Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: External instruments?

  1. #1
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran

    External instruments?

    Hej!

    Är relativt ny till Ableton. Har en roland R8 som jag skulle vilja sequenca från Ableton. Finns det någon funktion där man kan skapa ett instrument som är bundet till R8ans midi kanal, etc, och att man kan döpa trummorna på R8 i abletons pianoroll? Lite så som en cirklon fungerar alltså :-)

  2. #2
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    External Instrument funkar ju så en viss bit men du kan inte döpa om pianarollensåvitt jag vet.
    Vad du skulle kunna göra är att du skapar ett Drum Rack och på varje kanal lägger du ett External Instrument. Sen döper du varje External Instrument till en viss trumma och sen kan du i inställningarna för Drum Racket ställa in vilket not varje trumma ska triggas av och spela, så där ställer du in rätt notvärde för varje trumma. Är du med?
    Ljudet tar du sen bara från första External Instrument t ex.

  3. #3
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Hajjar inte riktigt. Men ska försöka klura ut vad du menar i själva programmet

  4. #4
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Satte ihop en snabbt:
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/...20Rack.adg.zip

    På varje kanal får du ställa in MIDI-output och kanal och på första väljer du audio input. Om du klickar I-O-knappen kan du ställa vilken not varje kanal ska peta ut. Sen får du lägga till fler kanaler och döpa rätt osv.

  5. #5
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Shit vad nice. Tack så mycket
    Ska man skapa ett sånt external instrument track för varje hårdvarusynth man har?

  6. #6
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stealthtank Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Shit vad nice. Tack så mycket
    Ska man skapa ett sånt external instrument track för varje hårdvarusynth man har?
    Lugnt! Om du skickar MIDI från Ableton och tar in ljudet i Ableton så är det ju smidigt då du får både MIDI och ljud på samma kanal. Inget måste såklart, men det är så den är tänkt att användas.
    Om du däremot inte skickar MIDI från Ableton till synthen i fråga finns det inte så mycket poäng med det, då kan du lika gärna bara ha audiokanal.

  7. #7
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Tanken är ju att skicka midi från ableton. Själva ljudet kommer ju tillbaks till en mixer jag har utanför ableton, och väljer därifrån om jag vill spela in det i ableton genom att skicka det till en buss som jag har kopplat till mitt ljudkorts L/R ingångar :-)

  8. #8
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Aah okej! Hmm då kan du ju såklart köra external instruments, men det är lite trickigt med det för det går inte att spela in ljud på den kanalen utan att skapa en audiokanal så då kanske separata audiokanaler är en bättre idé.

  9. #9
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Kan jag spara det drumracket jag skapar till min R8 sen som en preset någonstans?

  10. #10
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stealthtank Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan jag spara det drumracket jag skapar till min R8 sen som en preset någonstans?
    Ja det finns en liten diskettsymbol på drumracket (inte att förväxla med den som också finns för den valda kanalen i drum racket) som är spara knapp.

Liknande ämnen

  1. External Instrument-problem
    Av T11 i forum Ableton
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-05-14, 17:12
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-10-16, 16:19
  3. External devices i Cubase 5!!?
    Av drifter7508 i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 14:50
  4. Odyssey external input
    Av ygg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 17:42
  5. External instruments
    Av Dee i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •