Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 80

Ämne: Spela i ryssland - någon som har erfarenhet?

  1. #1
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran

    Spela i ryssland - någon som har erfarenhet?

    Jo, vi har blivit tillfrågade om att åka och spela i Ryssland, tänkte höra om någon här gjort någon vända där och vad era erfarenheter är? Publik? Arrangörer? Kost/logi? Typ så. Allmänna reflektioner.

  2. #2
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Inte varit där men känner en tjej som kommer därifrån och hon sade ofta att ryssarna inte kan bete sig civiliserat när de festar och det dricks kopiöst överlag. Så skaffa en "body guard" som håller den typen av folk borta från scenen etc.

  3. #3
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    cynthia spelade i st petersburg nu i våras, han kanske har något att säga om detta...

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Leo i Lowe berättade lite över lunch häromåret. Han sa mest att alla är väldigt vänliga och att det inte finns en spänn att tjäna. Det är iaf vad jag minns...

  5. #5
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag har spelat där några gånger och har bara goda erfarenheter.

    Har dock ett par vänner som blev pistolhotade när de stod på scen. Det var en arrangör av en klubb i närheten och han krävde att
    klubben mina vänner spelade på skulle stänga ner, vilket den såklart gjorde.
    Detta trots att mina vänner spelar karg minimaltechno och den konkurrerande klubben spelade typ SHM-house.

    Jag var bokad att köra ett mokiragig i St Petersburg nu på torsdag. Av olika anledningar ställdes spelningen in och nu kommer
    en annan 99musikmedlem spela där istället. Med min Nordrack på scen.

    Kost är skitkass om du är vegan eller vegetarian.
    Typ alla hotell i Moskva är femstjärniga. Arrangören berättade något om att de sämre hotellen hade rivits pga platsbrist eller något.

    Sawtooth har också spelat i Ryssland. Han kanske kan fylla i mer.

    Och spela nu ingen av dina putinkritiska låtar!

  6. #6
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Man kan hamna i fängelse.. Ryssland känns som ett riktigt pisställe just nu. Stödjer massmord och fängslar människor för minsta kritik. :-(

    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och spela nu ingen av dina putinkritiska låtar!
    Nä, precis!
    Senast redigerat av Einar Lindgren den 2012-08-20 klockan 12:32.

  7. #7
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Nina Natri har väl dj'at några gånger, kolla med henne.

  8. #8
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Vi gjorde 2 gig i St Petersburg 2010. Skithäftig upplevelse, jättehärliga människor, mycket vodka men inga jobbiga fyllon...

  9. #9
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    (i kör)

    -"Att spela i Ryssland var kul...en liten stund!"

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rysktgig.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	100,6 KB 
Id:	39778

  10. #10
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har spelat där några gånger och har bara goda erfarenheter.

    Har dock ett par vänner som blev pistolhotade när de stod på scen.
    Ah, men jag har ju varit med om knivhot i karlskoga, så då kommer vi väl känna oss hemma..

    Ok, så bodyguard, härliga människor, jobbiga fyllon, femstjärniga hotell, kass mat, inga pengar, och eventuellt dödsstraff/fängelse om man råkar mumla putinkritik eller kritisera den ortodoxa kyrkan.

    Jag är så ambivalent, å ena sidan avskyr jag ju regimen där och vill vägra spela i landet, å andra sidan kanske det är just därför man ska åka dit.

    Tack för svar föresten!

  11. #11
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av compute Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, men jag har ju varit med om knivhot i karlskoga, så då kommer vi väl känna oss hemma..
    När jag pluggade i Karlskoga blev jag överfallen av en kille med yxa. Min kompis Joel som du kanske har träffat (han bor i GBG) har fortfarande ärr efter överfallet. Inte av yxan men av betongtrappan de kastade honom mot, med ansiktet före.

  12. #12
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Beror mycket vilken typ av musik man ska dit och spela och var (vilket typ att ställe och stad).

    Har varit där två svängar i lite mindre städer för massa år sedan (> 15 år sedan) med coverband.
    Det var inte värre än att spela i småhålorna uppe i norrland...

    En av bandkollegorna hade spelat där många gånger och rådet var typ att vi skulle hålla ihop och inte dra iväg i mörkret själv (seriöst alltså). En annan sak jag kommer ihåg var att vi skulle hålla stenkoll på instrumenten.

    Bemötande av krog/resturangägare var liksom i sverige helt ok men inte mer.
    Mycket bra partystämning i övrigt.

  13. #13
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    åk dit .. spela på det 5 stjärniga hotellrummet → drikk nån drink men ät inget .. ta en dusch & åk hem :]

  14. #14
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran


    Fixa en t-shirt med det trycket på till spelningen! Du åker i fängelse men jag kommer att tycka att du är cool!
    Senast redigerat av rwq den 2012-08-20 klockan 14:50. Anledning: skojar, tycker redan att du är cool förstås..

  15. #15
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Fixa en t-shirt med det trycket på till spelningen! Du åker i fängelse men jag kommer att tycka att du är cool!
    Lätt värt!

  16. #16
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Awesomness!

  17. #17
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag har varit i St Petersburg och spelat. Dom försökte blåsa en hela jävla tiden, en mobil blev stulen backstage och man var tvungen att muta personalen på stället för att få hjälp. Maten suger häst. Jag vill aldrig mer åka dit.

  18. #18
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Åååååkej... Pepp

  19. #19
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av compute Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, vi har blivit tillfrågade om att åka och spela i Ryssland, tänkte höra om någon här gjort någon vända där och vad era erfarenheter är? Publik? Arrangörer? Kost/logi? Typ så. Allmänna reflektioner.
    ryssarna har ju gigantiska spelningar för gamla italo-legender. så dom borde ju ha bra känsla för synthpop med. det blir nog kanon.

  20. #20
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av compute Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, men jag har ju varit med om knivhot i karlskoga, så då kommer vi väl känna oss hemma..

    Ok, så bodyguard, härliga människor, jobbiga fyllon, femstjärniga hotell, kass mat, inga pengar, och eventuellt dödsstraff/fängelse om man råkar mumla putinkritik eller kritisera den ortodoxa kyrkan.

    Jag är så ambivalent, å ena sidan avskyr jag ju regimen där och vill vägra spela i landet, å andra sidan kanske det är just därför man ska åka dit.

    Tack för svar föresten!
    fast så länge som opositionen inte utrycker någon önskan om att artister ska bojkotta ryssland så behöver du inte känna någon graceland-skuld över att spela.

  21. #21
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Åk! Haft en del spelningar i Ryssland, de flesta har varit kul. Ingen större skillnad mot andra ställen, egentligen - alltså rent spel- och arrmässigt. Har till och med lyckats få god mat utan kött, i alla fall någon gång.

    För övrigt vore det intressant att prata mer om bojkott osv. Jag har alltid tyckt att det intressant, och lite knepigt. Ny tråd?

  22. #22
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    En polare till mig var i St Petersburg och lirade med sitt gamla punkband för ungefär 10 år sedan. Det var bra stämning på spelningen och mycket sprit. Inga knivar eller pistoler där vad de såg. Men efteråt blev det tjafs om gaget och ägaren började jiddra om att ringa polisen, sina kompisar och maffian. De fick dock pengarna som utlovat efter lite dribblande. Maten lär ha varit hemsk.

  23. #23
    tesla3
    tesla3 är inte uppkopplad
    tesla3s avatar
    Senior
    Öppningsord: Karl XII, Napoleon och Hitler. Jag misslyckas icke!

  24. #24
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    - Ät på hotellet.

    - Ridern du skickar måste vara glasklar. Inga möjligheter till tolkningsfrågor.

    - Reser du på turistvisa ?

    - Tar du med utrustning ? Har du fixat Carneet ?

    WT

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tyvärr får man nog avråda från att åka till Ryssland om man vill känna sig safe. De stora grupper som spelar där har med sig en hel armé med resurser om något kniper.

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    En TV-reporter fick förresten i förra veckan frågan om vilket land som var farligast av Ryssland och Vitryssand.

    Svaret var ganska förbluffande:

    "Ryssland. I Vitryssland hamnar du i fängelse och blir torterad. Men i Ryssland försvinner man bara."

  27. #27
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Jag litar mer på UD än nån tv-reporter, och Ryssland finns inte med på avrådslistan, om man inte räknar Tjetjenien och sånt.

    Jag har en känsla av att vi svenskar är onödigt nervösa inför möten med samhällen som inte är fullt så organiserade och väloljade som vårt. Åtminstone gäller det mig. Brukar lätta lite när man väl är där.

  28. #28
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sant. Nu har jag ju inte varit där själv så jag ska väl hålla snattran.

  29. #29
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Heh, detta hände en bekant när han spelade i Ryssland:

    http://www.expressen.se/noje/musik/b...andet-spelade/

  30. #30
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Femstjärniga hotell i Moskva motsvarar trestjärniga hotell i sverige. I december 1994 bodde jag i 18 dagar på hotell Cosmos i Moskva där de höll schackolympiaden och jag fick lektioner av schackvärldsmästaren Karpov.

    400 KGB agenter bevakade hotellet mot maffian. En stormästares fru blev kidnappad utanför hotellet, de begärde motsvarande 40000 Kr för henne. Sen var det några som blev rånade på posten i närheten. Postens personal låste dörren från insidan och rånade kunderna(!) Vi var en grupp på 8 pers på en pizzeria en bit från hotell Cosmos, och när vi kom ut så stod en van på parkeringen med motorn igång. Vi anade misstankar för de såg kriminella ut och satt och stirrade på oss i ca 10 minuter, med motorn igång. Så vi ordnade transport tillbaka till hotellet trots att det bara var 5-10 minuters promenad dit. Jag fick veta då att det fanns 9000 kända maffia organisationer i ryssland.

    Jag skulle dra mig för att besöka ryssland så länge en diktator styr landet. Det är en diktatur för det finns ingen möjlighet att rösta bort Putin.

    compute, jag gillar din musik!! Det vore fruktansvärt tragiskt om du fick fängelse för den.

    Kolla de två videos som finns här. Den andra videon startar vid 1:56, se den gärna från början:
    http://www.chessvibes.com/reports/ka...-years-in-jail
    Senast redigerat av Andreas T den 2012-08-21 klockan 11:47.

  31. #31
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hm, jag var i St.Petersburg för kanske 12-13 år sen och minns inget tjafs alls.. bodde på ett stort fult betonghotell och tog oss alltid runt med tunnelbanan (som var väldigt ball för övrigt). Det var mest... öst lixom.

    Spenderade nån heldag själv med polarens dyra kamera och irrade runt lite överallt och fotade, var bara på ett ställe lite längre ut mot förorterna jag ganska snart kände att det var läge att glida tillbaks lite närmare centrum men kände mig väl egentligen inte hotad utan mer att jag inte hade koll på läget längre och folk stirrade... fast det gjorde dom överallt på mig, tror inte jag såg en enda annan människa under 50 med skägg jag vet inte om det var det.

    Iofs var vi väldigt sällan ute sena kvällar och nätter det kanske är skillnaden. Minns inte ens nåt särskilt om maten, men iofs inte lika inne på att äta vegetariskt då som nu.

  32. #32
    entusiasten
    entusiasten är inte uppkopplad
    entusiastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Var i St Petersburg för två-tre år sedan och har nästan bara positivt att säga. Nu spelade jag ju inte alls där utan semestrade, men jag och fruntimret kände oss trygga hela tiden och hade det i största allmänhet typiskt trevligt. De enda negativa intrycken var, vilket har påpekats ovan, bristen på vegetarisk mat (jag konsumerade svamp i krämig sås samtliga måltider i en halv vecka) och taxichaufförer som "räknar fel" (vilket ju i princip händer överallt).
    Andra kamrater som har spelat i Moskva har varit likaledes positivt överraskade, men har då haft någon av arrangörerna utsedd "reseledare" som passat dem hela tiden och sett till att inget strular.

  33. #33
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Hmm varierande, det är ju mycket maffia som styr på klubbarna... En vän till mig som spelar och driver samma bolag som jag tillhör har vart där några gånger. Det är mycket maffia, Förhandlande om gage med 3 st jättar som hävdar att man ska få hälften av vad man begärt. och inte en spänn mer... Boende kan innebära att sitta i en HELT tom lgh i moskva´s förorter. Betalning kan innebära att ni får den här påsen med odefinierbart pulver eftersom vi är lite short on cash...

    Så se till att få ditt gage och resan fixad innan du åker dit.

    Jag var själv och spelade i Ukraina i Juli, vilket var precis tvärtom, hjärtligt mottagen, allt som jag ville ha fanns där... inga divalater. Allt som jag kommit överrens om tidigare var vad ja fick + lite till i form av gästfrihet med allt vad det innebar. Visst polis och markägare var så klart köpta så att tillställningen skulle få hålla på så länge som det kommit överrens om.

  34. #34
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag har inte spelat i Ryssland , dock jobbat där och varit på en hel del uteställen. Hade både tolk och privat chafför , inga negativa upplevelser förutom tullen som hävade att jag inte deklarerat endel av min utrustning samt några feta baksmällor.

    Det är viktigt att deklarera allt man tar in när man åker dit för att jobba, konsulatet vid sankt frigfrids plan vet vilka sorts papper du skall fylla i. Jag fyllde i allt och på invägen var det inga problem , på hemvägen ville tullaren antagligen ha cash så han hävdade att det inte stämde , jag kontrade med att fråga varför det inte var några problem på inresan.

    jag jobbade dock för en Finsk firma som gjorde jobb åt gazprom på den tiden , vet inte om musiker hunsas likadant

  35. #35
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Grymt, tack för alla insights!

  36. #36
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Ok den är gammal och alla här har sett den, men denna tråd är helt enkelt inte komplett utan den här intervjun.
    Får vi se en motsvarande efter den här resan?


    https://youtu.be/dooCQdg9-NA

  37. #37
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har varit i St Petersburg och spelat. Dom försökte blåsa en hela jävla tiden, en mobil blev stulen backstage och man var tvungen att muta personalen på stället för att få hjälp. Maten suger häst. Jag vill aldrig mer åka dit.
    ...å publiken tvekar inte att lägga sig i om dina skillz suger!!!


  38. #38
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    99mystikmedlemmen Kite står på sven i Rysslang exakt nu med min ena synt.
    Återkommer gör vi. Han, jag eller synten.

  39. #39
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...å publiken tvekar inte att lägga sig i om dina skillz suger!!!

    hahaha!
    Var hittar du dessa bilder?!?!

  40. #40
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    "why you wearing a long hair at the same time people who dj play this kind of music wearing a short cut (shortcut)?"

    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok den är gammal och alla här har sett den, men denna tråd är helt enkelt inte komplett utan den här intervjun.
    Får vi se en motsvarande efter den här resan?


    https://youtu.be/dooCQdg9-NA

  41. #41
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Låter ju fan givet att resa till Ryssland efter dessa fina rapporter Compute? ;-D
    Ärligt talat, skit i det. Sunkland med "diktatur".

  42. #42
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Jag tycker egentligen att det är dags att bojkotta landet på alla sätt som är möjliga - ekonomiskt, kulturellt etc så att Putin får det hett om öronen.

  43. #43
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Ryssland ja. Jag har gjort ett 20-tal spelningar där, i ett drygt dussin städer från S:t Petersburg till Novosibirsk, så lite koll har jag nog. Och jag säger: åk för tusan! Det är ett magiskt land med fantastiska människor. De flesta ryssar jag träffat och spenderat lite tid med är folk jag håller kontakten med regelbundet och räknar till mina vänner. Det är inte många ställen i vår geografiska närhet som bjuder på riktigt äventyr med så liten riskfaktor. Och jag tror, i motsats till en del andra här, att ju mer man visar Ryssland att vi inte tänker lämna dem ifred, att vi inte vill att de ska stängas in bakom en ny järnridå och att "vanligt folk" där är precis som "vanligt folk" på alla andra ställen, desto bättre är det. Putin och hans hejdukar vill att Ryssland ska sköta sig självt och försöker se till att de kontrollerar energitillgångar och att de är läskiga nog att "vi" inte ska våga bråka med dem. Det ska vi fan inte bjuda dem på, tycker jag.

    Först och främst: med en bra arrangör och god planering är det inte konstigare att turnera där än det är i exempelvis USA eller Sydeuropa. Att det finns ljusskygga typer inblandade i spelställen, klubbar m.m. är inte unikt för öst. Jag har blivit erbjuden "betalning" i form av horor i San Francisco, blivit utkastad från en festival i Tyskland för att vi ville ha reseersättning enligt kontraktet, i Rumänien var arrangören bevakad av narkotikapolis och i Mexico blev ljudteknikern aggressiv när jag inte ville dra en lina med honom. Vi har blivit blåsta i Stockholm och i Rom, i Paris och i London. Men aldrig i Ryssland.

    Att tänka på är att ha visum (kostar en förmögenhet och måste göras i två omgångar på ett ryskt konsulat: ett besök för ansökan och ett för att hämta det) vilket inte går att få utan en officiell inbjudan. Vidare behöver man ett riktigt pass, ryssarna godkänner inte EUs id-kort som reselegitimation. Så långt är det precis som i USA. Se till att arrangören fixar inbjudan och betalar kalaset i förskott.

    Se till att åka minst dagen innan spelningen och återresan minst ett dygn efter. Mina absolut värsta upplevelser i Ryssland har varit på resa dit och tillbaka. Förseningar, förlorat bagage, förvirring med gatebyten, inställda flyg, galna tullregler, incheckning med förstoppade byråkrater... Och se till att ha ganska gott om rubel på fickan. Om du åker på ett problem som t.ex. 2 hekto för mycket bagage eller en taxi som stått i kö i två timmar hjälper inget Visakort i världen. Det är cash i rubel som gäller.

    Det är absolut nödvändigt att ha någon på plats som kan tolka. De flesta under 40 talar engelska i Petersburg och Moskva, men det kan man inte lita på, plus att poliser och andra myndighetspersoner aldrig skulle nedlåta sig till att tala annat än ryska utom möjligen på flygplatsen.

    Se till att arrangörerna ordnar transporter, åtminstone till och från flyget och till och från spelningarna. Det är helt normalt att de chartrar en taxi eller fixar en privatchaufför på något annat sätt. Det är lätt att läsa fel på metron eller missa en hållplats och det kan snabbt bli ordentligt obehagligt i t.ex. Moskva.

    Vad gäller bodyguard så har jag haft det några gånger men aldrig behövt en egentligen. Men som utländsk foxy tjej är det definitivt att rekommendera. Jag vågar nästan garantera att de människor du träffar genom arrangörerna och i samband med spelningen är hyvens, supertrevliga och ytterst civiliserade. Tyvärr gäller det inte alla. Men återigen: det är inte värre än många andra länder.

    Se till att familj och vänner har telefonnummer och email och alla möjliga kontaktmöjligheter till de som ansvarar för dig när du är där. Dels för att det är SINNESSJUKT dyrt med mobilsamtal till Europa och dels för att det kan hända att man fastnar på flygplatsen eller missar något och att det kan bli rejäla förseningar. Att du skulle bli kidnappad eller överfallen är däremot extremt osannolikt. Återigen, sunt förnuft och lite planering fixar det mesta.

    Generellt så är Petersburg och Moskva ungefär som vilka storstäder som helst. Det finns misär och rånare och fyllon och maffia och knarkare och horor av alla de slag. Men det finns också drive, konst, kultur, mänsklighet och allt annat man förväntar sig av en internationell metropol. Skillnaden är kanske att polisen är dels ganska korrupt och dels toppstyrd av Putinregimen. Så en viss anpassning av hur man uttrycker sina eventuella politiska åsikter och hur man bemöter hjärndöda gubbar med automatvapen är givetvis på sin plats. Man kan vara subversiv också genom att bara befinna sig där och snacka med folk som inte vill annat än att få influenser och god musik från utländska artister.

    Längre österut, inne i Ryssland, låt säga förbi Volga, blir det annorlunda. Där klarar man sig inte långt utan erfarna turnéarrangörer och dedikerade promoters.

    Och vad gäller maten: är man "bara" vegetarian och kan tänka sig en bit fisk så är det inga problem alls. Är man vegan kan det bli knepigt och man gör klokt i att reda ut matfrågan med arrangören i förväg.

    Men, allvar, åk dit om du kan och bedömer det som väl arrangerat. Du kommer inte att ångra dig.
    Senast redigerat av sawtooth den 2012-08-29 klockan 13:55.

  44. #44
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Det där får ju mig att vilja åka!

  45. #45
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där får ju mig att vilja åka!
    Ja, gör det!

    När jag satt och skrev allt det där igår så började jag tänka att det bara är en liten skruttbit av allt jag skulle kunna säga om Ryssland. Av alla ställen jag varit på (som artist) är Ryssland nog det mest makalösa. Det är på många sätt nästan precis som här och på minst lika många sätt som att slungas iväg till en helt annan planet.

  46. #46
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Shit, nu blev jag ju aspepp!

    Tyvärr har två av mina bandkamrater backat ur, så det hela verkar skita sig

  47. #47
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Äsch. Men det går fler tåg.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	trans-siberian-railway.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	33,7 KB 
Id:	40056

  48. #48
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Blandade scener från ett annat land... http://www.youtube.com/watch?v=DyE30MQlrj0

  49. #49
    kite
    kite är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    nej va fan åk dit, det var as grymt.
    Egentligen inga problem med nånting, visst vissa var lite sura och kanske ville spöa en, men överlag så var det roligare än vilken Göteborg/stockholms spelning som helst, ÅK.

  50. #50
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blandade scener från ett annat land... http://www.youtube.com/watch?v=DyE30MQlrj0

  51. #51
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Var och spelade i St.Petersburg och Moskva för några veckor sedan.

    Man kan få gratis visum för kulturella utbyten.
    Dock ville stället där jag fixade mitt att jag skulle ha businessvisum så jag fick pröjsa en femhundring.
    St.Petersburg kändes som vilken europeisk storstad som helst, åt mycket smarrig vegetarisk och vegansk mat typ Savory vareniki med smetana och lite så. Drack en riktigt spännande ofiltrerad öl från Petershofs bryggeri. Blev chockad av att stan kändes så varm, folk badade vid det gamla fängelset där vår hjälte Kropotkin och massa andra satt fängslade under revolutionen...

    Bodde på ett konstnärligt lite halvsjaskigt hostal. Kan länka om det är av intresse.

    Sedan åkte jag det superfräsha snabbtåget till Moskva på typ 3 timmar nånting.
    Kostade väl en 500 kanske, vet inte riktigt promotorn betalade. Men det var sjukt smidigt, fräscht typ x2000/arlanda express med servering.

    Moskva var som ett dopat Berlin med Soviet touch. Jag råkade hooka upp med en lyxguide som är en god väns vän och som insisterade på att guida mig. Hon hade guidat Red Hot veckan innan och Linkin Park samt rika turister typ. Fick ett mycket gott intryck av stan, var på en hipster loppis och en klubb http://www.youtube.com/watch?v=ssAIW-9nV2c .

    Jag spelade på deras typ Debaser Slussen, brittisk pub, helt ok och mycket trevlig publik med mycket frågor.
    Överlag så mötte jag en rätt intellektuell publik med många idéer och kul feedback.

    Jag fick en fantastisk bild av Ryssland, trevliga, smarta människor i ett galet stort land med en galen och intressant historia. Ska förhoppningsvis göra en till liten turné snart.
    Det de jag pratade med sa var väl typ att det är mycket som händer i Ryssland nu, mycket influenser från Berlin och många akademikerbarn som rest runt mycket och bott på andra platser i Europa som kommer tillbaks och kör grejer hemma. Dock är allt kontrollerat med järnhand av staten, så "indie" rörelsen är ingen undergroundrörelse utan snarare en tillåten aktivitet som äter ur Putins hand.

    Åk dit och "sköt dig" så är det inga problem, så länge du rör dig i Moskva och Petersburg.
    Man får inte tala om homosexualitet och sådant som den ryska kyrkan ogillar, för de är de som har den egentliga makten.
    När politiken vacklar får kyrkan makt.

    Själv har jag väldigt dubbel inställning till hela grejen att spela i Ryssland.
    Deras politiska situation är helt åt fanders... Men de man träffar i storstäderna är ju helt av en annan kaliber.
    Det är väl i princip lite samma sak som USA. Bara att kyrkan kanske har än större makt i Ryssland...

    Mina bokare var väldigt måna om min säkerhet och jag fick säga 10 gånger att jag fixat en egen guide.
    Ändå dök han upp 9 på morgon för att försäkra sig om att jag var i goda händer. Promenerade även en hel del själv i båda städerna.
    Min guide sa att det fanns en del ställe i Moskva där det hängde mycket alkisar osv som var lite otrevliga nattetid. I St. Petersburg hänger rasslet mest i förorterna förstod jag det som...

    Mina ryska vänner säger typ alltid, Ryssland har två städer, Moskva och St.Petersburg .
    Men självklart finns hur mycket som helst att se, då ska man dock som sagt ha en bra local tour manager specad på ridern...

  52. #52
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Hon funderade på att börja skriva istället.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rävskriva.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	19,8 KB 
Id:	40246

  53. #53
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Svinbra skrivet HZA, man ser som i en slowmotionvideo framför sig när du berättar. Trés intressant!

  54. #54
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Som tillägg hörde jag även att Aphex bor i Moskva stora delar av året och att han snart ska gifta sig med en ung ryska.
    Några vänner hade träffat honom på Solyanka en eftermiddag. Han verkar ha fått en bättre inställning till landet efter den senaste matförgiftningen. .

  55. #55
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Shit. Nu vill jag också åka tillbaka

  56. #56
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    En intressant paradox är att medan homomotståndet ökar hos de styrande krafterna och förbudet mot homo-propaganda osv.
    Så växer tydligen gayrörelsen i bland annat Moskva. På söndagar hålls många gayklubbar och det finns olika parker där bögar och lesbiska träffas. Enligt de jag pratade med var det tydligen hippare än någonsin att va gay i Moskva (puckat uttryckt men ändå). Men det är som sagt i storstäderna. Och så är det ju generellt, coolt att sticka ut i storstan men i resten av landet får du stryk...

  57. #57
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Jag gjorde en liten vända tidigare i månaden med ett gäng ryska akter. Moskva -> Sankt Petersburg -> Petrozavodsk. Vi hade en superduktig rysk arrangör/turnéledare och jag tror inte att jag hade fixat att genomföra det på egen hand. Mindre fylla än väntat även om jag stötte på en del fulla arga ryssar men inte värre än någonstans tycker jag nog. De enda vapen jag stötte på var de vi själva hade med oss (inte jag då). Nästan alla jag träffade ville prata politik och efter ett par minuter efter mina slingriga svar brukade de utbrista det är lugnt jag/vi avskyr Putin. De ryska VJs vi hade med oss körde till min förvåning också en hel del Putin-kritiska visuals. Inte så hysch-hysch som jag väntat. Bilden av Sverige många verkade ha var att Sverige var ett muslimparadis med feministnazister som styrde över alla och där barn inte fick veta vilket kön de tillhörde.

  58. #58
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Hehe, grym analys av Sverige!

  59. #59
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    hahaha (* frustade ut kaffet ur munnen *) Nazistfeminister??

  60. #60
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Feminazi, ett av många öknamn feministrörelsen fått av motståndarna.

Liknande ämnen

  1. Någon som erfarenhet av Sinn7 Kontrolux ?
    Av it2scritti i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 13:43
  2. patchbays med D-sub: någon som har erfarenhet?
    Av bakKbone i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 11:19
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 20:10
  4. SM Pro Audio, någon erfarenhet?
    Av SFB i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 13:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •