Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Cubase på iMac,, kan man ta bort äldre versioner?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Cubase på iMac,, kan man ta bort äldre versioner?

    Jag har fått lite problem och behöver rensa lite,, ser att jag har både v7.0 och 7.5 installerat, enligt Finder - Program

    Kan man, eller bör man radera 7.0?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hur yttrar sig problemen? Bläddra bland programfilerna och kolla så att du verkligen har flera programmappar om du ska börja rensa. Senare versioner bör väl rent generellt fungera bättre även om det inte alltid är fallet. Skärmdumpa utfällda listvyn på din programmapp så kan vi hjälpa dig titta. Cmd shift 4 för att göra en avgränsad skärmdump (rita en box runt det du vill "fota").

    Exempel på utfälld listvy;

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2016-10-21 kl. 12.43.01.png 
Visningar:	42 
Storlek:	54,1 KB 
Id:	70960

  3. #3
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Licensen ligger i USB-nyckeln, så det är inga problem att ta bort gamla versioner som du inte använder längre. Licensen gäller för den du har och alla äldre versioner, så om du av någon anledning vill installera en gammal version senare, så kan du göra det också.

    Som sagt, så bör du däremot kolla att du har den nya i en egen mapp. Se också till att du inte förlorar några pluggar som du har i den gamla, men som saknas i den nya. Jag antar att hanteringen är likadan på Mac som på PC, att det finns en generell /steinberg/vstplugins mapp som alla versioner hittar - och sedan finns det dessutom en mapp under varje version - alltså /steinberg/cubaseXX/vstplugins. Se alltså till att alla pluggar du vill ha också finns i den generella mappen eller i den aktuella versionens vstplugins-mapp.

  4. #4
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Det som händer,, Cubase crashar relativt ofta. Bara rätt av,, vips borta... och tyvärr brukar även den senaste sparade filen aldrig ha blivit sparad, och jag får alltid göra om arbetet.

    Problemet är betydligt vanligare om jag använder plugins, vilket jag t.o.l. sällan gör. Men blir ju rätt begränsande iim detta.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2016-10-21 kl. 12.47.29.png 
Visningar:	45 
Storlek:	42,1 KB 
Id:	70961

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok, du kan radera den äldre Cubase-versionen till att börja med & töm även papperskorgen. Då vet du hela tiden vilken version du jobbar med. Om programmet kraschar skulle jag tippa på ljudkortet. Vad är det för ljudinterface?

  6. #6
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Yamaha n12 FW

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ålrajt. Vilket MacOS kör du? Det verkar som om Yamaha inte har hängt med...

    http://download.yamaha.com/search/de...le_language=EN

    Dessutom är de vansinnigt krångliga av sig;

    Important

    Firmware update is required to use this version of TOOLS for n.
    IEEE1394 firmware V1.07 or later
    n8/n12 firmware V1.03 or later
    Sweet Spot Data Manager V2.0.0 or later
    * After updating the n8/n12 firmware, the n8/n12 will not be able to be used with the n Driver, AI Driver or mLAN Driver/mLAN Tools. Also keep in mind that the previous firmware version of the n8/n12 cannot be restored.
    In case you want to use AI Functions with Steinberg Cubase or Nuendo, you would need following version.
    Cubase 4 series V4.5.2 ( Please use TOOLS for n V2.7.2 if you use Cubase 5.0.x, 5.5.x, 6.0.x, 6.5.x, 7.0.x.)
    Nuendo 4 V4.2.2 (Please use TOOLS for n V2.7.2 if you use Nuendo 5.0.x, 5.1.x, 5.5.x.)


    Prova på skojs skull att koppla loss interfacet och köra enbart med macens egna ljudkort och lägg på hur mkt pluggar som helst. Jag tror inte Cubase kommer krascha.

  8. #8
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Fasen,, säg inte så,, jag gillar verkligen n12!

    Bra test, skall kolla direkt.

    Men problems känns ändå väldigt relaterat till pluggar,,, Utan dem kan jag köra i timmar, med dem,, från 30 sekunder till 30 minuter

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Beror ju så klart på varifrån du fått pluggarna. Är det sådant som installerats med Cubase så ska de rulla på. Men kör testet och ös på helt respektlöst, stämmer min teori om ljudkortet så kan du förmodligen inte ens krascha programmet.

  10. #10
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag körde "testet". Just den sessionen så kraschade inte Cubase. �� Men finns fler saker att testa, har en del USB och FW anslutet, skulle kunna ta bort det också.

Liknande ämnen

  1. ...
    Av Rotwang i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-05-22, 14:32
  2. Cubase och OSX? Ljudkort och iMac?
    Av Light Head i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-05, 15:24
  3. Köpa äldre cubase?
    Av Dr Dront i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 07:56
  4. Syncproblem i Cubase SX (gäller samtl. versioner)
    Av moogpower i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-07-19, 17:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •