Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: Varför man kan eller inte kan lita på en dator på Scen ?

  1. #1
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior

    Varför man kan eller inte kan lita på en dator på Scen ?

    Vore intressant att höra era synpunkter på den frågan ! Pratade lite om
    den i ett annat forum här men känner att frågan är ganska "stor" så
    vore Tacksam för all input ni kan ge ?

    Använder någon av er Datorn på Scen till Backtracks eller liknande ?
    Eller till VST-Effects ?

    Törs ni lita på en Midikeyboard kopplad till en dator och en mjukvarusynth
    när ni spelar live ?

    Om ni använder en dator på scen- Hur ser er "reservplan" ut om datorn sluta fungera under ett uppträdande ?


    Mvh Peter

  2. #2
    Wilhelms avatar
    Senior
    Vi har dator på scen.
    En macbook air som kör backtrack och vst synthar i programmet mainstage
    usb midikeyboard och usb ljudkort.

    Reservplanen är backtrack på telefonen och vi har ingen reservplan för att spela på syntharna.

  3. #3

    Veteran
    Är man nojig så kan man köra två laptops för att vara säker. Annars är backtrack tricket med telefon inte så dumt.
    Madonna har kört turné med Logic och mainstage. Där körde man dubbel uppsättning av datorer som går i synk om nåt skulle hända.
    Fast då skall man veta att att turnéer utan dator så kör man dubbla uppsättningar av allt ändå. Det är betydligt enklare att köra två datorer ön köra dubbelt av allt annat.

    Ser man bara till att inte köra skakiga pluggar så är man i box. Jag får aldrig några krascher med min PC och Reason, de gånger jag fått problem har varit när någon hårdvara i PCn gått sönder. Så jag är helt trygg att köra live med min uppsättning.

  4. #4
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Vi (s.p.o.c.k) kör sen ngt år tillbaks enbart Mainstage (med Logicsyntar samt Arturiasyntar) på Macbooks live. Backtrack separat via front-of-house.

    Så jäkla skönt att slippa bära syntar, packa in i bussen, ut igen etc etc <3

  5. #5
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi (s.p.o.c.k) kör sen ngt år tillbaks enbart Mainstage (med Logicsyntar samt Arturiasyntar) på Macbooks live. Backtrack separat via front-of-house.

    Så jäkla skönt att slippa bära syntar, packa in i bussen, ut igen etc etc <3
    Och när du ändå väljer att bära nåt extra blir det en keytar!

    <3

  6. #6
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Ok - tack för de svaren ! Men har ni aldrig problem med att Miditoner "låser sig" så att t.e.x. ett ackord
    "fastnar" ?

    Och om det gör det - Har ni någon panikknapp på det instrumentet ? Förstår att det kanske inte märks
    om man är många på scenen och har flera synthar - Men är man två och en spelar gitarr så lär det ju
    märkas tydligare än tydligast....

    Sen en kort fråga till - De datorer ni använder - Är de liksom "avskalade" och utan virusprogram och brandväggar och sådant för att allt ska flyta på smidigt utan störningsmoment ?

    Är de liksom era "stagedatorer" som BARA används för uppträädanden ?

    Det vart två frågor.....*ler*

    Mvh Peter

  7. #7
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag skulle aldrig ta med en dator på scen, av flera skäl, men främst för att jag inte litar på dem och ännu mer för att det ser förjvla tråkigt ut! Vince Clarke bakom ett äpple liksom, skäms!

  8. #8
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Jag förstår den synpunkten - Men i det här fallet är det två personer som absolut
    behöver en "ljudmatta" i bakgrunden och även om båda personerna KAN spela
    både Cello, Trummor, Piano och bas så går det inte att göra samtidigt - Därav behovet...

    Och jag vet inte riktigt vad alternativet skulle vara ?

    Mvh Peter

  9. #9
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag har kört dator på massa olika gig. Smidigt. Någon enstaka gång har en midikontroll eller ljudkortet strulat. Men det kan ju hända med vilken utrustning som helst. Men själva datorn har jag inte haft några problem med.

    Kör backstracks plus ett gäng synthar/effekter i datorn.

  10. #10
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kört dator på massa olika gig. Smidigt. Någon enstaka gång har en midikontroll eller ljudkortet strulat. Men det kan ju hända med vilken utrustning som helst. Men själva datorn har jag inte haft några problem med.

    Kör backstracks plus ett gäng synthar/effekter i datorn.
    Ok - Men har du någon reservplan OM datorn skulle lägga av totalt ?

    Mvh Peter

  11. #11

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok - Men har du någon reservplan OM datorn skulle lägga av totalt ?

    Mvh Peter
    Vad har du för plan om en synt lägger av?

  12. #12
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Som du själv antog, man vill inte att ett antivirusprogram ska gå in i uppdatering- eller scanningsmode om prestandan är på gränsen. Dedikerad musikdator är förmodligen att föredra och ingen kidsen fyllt med MineCraft-moddar. Att ha dubbel uppsättning låter väldigt overkill om vi nu inte pratar större gig/artister.

  13. #13

    Veteran
    Å andra sidan med god planering och att man tex kör stems i datorn istället för plugins så kan man med lätthet köra på riktigt billiga laptops och få full redundans. Köper man begagnad dator och ljudkort kan du säkert få en backuplösning för under 3000 kronor.

  14. #14
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår den synpunkten - Men i det här fallet är det två personer som absolut
    behöver en "ljudmatta" i bakgrunden och även om båda personerna KAN spela
    både Cello, Trummor, Piano och bas så går det inte att göra samtidigt - Därav behovet...

    Och jag vet inte riktigt vad alternativet skulle vara ?

    Mvh Peter
    Alternativet är en digitalporta, finns massa varianter, för mig känns det mycket säkrare. Bara tanka över alla backtracks och dessutom mixa fysiskt i realtid.

    Ligger väl en i säljes här på 99 just nu?

    https://www.thomann.de/se/flersparig...os.html?oa=pra

  15. #15
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok - Men har du någon reservplan OM datorn skulle lägga av totalt ?

    Mvh Peter
    Om nu allt skulle krascha totalt så finns alltid backtracks på USB-minne eller mobil. Sen har jag har alltid en/två analoga synthar med som jag kör live. De kan jag i så fall routa om och köra direkt ut och spela de melodier jag behöver spela. Sådant löser sig. Så länge backtracksen kan rulla löser sig spelningen.

    Men som sagt, synthar kan gå sönder, allt kan gå sönder. Man får lösa det när det sker. Finns ingen perfekt live setup. Något kommer gå sönder. Så är det bara. Haha.

  16. #16
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Alternativet är annars multitimbrala synthar. Workstationsynthar. Backtracks kan man ju köra i princip från vad som helst. Men om du vill kunna spela många ljud samtidigt från olika källor så går det alltid att köra med en multitimbral synth om man inte litar på dator.

    Men som sagt, vi är flera här som kör med dator live och det funkar utmärkt. Repa genom uppsättningen ett par gånger innan bara så ni upptäcker vad som kan fela/skapa problem. Kör det som ni gör live.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    SSD & flash & liknande är superbra. Roterar inte. Ingen risk för mekaniskt haveri.

  18. #18
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SSD & flash & liknande är superbra. Roterar inte. Ingen risk för mekaniskt haveri.
    I en perfekt värld ja, än så länge så verkar de inte så stabila. Kompisens SSD i hans macbook dog helt plötsligt 20 minuter innan gigg. Löste sig, men det var svettigt.

    Men ska själv ändå gå över till SSD snart.

    Inte helt samma sak men inte så långt ifrån ändå. Kör ju som dj med en dator och ett så kallat dvs system. Traktor pro scratch.
    Inget totalhaveri på ca 5 år.
    Det viktiga är att veta vad datorn gör. Så stäng av allt som inte behövs när du kör live. Inget nätverk på, inga backup program osv. Systemljud av. Ja ni förstår.

    Jobbigaste incidenten var när disken låste sin läsarm i skyddsläge på grund av vibrationerna från den feta basen. Ställde datorn på en trasig 1200:a så var det löst

  19. #19
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag har körde med dator live i fem år ca. Gick ifrån det först tidigare i år så nu har jag bara dator för visuals och inspelning.
    Fungerade egentligen generellt rätt bra. Körde med midicontrollers osv så datorn brukade inte synas eller iaf inte vara i fokus (tycker generellt det ser trist ut när folk på scen står och stirrar på skärmen sådär så att deras ansikten blir blåupplysta typ.
    Huvudanledningen till att jag gick över till bara hårdvara var för att jag inte tyckte midisynk fungerade så tight som jag ville med dator tsm med hårdvara. Blev alltid bökigt med kompensation för både ljudkort och midi och något halkade efter osv. Inga sånna problem utan dator med A4 som master. Då är allt tight. Andra anledningen var att jag gillar ratt/funktion-konceptet. Även om många av mina prylar inte riktigt uppnår det så känner jag mig betydligt mer fri och jamvänlig när jag hårdvara än när jag körde mjukvara med mappade midicontrollers.

    En intressant grejj hände i fredags när vi lirade med bandet. Hade väl antagligen gått att undvika med rätt inställningar, men ändå en sån grejj som gör att man blir otaggad på dator. En av mina bandmedlemmar bestämde sig för att köra dator för ett viktigt ljud han inte fick till på sin MicroKorg. Ca 30 min innan vi skulle börja frågar Windows update: Vill du uppdatera datorn nu eller om 20 minuter? Fanns inget alternativ att vänta tills senare eller så. Han hade inte ens internet när det hände. Antagligen har han väl något schema inlagt för uppdateringar men att han då inte kan bypassa det i stunden utan vart tvungen att uppdatera direkt är lite märkligt.

  20. #20
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Haha, ja, det gäller att stänga av allt sådant i förväg. Har själv som sagt råkat glömma att stänga av viloläge en gång. När jag kom upp på scen efter soundcheck så hade ljudkortet stängt av sig pga viloläget och startade inte upp ordentligt. Snabbt löst. Men lite småjobbigt när man är den som ska dra igång hela konserten

    Så man får se till att gå igenom alla inställningar och se till att allt sådant är avstängt. Uppdateringar, vilolägen, antivirus, osv.

  21. #21
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag är så sjukt trött på min dator just nu. Köpte en ny Dell med W10 och efter många turer så fick jag den att funka klockrent. Underbart! Sen plötsligt, utan att jag installerat eller ändrat någonting alls, så har jag dropouts och knaster på en nivå jag aldrig tidigare upplevt. Kom troligen efter en updatering av W10 i bakgrunden. Blir SÅ trött! Har nästan ingenting installerat heller, bara Reaper och ett par mjukisar än.

    För mig, som jobbat med IT för länge, så känns det som att det blir svårare och svårare att ha koll på sin "persondator". Plötsligt slutar den fungera, eller så är något ändrat så att man måste lära nytt. Det känns mer som att man hyr sin dator än äger den själv.

    Ipaden uppgraderade också häromdagen och plötsligt ska man inte svepa för att låsa upp utan trycka på knappen.

    Det är liksom så det är med Operativ System, det är OK att det flyttas om och ändras, man ska bara "acceptera", vilket är helt valfritt. Det påminner mig om en gympalärare för länge sedan... "Jag tvingar er inte men ni måste."

    Gnäll gnäll...

  22. #22
    deadbeats avatar
    Veteran
    Jag har kört med samma gamla laptop på flera spelningar och det har funkat fint. Den har mestadels använts för backtracks men även en del synt, vilka jag hade låg i ett Cubaseprojekt tillsammans med backtracket.

    Som backup för backtrackspåren har jag haft med mig en Boss eBand JS-8.

    Framöver blir det dock backtracks från min synt som fixar att spela filer från USB-sticka. Synten köptes bland annat just för det ändamålet.
    Senast redigerat av deadbeat den 2016-10-08 klockan 01:14.

  23. #23
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle aldrig ta med en dator på scen, av flera skäl, men främst för att jag inte litar på dem och ännu mer för att det ser förjvla tråkigt ut! Vince Clarke bakom ett äpple liksom, skäms!
    Ta med på scen och använda live är väl inte riktigt samma sak här? Med MainStage kan man ju låta datorn stå bredvid scenen. Ja, nu har ju jag inte spelat live på riktigt sedan -87 :-) men inte har NiN och Madonna laptops framför näsan direkt. Iofs krävs kanske en extra person som övervakar men i princip borde det väl bara rulla på.

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Stabilitet är inget problem om man ser till att datorn får vara ett verktyg för ändamålet och inte för surfning, chattande, spel etc. Det lär ju strula om "musikhårdvara" även får dubbla som hårfön, att steka ägg på eller som skärbräda

    Problemet är snarare att klassisk scen/studio-HW är rejäla byggen, fysiskt tåliga och med ordentliga knapp/rattar och inte minst anslutningar. En IP68-klassad MacBook vore given! Men även en MacBook Air känns stabilare än de populära 80-tals plastlådorna, så det mekaniska verkar vara så värst viktigt...

  25. #25
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har körde med dator live i fem år ca. Gick ifrån det först tidigare i år så nu har jag bara dator för visuals och inspelning.
    Fungerade egentligen generellt rätt bra. Körde med midicontrollers osv så datorn brukade inte synas eller iaf inte vara i fokus (tycker generellt det ser trist ut när folk på scen står och stirrar på skärmen sådär så att deras ansikten blir blåupplysta typ.
    Huvudanledningen till att jag gick över till bara hårdvara var för att jag inte tyckte midisynk fungerade så tight som jag ville med dator tsm med hårdvara. Blev alltid bökigt med kompensation för både ljudkort och midi och något halkade efter osv. Inga sånna problem utan dator med A4 som master. Då är allt tight. Andra anledningen var att jag gillar ratt/funktion-konceptet. Även om många av mina prylar inte riktigt uppnår det så känner jag mig betydligt mer fri och jamvänlig när jag hårdvara än när jag körde mjukvara med mappade midicontrollers.

    En intressant grejj hände i fredags när vi lirade med bandet. Hade väl antagligen gått att undvika med rätt inställningar, men ändå en sån grejj som gör att man blir otaggad på dator. En av mina bandmedlemmar bestämde sig för att köra dator för ett viktigt ljud han inte fick till på sin MicroKorg. Ca 30 min innan vi skulle börja frågar Windows update: Vill du uppdatera datorn nu eller om 20 minuter? Fanns inget alternativ att vänta tills senare eller så. Han hade inte ens internet när det hände. Antagligen har han väl något schema inlagt för uppdateringar men att han då inte kan bypassa det i stunden utan vart tvungen att uppdatera direkt är lite märkligt.
    W10 är en stygelse av bla dendär anledningen. Det går att spärra dock.

  26. #26
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stabilitet är inget problem om man ser till att datorn får vara ett verktyg för ändamålet och inte för surfning, chattande, spel etc. Det lär ju strula om "musikhårdvara" även får dubbla som hårfön, att steka ägg på eller som skärbräda
    This! Tror att majoriteten som jobbar ITB både hemma och live använder datorn för annat också vilket man (oftast) inte gör med sina dedikerade prylar.

  27. #27

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    W10 är en stygelse av bla dendär anledningen. Det går att spärra dock.
    Precis det kan man själv bestämma. Och det är lika illa med MacOSX tycker jag. Varje större uppgradering fuckar alltid upp någonting, faktiskt i större utsträckning än Windows. Alrdig uppdatera en Mac förrän allt blivit stabilt.

  28. #28
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aldrig uppdatera en Mac när allt är stabilt.
    fixd.

  29. #29

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    fixd.
    Precis så!

  30. #30
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Ja - Intressanta synpunkter och råd verkligen ! Stort Tack till er allihoppa !

    Lär skapa en dedikerad dator som bara används till musiken, inga uppdateringar, inget virusskydd,
    ingen brandvägg, Aldrig uppkopplad mot nätet och sjävklart ett par "Cold Backups! förvarade på två
    olika ställen. Det borde vara en bra grund. SSD är nog också bra tänkt både ur snabbhetstänk men
    även säkert mindre sannolikhet för fel ! Och såklart backtracks på USB-Sticka. Sen kan ju allt alltid
    hända och man kan inte garantera sig mot allt - Men man kan minska sannolikheten för allvarliga
    fel på scenen - så tänker jag i alla fall. Och att man vet exakt hur man ska agera vid ett fel.

    Mvh Peter

  31. #31
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... dator som bara används till musiken, inga uppdateringar, inget virusskydd,
    ingen brandvägg, Aldrig uppkopplad mot nätet ...

    Mvh Peter
    Just så körde jag min burk. (Tror det ligger win xp på den...)

  32. #32
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Sedan - När ändå benämningen "Backtracks" är uppe på tapeten - De flesta av er, vad
    exakt syftar ni på med det begreppet ? I mitt fall är det ju egenhändigt "komponerade"
    basgångar, pianokomp, en stråkmatta, kanske en känslig cello och lite gitarrkomp.
    Men alla dessa är MIDIFILER som spelas upp via dator eller via någon apparat typ
    Roland SD-50 eller liknande.

    Men det slog mig att många av er snarare "spelar in" ert stödjande ljud som MP3-filer
    och sedan har dessa MP3-filer (eller liknande) som "Backtracks".

    Så - Berätta gärna hur era Backtracks ser ut och i vilka format de görs i

    Mvh Peter

  33. #33
    deadbeats avatar
    Veteran
    Mina backtrack är enbart wav-filer där jag har plockat bort de grejer som jag spelar live.

  34. #34
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Sen skrev någon att man inte vill stå på scen och lysas upp från det blå skenet från en dator,
    Håller med fullständigt att det inte skulle kännas så bra. Att däremot använda datorer på det som de är bra på,
    om det är stabilt - Det ser jag bara fördelar med - Men som sagt - OM det är stabilt...

    Mvh Peter

  35. #35
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    deadbeat - Tror du att det är så de flesta gör med Backtacks ?

    Mvh Peter

  36. #36

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    deadbeat - Tror du att det är så de flesta gör med Backtacks ?

    Mvh Peter
    Ja.

  37. #37

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja - Intressanta synpunkter och råd verkligen ! Stort Tack till er allihoppa !

    Lär skapa en dedikerad dator som bara används till musiken, inga uppdateringar, inget virusskydd,
    ingen brandvägg, Aldrig uppkopplad mot nätet och sjävklart ett par "Cold Backups! förvarade på två
    olika ställen. Det borde vara en bra grund. SSD är nog också bra tänkt både ur snabbhetstänk men
    även säkert mindre sannolikhet för fel ! Och såklart backtracks på USB-Sticka. Sen kan ju allt alltid
    hända och man kan inte garantera sig mot allt - Men man kan minska sannolikheten för allvarliga
    fel på scenen - så tänker jag i alla fall. Och att man vet exakt hur man ska agera vid ett fel.

    Mvh Peter
    Man kan ha brandvägg, uppdateringar och viruskydd på när man inte spelar live. bara att klkicka ur dessa vid livespelning. Bättre ha en säker datorän en som man inte kan koppla till nätet. Blir mycket meck i onödan utan internet.

  38. #38
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    deadbeat - Tror du att det är så de flesta gör med Backtacks ?

    Mvh Peter
    Säkerligen. Sen tror jag (eller snarare vet) att många har slingorna som de spelar live kvar även i backtracksen, men spelar/dubbar dem live.

  39. #39
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säkerligen. Sen tror jag (eller snarare vet) att många har slingorna som de spelar live kvar även i backtracksen, men spelar/dubbar dem live.
    Ok - Ja - Då har man ju verkligen ordnat det för sig !

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-05-12, 19:22
  2. Använder ni Dator på Scen och på vilket sätt ?
    Av pumahane999 i forum På scen
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-03-29, 10:38
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 03:56
  4. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 15:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •