Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Separera två identiska spår i mixen

  1. #1
    Atombender
    Atombender är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Separera två identiska spår i mixen

    Har ni tips på hur man kan "separera" två identiska monospår vid mixning så man kan förpassa dem ut till höger och vänster i ljudbilden?

    Bakgrund:
    Jag har ibland ett monospår (oftast en gitarrinspelning) som jag vill få ut till höger och vänster i mixen, för att bredda ljudbilden och lämna plats för bl a bas och sång i mitten. Att bara göra en kopia av monospåret och skicka originalet till vänster och kopian till höger funkar inte eftersom det ändå kommer låta som om de ligger i mitten om de båda spåren är identiska. Det kan dock funka om man manipulerar dem en smula så de skiljer sig lite från varandra och inte låter exakt likadant.

    Några metoder:

    o Flytta det ena spåret en smula framåt eller bakåt i tid, tillräckligt för att spåren ska låta separerade men utan att det låter otajt. Denna metod funkar rätt bra men sägs kunna ge upphov till fasproblem.

    o Dra det ena spåret upp/ned en smula i tonhöjd (dock ej så mycket att det låter falskt).

    o "Kam-EQ": Använd en grafisk equalizer på det ena spåret och dra ner varannat frekvensreglage (så att reglagens position bildar en kamliknande form). Gör samma sak på det andra spåret men invertera kamformen så att reglagen som satt högt på det andra spåret dras ned nu.

    o Lägg någon effekt på det ena spåret.

    o En blanding av flera av ovanstående.

    Har ni tips på fler och kanske bättre tekniker för detta, eller kanske nån färdig effekt eller plugin (företrädesvis i Cubase) som löser problemet?

  2. #2
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    För gitarr föredrar jag att spela in ett till monospår som är så likt som möjligt.
    Ovan nämnda tekniker fungerar också bra men man måste vara försiktig så det inte blir fasförskjutningar vid monouppspelning.

  3. #3
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Det finns ju stereobreddare, men jag brukar köra på att göra en dubb jag med på gitarren. Antingen med exakt samma ljud eller lite cleanare eller mer distat. Vad jag sedan brukar göra är att hålla koll på de två kanalerna via en m/s-eq för att hantera bredden. Det kan t ex vara skönt att skära bort lite av den gemensamma informationen mellan de två tagningarna med mid och låta side få behålla sina frekvenser men ute på kanterna så att det finns yta för sång i mitten t ex. Tänk bara på att side är det som försvinner då låten går i mono, så skär inte för mycket i mid.

  4. #4

    Veteran
    Dubba är bäst.
    Men man kan fuska genom att kvantisera audio lite slumpmässigt om man lagt tex gitarr på ett spår och kopierar detta.
    Dista sedan andra kanalen lite annorlunda och du är i box.
    Är du riktigt fiffig kan du slumpmässigt också styra volymen in i förstäkarpluggen så får du lite olika dynamik på gitarrerna.

  5. #5
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Dimension D.

  6. #6
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    + 1 på M+S hantering, jag är inte en hejare på pluggar med det bör ju finnas på var och varannan EQ plug tycker man.
    Med mid/side kan du lätt placera samt separera ut spår.

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag gillar Brainworx bx_stereomaker för sådant här.

    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    + 1 på M+S hantering
    Men det kommer ju inte fungera alls då det är två identiska spår. Allt hamnar i M-kanalen. Om man nu inte processar det till stereo på något vis innan.

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Cubase borde ha en del bredd/imaging pluggar. Börja där...

  9. #9
    TAVLAN
    TAVLAN är inte uppkopplad
    TAVLANs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Skicka ut monosignalen (pre fader) till ett stereo reverb, eller ett kort delay (slapback), panorera returkanalen och monokällan. Funkar alltid. Till allt.

  10. #10
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar Brainworx bx_stereomaker för sådant här.



    Men det kommer ju inte fungera alls då det är två identiska spår. Allt hamnar i M-kanalen. Om man nu inte processar det till stereo på något vis innan.
    Två monspår panorerade tolkade jag det till, så m+s på stereospåret. Brainworx gör tricket också, men med eq så tycker jag att man har mer möjligheter mixmässigt.

  11. #11
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocke31 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dimension D.
    +1 på den (eller något annat bra chorus). Att skära (eq:a) i gitarren funkar också för att göra plats för annat.

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag gör väldigt ofta just en blandning av dina alternativ. Inte så ofta pitch kanske, men jag dubblar spår och ger de olika uppgifter i frekvensbandet och mixen. Spelar t.ex in trummor med bara en mic på kaggen och en som överhäng. Med kreativ behandlig av kopior av överhänget behöver man inga mickar på pukorna

  13. #13
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Använd olika allpassfilter på vänster och höger kanal. (Reverb är ibland också allpass, och fungerar ju bra.)

    Kör signalen genom frekvensskiftare med högst några få Hz, lägg ut den uppskiftade och nedskiftade signalen i stereo.

    Fasinvertera ena signalen. (Rolig överraskning när man spelar av i mono!)

    Kolla på spektrumet och identifiera två framträdande frekvensområden. Dämpa det ena på vänster och det andra på höger kanal.

  14. #14
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Allt ovan.

    Om man inte kan få en 'riktig' dub:
    Om det är en kompgitarr med återkommande partier så brukar jag göra en kopia, panorera, och sedan flytta om partierna på ena spåret. Så att Vers1 dubbar Vers2 och vice versa. Men kräver hyggligt strukturerad låt. Funkar även på refrängsång o dyl.

    (måste inte vara hela partier, kan funka att bara byta takter mot varandra)

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Två monspår panorerade tolkade jag det till, så m+s på stereospåret.
    Testa att räkna på saken.. det blir ganska så värdelöst

  16. #16
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar Brainworx bx_stereomaker för sådant här.
    En liten förtydling. Jag använder mängder av olika sätt att få signaler att bli mer stereo. Vilket/vilka beror helt på vad som ska breddas och vad jag känner för. Den där pluggen är bara ett av de absolut mest effektiva verktygen för vad du beskriver att du är ute efter.

  17. #17
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran

  18. #18
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa att räkna på saken.. det blir ganska så värdelöst
    Tror vi pratar om varandra, vilket som, massa tips har trådskaparen fått.

  19. #19
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av lingondricka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 på den (eller något annat bra chorus). Att skära (eq:a) i gitarren funkar också för att göra plats för annat.
    Jag kör snikvarianten till min Matrix 1000, nämligen ett TC Electronicschorus med minimal effekt på. Funkar kanon.

  20. #20
    Atombender
    Atombender är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tackar för alla svar!

    Jag kanske skulle nämnt att jag främst är intresserad av enkla tekniker som inte kräver något extra inköp, så externa produkter som Dimension D, MicroShift, Brainworx bx_stereomaker etc är inte så aktuellt för tillfället även om de tipsen också var bra.

    Jag håller med om att en andra inspelning/dubb är att föredra och så gör jag när det är möjligt. Att fejka en sådan andra tagning genom att flytta runt partierna i första tagningen var ett bra tips. (En förutsättning för det är väl dock att låten är inspelad med metronom, eller i alla fall inte glider i tempo.)

    Jag använder för närvarande Cubase Artist 6. Dess effekter "Mono-to-stereo" och "Stereo-widener" ger en hyfsad spridningseffekt ändå med vissa inställningar. Jag ska testa lite med de andra förslagen ni givit också med reverb, frekvensskiftare m m.

    M/S-eq var ett nytt begrepp för mig men det verkar onekligen användas för just stereobreddning. Jag hittar ingen M/S-funktionalitet rakt av i EQ-effekterna i Cubase Artist 6, men en snabb koll ger att t ex Voxengo MSED tycks vara en gratis VST-plugin som erbjuder detta.

    Så nu har jag en hel del att experimentera med.

  21. #21
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Atombender Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    M/S-eq var ett nytt begrepp för mig men det verkar onekligen användas för just stereobreddning. Jag hittar ingen M/S-funktionalitet rakt av i EQ-effekterna i Cubase Artist 6, men en snabb koll ger att t ex Voxengo MSED tycks vara en gratis VST-plugin som erbjuder detta...
    Elysia MUSEQ i plug in har M/S decoding funktionalitet. Den har jag provat och den fungerar kanon. Annars får man skaffa en enhet som kan decoda M/S för outboards, eller någon äldre digital masteringburk som oftast har decoder i sig. Har du en decoder så kan man experimentera och processa allt möjligt kul via M/S

  22. #22
    Atombender
    Atombender är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elysia MUSEQ i plug in har M/S decoding funktionalitet. Den har jag provat och den fungerar kanon. [...]
    Tackar för tips! Det låter ju bra. Den kostar en slant dock.

  23. #23
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Men alltså, som Volantiz säger, räkna lite på det, rätta mig om jag har fel:

    M = L+R
    S = L-R (alltså fasvänd den ena kanalen och mixa ihop dom)

    Dvs med två identiska kanaler blir det inte mycket liv i S att försöka höja. S innehåller sidoinformationen och helt utan sådan får vi helt enkelt multiplikation med 0. Man kan bredda saker som redan är lite i stereo men inte när det är identiska kanaler så enbart M/S encode/decode räcker inte.

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    I will tell you this only once.


    https://youtu.be/NmWgIidnXX4

  25. #25
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    I likhet med technicolors färgläggning av svartvit film kan man ju ta en komplett monomix och försöka göra den till stereo. Här är en gedigen resurs på det temat.

    http://www.monotostereo.info/

    Även om frågan i den här tråden väl gäller att bredda ett enskilt monospår i en mix med fler spår finns det nog nyttiga tips i länken.

  26. #26
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Tanken med M/S hantering är ju att lägga filtrer, delay, reverb etc på S separat och sedan konvertera till stereo. Vissa EQ och kompressorer kan göra det direkt men andra effekter måste man konvertera till M/S först för att använda en standard stereoplugg och lägga effekt enbart på R för att få det att funka.

    Om signalen är mono behöver man ju inte konvertera från LR till M/S utan enbart köra effekt i R och sedan konvertera till L/R mha M/S decoder.

  27. #27
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tanken med M/S hantering är ju att lägga filtrer, delay, reverb etc på S separat och sedan konvertera till stereo. Vissa EQ och kompressorer kan göra det direkt men andra effekter måste man konvertera till M/S först för att använda en standard stereoplugg och lägga effekt enbart på R för att få det att funka.
    Absolut och det går ju bra med en stereokälla, men med en källa i spikmono som tråden utgår ifrån, så kommer S att bli helt tom så spelar ingen roll vilka effekter eller processer som sker där om side-kanalen är tyst.

    Om signalen är mono behöver man ju inte konvertera från LR till M/S utan enbart köra effekt i R och sedan konvertera till L/R mha M/S decoder.
    Ah ok. Just det, compression, eq osv absolut. Det blir ju en torr version i M och en något processad version i S som alltså är i total motfas, men mixar man in den lite försiktigt kan det funka snyggt.

    Däremot reverb/delay är jag lite skeptisk eftersom oavsett hur svagt man mixar in det så är det material som ligger lite för sig självt helt i motfas.. var tvungen att prova lite, väldigt kort reverb t.ex. funkar ju också bra det är sant, har man inte tillgång till ett bra stereoreverb så är det ju ett alternativ, men så fort effekterna blir lite längre och klingar ut "för sig själva" så får man ju fasproblem och de skulle inte höras i mono alls.

    Det som händer från M/S tillbaks till L/R för den som undrar:


  28. #28
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag brukar inte se könsorgan och liknande kroppsdelar i saker men jag såg massor i den där mic-illustrationen.

  29. #29
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar inte se könsorgan och liknande kroppsdelar i saker men jag såg massor i den där mic-illustrationen.
    Haha I know, hittade en lite mer diskret först men den här var ännu tydligare.. man får ta det goda med det goda, eller hur det var.

Liknande ämnen

  1. Tony Visconti visar Heroes spår för spår
    Av Hemstudiopsykologen i forum Allmänt om musik
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-01-28, 21:01
  2. Styra ett spår från andra spår?
    Av deleted user i forum Ableton
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 23:37
  3. länka midi-spår till fx-spår
    Av Danell i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 15:51
  4. separera musik och sång?
    Av freemanen i forum Mixning & mastring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 15:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •