Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: Bra principer för stämföring av pads?

  1. #1
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran

    Bra principer för stämföring av pads?

    Jag undrar om någon här har någon idé för principer när det gäller stämföring av t ex pads (pop-musik). Jag har gjort en simpel algoritm i mitt ackordsverktyg som jag gärna vill komplettera och förfina, om möjligt. Helst utan att behöva läsa in mig på djupare musikteori (stråkkvartetter och fyrstämmiga satser blir för jobbigt att penetrera).

    Den enkla princip jag implementerat nu bygger bara på att centrera en ackordsfigur mot en viss not
    (d v s centrera en hel ackordsföljd så att varje ackord tas i den omvändning som har centrum närmast X). Det ger ett förvånansvärt bra resultat, åtminstone om man jämför med att ta alla ackord i grundform.

    Ytterligare en princip kanske skulle kunna vara att försöka alternera mellan kvint och kvart i efterföljande ackord, för att i åtminstone någon mån "maskera" parallella kvinter?

    Ytterligare en undring i sammanhanget: om man bestämmer sig för att ta alla ackord med t ex sex toner, vilka röster bör då ges prioritet att dubblera/oktavera? Jag antar att det finns vissa principer även här, åtminstone för vad man bör undvika.

    All kunskap och förslag mottages tacksamt. Gärna med fokus på det som kan anses viktigast (eller det som gör mest nytta i förhållande till matematisk komplexitet. Jag siktar inte jättehögt just vad gäller korrekt stämföring, utan vill bara att det ska låta så schysst som möjligt, inom rimlighetens gräns, när man klickar runt bland ackorden i verktyget.)

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Där kom det där med paralella kvinter... Det är ju fint och fett med sånt. Jag fick aldrig nån vettig förklaring till varför det skulle undvikas i min utbildning. Det är fint ju, låt dem vara

    Jag tycker det låter som att du fått till det bra med "centrerade" ackord. Funderar på om det skulle bli samma om man istället alltid lät varje finger ta kortast möjliga väg till nästa ackords ton. Kanske med väljbar upp/ner-prioritet. Spännande att tänka på!

    Ackord med sex toner blir väl egentligen olika beroende på vilken genre/vibb man vill uppnå. Ibland ett grundackord med en fet bas-kvint-oktav under, ibland nåt färgat nätt... Kanske svårare att jobba med.

  3. #3
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Anledningen till att det "ska" undvikas är svjv att kvint-intervallet har en så enkel matematisk ratio att det blir övertydligt om intervallet rör sig parallellt. Annorlunda uttryckt att det då uppfattas mer som en stämma istället för två. Samma undvikande-princip ska nog gälla för alla intervall, har jag för mig, men särskilt för kvinter.

    (Min teori till att just kvinter skulle vara så känsligt är, förutom den enkla ration, att det har med övertoner att göra. Kvinten är i de flesta instrument den mest förekommande övertonen (förutom oktaven) (?) och därmed blir det ännu mer känsligt att gröta ihop frekvenserna över tid med parallella kvinter. Här kanske jag är ute på hal is...)

    Bra förslag med en modell som minimerar rörelserna! Jag ska se om jag kan lägga in detta på något sätt också. (Ett litet krux som behöver stävjas i det sammanhanget är att ackordsföljden då kan börja vandra och helt plötsligt spelar man i den nionde oktaven. En annan tråkighet med denna modell är att IV, V då båda skulle tas i samma omläggning)

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Parallella kvinter och oktaver undgås i koralsatser och liknande, just som du säger, på grund av att stämmorna då smälter ihop och förlorar sin självständighet. Det finns egentligen ingen regel mot parallellföring av andra intervall. Med parallella terser, till exempel, hamnar man ju fort utanför skalan och får en slags polytonalitet, om man inte växlar mellan små och stora terser.

    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ytterligare en princip kanske skulle kunna vara att försöka alternera mellan kvint och kvart i efterföljande ackord, för att i åtminstone någon mån "maskera" parallella kvinter?
    Det där förstod jag inte hur du menar.

    Ytterligare en undring i sammanhanget: om man bestämmer sig för att ta alla ackord med t ex sex toner, vilka röster bör då ges prioritet att dubblera/oktavera? Jag antar att det finns vissa principer även här, åtminstone för vad man bör undvika.
    Det vanliga är att i första hand dubblera grundtonen, därnäst kvinten. Tersen är ovanlig att man dubblerar. Ackord med sex toner, syftar du då på sexklanger, alltså 11-ackord? I så fall händer det ju att man inte tar med kvinten eller tersen i ackordet.

    Det är knappast någon lätt uppgift du har gett dig in på, men låter det bra så är ju det huvudsaken.

  5. #5

    Redaktör
    Pads i popmusik är väl oftast i första hand för utfyllnad, så frågan är hur musikaliskt sofistikerat det behöver vara?

    Reglerna du pratar om kommer ju i hög grad från musik där en stråkkvartett eller liknande är hela musiken och där det också finns mekaniska aspekter (man vill väl undvika tystnad om alla instrument ska byta ton samtidigt och liknande, om jag förstått saken rätt) som inte är relevanta för elektroniska instrument.

    Så om en pad mest ska fylla ut i bakgrunden så finns det kanske till och med ett värde i att hålla det enkelt, ifall det är melodier eller annat komp som är huvudsaken? (Men jag kommer å andra sidan från hållet där det är okej att sampla ett ackord och transponera runt det efter behov, i klassisk techno-stil.)

  6. #6
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    När jag först såg trådrubriken så tänkte jag på trumpads.

    -"Hmm, jag har hört talas om att stämma vanliga trummor, men aldrig pads. WTF!"

  7. #7
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Ska man tillämpa "klassisk" metod ska man väl undvika tvärstånd också, alltså när en stämma i ett ackord ligger en halvton ifrån en annan stämma i nästa ackord, tex om man spelar ett c-dur i grundläge och sedan ett eb-dur i grundläge kommer andrastämman i c:et (e-tonen) att ligga en halvton ifrån eb-tonen (förstastämman) i eb-ackordet. Sen kan man ju vakna med tvärstånd också.

    Om ackordläggning: Om basen spelar något annat än grundtonen låter det oftast (imho) bättre om den tonen utelämnas i ackordet. Även meloditoner kan man ju skippa. Fast då blir det snart inte många kvar att ha i ackordet. Men istället för att dubblera kan man ju färga ackorden - beroende på genre förstås.

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Stämföringsreglerna är som sagts så bundna till genrer och traditioner, baserade på tycke och smak i olika tider. Så relevansen för dessa regler varierar nog väldigt mellan de som ska använda verktyget. Det ballaste vore väl om allt sånt är valbart.

  9. #9
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stämföringsreglerna är som sagts så bundna till genrer och traditioner, baserade på tycke och smak i olika tider. Så relevansen för dessa regler varierar nog väldigt mellan de som ska använda verktyget. Det ballaste vore väl om allt sånt är valbart.
    Håller med.

  10. #10
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    jazz=översta tonen är nästan samma nästan hela tiden
    poprock=översta tonen ändras hela tiden

  11. #11

    Redaktör
    drone=översta tonen, lägsta tonen och alla där mellan är samma nästan hela tiden
    doom=översta tonen, lägsta tonen och alla där mellan är samma nästan hela tiden

  12. #12
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Drone och doom ja, men hur löser de stämföringen mellan låtarna? Eller går allt i C?

  13. #13
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Ja. Naturligtvis är det mesta valbart via toggles.

    Citat Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska man tillämpa "klassisk" metod ska man väl undvika tvärstånd också, alltså när en stämma i ett ackord ligger en halvton ifrån en annan stämma i nästa ackord, tex om man spelar ett c-dur i grundläge och sedan ett eb-dur i grundläge kommer andrastämman i c:et (e-tonen) att ligga en halvton ifrån eb-tonen (förstastämman) i eb-ackordet. Sen kan man ju vakna med tvärstånd också.
    Intressant. Detta hade jag ju missat t ex. Menar du att man i sådana lägen "bör" förflytta någon av dessa stämmor en oktav för att undvika en halvtonsrörelse?

    PS. En himla go princip/genväg (lite off topic) om man undrar 1) vilken omvändning man ska ta en treklang i, eller 2) vilken oktav man ska ta en baston i --- är att hela tiden se till att bas och ackord rör sig i motsatt riktning gentemot varandra. D v s, om basen går nedåt relativt föregående ton så "bör" ackordet ofta med fördel röra sig uppåt relativt föregående ackord. Antar att detta egentligen är samma princip som att bibehålla stämmornas oberoende genom att undvika parallella rörelser - men alltså även tillämpbart mellan bas och ackord.

  14. #14
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Man löser väl oftast tvärståndsproblemet (om man nu tycker det är ett problem) genom att variera ackordläggningen, alltså omvändningen av ackordet. Ex: Ett c-durackord i grundläge (C-E-G) följs av ett Eb-dur i tredje omvändningen (Bb-Eb-G). Man får då en halvtons övergång mellan E och Eb, men i samma stämma, vilket är helt ok. Problemet löst.
    Hittade en bra länk om detta: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...X_18SZH4CLKhMQ

  15. #15
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Mera om tvärstånd: http://runeberg.org/nfcj/0279.html
    Gamla Nordisk familjebok är inte så dum ibland...

  16. #16
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Tomas N,
    Tackar för hjälteinsats Särskilt PDF:en.

    Tvärståndet krånglar till det betydligt, verkar det som. Då blir det ju riskabelt att bara försöka alternera mellan omvändningar i hopp om att försöka "maskera" parallella kvinter, som jag brukar pyssla med. Risken att få tvärstånd ökar då snarare.

  17. #17
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Egentligen är det väl bara när man vill skriva Mozart-likt man behöver känna till klassiska stämföringsregler. Smoke on the Water kräver massor av kvintparalleller och tvärstånd för att komma till sin rätt.
    Senast redigerat av Tomas N den 2016-12-02 klockan 18:50.

  18. #18
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Mycket handlar om vad man är ute efter. Kvint-paralleller blir ofta väldigt statiskt i känslan. Reglerna är oftast att försöka "samla" tonerna i ackorden så mycket som möjligt. Alltså inte sprida ut dem. Sen finns det regler för översta tonen beroende på nästkommande ackord.

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Sålänge stämföringsprogrammet har valbara "modes" så tror jag du har nåt faktiskt. Är det en del som är svårare så kan du ju lägga till modes allteftersom!

  20. #20
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag har lagt in alla gitarr-ackord nu Gjorde som så att jag rippade allt från realguitar via dess midi-out (hoppas att dom "stämmer".. upp till fyra positioner för varje ackord finns), sparade som midi och parsade till en lua-array.

    "Gitarr-stämmor" som pads är förvånansvärt användbart upptäckte jag! Lägger man det bra så kan man ofta skönja flera rörelser i en ackordsföljd, även om följden bara består av enkla ackord. En ny favorit här, istället för "anthem chords" som är så poppis.

  21. #21
    Svedmyran
    Svedmyran är inte uppkopplad

    Senior
    En väldigt enkel grej jag brukar använda, är att om man går mellan t.ex ett D Och ett C ackord, får gärna det lägre ackordet ha en högre " högsta-ton" dvs C. Ursäkta om det är självklart...
    Senast redigerat av Svedmyran den 2016-12-11 klockan 01:17. Anledning: slarvskriva

  22. #22
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man löser väl oftast tvärståndsproblemet (om man nu tycker det är ett problem) genom att variera ackordläggningen, alltså omvändningen av ackordet. Ex: Ett c-durackord i grundläge (C-E-G) följs av ett Eb-dur i tredje omvändningen (Bb-Eb-G). Man får då en halvtons övergång mellan E och Eb, men i samma stämma, vilket är helt ok. Problemet löst.
    Hittade en bra länk om detta: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...X_18SZH4CLKhMQ
    +1

  23. #23
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Det är förstås en fråga om tycke och smak, men jag brukar ofta föredra att minimera rörelser i ackorden i mesta möjliga mån i dessa sammanhang. Alltså att klura på om en grundton kan bli en ters, bli en kvint osv. Även 6:or, maj7or, 9:or, 11:or och andra festliga toner kan ofta hittas med denna princip. Gjorde just en inspelning med låtar där målet var att låta ackordet ligga kvar och endast låta basen styra funktionen för respektive ton. Minimal förflyttning, helt enkelt.
    Fast det beror förstås även på genre.

    Stämföring galore med pad, lyssna på introt. Grace Jones, Slave to the rytm:

    https://youtu.be/Z0XLzIswI2s

  24. #24
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Nu tror jag mig ha förstått det här med parallell stämföring på ett lite mer konkret plan, samt varför det är extra känsligt just när det kommer till kvinter. Hemligheten ligger förmodligen i övertoner.

    Lite krångligt att förklara, men enkelt uttryckt: Hjärnan gillar tydlighet, t ex när varje enskild ton eller stämma kan urskiljas klart och tydligt. Det går åt energi om örat skall behöva reda ut alltför komplexa eller tvetydiga sammanhang. Evolutionen har gjort att vi vill spara energi. Förenklat: hög energiåtgång = något låter sämre.

    Just kvinten blir känslig eftersom detta är den första (och ofta tydligaste) övertonen som inte är grundton/oktav. Det är lätt hänt och vanligt att flera tänkbara tolkningar av vad som är grundton börjar överlappa varandra här. Tonerna och deras harmoniska serie "smetar in i varandra", så att hjärnan måste jobba med att utesluta alternativa tolkningar av vilka grundtoner som tas.

    Så tror jag. Detta är också varför det är snyggt att försöka förflytta stämmor åt motsatt håll hela tiden. Hjärnan behöver då inte kämpa lika hårt med att identifiera grundtonerna.

  25. #25
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jag kan nog inte bekräfta den där perceptionsteorin, men inte heller blankt avfärda den.

    Går det åt mer energi för att processera tvetydiga stimuli? Det får du fråga en hjärnforskare om. Den förklaringen påminner om teorin att dissonanser uppfattas som "fula" för att de orsakas av mera komplicerade talförhållanden mellan frekvenser, och att "hjärnan omedvetet gör kalkyler" under musiklyssning. (Var det inte Leibniz som hade en formulering om det?)

    Här är en artikel om perception av harmoniska och inharmoniska toner. Det är korrekt att vissa typer av spektrum gör det svårare att identifiera tonhöjden. Ett bekant exempel är toner med enbart oktaver som används för shepardtoner. Och det är sedan länge känt att grundtonen i ett harmoniskt spektrum inte ens behöver vara närvarande för att man ska uppfatta den.

    Det finns olika teorier om hur tonhöjdsuppfattning fungerar. Om jag minns rätt var de två dominerande teorierna: 1) vi analyserar periodicitet, så att uppfattad tonhöjd motsvarar ljudets period. 2) Vi analyserar spektrum och matchar ett visst regelbundet mönster av excitation i cochlean som orsakas av harmoniska spektrum på så sätt att vi identifierar tonhöjden. Det existerar ytterligare sätt att uppfatta tonhöjd, t.ex. i brusiga ljud.

    Om du vill sätta dig in i psykoakustik finns det mängder av litteratur (i ökande svårighetsgrad):
    - Musikens ljudlära av Johan Sundberg
    - The physics and psychophysics of music av Juan Roederer
    - Psychoacoustics av Fastl & Zwicker
    - Hearing av B.C.J Moore m.fl

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    I online-kursen jag gick är hypotesen (teorin?) att vi (och andra hörande varelser) är präglade att uppfatta harmoniska klanger som "all is well" och dissonanta ljud som varningsljud. Har för mig att det finns färdiga "strukturer" i hjärnan för detta och är inte inlärt.

  27. #27
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I online-kursen jag gick är hypotesen (teorin?) att vi (och andra hörande varelser) är präglade att uppfatta harmoniska klanger som "all is well" och dissonanta ljud som varningsljud. Har för mig att det finns färdiga "strukturer" i hjärnan för detta och är inte inlärt.
    Låter visserligen rimligt, men "dissonanta ljud" täcker ju väldigt mycket. Jag kommer ihåg en artikel om några som hade studerat de där gnissel-ljuden när man slinter lite med en krita på svart tavla. Där är det toner i ett visst frekvensområde (1-4 kHz tror jag) kombinerat med amplitudmodulation i en viss hastighet. Liknande ljud kan bland annat visa sig vara apvrål. Och amplitudmodulation kan skrivas om som summan av två (nära och dissonerande) sinustoner, så där kommer dissonansen in igen.

  28. #28
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Hjärnan hantetar de naturliga övertonsserierna specifikt som "ofarliga", grovt förenklat. Ska se om jag hittar tillbaka till aktuella "papers" i området.

  29. #29
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Nu pratar jag pukor i ett trumset, men det är relaterat tycker jag; det låter rätt trist att stämma dem alla efter låten. Kaos låter bättre med någon slags hint av att följa musiken. Men det är nog inte samma för pads, dvs sampleuppspelningar.

  30. #30
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu pratar jag pukor i ett trumset, men det är relaterat tycker jag; det låter rätt trist att stämma dem alla efter låten.
    Som när orkesterpukorna är stämda i tonika och dominant i Mozart etc? Pukorna i trumset brukar väl inte ha fullt så definierad tonhöjd. Är det vanligt att stämma trummorna på det viset efter låten?

  31. #31
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som när orkesterpukorna är stämda i tonika och dominant i Mozart etc? Pukorna i trumset brukar väl inte ha fullt så definierad tonhöjd. Är det vanligt att stämma trummorna på det viset efter låten?
    Jag tror att man stämmer pukorna på ett trumset inför en skivinspelning. Har spelat på ett set stämt så fint inför en inspelning iaf. Men det låter lite för rätt, och akta dig för att slå på fel puka på fel takt, då låter det ju falskt.

  32. #32
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns olika teorier om hur tonhöjdsuppfattning fungerar. Om jag minns rätt var de två dominerande teorierna: 1) vi analyserar periodicitet, så att uppfattad tonhöjd motsvarar ljudets period. 2) Vi analyserar spektrum och matchar ett visst regelbundet mönster av excitation i cochlean som orsakas av harmoniska spektrum på så sätt att vi identifierar tonhöjden. Det existerar ytterligare sätt att uppfatta tonhöjd, t.ex. i brusiga ljud.
    Det var intressant. Jag har valt att se hjärnan som en datamaskin som "belönas" av att identifiera periodicitet/harmonicitet och mönster överlag - supersnabb på FFT (DFT?) Jämför t ex med att hjärnan förstår vilken tonart/sammanhang man är i när väl tonikan har etablerats. Innan dess förstår man inte ackordsföljden, och hjärnan får ödsla värdefull energi på att identifiera sammanhanget.

    Inlägget från hasse_fx inspirerar till ytterligare en hypotes, tycker jag. Man skulle kunna tänka sig att vi snarare har ett centra som identifierar inharmonicitet - apskrik eller whatever. Harmonicitet blir därmed bara ett resultat av auditivt stimuli + att inharmonicitets-centrat inte triggas. Inharmonicitet och oregelbundna formanter et c kan ju sägas utgöra "konturerna" som identifierar ett ljud, varför vår ljuduppfattning evolverats att uppmärksammas på just detta.

  33. #33
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Identifikationen av de "harmoniska" funktionerna härrör iofs från aktuell hjärnforskning.

  34. #34
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - supersnabb på FFT
    Just ja, basilarmembranet brukar jämföras med en fouriertransform. Olika frekvenser ger stående vågor på olika positioner, höga frekvenser närmare ytterörat och lägre längre in i snigelrullen. Efter det fortsätter den s.k. tonotopiska organiseringen via diverse center i hjärnan, dvs att frekvenserna är spatialt ordnade från låga till höga.

    Inlägget från hasse_fx inspirerar till ytterligare en hypotes, tycker jag. Man skulle kunna tänka sig att vi snarare har ett centra som identifierar inharmonicitet - apskrik eller whatever. Harmonicitet blir därmed bara ett resultat av auditivt stimuli + att inharmonicitets-centrat inte triggas.
    Forskare inom kognitiv musikvetenskap har säkert tänkt på den typen av hypoteser. De skulle antagligen göra experiment med två sorters stimuli, en harmonisk ton och en inharmonisk, och sätta ett dussin försökspersoner i en hjärnscanner och se vilka områden som lyser upp under vilka stimuli. Det finns antagligen redan många artiklar om just detta.

    Det evolutionära perspektivet är också intressant. Nils Wallin var en föregångare på det, hans avhandling Den musikaliska hjärnan är värd att kolla upp.

  35. #35
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Några forskare som tvivlar - jag tvivlar dock på deras metod (så som den beskrivs i artikeln)
    http://www.latimes.com/science/scien...nap-story.html

    Här är kursen jag gick med forskningsrön kring harmoni och musikens koppling till språket.
    http://www.coursera.org/learn/music-as-biology
    Senast redigerat av hasse_fx den 2018-03-19 klockan 20:56.

  36. #36
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Några forskare som tvivlar - jag tvivlar dock på deras metod (så som den beskrivs i artikeln)
    http://www.latimes.com/science/scien...nap-story.html

    Här är kursen jag gick med forskningsrön kring harmoni och musikens koppling till språket.
    http://www.coursera.org/learn/music-as-biology
    Tvivlar så till den grad att Page not found? Har du deras namn så kanske man kan spåra upp artikeln.

    Kursen ser ju mycket intressant ut. Samtidigt ser den väldigt sluten ut, instängd bakom betalväggar som med så mycket annat i den akademiska sfären numera. De kunde åtminstone posta litteraturlistan.

    ---

    Kanske jag missförstod, kursen är väl fri bara man registrerar sig?
    Senast redigerat av oberdada den 2018-03-19 klockan 20:25.

  37. #37
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tvivlar så till den grad att Page not found? Har du deras namn så kanske man kan spåra upp artikeln.
    länk ovan fixad

    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kursen ser ju mycket intressant ut. Samtidigt ser den väldigt sluten ut, instängd bakom betalväggar som med så mycket annat i den akademiska sfären numera. De kunde åtminstone posta litteraturlistan.

    ---

    Kanske jag missförstod, kursen är väl fri bara man registrerar sig?
    Den går att följa fritt i alla delar - det som kostar är ett "verified certificate"

  38. #38
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    länk ovan fixad
    Tack, här är deras artikel. Nu har jag bara skummat igenom den, men de är inne på att tsimanefolket har en preferens vad gäller "roughness", som väl brukar kallas sensorisk dissonans ibland, samtidigt som de är relativt likgiltiga inför om musikaliska intervall är konsonanta eller dissonanta.

    Det man kan lägga till är sammanhanget mellan spektrum, samklanger och dissonans som Sethares har skrivit om. De intervall som är konsonerande med harmoniska toner kan vara dissonerande om spektrumet avviker från det harmoniska. Skalorna i gamelan är ett exempel som Sethares menar kan ha utformats för att göra samklanger mellan olika gongar etc så konsonant som möjligt.

Liknande ämnen

  1. Satslära och stämföring för instrument?
    Av cyberpunx i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-12-22, 19:27
  2. Sugen på att spela pads! (NordDrum2 eller pads t MD & Voyager)
    Av M i Gbg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2014-11-02, 06:51
  3. Principer för modulationseffekter i stereo
    Av Oortone i forum Effekter
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-09-12, 23:28
  4. Stämföring av ackord/pads
    Av joule i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 22:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •