Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Freshtunes - Någon som testat?

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    Freshtunes - Någon som testat?

    Ramlade över en aggregator här om dagen vid namn Freshtunes. Tar ingen avgift för varken släppet eller procent på dina intjänade pengar. De tjänar pengar på räntan på pengarna de får in och även genom att erbjuda tilläggstjänster.

    Någon som testat dem? Jag har tidigare kört Distrokid men slängde upp några singlar via Freshtunes för att se hur bra det funkar.

    http://freshtunes.com
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2016-10-07 klockan 11:04.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    *följer tråden*

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Oops, glömde länken.

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Kan säga så här mycket i alla fall. Det har tagit drygt en dag och så har låtarna börjat dyka upp på både iTunes och Spotify. Allt är inte ute än. Men 3 utav 5 singlar är uppe på iTunes och 1 utav 5 på Spotify.

  5. #5
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Spännande

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Tog dryga 2-3 dagar att få ut alla 5 singlarna på Spotify, iTunes, m.m.

  7. #7
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Jag läste kort på deras sida men är inte med på vad de gör som man inte själv kan göra?

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag läste kort på deras sida men är inte med på vad de gör som man inte själv kan göra?
    Hur menar du? Visst, skaffa avtal med Spotify och alla liknande går naturligtvis på egen hand om man vill. Om man har företag. Sedan leverera individuellt till alla butiker. Men det är rätt smidigt med en aggregator.

    De ser till att ens musik hamnar i ett antal butiker och streaming tjänster. Likt CDBaby, Distrokid, Tunecore, osv.

  9. #9
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Efter vad jag kan se har de inte Deezer eller Pandora? Det är ju lite synd om det är så...

  10. #10
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur menar du? Visst, skaffa avtal med Spotify och alla liknande går naturligtvis på egen hand om man vill. Om man har företag. Sedan leverera individuellt till alla butiker. Men det är rätt smidigt med en aggregator.

    De ser till att ens musik hamnar i ett antal butiker och streaming tjänster. Likt CDBaby, Distrokid, Tunecore, osv.
    Okey, låter bra och smidigt! Men jag känner flera som lagt upp på spotify utan att ha något företag. Det ska väl inte behövas något avtal?

    Kan de hjälpa till med att promota musiken också?

  11. #11
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter vad jag kan se har de inte Deezer eller Pandora? Det är ju lite synd om det är så...
    Deezer har de. Men inte Pandora.

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okey, låter bra och smidigt! Men jag känner flera som lagt upp på spotify utan att ha något företag. Det ska väl inte behövas något avtal?

    Kan de hjälpa till med att promota musiken också?
    Jo. Som jag sa. Det går distribuera själv om man vill. Men då får du själv lägga ut på alla marknadsplatser. På detta viset går de ut på alla samtidigt via en uppladdning/formulär.

    Har de verkligen direktavtal med Spotify utan företag? Låter underligt. Säkert att de inte använt aggregator?

    Se info här https://www.spotifyartists.com/guides/#get-your-music-on-spotify

  13. #13
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Bra Deezer är ju viktigare för mig än Pandora...

  14. #14
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo. Som jag sa. Det går distribuera själv om man vill. Men då får du själv lägga ut på alla marknadsplatser. På detta viset går de ut på alla samtidigt via en uppladdning/formulär.

    Har de verkligen direktavtal med Spotify utan företag? Låter underligt. Säkert att de inte använt aggregator?

    Se info här https://www.spotifyartists.com/guide...sic-on-spotify
    Ingen aning. Jag är helt okunnig om det här - vet inte vad en aggregator är, så det kanske de hade. "Min" gitarrist lade upp en låt och sa att det var smidigt men att det kostar 25 kr/låt och att han hade kryssat i att han inte ville ha betalt för den då det var en skämtlåt och han inte räknade med att få många spelningar. Så det kan vara därför.

    Hur som helst verkar det ju då vara smidigt.

  15. #15
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen aning. Jag är helt okunnig om det här - vet inte vad en aggregator är, så det kanske de hade. "Min" gitarrist lade upp en låt och sa att det var smidigt men att det kostar 25 kr/låt och att han hade kryssat i att han inte ville ha betalt för den då det var en skämtlåt och han inte räknade med att få många spelningar. Så det kan vara därför.

    Hur som helst verkar det ju då vara smidigt.
    Låter som han använde en aggregator. En aggregator hjälper dig få ut dina låtar på tjänster och butiker som Spotify och iTunes. De flesta tar någon form av avgift per månad/år/släpp.

  16. #16
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som han använde en aggregator. En aggregator hjälper dig få ut dina låtar på tjänster och butiker som Spotify och iTunes. De flesta tar någon form av avgift per månad/år/släpp.
    Ok. I så fall låter ju Freshtunes som en mycket bra lösning. Tack för tipset!

  17. #17
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ja vi får väl se hur bra de är. Väntar på första statistiken. Men alla släppen är i alla fall ute på alla butiker och streamingtjänster.

    Risken som jag kan se det, eftersom de inte tar ut någon avgift, är att de går under pga att de inte få är in tillräckligt med kapital via räntor och extra tjänster.

  18. #18
    Grahnen
    Grahnen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej En gammal tråd kanske men någon mera som använt Freshtunes som aggregator senaste tiden?
    Jag har testat med två låtar. Gick ganska bra. En hel del småstrul med albumnamn, artistnamn och så men var nog mest min okunskap. De svarade på support via mail inom max en halv dag. Tog ca 5 dagar från att det stod "OK" på deras sida. Sedan finns det på Spotify, Deezer, m.fl. samt att köpa på iTunes och Google play. Det går t.o.m. att hitta på Shazam om man låter Shazam "lyssna" på låtarna. Verkade alltså toppen MEN nu när vi testar att lägga upp 9 låtar i ett nytt album plötsligt superstrul.

    Saken är den att vi gjort på följande vis på nya albumet: 7 helt nya låtar och de två låtarna från första albumet med viss modifiering samt bytt namnet på ena låten. Vi har samma bild och albumnamn på båda men lagt till "LP" på den nya. Vad som nu strular är att i fältet " album namn" finns ett "error". Klickar man på errortriangeln kommer följande text upp:

    "Please provide supporting documents on the use of phonograms (license agreements: or alienation, or permission to use), to the address support@freshtunes.com"

    Fattar någon vad de kan mena med denna text??

    Helt plötsligt inget svar längre på support?????

  19. #19
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Varför har ni samma titel/omslag på båda släppen? Redan där kan det sätta käppar i hjulet. Vissa butiker tar inte emot släpp med identiska namn/omslag. Krävs unika omslag osv. Sen godtar t ex inte iTunes att man har formatnamn i albumtiteln. T ex CD, DVD, osv. Misstänker att LP inte heller är godkänt.

    Varningen handlar nog om rättigheter. Att systemet per automatik fattar misstanke om någon har LP i albumnamnet pga piratkopior osv som gärna omnämner släpp så när de rippats.

  20. #20
    Grahnen
    Grahnen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför har ni samma titel/omslag på båda släppen? Redan där kan det sätta käppar i hjulet. Vissa butiker tar inte emot släpp med identiska namn/omslag. Krävs unika omslag osv. Sen godtar t ex inte iTunes att man har formatnamn i albumtiteln. T ex CD, DVD, osv. Misstänker att LP inte heller är godkänt.

    Varningen handlar nog om rättigheter. Att systemet per automatik fattar misstanke om någon har LP i albumnamnet pga piratkopior osv som gärna omnämner släpp så när de rippats.
    Ja det blev lite fel ordning. Först bara för att testa. Ja vi ändrade detta nyss hoppas nu det kommer funka

  21. #21
    Grahnen
    Grahnen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kan bara nämna att det funkade till sist. Tog någon vecka men nu ute på 12 sajter. T.ex. Spotify. Man kan då undra om den nya Svenska Emuse som verkar kanon?? https://amuse.io/

    Här är jag/vi spotify:artist:2GWAcQE7HVcrg5rqpaiG7j
    och jag själv: spotify:artist:5QPA4jNTx9s9WFTnvSCnj5

  22. #22
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja vi får väl se hur bra de är. Väntar på första statistiken. Men alla släppen är i alla fall ute på alla butiker och streamingtjänster.

    Risken som jag kan se det, eftersom de inte tar ut någon avgift, är att de går under pga att de inte få är in tillräckligt med kapital via räntor och extra tjänster.
    Hej Katzenjammer !
    Har du någon utvärdering klar av freshtunes?
    Jag står inför valet att ge ut mina nya låtar via cdbaby, (som jag alltid gjort) eller lägga upp dem genom en ny aggregator, men gratis behöver ju inte alltid vara bra, deras sida ser seriös ut utåt, har du stött på några "bakslag" el dylikt med dem?

  23. #23
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av abod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej Katzenjammer !
    Har du någon utvärdering klar av freshtunes?
    Jag står inför valet att ge ut mina nya låtar via cdbaby, (som jag alltid gjort) eller lägga upp dem genom en ny aggregator, men gratis behöver ju inte alltid vara bra, deras sida ser seriös ut utåt, har du stött på några "bakslag" el dylikt med dem?
    Bakslag vet jag inte. Men tyckte deras statistik var ganska undermålig och sidan kändes inte helt pålitligt så jag valde att ta bort mina släpp därifrån.

    Testkör ett album via Amuse just nu. Men i övrigt har jag inte längre något ute via aggregator.

  24. #24
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag har lite kassa erfarenheter. Jag registrerade ett konto hos dem med hjälp av epost/passwd och släppte ett par låtar där för något år sedan. Sedan har de tagit bort denna inloggningsmöjlighet och nu kommer jag inte längre åt mina låtar. Supporten är tyvärr inte alls hjälpsam trots att jag kan visa att mina låtar är stim-registrerade. Nu finns mina låtar hos ex. Deezer och Spotify men jag kommer inte längre åt mitt konto..... ;o(

  25. #25
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har lite kassa erfarenheter. Jag registrerade ett konto hos dem med hjälp av epost/passwd och släppte ett par låtar där för något år sedan. Sedan har de tagit bort denna inloggningsmöjlighet och nu kommer jag inte längre åt mina låtar. Supporten är tyvärr inte alls hjälpsam trots att jag kan visa att mina låtar är stim-registrerade. Nu finns mina låtar hos ex. Deezer och Spotify men jag kommer inte längre åt mitt konto..... ;o(
    Är din e-post en Gmail adress? I så fall kan du logga in med samma adress du registrerade dig med genom Googles autentisering. Men dåligt av dem att inte hjälpa dig.

  26. #26
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Tack för tipset men jag har en egen domän.... ;o(

Liknande ämnen

  1. KRK VRM....någon som testat?
    Av Max S i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-14, 13:33
  2. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 10:38
  3. Någon som testat?
    Av Niklas_66 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-09, 08:39
  4. OPX ? någon testat ?
    Av mangan i forum Övrig mjukvara
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 15:36
  5. Någon som testat den här?
    Av lasselu i forum Övriga DAW
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2003-12-20, 17:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •