Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: Prisvärd studiomixer...

  1. #1
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran

    Prisvärd studiomixer...

    Hej,

    Detta är ingen köpestråd utan ett försök att samla lite information.

    Jag kikar efter en analog mixer att ha som huvudkonsoll i min studio. Idag har jag 2xFireface 800 och några AD/DAs för inkommande ljud. Dessutom har jag en gammal tascam 16 kanalare för mina modularer och en Behringer 16 rackmixer för sub i mitt effektskåp. Har två rack outboards och en API500-burk för channel strips för effekter.

    Men leker med tanken på att fokusera på EN mixer istället. Jag har huvudsakligen arbetat med enklare mixers tidigare; men insett det finns en skillnad - live och studiomixers. Det verkar gå 18 på dussinet på livemixers (kikat lite på Venice Midas, soundcraft etc) men inser att för mig skulle en dedikerad studiomixer sannolikt funka bättre.

    Så vilka finns därute? Kikar man på analogueking finns det ju SSL, API etc för 500 lök - lite utanför prisrange, men 25-50' kanske? Nytt eller begagnat..

    Vad kör ni?

  2. #2
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Intressant frågeställning, nytillverkat känns det rätt glest med alternativ?
    Det finns ju de där Toft ATB borden men hur de är vet jag inte.
    Lite billigare och mellan live/studio finns ju midas venice f.
    Beggat är det en annan sak och där får man väl fundera på hur vintage/modernt man vill ha det.
    Själv lutar jag åt att införskaffa ett livebord vilket passar mig.

  3. #3
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Jag kör ett soundcraft Ghost. Är sjukt nöjd. Flexibelt och allmänt trevligt. Eq:n är uppdelad så man kan switcha parametriska delen eller shelf delen eller båda till inline kanalen som också har bra med kontroll. Känns som att det är svårt att få mer bord för pengarna för de knappa 10 000 de brukar kosta begagnat. (Jag betalade 2000 dkk med meterbridge).

  4. #4
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Låter klart intressant, Mush. Har suttit och skummat massa forum idag och det verkar som den gängse tonen är att från pro-sumer till "yrkesverksam" är det ett satans skutt i fråga om pengar. Toft verkar vara poppis också..

  5. #5
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Allen & Heath GS24RM kostade lite mer än du tänkt dig ny, nu tror jag den inte tillverkas längre men du kanske kan hitta en beggad. Troligen den bästa relativt nyproducerade analoga studiomixern för pengarna.
    https://www.musicstore.de/en_SE/SEK/...REC0008264-000
    Senast redigerat av El Toro den 2016-11-12 klockan 22:53.

  6. #6
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    En SSL X-desk kanske kan vara något, massor med möjligheter och ganska platssparande, ingen eq/comp dock, men det kanske finns tillräckligt i ditt effektrack och 500-strips. Expanderbar också.

  7. #7
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Fastnade på SSLs XL-desk Nä, out-of-reach men satans vad nice. X-desk verkar väldigt seriöst. Får se om man kan testa någon IRL...

  8. #8

    Veteran
    X-desken känns som en dyr och ganska dålig lösning. Ingen EQ, man måste patcha in EQ, tre sendar... för få. En kompromiss av det sämre slaget om man vill förenkla arbetsflöde, åtminstone när jag jag ser vad du har Frengus.

    Digitalmixer är helt uteslutet? Man får många kanaler, flexibel routing och extra lullull samt att du klarar dig på din budget.

  9. #9
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Det finns både en Ghost och en Mackie 24-8 på Vemia auktionen som går ut idag. 7500kr resp 3000kr plus kommission, package, frakt och halvdålig växlingskurs. Ghosten är en klassiker, skulle jag byta idag skulle jag köpa en sådan.

    Jag kör själv på en Mackie Onyx 32-4 som huvudmixer. Funkar bra, men trots 32 ingångar räcker det inte långt, jag har för många musikmackapärer i studion. Sedan har jag 4 Behringer RX1602 som submixrar, tre för synthar, en för effekter. Plus en Roland MX1 där alla Boutique och Aira prylar är inkopplade. Mycket sladdar blir det....

  10. #10
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    depulse- ja, lider av lite samma problem. Och huvudsyftet för mig är att få till ett enklare workflow än jag har nu. "Enklare workflow än ITB"? Går det?

    Är just problemet när antal outboards och channelstrips ökar intalar jag mig det faktiskt vore enklare med en dedikerad hårdvarumixer än behöva patcha runt i DAWen. Flera som talar riktigt gott om Ghost... den börjar segla upp som toppkandidat.

  11. #11
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Finns även en maxad Yamaha 02R för 3000kr på Vemia. 40 ingångar. Denna gick på runt 100k ny.

    http://www.spheremusic.com/Bargaindtl.asp?Item=14783
    Senast redigerat av depulse den 2016-11-13 klockan 10:01.

  12. #12

    Veteran
    Om man är lite våghalsig så kan lite äldre mixers vara en hit. Kräver ofta mer plats dock.
    Amek Big är en fin mixer som med fungerande dator har allt lyx man kan tänka sig som kompress och gate och automation.
    D&R Dayner var poppis ett tag, ett ganska billigt men bra bord då. Borde vara billigt nu.

    Får en känsla av att gamla stora mixers är lite som med elorglar. Foilk har kvar dom i en garderob i hopp att man skall få mer betalt lite längre fram. Borde finnas skogar med mixers i Sverige.

  13. #13
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja, är ju det man är lite rädd för om man går vintage. När man inte älskar att löda och serva prylar själv (har en hög lik här redan) får man addera service till totalbudget. Den där SSL XL fick ju det att vattnas lite - neo-vintage med direktstöd för API500 standarden. Men som hobbyist är det svårt att langa upp 200'

    Tråden fyller sitt syfte (förhoppningsvis för andra än mig också) - bra tips!

  14. #14

  15. #15
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Midas Venice är fin att använda i studion. A&H GL serien fungerar bra också, Soundcraft GB likaså. Ingen av dem är rena studiobord men de går att använda. Många send är ett måste om man har mycket outboards.
    Sen behöver inte allt vara pluggat direkt in i bordet, använd patchbays!

    Vad vill du åt? Är det ljudet från en Neve/API amp på varje kanal, EQ med karaktär? Du har ju redan lite 500, där kan du ju få till en hel del av detta på de kanaler du behöver. Jobbar du mycket med trummor på separata kanaler och vill mixa allt samtidigt?
    Tror detta är frågor du bör ställa dig först. Att ha flera feta kanaler som man betalar dyrt för för att få "soundet" är inte alltid nödvändigt tycker jag. Räcker oftast med några "limpor" sas.

    Jag håller på med ett (långsamt) projekt, bygga ett mixer bord. Moduler med bara regel, pan samt sends. Resten kör jag via insert vid behov (eq, komp eller vad som behagas). Då DOA2520 är en design som jag gillar så kommer jag förbereda varje kanal med möjlighet att montera denna. Lite som API summing eller likt SSL desk:arna fastän mycket billigare

    Ovan projekt passar mig då jag gillar fysisk mixning med reglar (många om de behövs), men behöver inte mic-preamp eller fet eq på varje kanal.

    Jag slår gärna ett slag för digitalmixrar också, rent funktionsmässigt så gör de vad de skall och erbjuder många funktioner i kompakt format. Jag har använt Yamaha's versioner mycket, gillar dem.

    Hoppas du hittar något som passar dig Frengus!

  16. #16
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Tack för bra input, Fluss. Ja, jag windowshoppar som jag hoppas framgår av tråden. Inte alls bestämt väg än. Enklaste vore ju att slå till på en Toft 16kanalare så är det färdigt. Fabriksny med de funktioner man vill ha. 50k är inga stora pengar i jämförelse med ett 5U bygge

    Men longlivity är viktigt.. vill hitta en modell som funkar många år framöver - förhoppningsvis utvecklas man och lär sig mer och får ut mer av investeringen. Därav mitt svala intresse av allt för enkla lösningar (vilket kanske vore mer effektivt för investerad krona med dagens behov, Behringer, Mackie etc). Gillar inte att köpa för billigt för att behöva byta igen om 2 år. Bättre då att växa in i ett "för stort hus". Hade man varit ekonomiskt oberoende hade ju en vintage API eller SSL desk löst problemen - även om man inte skulle använda dem professionellt Har inga storleksbekymmer i studion så en riktigt stor kloss funkar ovanligt nog.

  17. #17
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran

  18. #18
    ljb
    ljb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Toft 16-kanaler ute på blocket idag. Inte jag som säljer men kom ihåg den här tråden och tänkte att jag iaf kunde tipsa.

    https://www.blocket.se/vastmanland/M...6.htm?ca=6&w=3

    18.000:-

  19. #19
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Mackie 3204 rackmixer var suverän på den tiden jag hade massa synthar.

  20. #20
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ljb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Toft 16-kanaler ute på blocket idag. Inte jag som säljer men kom ihåg den här tråden och tänkte att jag iaf kunde tipsa.

    https://www.blocket.se/vastmanland/M...6.htm?ca=6&w=3



    18.000:-
    SMSa låna

  21. #21
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Snöat in på Presonus.
    StrudioLive ARxx USB verkar vara riktiga kanon mixrar för studio bruk.
    Som jag läser ut det så kan alla kanaler separat spelas in:
    http://www.presonus.com/products/Stu...6-USB/features

    Det är egentligen precis det jag själv letar efter. En mixer där man kan köra varje kanal individuellt in i datorn. Och man är inte slavad till "main"

  22. #22
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Min vision är väsensskild! Jag vill komma bort från dator, DAW och pluggar. Kör redan nu 90% hårdvaruseq på CV synthar - och drömmer i förlängningen om en bandare istället för att spela in på Dator. Så digital/ digital är inte viktigt i mitt tänk. Men tråden är ju tänkt att vara generell så bara addera på

  23. #23
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min vision är väsensskild! Jag vill komma bort från dator, DAW och pluggar. Kör redan nu 90% hårdvaruseq på CV synthar - och drömmer i förlängningen om en bandare istället för att spela in på Dator. Så digital/ digital är inte viktigt i mitt tänk. Men tråden är ju tänkt att vara generell så bara addera på
    Jag har halkat in på ditt ämne då jag letar själv efter ny studiomixer.
    Men jag tro egentligen att vi ändå är ute efter samma sak...
    Själv så letar jag också efter ny studiomixer eller någon form av flerkanals ingångssystem med 12 - 16 kanalers med flera sub-utgångar (minst 4), så man kan köra in flera syntar/instrument samtidigt på separata kanaler.
    Min DÀW är enbart som en hårdvaruseq och flerkanalsbandare.
    Visst så kan man tycka att man ska gå för ett ljudkort med flera ingångar. Men det har jag försökt med det och det var inget för mig. Jag vill ha hårdvarumixer.
    Senast redigerat av NON den 2016-11-15 klockan 12:16.

  24. #24
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag fortsätter på tråden...

    Någon som har erfarenhet av Altos produkter?
    Tycker att deras ZMX--4FX vekar vara det jag just letar efter:
    12 kanaler / 4 sub - https://www.altoproaudio.com/products/zmx124fx-usb
    16 kanaler / 4 sub - https://www.altoproaudio.com/products/zmx164fx-usb

  25. #25
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Alto är väl ungefär som behringer, phonic mfl kinabyggen

  26. #26
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fortsätter på tråden...

    Någon som har erfarenhet av Altos produkter?
    Tycker att deras ZMX--4FX vekar vara det jag just letar efter:
    12 kanaler / 4 sub - https://www.altoproaudio.com/products/zmx124fx-usb
    16 kanaler / 4 sub - https://www.altoproaudio.com/products/zmx164fx-usb
    Kör du mac? Jag har en Mackie Onyx 1640 med inbyggt firewire interface (18in - 2ut) som inte används. Den kör Mac Core Audio i OSX, så du behöver inga drivrutiner. Skulle gissa att den slår alton på alla sätt utom vikt och storlek... Vet inte riktigt vad som är prisbilden idag, men hade tänkt annonsera ut den för 3500 DKK snart.

  27. #27
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag gick SSL X-Desk vägen och har även en X-Panda så att det blir 24 kanaler.
    Har den mest som trackingmixer/matris men meningen är väl att jag även ska summera i den nån dag då jag fått tag på en lokal och har plats för allt.
    Hur som så passar den lösningen mig som fan. Jag kör ändå synthar och annat genom preamps så sånt behövs inte och jag vill ha olika karaktär beroende på källa. Alla in/out är balanserade vilket det ofta inte är på alla bord. Tex insert eller direct out är ofta obal på typ toft/trident/midas/allen heath osv.
    Jag kör den tillsammans med SSLs egna audio interface så alla nivåer stämmer alltid och man slipper fundera över headroom och annat. Den är ju som en litet inlinebord som är gjort för tracking med talkback o allt.
    Och så låter den fantastiskt

  28. #28
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör du mac? Jag har en Mackie Onyx 1640 med inbyggt firewire interface (18in - 2ut) som inte används. Den kör Mac Core Audio i OSX, så du behöver inga drivrutiner. Skulle gissa att den slår alton på alla sätt utom vikt och storlek... Vet inte riktigt vad som är prisbilden idag, men hade tänkt annonsera ut den för 3500 DKK snart.
    Tackar för erbjudandet. Men jag kör PC och Onyx föll bort i ett tidigt skede. Så tack men nej tack.

  29. #29
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    En SSL X-Desk (demo-ex) ute på blocket:
    https://www.blocket.se/kalmar/Demo_e...12670.htm?aw=1

  30. #30
    ljb
    ljb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    32-kanaligt TL Audio rörbord för 15.000:-
    https://vend.se/373590-tl-audio-m4-32ch-mixerbord

  31. #31
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ljb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    32-kanaligt TL Audio rörbord för 15.000:-
    https://vend.se/373590-tl-audio-m4-32ch-mixerbord
    Ja herreminje

  32. #32
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Snyggt var det också... Tur jag byggt min cockpit runt bordet så det blir svårt att byta.

  33. #33
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    tur jag har min linndrum budget att bekymra mig om

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-08-21, 20:58
  2. Prisvärd LP filter
    Av Jätten i forum Effekter
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-06-22, 23:05
  3. Prisvärd controller
    Av ntg i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •