Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Ordning på pluggar på masterbussen?

  1. #1
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior

    Ordning på pluggar på masterbussen?

    Jag vet att det är lite smak o tycke, men finns det några generella rätt o fel att göra när man maxar ut sin masterbuss i fråga om ordning på pluggarna?

  2. #2

    Redaktör
    Ifall du använder dither via en plugin behöver den vara sist. Annars limiter sist, eftersom den är till för att garantera den slutgiltiga utnivån.

    Annars skulle jag säga som du att det är tycke och smak, men beroende på vad du vill åstadkomma kan ordningen på EQ och kompressor vara relevant att fundera på, eftersom en kompressor kommer reagera annorlunda beroende på ljudet in i den. Men på masterbussen bör det kanske inte vara så grova grepp att det gör någon större skillnad vad du gör där.

    Undantaget är kanske om du rensar bort frekvenser som inte ska höras (typ högpassfilter för att få bort bas under 30Hz eller så), där vill du förmodligen oavsett inte att kompressorer och liknande ska påverkas.

  3. #3
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Var i kedjan ska eq som drar bort super sub bas ligga?

  4. #4

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var i kedjan ska eq som drar bort super sub bas ligga?
    Innan kompressor om man inte vill ha pump och kunna trycka upp rms högre.

  5. #5
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag brukar generellt bara ha en ssl kompressor på masterbusen. Om mastring ska göras så vill jag gärna göra det i efterhand där man kan göra flera spår samtidigt.

  6. #6
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars limiter sist, eftersom den är till för att garantera den slutgiltiga utnivån.
    Bara för att göra det hela lite mer komplext, men samtidigt mer verklighetsbaserat: Jag kan mycket väl tänka mig scenarion där jag skulle lägga en limiter tidigt i kedjan.
    En limiter är i grunden inte till för att garantera en slutgiltig utnivå.

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men beroende på vad du vill åstadkomma kan ordningen på EQ och kompressor vara relevant att fundera på, eftersom en kompressor kommer reagera annorlunda beroende på ljudet in i den.
    Ordningen är väldigt relevant genom hela kedjan. Inte bara kompressorer reagerar annorlunda av olika frekvensbalanser. Även detaljer som hur burkarna/pluggarna färgar ljudet spelar roll för hur kedjan bör läggas upp. Så mycket tid som jag lagt på att koppla om för att testa olika kombinationer... ..

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men på masterbussen bör det kanske inte vara så grova grepp att det gör någon större skillnad vad du gör där.
    Det beror på vad som ska mastras. Det är inte alls sällan jag behöver göra riktigt grova ingrepp.

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undantaget är kanske om du rensar bort frekvenser som inte ska höras (typ högpassfilter för att få bort bas under 30Hz eller så), där vill du förmodligen oavsett inte att kompressorer och liknande ska påverkas.
    T om alla mina hårda masterkompressorer (limitern är undantaget) har ett valbart högpassfilter på lyssningen, så det är generellt sett inte ett problem.

    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var i kedjan ska eq som drar bort super sub bas ligga?
    "Ska" är väldigt fel ord här. Lägg den där det känns bäst. Ibland så finns det en stor fördel med att ta det senare i kedjan. Det är upp till verktygen du använder och materialet som ska mastras. Ber om ursäkt för att jag får det att låta lite mer "otydligt", men det är tyvärr så.

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Innan kompressor om man inte vill ha pump och kunna trycka upp rms högre.
    ..om nu inte kompressorn har ett högpassfilter på lyssningen.. vilket nästan alla relativt moderna masterkompressorer har både i hårdvara och mjukvara.

  7. #7

    Veteran
    På lyssningen?

  8. #8

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En limiter är i grunden inte till för att garantera en slutgiltig utnivå.
    Nja, hela poängen med en limiter är att garantera att nivån inte överskrider ett visst tak. Vill man tex försäkra sig om att man inte går över 0dBFS (eller vilken annan nivå man nu vill ha) så vill man ju inte ha något som potentiellt påverkar nivåer efter limitern. Visst kan man levelmatcha och så vidare, men då gör man ju manuellt en del av arbetet som limitern gör.

    Sen kan man naturligtvis använda detta musikaliskt på många olika sätt (typ kapa transienter tidigt i kedjan om man tycker det blir bättre).

    [quote]Ordningen är väldigt relevant genom hela kedjan. Inte bara kompressorer reagerar annorlunda av olika frekvensbalanser. Även detaljer som hur burkarna/pluggarna färgar ljudet spelar roll för hur kedjan bör läggas upp. Så mycket tid som jag lagt på att koppla om för att testa olika kombinationer... ..

    Visst. Men då bör man ha en förståelse av varför pluggarna reagerar olika så att man inte sitter och slösar bort tid på att slumpmässigt flytta runt saker.

    T om alla mina hårda masterkompressorer (limitern är undantaget) har ett valbart högpassfilter på lyssningen, så det är generellt sett inte ett problem.
    Högpassfilter i sidechain tar ju inte bort basfrekvenserna i det som hörs, så vill du ha bort dem behöver du ändå kapa dem någon stans. Då är det i mina ögon enklare att kapa dem så tidigt som möjligt så slipper man göra samma sak via högpassfilter i alla andra enheter, för att ändå i slutänden behöva ha ett högpassfilter.

    Men jag gissar att Kalle2000 frågar om hemmamastring av egenproducerad musik. Då har man dels större möjligheter att fixa problem direkt i mixen, dels så antar jag att han har mindre tillgång till esoteriska processorer och dels i första hand är ute efter tumregler, inte de finaste detaljerna i mastring. Annars hade man helt enkelt kunnat svara "läs Mastering Audio, skaffa en examen i DSP och ljudteknik, och tillbringa sedan 5 år som lärling i en professionell mastringsstudio" som svar på vilken ordning pluggar ska vara i.

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På lyssningen?
    En kompressor lyssnar på materialet för att veta vad den ska göra.. oavsett om det kommer från ljudet som ska processat eller exempelvis från annan källa via side chain. Det är lyssningen i kompressorns lilla värld.

  10. #10

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En kompressor lyssnar på materialet för att veta vad den ska göra.. oavsett om det kommer från ljudet som ska processat eller exempelvis från annan källa via side chain. Det är lyssningen i kompressorns lilla värld.
    Ett högpassfilter innan eller efter kompression skapar olika sound, därför fattade jag inte vad du menade med lyssning, har aldrig hört det uttrycket förut. Trodde du menade att man lyssnade på nåt helt annat än det som kompressorn behandlar och då skulle det bli helt tokigt förstås.

  11. #11
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, hela poängen med en limiter är att garantera att nivån inte överskrider ett visst tak.
    Det är då en brickwall limiter. T om en sådan limiter kan användas exempelvis bara för att kapa lite spikar.


    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill man tex försäkra sig om att man inte går över 0dBFS (eller vilken annan nivå man nu vill ha) så vill man ju inte ha något som potentiellt påverkar nivåer efter limitern. Visst kan man levelmatcha och så vidare, men då gör man ju manuellt en del av arbetet som limitern gör.
    Som sagt, du pratar om en viss typ av limiter. Den mest missbrukade typen. Och nej, en limiter kan inte levelmatcha något vidare (närmst skulle väl då vara en riktigt aggressivt inställd multibandslimiter). Den kommer bara mer eller mindre se till så att strömmen inte passerar en viss styrka/amplitud.

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ordningen är väldigt relevant genom hela kedjan. Inte bara kompressorer reagerar annorlunda av olika frekvensbalanser. Även detaljer som hur burkarna/pluggarna färgar ljudet spelar roll för hur kedjan bör läggas upp. Så mycket tid som jag lagt på att koppla om för att testa olika kombinationer... ..
    Visst. Men då bör man ha en förståelse av varför pluggarna reagerar olika så att man inte sitter och slösar bort tid på att slumpmässigt flytta runt saker.
    Ja, om man ska pyssla med mastering så är det nog det minsta man kan se till att skaffa sig förståelse för..

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Högpassfilter i sidechain tar ju inte bort basfrekvenserna i det som hörs, så vill du ha bort dem behöver du ändå kapa dem någon stans. Då är det i mina ögon enklare att kapa dem så tidigt som möjligt så slipper man göra samma sak via högpassfilter i alla andra enheter, för att ändå i slutänden behöva ha ett högpassfilter.
    Korrekt!

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag gissar att Kalle2000 frågar om hemmamastring av egenproducerad musik. Då har man dels större möjligheter att fixa problem direkt i mixen, dels så antar jag att han har mindre tillgång till esoteriska processorer och dels i första hand är ute efter tumregler, inte de finaste detaljerna i mastring. Annars hade man helt enkelt kunnat svara "läs Mastering Audio, skaffa en examen i DSP och ljudteknik, och tillbringa sedan 5 år som lärling i en professionell mastringsstudio" som svar på vilken ordning pluggar ska vara i.
    Men det är inte mastering och bör inte kallas för mastering (det är ju synd att fortsätta använda ordet fel, det uppstår så mycket missförstånd..). Jag ser det som att om man ska göra allting själv så ska ~alla ljudmässiga fixar lösas i mixen, med undantag för lite bussprocessning. Mixbussen brukar man tala om då. Mastering är ett annat steg.

  12. #12

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som sagt, du pratar om en viss typ av limiter. Den mest missbrukade typen. Och nej, en limiter kan inte levelmatcha något vidare (närmst skulle väl då vara en riktigt aggressivt inställd multibandslimiter). Den kommer bara mer eller mindre se till så att strömmen inte passerar en viss styrka/amplitud.
    Jag har inte sagt att man kan nivåmatcha med en limiter.

    Det jag försökte säga var att om man vill garantera en viss maximal utnivå och har andra processorer efter en limiter så måste man matcha utnivån på dem så att man inte går över nivån man satte i limitern. Och det är ju ganska poänglöst eftersom man då lika gärna kan sätta limitern (eller lägga till en extra) sist i kedjan.

    Och poängen var just att om man vill garantera ut specifik maximal utnivå så måste limitern vara sist.

    Men det är inte mastering och bör inte kallas för mastering (det är ju synd att fortsätta använda ordet fel, det uppstår så mycket missförstånd..). Jag ser det som att om man ska göra allting själv så ska ~alla ljudmässiga fixar lösas i mixen, med undantag för lite bussprocessning. Mixbussen brukar man tala om då. Mastering är ett annat steg.
    Vill man argumentera åt det hållet kan man ju mena att mastring egentligen bara bör vara teknisk färdigställning för reproduktion, och att allt annat är mix eller slutproduktion. Så färgar man ljudet medvetet så sysslar man inte med mastring, ur det (mer historiskt korrekta…) perspektivet.

    Eller så får man leva med att mastringsbegreppet numera också innefattar "lägg in lite pluggar på mixbussen innan man exporterar en mp3 till Soundcloud eller Youtube".

  13. #13
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det finns olika skolor men mitt tips är att inte använda några effekter på masterbussen alls, utan göra mastringen (eq, kompressor, limitering etc) som ett separat projekt. Och om man lägger dessa effekter på masterbussen i alla fall så gör det efter att mixen är klar. Mixa t.ex. inte med en multibandkompressor på masterbussen. Det blir helt oförutsägbart under arbetets gång...

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte sagt att man kan nivåmatcha med en limiter.
    OK! Jag missförstår då det du skrev. Så kan det gå

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och poängen var just att om man vill garantera ut specifik maximal utnivå så måste limitern vara sist.
    Jag förstår vad du menar och jo, så kan man typ se på saken. Jag ser mer limiter (i vidare bemärkelse) som ett verktyg för att lösa ett par olika typer av problem. Att köra musiken snabbt och hårt in i väggen för att få upp volymen tycker jag är ett tråkigt sätt att använda en limiter. Jag vill mest försöka öppna upp synen för vad en limiter egentligen kan göra och delvis nämna att den mestadels i de flesta hemstudios används på ett felaktigt vis. På de senaste kanske 10 mastringarna jag utfört så har jag kanske på någon faktiskt haft en brickwall i slutet, men den har då inte rört materialet annat än kanske petat ner någon litenliten spik här och var. Brickwall-limiters lämpar sig helt enkelt inte om man är ute efter riktigt bra ljud.

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill man argumentera åt det hållet kan man ju mena att mastring egentligen bara bör vara teknisk färdigställning för reproduktion, och att allt annat är mix eller slutproduktion. Så färgar man ljudet medvetet så sysslar man inte med mastring, ur det (mer historiskt korrekta…) perspektivet.
    Mastering idag är vidare än så, men jo, teknisk färdigställning för reproduktion är definitivt fortfarande en viktig del! Men i övrigt så är min syn väldigt lik det här:
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns olika skolor men mitt tips är att inte använda några effekter på masterbussen alls, utan göra mastringen (eq, kompressor, limitering etc) som ett separat projekt. Och om man lägger dessa effekter på masterbussen i alla fall så gör det efter att mixen är klar. Mixa t.ex. inte med en multibandkompressor på masterbussen. Det blir helt oförutsägbart under arbetets gång...
    ..med undantag för att jag skulle byta ut ett par "masterbussen" mot "mixbussen". Det är konceptuellt två olika saker. Just att mastering är en helt separat sak anser jag är viktigt, vare sig man ska göra det själv eller låta någon annan göra det.

  15. #15

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns olika skolor men mitt tips är att inte använda några effekter på masterbussen alls, utan göra mastringen (eq, kompressor, limitering etc) som ett separat projekt. Och om man lägger dessa effekter på masterbussen i alla fall så gör det efter att mixen är klar. Mixa t.ex. inte med en multibandkompressor på masterbussen. Det blir helt oförutsägbart under arbetets gång...
    Jag gillar att mixa med kompressor på masterbussen, dels för att nivåer och liknande ändå kommer påverkas när det kommer in i mastringssteget, dels för att höra mer hur slutresultatet kommer bli. SSL-bord och andra har ju haft masterkompressorer inbyggda, så det är ju ett existerande arbetssätt även i mer traditionella sammanhang, och kör man digitalt är det ju lätt att exportera en fil med alla mastereffekter av.

  16. #16

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ..med undantag för att jag skulle byta ut ett par "masterbussen" mot "mixbussen". Det är konceptuellt två olika saker. Just att mastering är en helt separat sak anser jag är viktigt, vare sig man ska göra det själv eller låta någon annan göra det.
    Så vitt jag vet så har alla i min närhet genom alla år kallat stereobussen som går ut till 2 spårsbandaren för masterregeln. Så heter den regeln om man är i skråt där man mixar. Sedan kan det säkert vara vitkigt för dig som mastrar att kalla det för mixbuss. Ni är ju så knepiga som håller på med mastring.

  17. #17

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar att mixa med kompressor på masterbussen, dels för att nivåer och liknande ändå kommer påverkas när det kommer in i mastringssteget, dels för att höra mer hur slutresultatet kommer bli. SSL-bord och andra har ju haft masterkompressorer inbyggda, så det är ju ett existerande arbetssätt även i mer traditionella sammanhang, och kör man digitalt är det ju lätt att exportera en fil med alla mastereffekter av.
    Håller med, oftast fint med kompressor på "mixbussen".

    Det var nog mer så att förr i små studios hade man inte tillräckligt med utrustning för att kanske köra kompressorer på "mixbussen".
    Har nog kört med med kompressorer på "mixbussen" sedan slutet av 80 talet även i studios utan SSL bord. Det är frågan om att det blir ett annat sound och det är det man är ute efter när man mixar, ljudbild.

  18. #18
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Hur funkar det med stereo breddare och M/S eqs o liknande? var "ska" dessa ligga i kedjan?

    Min kedja ser ut så här nu :

    EQ(enbart för att skära bas)+SSLcomp+TapeEmulator+StereoBreddFix+SnyggEQ+L imiter


    sysslar med dansHiphopMusik så vill att det ska vara hårt o upptryckt. inte luftigt o dynamiskt. Menar hemma-ful-mastring med hela tråden. Alltså "mastra" enskilt spår. inte 10 låtar tillsammans som ska låta enhetliga. Ska det skickas till riktigt proffs mastring så tar man ju bort typ allt förutom kanske SSLcompen
    Senast redigerat av Kalle2000 den 2016-11-02 klockan 15:45.

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    <Eberspächer>
    Ju "duktigare" och mer erfaren man blir, desto lättare att jobba smidigt med effekter på mastern. När dynamiska och olinjära effekter kommer in är det inte självklart hur man ska skruva på kanalerna för att åtgärda något eftersom skruvande på en kanal kan påverka alla andra - kanske ännu viktigare när det gäller t ex "subtil" komprimering än pump-a-go-go!

    Är allergiskt mot preset-mastering och "magic HW" där en eller flera "det låter lixom bara bra" <thingamago> sitter i kedjan. Ozone t.ex. är riktigt bra för de som har koll på vad de vill att den ska bidra med och nya Neutron kan spara mängder av tid.

    Givetvis ska man experimentera och låter det bra så låter det ju bra Man måste inte veta varför och det finns onekligen en hel del one-trick-pony ljudtekniker "där ute" - inte minst på inom hårdrock och metal... en del går det riktigt bra för
    </Eberspächer>

  20. #20

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min kedja ser ut så här nu :

    EQ(enbart för att skära bas)+SSLcomp+TapeEmulator+StereoBreddFix+SnyggEQ+L imiter
    Jag tycker det låter som en vettig ordning på kedjan.

    Min misstanke är att för hemmabruk är det i första hand lyssning och erfarenhet som är det som är flaskhalsarna, inte relativt subtila effekter som om man har stereobreddare före eller efter EQ, tex.

    Sen om det är ens egen musik det handlar om så har man ju mycket större möjligheter att påverka saker i mixen direkt och det bör kanske inte glömmas bort. (Dvs man kan limma ihop baspaket direkt istället för behöva lägga in en multibandskompressor på masterbussen, etc.)

    Hittade för övrigt en artikel i ämnet hos Softube: EQ Before Compressor or Compressor Before EQ?:

    Placing an EQ after a compressor you can often attain more audible results with less EQ, (and therefor fewer EQ artifacts), producing results that often do not "sound EQ'ed". Most mastering engineers EQ post compression in order to enact the most change with the least EQ.

  21. #21
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ..med undantag för att jag skulle byta ut ett par "masterbussen" mot "mixbussen". Det är konceptuellt två olika saker. Just att mastering är en helt separat sak anser jag är viktigt, vare sig man ska göra det själv eller låta någon annan göra det.
    Ah, visst, mixbussen heter det. Det var jag som var slarvig.
    Senast redigerat av Steelberry den 2016-11-03 klockan 10:26.

  22. #22
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar att mixa med kompressor på masterbussen, dels för att nivåer och liknande ändå kommer påverkas när det kommer in i mastringssteget, dels för att höra mer hur slutresultatet kommer bli. SSL-bord och andra har ju haft masterkompressorer inbyggda, så det är ju ett existerande arbetssätt även i mer traditionella sammanhang, och kör man digitalt är det ju lätt att exportera en fil med alla mastereffekter av.
    En snäll kompressor är väl rimligt, men jag tycker inte det är en nödvändighet eller självklarhet. Men med tanke på att i princip all populärmusik är hårt processad för maximalt högsta ljudupplevelse så krävs det mer än en snäll kompressor för att uppnå detta. Och att lägga alla mastringeffekter på mixbussen under pågående mixning är ingen jag skulle rekommendera - framförallt till en nybörjare (nu tror jag inte heller att det var vad du menade). Som sagt, det finns olika metoder och ingen är väl fel/rätt men vissa arbetssätt är svårare att bemästra. Jag har en kompis som la på hård multibandkompressor och limiter på mixbussen det första han gjorde. Och så klagade han på att det är svårt att mixa.... det tog flera år att övertyga honom att sluta med det. Han ville liksom höra slutresultatet på en gång. Men enligt mig är det feltänkt. Det är som att en snickare lackar träbitarna innan dom är färdigsågade och slipade. Det är en del av hantverket att förstå hur ett verk låter innan det är färdigt. Dessutom så missar man möjligheten att göra en optimal mix. Istället för 1+1=2 så blir det 0,5 +1=1,5

  23. #23
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    En eloge till alla i tråden som inte generaliserar rätt och fel.

    Låt inte mixningen bli en boja. Jag tycker vi är alla hjältar.
    Vi köper prylar, skriver låtar, mixar i många fall både sång och musik. Många spelar live. Allt detta ofta på egen hand!

    99musik är multitalanger i bulk!!

  24. #24
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi köper prylar, skriver låtar, mixar i många fall både sång och musik. Många spelar live. Allt detta ofta på egen hand!
    Håller med - det är helt galet att tro att man skall vara expert på alla olika områden. I den gamla musikvärlden på 70 talet fanns det ett helt gäng med personer med olika specialiteter som bidrog till resultatet. Att samla all den kompetensen i en enda person är väldigt mycket begärt.

Liknande ämnen

  1. behringer xenyx 1622fx - trasig höger kanal på masterbussen
    Av Gnet i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 11:25
  2. Ordning på skrotet?
    Av Imported Johannes i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 16:04
  3. Deesser på masterbussen?
    Av zthee i forum Mixning & mastring
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-11-22, 08:56
  4. Stor levelmätare på masterbussen
    Av mortimer i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •