Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: M audio Ctrl 49

  1. #1
    JAS
    JAS är inte uppkopplad
    JASs avatar
    Senior

    M audio Ctrl 49

    Vet inte om det bara är jag som känt att det kan vara tråkigt att arbeta med pluggar då mkt av editeringen sköts med musen trots att många pluggar är helt fantastiska rent ljudmässigt.
    Kom till en punkt då jag ville byta min äldre axiom controller till ngt annat men satte krav på mig själv att skulle så ske så skulle jag försöka mappa så mkt som möjligt för att få ut mesta möjliga av min controller.

    Efter en del research så kände jag bara frustration då ingen controller egentligen skulle tillföra ngt annat än den gamla jag hade, dvs hade förmodligen tröttnat redan innan jag ens mappat den första encodern.

    Det var nog av en slump jag började läsa på Akai Advance och Ctrl 49 och av ren slump föll valet på den senare, förmodligen av rent estetiska skäl.

    Det som gör att dessa sticker ut från mängden är uteslutande VIP programvaran som följer med, utan denna hade de förmodligen varit tråkiga och jag hade suttit i samma båt som tidigare.

    VIP samlar alla dina pluggar du har på datorn och matar in dessa i Ctrl 49an, när man kopplar upp den mot ett DAW och anger ett Mackie protokoll så mappas samtliga faders och encoders för att matcha de viktigaste funktionerna.

    I VIP kan man sen styra 8 pluggar samtidigt, det som sätter begränsningen är självaste datorn och vad den klarar av, man laddar upp till 8 st och kan sen tveaka varenda än från controllern med otroligt många fördefinerade parametrar, och det bästa av allt är att man behöver ej mappa ngt själv, när en plugg laddas så mappas allt automatiskt.

    Exempel 1
    Jag laddar säg 4 st pluggar i VIP, dessa styr jag helt oberoende av varann i controllern, jag kan tveaka, mixa och skappa nya ljud från controllern och sen spara dom som egna presets.
    Om jag skapar ett spår i mitt Daw och spelar på dessa 4 pluggarna samtidigt kan jag från controllerns fadrar styra logics spårfunktioner som mute,solo osv, från controllerns filtersekton kan varje enskild plugg tveakas i oändlighet och detta i realtid.

    Exempel 2
    Ta de 4 pluggarna ovan och från VIP programvaran skap ett multispår, i mitt fall logic, allt som jag beskriver ovan med fördelen av att de 4 spåren kan kontrolleras från de 4 av fadrarna på controllen, man blir sin egna Dj när man mixar sina spår.

    Det finns så mkt mer men för den intresserade rek att titta på tuben för full förståelse, det är en skön känsla att ha oändlig tillgång på pluggar och känslan av kunna styra dom rent fysiskt från Ctrl 49an är helt grym, glappet mellan hårdvarusyntar och MidiControllers blev helt plötsligt så mkt mindre.

    Ctrl 49 har anslagskänslighet samt aftertouch och semivägda tangenter, den ger iaf mig en mkt bra kvalitetskänsla på faders och encodrar, den har högupplöst display som jag önskar kunde vara ngt större.

    För den som saknat tveakandet som en hårdvarusynt ger kan detta vara lösningen om man sitter i en datoriserad musikskapande miljö.

    /JaS

  2. #2

    Veteran
    Intressant, tack för recensionen. Fortfarande nöjd?

Liknande ämnen

  1. Kopiera clip med ctrl S1 V3
    Av kockpit i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-20, 22:43
  2. Roland S550 Ext.ctrl
    Av zordid i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-07, 11:44
  3. Ny festival: ctrl+alt+dance
    Av dar303 i forum Evenemang
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 19:21
  4. Cmd/Ctrl+B på musen?
    Av Clase i forum Ableton
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-27, 18:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •