Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4
Resultat 181 till 189 av 189

Ämne: The Tiny-TS - A DIY Touch Syntesizer Kit

  1. #181
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Tjaa, säljer man koola grejer till låga priser så blir det nog lätt så. Att det kostar att skala upp tänker nog inte alla på. Sen borde det nog gå att göra nåt i stil med TPK:n nån tusenlapp eller så billigare - Mark Verbos är inte precis känd för att pressa priserna... Fast själv skulle jag vara mer intresserad av ett touchkeyboard med mer funktioner snarare än ett billigare. TPK:n skickar utöver CV för pitch, gate och trigger ut nåt som kallas pressure, men som i själva verket är proportionellt till hur stor yta av "tangenten" man täcker med fingret. Ett touchkeyboard som istället var sant tryckkänsligt och dessutom positionskänsligt vore nåt. Och i euroformat, i bemärkelsen monterbart i en standardeuroskiff.

  2. #182
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag gjorde ett snabbhack i 14 HP av min micro-TS.

    Mest som en teaser och för att kolla intresset.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	euroTS_B.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	163,9 KB 
Id:	74523

  3. #183
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Hahaha, kul koncept och vem vet, kanske nån går igång på det. Men själv skulle jag aldrig köpa en €-modul med oscillator eller filter eller envelope som inte har CV in för åtminstone pitch, cutoff och trig, helst mer. Och jag tycker nog inte keyboardet känns så ergonomiskt i det läget.

    Men vad jag verkligen gillar med dig janost, är att du inte tänker som alla andra! Folk som tänker som alla andra finns det liksom redan tillräckligt av...

  4. #184
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag sa att det var ett snabbhack.
    Och jag fattar att något ljudproducerande i euro måste ha CV styrning.
    Så denna kommer aldrig kunna köpas.

    Den jag planerar är 2st keyboards i 14HP med separata CV/Gate ut.

    Och eurorack har alltid varit ungefär lika ergonomiskt som ett Breadboard.
    Ett enda stort råttbo av sladdar.

  5. #185
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Keyboard i 14 HP? Tänker du dig helt enkelt en komplett Tiny-TS som går att skruva in i ett eurorack? Eller ett renodlat keyboard? I båda fallen är jag skeptisk. Poängen med Tiny-TS är i mina ögon den extrema portabiliteten, men den försvinner ju om man ska skruva in den i ett eurorack. Och om du tänker dig ett renodlat keyboard, så blir det väl antingen väldigt få fullstora tangenter, eller lite fler tangenter, men med en hel del bortkastat utrymme på höjden?

    Jag tror att en Tiny-TS med gott om CV in (och ut från envelopet) kan ha sin plats i euroformat och kanske t.o.m. skulle kunna sälja en hel del, men då skulle jag skippa keyboardet. För att ett keyboard ska vara intressant i euroformat, så tänker jag mig att det måste vara minst en oktav (för mig personligen: minst 2,5 oktaver) och att det inte uppenbart slösar med utrymme på höjden - eurorackanvändare är oftast utrymmeskänsliga.

  6. #186
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Du vet lika väl som jag att ett keyboard i en europanel inte existerar idag.
    Och att göra det ergonomiskt i panelen går inte.

    Jag har 3st touchkeyboards idag.
    I en panel tar dom i storleksordning 14HP, 24HP och 34HP.

    Jag förespråkar att låta keyboarden vara separerad från racket med kablar men folk verkar gilla att det sitter i panelen.

    Just nu så bryr jag mig inte så mycket utan suger mest in folks ideer.

  7. #187
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Så här kan man ju också göra't:

    https://www.modulargrid.net/e/doepfer-a-173-1

  8. #188
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran

  9. #189
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du vet lika väl som jag att ett keyboard i en europanel inte existerar idag.
    Och att göra det ergonomiskt i panelen går inte.

    Jag har 3st touchkeyboards idag.
    I en panel tar dom i storleksordning 14HP, 24HP och 34HP.

    Jag förespråkar att låta keyboarden vara separerad från racket med kablar men folk verkar gilla att det sitter i panelen.

    Just nu så bryr jag mig inte så mycket utan suger mest in folks ideer.
    Det finns ju flera. Verbos TPK (det röda som nån hade skickat dig en bild på), Sputnik Multi-Touch och Pittsburgh Lifeforms KB-1, kanske fler. De följer alla tre eurostandardformatet och drivs på samma sätt som andra moduler (även om Verbos TPK dessutom kan drivas med separat 9 v PSU). Ingen monterar dem väl vertikalt skulle jag tro, men i liggande case, även ihop med andra moduler, eller i case där den nedersta raden är s.a.s. av pulpettyp (se nedan för exempel). Men det finns klart utrymme för utveckling av funktionaliteten. Eller tvärtom för något funktionsmässigt bantat och billigare.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •