Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Projektor

  1. #1
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran

    Projektor

    Jag har börjat framföra min musik med mer visuella inslag och skulle gärna vilja ha en liten smidig projektor att dels kunna ha hemma men också ha med mig på spelningar ifall det inte finns på plats. Jag tänker att om jag har med till spelningar kan jag projicera på lite vad som helst, allt från en vägg till direkt på mig själv.
    Är det en god idé att starta med något i stil med typ UNIC UC40? Gissar att det inte är någon superkvalle/prestanda men tänker att det kanske är en bra start iaf?
    Mina projektioner består mest av psykedeliska mönster baserade kring VIZZable i M4L (Ganz Graf, oscilloskop, kaleidoskop, osv).

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Med tanke på det du söker (om livegigen är prio ett) så satsa på en med bra ljusstyrka. Upplösningen är då sekundärt, för det blir coolt ändå. Jag krängde min gamla till sawtooth. Det var en kinesisk noname och upplösningen dög bra hemma om man inte körde på jätteduk. Jag testade att ta lite bandbilder med bilder projicerade på. Det funkade också fint.

    Den du länkar till är säkert kanon att börja med. Skulle du vilja byta upp dig senare så går ju det också.

  3. #3
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Den du funderar på är dessutom är dessutom en LED vilket nog är att föredra istället för en med stötkänslig lampa.

  4. #4
    intedinmamma
    intedinmamma är inte uppkopplad
    intedinmammas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tror det är värt att gå upp mer i ljusstyrka, dom gånger jag har riggat 1000 lumens-projjar så har det alltid känts rätt tamt. Såklart beroende på avstånd och bildyta. En vanlig skol/kontor/hembio-dito ligger på 3000, den du kikar på ligger på 800.

  5. #5
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Tack för bra tips! LED känns ju absolut som något jag vill ha ja då jag räknar med att den inte alltid kommer hanteras jättevarsamt. Ljusstyrka är ju naturligtvis något jag ska kolla in också. Har liksom inte en aning vad man ska titta på men nu börjar jag få lite koll

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Titta även på short throw projektorer vilket gör det möjligt att ha projektorn ganska nära och ändå kunna få stor bild. Vi fick låna en när vi körde på en liten scen och den täckte ändå större delen av väggen och oss trots att den stod nere vid scenkanten.

  7. #7
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    http://www.projectorcentral.com är en jättebra site för att kolla upp projektorer. Och ljusstyrka är allt för live-grejjer. Jag har en 6000 ansilumen som känns lite ljussvag ibland. Optiken spelar också roll.
    Hade jag skaffat en idag hade jag nog skaffat en Short-throw just för att man kan ställa den bakom/bredvid/framför sig själv på scenen och täcka in mycket yta.
    Projektorer är lite av en djungel, men om jag vore dig så skulle jag sätta ett budgettak och försöka hitta det ljusstarkaste inom det..
    Nackdelarna med LED är att dom ofta är ljussvagare än DLP. Och DLP brukar se bäst ut för snabba rörelsegrejer, till förmån för LCD-projektorer.
    Dustin.se har ett hyfsat sortiment.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •