlursförstärkare: Bättre transientsvar, djupare och mer kontrollerad bas, samt möjlighet att spela starkare utan dist/dynamikförlust om så önskas)

Liknande ämnen

  1. Hörlursförstärkare
    Av 18db i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •