Resultat 1 till 41 av 41

Ämne: Mastring av musik för datorspel - hur får jag de färdigheter jag behöver?

  1. #1
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran

    Mastring av musik för datorspel - hur får jag de färdigheter jag behöver?

    Man brukar säga att ljud är det osynliga hantverket i film. På samma sätt ser jag mastring som det osynliga hantverket i musik. Ett bra arbete leder till en bättre slutprodukt, utan att man som betraktare kan sätta fingret på varför om man inte har ett tränat öra.

    Min hobby är att utveckla spel och jag ser ett behov av bli bättre på att mastra musiken jag får från kompositörerna. Faktiskt både det OCH att få en auktoritetsstämpel för att kunna lägga tyngd bakom mina argument för att ändra på originalmixen. Kompositörer är känsliga människor (så även jag när jag har kompositörshatten på mig) och det finns vanligtvis ett motstånd mot att sminka deras bebisar.

    Vad tycker ni jag ska göra? Utrustningsmässigt har jag nått vägs ände som indieutvecklare, med top notch hörlurar och hörlurskorrigering, samt bra monitorer som komplement och ett acceptabelt rum. Kunskapsmässigt så har jag gått en tvåårig utbildning i ljudteknik/-design och har ägnat mycket tid åt teknisk lyssningsträning.

    Om jag väljer en onlinekurs på en meriterad skola (ex här: https://online.berklee.edu/courses/a...ques#!syllabus) så får jag mitt Diplom<tm>, men får å andra sidan betala bra för det samt att säkert minst halva kursen blir repetition av sådant jag redan kan eller inte har någon direkt användning av. En annan tanke är att söka upp någon som arbetar med mastring som jag kan få någon slags privatlektioner av.

    Hur blir man bra på mastring? Hur gör folk egentligen?
    Senast redigerat av barockugglan den 2016-10-05 klockan 12:28.

  2. #2
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Jag är ingen expert i ämnet men tror det är det där hundåren som gör skillnaden. Bli en Yes-man i 5 år, säg ja till allt, gör ditt bästa, så att så många du jobbat med är nöjda. Tillslut anses man som ngnsorts mästare pga. ens trackrecord, det är då man kan ställa om och vara selektiv samt kunna komma undan med att vara en jobbig jävel.

    Jag lyssnar gärna till en mastrare när jag mixat ngt och tar gärna emot kritik samt ändrar i saker om det blir enklare för honom att behandla/jobba med en mix.

    Att vara bra på att mixa eller mastra är ju sjukt subtilt efter att man fattat grunderna och man kan få den mesta "skiten" att låta bra utan en större anstränging. Sen blir ju det ett nytt steg genom att börja sätta en viss sorts nisch och prägel på det man gör och det är bra mycket svårare, säkert även ännu jobbigare inom mastring.

  3. #3
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är ingen expert i ämnet men tror det är det där hundåren som gör skillnaden. Bli en Yes-man i 5 år, säg ja till allt, gör ditt bästa, så att så många du jobbat med är nöjda. Tillslut anses man som ngnsorts mästare pga. ens trackrecord, det är då man kan ställa om och vara selektiv samt kunna komma undan med att vara en jobbig jävel.

    Jag lyssnar gärna till en mastrare när jag mixat ngt och tar gärna emot kritik samt ändrar i saker om det blir enklare för honom att behandla/jobba med en mix.

    Att vara bra på att mixa eller mastra är ju sjukt subtilt efter att man fattat grunderna och man kan få den mesta "skiten" att låta bra utan en större anstränging. Sen blir ju det ett nytt steg genom att börja sätta en viss sorts nisch och prägel på det man gör.
    Det låter som du har helt rätt. I alla fall om man vill satsa på en karriär som mastrare.

    Jag tror dock att min situation har lite andra förutsättningar. Som ljudansvarig för ett indiespel ska man ha koll på helheten och behöver kunna göra ett någorlunda rimligt mastringsjobb vid sidan av många andra uppgifter.

    Det finns tyvärr inte utrymme för att låta "kunden" (kompositören) ha sista ordet. Det förekommer att denne inte ens har reflekterat över rumsakustiken i sin egen studiomiljö och referenslyssnar inte sina egna mixar och inser inte problemet med det. I övrigt kan de vara fantastiskt bra på att komponera. Vanligtvis jobbar de dessutom gratis eller för alldeles för lite pengar, så det som håller dem kvar är hur nöjda de själva är.
    Senast redigerat av barockugglan den 2016-10-05 klockan 10:41.

  4. #4
    Fires_Of_Ork
    Fires_Of_Ork är inte uppkopplad
    Fires_Of_Orks avatar
    Veteran
    Om du vill vara i "pro"/hobby ligan så kolla http://www.sae.edu/swe/sv/audio

    Alternativt fråga någon "Master engineer" om de kan tänkas lära upp dig mot ersättning.

    Förkunskaper...
    1. djävligt bra öron = 0 tinitus.
    2. god musikorientering
    3. Brinna för ljudåtergivning inom alla områden, ex Studio , live, clubb, hemma HiFi.
    4. Brinna för en eller ett par olika genres som grenar ut sig.
    5. förstå Volym, Compression, och EQ.
    6. Hitta ett eget "master sound"
    Sist men inte minst lyssna på vad kunden vill men förklara för och nackdelar.

  5. #5
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Så du hamnar egentligen att både mixa och mastra dina kompositörer?

  6. #6
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så du hamnar egentligen att både mixa och mastra dina kompositörer?
    Jag vill bli så bra på att mastra att både jag och de jag samarbetar med (i det sammanhang jag beskriver ovan) kan känna sig säkra på att jag kommer göra ett bra jobb.

    Jag räknar egentligen inte med praktiska tips i den här tråden. Men kanske en vägledning om var jag ska vända mig för att komma vidare.

    EDIT:
    Nej, inte mixa.
    Senast redigerat av barockugglan den 2016-10-05 klockan 11:08.

  7. #7
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Det finns så otroligt mycket info på nätet idag, ja tiden det tar att sålla kan vara otroligt jobbig, mitt sätt att lära mig har konstant varit att köra på, tills man stöter på ett problem, sedan gå vidare med att lära mig allt om just det problemet för att kunna lösa det för att sedan gå vidare. Ett diplom kommer inte göra ngn stor skillnad många gånger speciellt inte i musik, det faller alltid i slutändan på om "produkten" håller en hög kvalité.

    Det ultimata kanske vore att på ngt sätt skaffa sig en mentor. (?)

  8. #8
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Ändrade ämnet så att det är tydligt att det handlar om min specifika situation.

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur blir man bra på mastring? Hur gör folk egentligen?
    Plugga massor och lär dig så mycket som möjligt av de bästa (onlineseminarier, besök masteringstudios, gå kurser av olika slag, ..?). Lär dig höra alla de viktiga detaljerna och förstå hur du ska fixa dem. Lär dig hur varje burk i din masterkedja fungerar rent ljudmässigt in i detaljer som specarna inte skvallrar om. Praktisera så mycket som möjligt. Träna upp öronen. Gör ett bra jobb. Done.

  10. #10
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Plugga massor och lär dig så mycket som möjligt av de bästa (onlineseminarier, besök masteringstudios, gå kurser av olika slag, ..?). Lär dig höra alla de viktiga detaljerna och förstå hur du ska fixa dem. Lär dig hur varje burk i din masterkedja fungerar rent ljudmässigt in i detaljer som specarna inte skvallrar om. Praktisera så mycket som möjligt. Träna upp öronen. Gör ett bra jobb. Done.
    Tack! Det låter mycket rimligt.

    Egentligen finns det bara en sak kvar och det är en social aspekt. Hur behåller jag den goda stämningen när jag går in och vill mastra ett musikstycke utan att kompositören har bett om det? I synnerhet när det är så illa att jag inte kan använda den ursprungliga mixen utan behöver mastra från stämmor?

  11. #11
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Känns väl inte orimligt? Man vill ju att musiken som helhet ska kännas balanserad och det lär nog de flesta förstå. Prata med dina kompositörer? Kan inte tänka mig något annat än de också vill att det ska fungera bra. Särskilt om du använder flera olika kompositörer för samma soundtrack. Annars har de nog gett sig in i fel bransch om de förväntar sig att ingen kommer röra eller be om ändringar i deras musik.

    Om de nu vill arbeta med musik för spel och film.

  12. #12
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Ska musiken delas i layers/stems? Är ju vanligt inom spel, och då funkar inte traditionell mastring.

  13. #13
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska musiken delas i layers/stems? Är ju vanligt inom spel, och då funkar inte traditionell mastring.
    Nej, inte i det här fallet.

  14. #14
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns väl inte orimligt? Man vill ju att musiken som helhet ska kännas balanserad och det lär nog de flesta förstå. Prata med dina kompositörer? Kan inte tänka mig något annat än de också vill att det ska fungera bra. Särskilt om du använder flera olika kompositörer för samma soundtrack. Annars har de nog gett sig in i fel bransch om de förväntar sig att ingen kommer röra eller be om ändringar i deras musik.

    Om de nu vill arbeta med musik för spel och film.
    Det du säger är rimligt. Ett sådant här samtal ska man ha med de inblandade från första början.

    Jag får scrambla lite för att lösa situationen jag är i nu bara, där vi liksom bygger flygplanet medan det rullar på startbanan. Det här problemet kom oväntat och vi har varken har råd att förlora kompositören eller leva med hans mixar.

  15. #15
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Jämför med sound tracks du tycker låter bra! Hitta referenslåtar som liknar det du ska mastra, och försök matcha frekvensspektrum och dynamic range. Gäller att bara lyssna, göra, jämföra om och om igen. Lär dig verktygen och dina öron!

    Den här killen har en del bra tips: http://productionadvice.co.uk/about/

  16. #16
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lär musikleverantören att mixa! Skicka referensspår på sådant som låter rätt, ge tips på vad som bör åtgärdas för att närma sig referenserna.

  17. #17
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Ett förslag: Du kan lägga fram det som att DU har svårt att få det att låta bra och få fram alla detaljer i musiken och skulle behöva hans hjälp genom att få enskilda spår. Ta på dig problemet. Hålla på med grupp-stems kan nog bara krångla till det - varje spår för sig brukar bara vara ett knapptryck för kompositören.

    En egenskap som musiktekniker behöver är diplomati... och det är nog inte alltid på schemat på musikskolorna. Tex att få artisterna att tro att dom själva kom på en bra idé.

  18. #18
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Helt ärligt så tycker jag du skall låta någon annan göra det, om du nu inte verkligen vill lära dig. Ang. god stämning så handlar detta bara om att ändra frekvensbalans, dvs inget som påverkar den konstnärliga aspekten. Men dessutom så är det väl en produkt som skall passa ditt spel, inte tvärtom. På med bestämmarhatten bara

  19. #19
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett förslag: Du kan lägga fram det som att DU har svårt att få det att låta bra och få fram alla detaljer i musiken och skulle behöva hans hjälp genom att få enskilda spår. Ta på dig problemet.
    Det är ungefär där jag befinner mig. Det känns inte helt bra, men vi haltar oss framåt i alla fall.

    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En egenskap som musiktekniker behöver är diplomati... och det är nog inte alltid på schemat på musikskolorna. Tex att få artisterna att tro att dom själva kom på en bra idé.


    Seriöst så tror jag att känslan av att vi gör det tillsammans är det som behövs just nu.

  20. #20
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Det låter lite som om du egentligen kan mastra men du får in för "skräpiga" mixar och då lägger du hela den bördan på dig själv, vore inte den enkla vägen vara att bara säga att mixarna är skit och sedan klämma in en dedikerad mixare. Istället för att gå en lång utbildning för att försöka kompensera för ngt du ändå inte kan fixa. Man kan ju inte fixa vad som helst genom mastring och det vet du säkert redan. (?)

  21. #21
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter lite som om du egentligen kan mastra men du får in för "skräpiga" mixar och då lägger du hela den bördan på dig själv, vore inte den enkla vägen vara att bara säga att mixarna är skit och sedan klämma in en dedikerad mixare. Istället för att gå en lång utbildning för att försöka kompensera för ngt du ändå inte kan fixa. Man kan ju inte fixa vad som helst genom mastring och det vet du säkert redan. (?)
    Jag vill gärna göra det själv. I den här branschen är det bättre ju fler hattar man har och jag vill gärna lära mig mer om allt. Problemet är mer att få loss råmaterialet, oavsett om vi har en dedikerad mixare eller inte.

  22. #22
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Seriöst så tror jag att känslan av att vi gör det tillsammans är det som behövs just nu.
    Jag tror hela samhället skulle behöva en dos av detta.... men det verkar inte ligga i tiden helt enkelt...

  23. #23

    Redaktör
    En tanke (utan några egentliga insikter i processen i att mastra för datorspel) är att datorspelsmusik är rätt annorlunda än annan musik. Dels ska den ofta samsas med andra ljud, som dessutom kan vara mycket viktigare än musiken i vissa spel, dels så är lyssningsförhållandena betydligt spretigare och generellt sämre – TV-apparater, hörlurar, mobiltelefonhögtalare, etc.

    Sen påverkar detta rimligen också komposition och mix, men det är ju ett ännu bredare fält att diskutera.

    Mastring har fått en ton av att det handlar om att göra musik bättre, men ursprungligen var det ju mestadels ett rent produktionstekniskt steg för att anpassa musiken till distributionsmediet (som att se till att nålen inte hoppar av vinylskivan eller anpassa diskanten till vad som går att få in på plasten utan att dista).

    Så det kan kanske vara lättare att sköta mastring om du presenterar det som en nödvändig teknisk justering, snarare än att du gör en subjektiv bedömning om vad som låter bättre. Till exempel att basen måste sänkas för att explosionerna ska höras bättre eller komprimera det hårt för att det ska gå igenom bättre i en mobiltelefonhögtalare, etc. I den mån det ska vara en smakdiskussion bör utgångspunkten vara vad som får spelet att bli en bättre upplevelse, inte vad kompositören gillar.

    (Sen är jag högst medveten om att musik i spel kan variera oerhört mycket, från att vara en viktig del av stämningen och spelmekaniken som i Limbo till att vara ren dekoration som går att ignorera. Dito också om det är ett indiespel med fokus på berättande eller om det är en zombie-FPS vi pratar om.)

  24. #24
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En tanke (utan några egentliga insikter i processen i att mastra för datorspel) är att datorspelsmusik är rätt annorlunda än annan musik. Dels ska den ofta samsas med andra ljud, som dessutom kan vara mycket viktigare än musiken i vissa spel, dels så är lyssningsförhållandena betydligt spretigare och generellt sämre – TV-apparater, hörlurar, mobiltelefonhögtalare, etc.

    Sen påverkar detta rimligen också komposition och mix, men det är ju ett ännu bredare fält att diskutera.

    Mastring har fått en ton av att det handlar om att göra musik bättre, men ursprungligen var det ju mestadels ett rent produktionstekniskt steg för att anpassa musiken till distributionsmediet (som att se till att nålen inte hoppar av vinylskivan eller anpassa diskanten till vad som går att få in på plasten utan att dista).

    Så det kan kanske vara lättare att sköta mastring om du presenterar det som en nödvändig teknisk justering, snarare än att du gör en subjektiv bedömning om vad som låter bättre. Till exempel att basen måste sänkas för att explosionerna ska höras bättre eller komprimera det hårt för att det ska gå igenom bättre i en mobiltelefonhögtalare, etc. I den mån det ska vara en smakdiskussion bör utgångspunkten vara vad som får spelet att bli en bättre upplevelse, inte vad kompositören gillar.

    (Sen är jag högst medveten om att musik i spel kan variera oerhört mycket, från att vara en viktig del av stämningen och spelmekaniken som i Limbo till att vara ren dekoration som går att ignorera. Dito också om det är ett indiespel med fokus på berättande eller om det är en zombie-FPS vi pratar om.)
    Jättebra kommentarer som skulle kunna vara startpunkt för en egen tråd.

    Jag har på ett eller annat sätt tagit upp de flesta av dessa punkter med kompositören. Jag tror att vi båda i grund och botten är lite misstänksamma mot den där andra personen som är inne och vill trängas med mig på mitt område. Därav min önskan att på något sätt kunna visa att jag är pålitlig. Antingen genom substans via ett track record (vilket jag inte har) eller ovan nämnda mer substanslösa diplom<tm> (vilket jag inte heller har).

    Återigen, för att att klargöra för nytillkomna eller glömska läsare, vem som bestämmer över vad pratades aldrig igenom i förväg.

  25. #25
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Har du ingen låt mastrat som du kan visa upp? Jag läser i det du skriver ovan att du inte har det? Då är det väl bara att göra det - och snabbt. Be någon 99:a om en omastrad låt....

  26. #26
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du ingen låt mastrat som du kan visa upp? Jag läser i det du skriver ovan att du inte har det? Då är det väl bara att göra det - och snabbt. Be någon 99:a om en omastrad låt....
    Jo det har jag visserligen.

    Vi får se hur det utvecklar sig. Nu är det dags för lite verkstad. Tack för all input från alla så här långt!

  27. #27
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Som dataspelsutvecklare och med ljud/musikbakgrund undrar jag vad du har för verktyg i spelmotorn i första hand. Har du inga verktyg för att hantera ljudbilden dynamiskt så brukar musik av den typ som bara rullar i bakgrunden att bli ganska platt dynamiskt då ljudeffekter och framför allt dialog/monolog brukar få stå för berättandet av vad som sker. Detta för att musiken ofta sätter en stämning, men sedan när du är inne i feelingen så är ljudeffekter det som oftast behövs lyftas fram.

    Det mesta handlar dock mycket efter filosofi och vad som anses vara viktigt (läs: vad är det för spel ni gör?). Just när det gäller spel så skiftar det viktiga ibland runt flera ggr under extremt kort tid, så därför är det skönt med side-chain och möjlighet att mixa dynamiskt. Att gå efter ITU-R BS.1770 som sony och microsoft har satt som standard är inte dumt. Gör en analys av verken och om de är inom range dynamiskt så ska du nog egentligen inte klaga mer än om "dalarna" i vågformen är för klen. Själv brukar jag ha lite lägre dynamisk range på musik just för att det brukar ligga i lägre volym än effekter.

  28. #28
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som dataspelsutvecklare och med ljud/musikbakgrund undrar jag vad du har för verktyg i spelmotorn i första hand. Har du inga verktyg för att hantera ljudbilden dynamiskt så brukar musik av den typ som bara rullar i bakgrunden att bli ganska platt dynamiskt då ljudeffekter och framför allt dialog/monolog brukar få stå för berättandet av vad som sker. Detta för att musiken ofta sätter en stämning, men sedan när du är inne i feelingen så är ljudeffekter det som oftast behövs lyftas fram.

    Det mesta handlar dock mycket efter filosofi och vad som anses vara viktigt (läs: vad är det för spel ni gör?). Just när det gäller spel så skiftar det viktiga ibland runt flera ggr under extremt kort tid, så därför är det skönt med side-chain och möjlighet att mixa dynamiskt. Att gå efter ITU-R BS.1770 som sony och microsoft har satt som standard är inte dumt. Gör en analys av verken och om de är inom range dynamiskt så ska du nog egentligen inte klaga mer än om "dalarna" i vågformen är för klen. Själv brukar jag ha lite lägre dynamisk range på musik just för att det brukar ligga i lägre volym än effekter.
    Filosofin är tydlig och verktygen är bra (Fmod och Unreal). Men menar du att du är ok med att det låter precis hur som helst så länge dynamiken är inom ramarna? Retorisk fråga förstås. Det är klart du inte är.
    Senast redigerat av barockugglan den 2016-10-05 klockan 23:37.

  29. #29
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Fmod och Unreal är skitfina grejer, verkligen. Då ska det inte behöva låta sämre än något annat där ute på marknaden, utan ni har möjlighet att nå absoluta toppen.

    Anledningen till att jag nämner dynamik så mycket är för att det är väldigt vanligt med loudness-skadade spel. Eftersom ni nu har fmod så ska ni vara extremt nogranna med att inte platta till ljuden utan att behålla så mycket dynamik ni kan i ljudfilerna och låta ljudmotorn arbeta. Detta för att om ett ljud som triggar ducking är avklippt så kommer de andra ljudens "rutschkana" när de blir sidechainade bli ful. Det är lätt tänkt att saker blir fett bara för att de har högre volym (vilket iofs är sant till viss mån), men se då till att mixa det i motorn och inte i ljudassettsen. Mastringen av spelet ska således ske dynamiskt av spelmotorn.

    Vad ni då kan göra är att välja om musiken ska vara en del av mastringen (ni kör mastring på master) eller om den ska ligga fritt vid sidan av (ni kör mastring på SFX-regeln enbart och har musiken helt klar från början). Det viktiga är att ni jämför med hur andra spel låter och att det görs ofta.

    Och nej, bara för att det är inom dynamisk range så är det inte automatiskt bra, men det är schysst att veta att ert spel är i precis lika hög ljudvolym som alla andra spel och de som klagar på för låg loudness har fel. Fmod har verktyg för att kunna analysera detta i realtid.

    Detta är dock tips generellt för ljud och musik i spel upptäcker jag nu. När det gäller musik så behöver det inte följa samma metodik. En explosion kan ju t ex ducka musiken riktigt snabbt med kort release för att låta högtalarna hantera lite mindre information och på så vis få spelet att låta lite renare. Det beror så oerhört mycket på vilket spel ni ska göra. Jag tror dock inte så mycket på att man ska högpassfiltrera musik "utifall att det kommer något basigt ljud" och sådana grejer. Bra balans på musiken och det ska räcka med volym i de flesta fall. Alla gillar vi ett fylligt spektrum.

    Mycket pill blir det. Betydligt mycket mer än vad många tror. Nu vet jag ju inte vad ni gör för spel så jag kan bara prata i generella termer, men jag hoppas det hjälper lite.

  30. #30
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket pill blir det. Betydligt mycket mer än vad många tror.
    Det du skriver om är tänkvärt. Problemet jag brottas med för tillfället handlar dock inte om hur alla ljuden ska samspela, utan snarare kvalitén på de enskilda ljuden, i det här fallet musiken.

  31. #31
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Låter spontant som att ni behöver plocka in en annan kompositör.

    Om jag ska vara pragmatisk.

  32. #32
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter spontant som att ni behöver plocka in en annan kompositör.

    Om jag ska vara pragmatisk.
    Vi får se hur det utvecklar sig. Spänningen är olidlig etc.

  33. #33
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Goda nyheter. De individuella spåren för en av låtarna skickades till mig efter en viss dragkamp. Löftet från min sida var att jag skulle visa hur jag skulle ha mixat det, men att han fick veto om jag hade gjort något helt galet.

    Jag gjorde en snabb remaster där jag tog bort de mesta av basen och dämpade några elaka resonanser högre upp. Bara EQ.

    Hans respons blev: "Jag hör inte så stor skillnad. Men... jag tycker det låter bättre! Vil du mixa om de andra låtarna också?"

    Puh! Slutet gott för den här gången. Nu återstår bara det som egentligen var min stora fundering. Hur kan jag nästa gång skapa en situation där det inte behöver uppstå en dragkamp? Jag har fått en del goda idéer från kommentarer i den här tråden. Tack ska ni ha!

  34. #34
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag tycker återigen att det låter som om kompositören inte är kvalificerad för det jobb personen ska utföra. Men lösningen är väl att ni kommer överens om att det är ett grundvillkor för arbetet att de enskilda spåren ska levereras genomgående under hela projektet.

  35. #35
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker återigen att det låter som om kompositören inte är kvalificerad för det jobb personen ska utföra.
    Du kan ha rätt, men han har inte heller några garanterade pengar att få som kompensation, samt att han är bra på själva kompositionsdelen. Plus att vi har en deadline som inte tillåter att vi inväntar en ny och kompetentare gratisarbetare.

  36. #36
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Då låter det som att det är rätt väg att gå. Alltid jobbigt med gratisarbetande ihop med stressen kring spelutveckling. Jag har själv vart i den sitsen. Det ska bli roligt att uppleva er produkt senare om det går. Lycka till!

  37. #37
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då låter det som att det är rätt väg att gå. Alltid jobbigt med gratisarbetande ihop med stressen kring spelutveckling. Jag har själv vart i den sitsen. Det ska bli roligt att uppleva er produkt senare om det går. Lycka till!

  38. #38
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    gratisarbetare
    Ah, då klarnar det kring omständigheterna

  39. #39
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Ni behöver gå ut tillsammans och dricka öl.

  40. #40
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni behöver gå ut tillsammans och dricka öl.
    Jag tror du har helt rätt, men han bor i Portugal.

  41. #41
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Portugal är trevligt så här års

Liknande ämnen

  1. Mastring! Ni som kan.
    Av perry i forum Mixning & mastring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-04-02, 13:05
  2. Mastring av synth?
    Av Wilhelm i forum Mixning & mastring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-02-20, 11:18
  3. Mastring sökes
    Av PeterH i forum Mixning & mastring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-20, 07:04
  4. Vad är mastring?
    Av johey i forum Mixning & mastring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-02-14, 03:39
  5. Hjälp med mastring
    Av Lofi i forum Mixning & mastring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 17:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •